"Medborgarstyrt dygn" nytt grepp hos Polisen i Dalarna

Hampe

Skriver massor!
Alla vet att polisen inte kan vara överallt alltid.
Det är inte ens önskvärt att ha poliser i varje buske - hela samhället bygger ju på att vi själva vet vad som är rätt och fel, och agerar därefter.

Men nog knorras det när det saknas poliser där man tycker att det behövs...

http://www.dt.se/allmant/dalarna/polisen-nojd-med-medborgarstyrt-dygn-norra-dalarna-nast-pa-tur

När polisen i Dalarna prövar på att jobba med ett "medborgarstyrt dygn" så planerar man sin verksamhet efter de tips och önskemål man samlat på sig. Det gömmer sig säkert en hel del gnällande, avundsjuka och andra tråkigheter bland de önskemål som flyter in - men på det stora hela: Polisen efterfrågar maskor i nätet som allmänheten vill att man skall täppa till.

Det är tydligt att allmänheten - i vart fall i det aktuella området, önskar mer polisiär närvaro ute på vägarna!

Resultatet av trafikkontroll där allmänheten pekar på att det behövs?


Rapporterade brott


Utfärdade Ordningsbot 48

Rapporterade för Olovlig körning 2

Grov olovlig körning 3

Tillåtande av olovlig körning 1

Husrannsakningar 6

Narkotikabrott - eget bruk 1

Brott mot knivlagen 1

Rattfylleri 1

Drograttfylleri 1

Flygande besiktningar 3

Trafikpolisen påträffade också en utländsk lastbilschaufför som saknade förartillstånd och
dessutom hade någon annans förarkort i färdskrivaren.

Till detta kan läggas beslag av spice, marijuana, hasch, en a-traktor och en kniv.

Källa: Polisen


Inte illa!
...å andra sidan kan man säga att den som sänker en spann i vattnet kommer att få vatten.
Trafiksidan i polisens verksamhet är så eftersatt att vilken kontroll som helst hade gett ungefär samma resultat, var man än prövade.
Tyvärr.

Men shit the same, just nu - aktionen gav dels resultat på plats, men framförallt en dialog med medborgare som tidigare kanske känt sig bortglömda och övergivna.

Och!
Det sänder signaler högre upp i polissystemet att medborgarna vill se fler poliser på vägarna, och att det lönar att vara ute och synas.

Så vad väntar man på?



Hampe


N.B!
Min entusiasm över mer poliser på vägarna är äkta och genuin.
Den har inget alls med att göra att jag tycker mig känna igen en del namn i artikeln....
 

Hojkul!

New member
Så, medborgarna gav alltså förslag på att Polisen bör genomföra fler kontroller längs vägarna. Och resultatet av kontrollen/-erna visade att det verkligen behövs. Har jag förstått det riktigt?
Jag tycker att det behövs Fler poliser på vägarna.
 
Last edited:
Top