MCT beslut om SMC SCHOOL Webservice

Nyberg

New member
varför ska det vara så svårt

Vi är EN organisation
För mig personligen som jobbar en massa timmar ideelt per år för våra medlemmar,
så känns det tametusan pinsamt att denna "egotripp" pågår inom SMC





Vad säger alla andra distrikt?
Gör eran röst hörd, annars så finns ni ju inte !!







Visste du att SMC Stockholm vid den här tiden förra året såg ut att gå nära 200.000kr back? Om vi då dessutom hade beskattats med 150kr per deltagare på våra kurser på Gelleråsen så hade det inneburit en extra belastning på ca 40.000kr.
Vi lyckades till slut, efter en stenhård bantningskur av hela verksamheten och massor av tjat på bidragsgivare, med konststycket att rädda ekonomin. Så även om man är klassad som "rik" betyder det inte nödvändigtvis att det finns några pengar att ta utan att verksamheten blir lidande.
Du kan ju inte bara säga A utan att säga B...
Hur kom ni överhuvudtaget i den sitsen, tog ni er vatten över huvudet eller..:confused:


Affe, du har helt rätt i att distrikt med som du säger "mindre bra ekonomi" behöver ha hjälp, men att brandskatta oss med stor budget tycker jag verkligen inte är konstruktivt. Det finns helt enkelt inga vinster att dela, för vi gör ingen vinst trots att vi är det distrikt som tar ut de högsta priserna per kursplats.
Det MÅSTE helt enkelt finnas bättre sätt att finansiera utbildningen till distrikt med liten budget än att ta pengar från oss med stor budget.

/Chip!
Jag ser det inte som att eran budget som kan bidra till att hjälpa andra distrikt, utan erat deltagarantal.

Kan inte alla sluta tänka 150:-/deltagare och säg istället vilken summa som är rimlig istället för att köra huvet i väggen!
Lek med tanken att "avgiften" är 10:-/deltagare, skulle inte folktäta Stockholm kunna fixa det??:confused:

10:-/deltagare kanske inte räcker långt, men det är en jäkligt bra början !!

Själv så är jag för att man tar ut en viss procent av deltagaravgiften,
säg typ 10% av deltagaravgiften på "körgårdsutbildningar" och 5% vid utbildningar på banor.
(skillnaden i procent är pga stora skillnader i anmälningsavgifterna)

Tillägg ==> Svar på frågan var man får pengar ifrån: Ta betalt för kurserna!
Vi tar mellan 300kr och 400kr för en Grundkurs, då bjuder vi på lunchen och begränsar deltagarantalet så att deltagaren garanteras hög kvalitet och en trevlig dag.
Sen jag blev invald som MCT för två år sedan så har jag hört dig säga:
- Det går bra att ta betalt, vi i Stockholm tar mycket betalt, dyrast i landet... osv osv

Sätt dig i Norrland med samma koncept och avgifter så ska vi se hur bra det funkar...
 
Last edited:

Avarage

New member
Bara för att klargöra, är det vad ni skulle betala om det kostade 50:- per kursbokning eller är det vad det skulle kosta er att utbilda åtta instruktörer om det kostade 6000:- per styck?

150kr/del/kusdag i administrationskostnad (SMC Riks)
80st deltagare/kursdag
4st. kursdagar under 2007

(150kr x 80st.)x4dagar=48000kr

Mer information gavs på mötet på HojX kring detta varför jag avslutar diskussionen här (för min del). Dvs. jag har inget mer att framföra men vi har en mycket bra förklaring på varför vi under 2007 inte kunde välja annat system än vad vi nu har gjort! Tid!

Väl mött på sveriges banor i år!
// Niklas
 

Richie

New member
Sätt dig i Norrland med samma koncept och avgifter så ska vi se hur bra det funkar...
Jag är personligen jäkligt skeptisk (för att inte tala om vad min styrelse är), men ska faktiskt göra ett försök i år. 400:- för en grundkurs, 50:- om man är SMC-medlem. ;-)
 

Nyberg

New member
Jag är personligen jäkligt skeptisk (för att inte tala om vad min styrelse är), men ska faktiskt göra ett försök i år. 400:- för en grundkurs, 50:- om man är SMC-medlem. ;-)

Jättebra att ni/du faktiskt försöker, hoppas att det går bra för er..:)
 

SvenneC

New member
Vi är EN organisation
För mig personligen som jobbar en massa timmar ideelt per år för våra medlemmar,
så känns det tametusan pinsamt att denna "egotripp" pågår inom SMC

Ta pajkastningen via pm om detta var riktat mot mig...

Det är för övrigt ingen "egotripp" från min sida, utan enbart en sann oro för mitt distrikts ekonomi och fortsatta verksamhet.

Du kan ju inte bara säga A utan att säga B...
Hur kom ni överhuvudtaget i den sitsen, tog ni er vatten över huvudet eller..:confused:

Nej, jag anser inte att vi hade tagit oss vatten över huvudet. Det var inför förra säsongen som dels Vägverket drog ner drastiskt på samtliga bidrag till SMC, vilket påverkade alla SMC's distrikt mycket kraftigt, och dels bestämde sig Kultur och Utbildningsnämnden för att sluta ge oss det bidrag som har gjort att vi har kunnat ha en kanslist anställd. Detaljerna kring detta berättar jag gärna om för den som frågar, men inte på ett öppet forum.

Än en gång, "vatten över huvudet" - Ta sådant som kan tolkas som pajkastning via pm eller telefon!

Jag ser det inte som att eran budget som kan bidra till att hjälpa andra distrikt, utan erat deltagarantal.

Kan inte alla sluta tänka 150:-/deltagare och säg istället vilken summa som är rimlig istället för att köra huvet i väggen!
Lek med tanken att "avgiften" är 10:-/deltagare, skulle inte folktäta Stockholm kunna fixa det??:confused:

10:-/deltagare kanske inte räcker långt, men det är en jäkligt bra början !!

Nu är det förvisso SMC Riks kanslipersonal som pratar mest av alla om 150kr per deltagare, så det är fullt naturligt att vi andra reagerar. Och Jooo... Prislappen per deltagare i det nya bokningssystemet påverkar budgeten i högsta grad, oavsett om priset är stort eller litet.

Jag har aldrig någonsin sagt annat än att vi i Stockholm är villiga att betala för att använda det nya systemet. Det är 150 spänn per deltagare som känns alldeles för vildsint. I synnerhet som att det var en avgift runt 50kr/deltagare som det pratades om när det nya bokningssystemet först började diskuteras.

Själv så är jag för att man tar ut en viss procent av deltagaravgiften,
säg typ 10% av deltagaravgiften på "körgårdsutbildningar" och 5% vid utbildningar på banor.
(skillnaden i procent är pga stora skillnader i anmälningsavgifterna)

Ja! Ser man på... Då kanske vi är på samma sida trots allt?

Personligen tycker jag att en grundsumma + n% av uttagen kursavgift är en vettig konstruktion, men är öppen för andra likartade konstruktioner.

Grundsumman skall täcka den administrativa kostnaden för att driva och underhålla systemet. (Priset för utvecklingen av systemet har redan betalats som del den höjning av medlemsavgifterna som beslutades i Ronneby.)
Min gissning är att det är rimligt att grundsumman landar på ca 50kr, som det sades från början.
Vad "n%" skall vara borde vi kanske ägna en del tid åt att träta om.

Personligen tycker jag att n borde vara rackarns nära noll, eftersom vi snarare borde leta sposorer till de centrala instruktörsutbildningarna snarare än att höja priserna ännu mer gentemot deltagarna.

Sen jag blev invald som MCT för två år sedan så har jag hört dig säga:
- Det går bra att ta betalt, vi i Stockholm tar mycket betalt, dyrast i landet... osv osv

Vi måste ta betalt för att över huvud taget kunna ha någon verksamhet och vi är dyrast av den enkla anledningen att vi troligen måste betala mest av alla för att hyra marken där vi håller till med kurserna.

Allting under 10.000kr per dag är att klassa som "fyndpris" för en plats att hålla grundkurs i Stockholm med omnejd. De få ställen som går att låna billigare är påfallande ofta (med ett fåtal undantag) av den karaktären att vi måste ordna med både sopning och till exempel baja-major för att kunna hålla till där, så det slutar i alla fall med att det kostar en ryslig massa pengar att anordna grundkurs i Stockholm.

Att våra priser är höga för kurserna på Gelleråsen beror på att vi både har högre instruktörstäthet än vad som är brukligt och vi ser till att folk äter ordentligt genom att lunch alltid ingår. Detta är två mycket enkla medel för att öka chansen att vi levererar hög kvalitet samtidigt som en ordentlig lunch ger energi till eftermiddagen och därmed minskar kraschrisken.

Sätt dig i Norrland med samma koncept och avgifter så ska vi se hur bra det funkar...

Jag utgår ifrån att det inte heller kostar 10.000kr/dag att hyra mark för att hålla en grundkurs i Norrland.

Visst, milersättningen kostar troligen en hel del per instruktör men å andra sidan måste vi troligen ha fler instruktörer på plats för att klara av ett större antal deltagare i och med att det bor drygt 30.000 motorcyklister i ett till ytan relativt litet distrikt.
 
Last edited:

Kungen

New member
Harrkel. godmorgon alla mina vänner..

Jag har inte varit med på Hoj X eller andra möten den senaste tiden av olika orsaker.

dock läser jag typ över allt dels här och även på sporthoj att det skall komma ett bokningssystem som skall kosta 150:- per deltagare för länen att använda detta systemet.
(märk här att jag lägger inga verdier i om jag tycker det är bra eller mindre bra)

finns det dokumenterat någonstans vilka kurser detta skall innefatta ?.
är det MEkkurser, sporthojskurser, Broms & kurv kurser, tjej kurser, glada rundan,

Är det alla körningar som alla länen som skall in i detta systemet?..

Jag har sökt med ljus och lykta på alla forum som innehåller motorcyklar och letat efter mer information än det som vår allas kära Jesper har skrivit på forumet här. (samma info finns på sporthoj)..

nu tre timmar senare kommer jag på överskriften i ämnet "MCT Beslut om SMC SCHOOL Webservice"
det borde innebära att alla kurser som inngår under SMC School skall vara med..

Åter till nästa fråga.. Vilka kurser inngår i SMC School ?...

Hahahahaha den som letar han hittar..
http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Fortbildning 2007.pdf

här har vi.. hmm..
BKK
SH
CSS
Tjejkurser
tjejMekar kurser
Dalaträffen
Endags 50+
Hallands avrostningsrally
osv..



nu till nästa fråga.. finns det dokumenterad vad denna webservicen innehåller?.
Vad vi kan förvänta oss av den?. vilka krav som ställs på oss. vilka förväntningar vi kan ha på webservicen?.
när blir den lancerad?. blir det en provperiod?.

Feeeed me with information ..

And don't forget.
Keep the rubber side down.


Nej jag har inte somnat än...

funderar på lite saker..
här är många som hänger upp sig på kostnaden. 150:-/del Per utbt
som jag förstått det är det väl inte satt en kostnad för detta än. och återigen vad får vi för dessa pengarna?.. Det vill jag gärna veta.. Tar detta websystemet hand om alla våra transaktioner avstämining med habblatjooch hej.

säger den tokiga dansken att priset hamnar på 700:- per deltagare per utbildnings tillfälle och jag ser att vi sparar tid ,kraft, energi,pengar som övergår dessa 700:- så är det för mig en självklarhet att köra detta..


Hmm.. jag funderar lite vidare..
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Harrkel. godmorgon alla mina vänner..

....Vilka kurser inngår i SMC School ?...

..
Hmm.. jag funderar lite vidare..

AL fortbildning och kurs verksamhet i SMC liggar under varumärket SMC SCHOOL. ¨Som ex. finns sålunda Storkurshelgen under SMC SCHOOL.

Nya webservice systemet som är på G, är ett önskemål från Distrikten - som istort har önskad att Servicekontoret i Mora sku lätta på den börda av administration som Distrikten har båda gällanda att hantera anmäldingar, betalningar på kurser, samt efterföljande försäkrings rapportering och äskning av medel för kommanda år.

(Läs gärna klagomål från kursdeltgare som INTE är rappoterad in från Distrikten - i försäkrings delen.)

Om du vill se delar av hur anmäldingsbiten kommer ta sig ut - är det enkelt att gå in på SMC SCHOOL och kolla på kursanmälan - det finns och det har kört sedan januari. Lite extra features kommer i April när vi koppler samman med Visma Global CRK/Affärssystemet, som ex. kan vara kreditkortbetalningar.

Alla Distrikt har sedan förre MCT möte haft möjlighet att ge Riks önskemål, och vi har fått såna från bl.a SMC Stockholm.

Vi kommer altså jobba i ett webbbaserad system, som kan hantera anmäldingar, avbokningar, bookningar, betalningar, budget, kursevalueringar, rapportering t. f. ex. f-bolag, etc..

Detta är det system som Riksorganisationen har önskad.


Just nu är diskussionen enkel; Va ska det kosta att jobba i systemet?

Sen kan vi komplicera diskutionen med: Hur finansierar vi att ALLA distrikt har samma instruktörsutbildning?



(Och Torstein - du får inte en lång krav-spec´s och design instrux till systembyggarna - du var själv med att skapa önskemålen förra året när du satt i Styr & Målgrupp f. SH projektet :))
 
Last edited:

Kungen

New member
HAHAHA superbra du har ettt Visa kort med bild på mig :)



AL fortbildning och kurs verksamhet i SMC liggar under varumärket SMC SCHOOL. ¨Som ex. finns sålunda Storkurshelgen under SMC SCHOOL.

Nya webservice systemet som är på G, är ett önskemål från Distrikten - som istort har önskad att Servicekontoret i Mora sku lätta på den börda av administration som Distrikten har båda gällanda att hantera anmäldingar, betalningar på kurser, samt efterföljande försäkrings rapportering och äskning av medel för kommanda år.

(Läs gärna klagomål från kursdeltgare som INTE är rappoterad in från Distrikten - i försäkrings delen.)

Om du vill se delar av hur anmäldingsbiten kommer ta sig ut - är det enkelt att gå in på SMC SCHOOL och kolla på kursanmälan - det finns och det har kört sedan januari. Lite extra features kommer i April när vi koppler samman med Visma Global CRK/Affärssystemet, som ex. kan vara kreditkortbetalningar.

Alla Distrikt har sedan förre MCT möte haft möjlighet att ge Riks önskemål, och vi har fått såna från bl.a SMC Stockholm.

Vi kommer altså jobba i ett webbbaserad system, som kan hantera anmäldingar, avbokningar, bookningar, betalningar, budget, kursevalueringar, rapportering t. f. ex. f-bolag, etc..

Detta är det system som Riksorganisationen har önskad.


Just nu är diskussionen enkel; Va ska det kosta att jobba i systemet?

Sen kan vi komplicera diskutionen med: Hur finansierar vi att ALLA distrikt har samma instruktörsutbildning?

Vi håller den andra diskutionen i en annan tråd. om hur vi finansierar instrukörs utb. denna trådan handlar om webservicen och MCT beslutet. såvidare det inte är tänkt att webservicen skall betala instr utbildningar?.

Jag var inne och kollade lite i anmälnings systemet och ni kan ta bort anmälningen till Pelle Plutt :)

Jag är övertygad om websystemet blir bra när det är tillfullo utvecklat. då kan man ju koppla det tillsammans med massor av andra listor. feedback till instrukörer och MASSOR med kreativa saker. :)

Här är vissa som skriver att vi skall ta betald för våra utb o JAPP jag stod upp i fjol på MCT mötet o skrek rakt ut i luften TA BETALD och det står jag för den dag i dag. allt kostar i dag och folk är villiga till att betala för något som är bra..
SMC kurser är BRA = ta betald.

Kostnaden för bruk av websystemet?.
Vad är tanken där. skall länen betala systemet?..
Skall systemet bli en liten mjölk kossa där vi stoppar in en del pengar (läs överskott som sedan delas ut till länen)
 

HW

New member
Exakt VAD är det du söker?

Om det är innehållet i webbsystemet du söker så finns min powerpoint här: http://delnorth.mine.nu/smc/Webbgui2003.ppt

Vilka kurser som skall "bidragsbestraffas"? Alla som har föranmälan och någon form av ekonomi. Alla kurser framöver bör ha ekonomi, det är vi nog ganska överens om.
Exakt prislapp på systemet är inte bestämt men ännu en gång så är det INTE SJÄLVA WEBBSIDAN SOM SKALL BEKOSTAS utan hela maskineriet vi kallar "SMC SCHOOL" med allt vad det innebär.
Beskrivning av det finns i denna tråd, flera gånger.

/HW
 
Last edited:

Avarage

New member
Exakt prislapp på systemet är inte bestämt men ännu en gång så är det INTE SJÄLVA WEBBSIDAN SOM SKALL BEKOSTAS utan hela maskineriet vi kallar "SMC SCHOOL" med allt vad det innebär.
/HW

OK, solklart! Enkelt så det förslår!

Resultat: Många kurser (läs deltagare) supportar med mer pengar än de län som utbildar färre deltagare (fakta, utan värderingar bra/dåligt).

Torstein ställer en bra fråga, och till viss del besvarades väl den på HojX, nämligen "vad får vi för dessa pengar?". På HojX nämndes bla. instruktörsutbildning/fortbildning av befintliga instruktörer (eller minns jag fel?).

Det sades förmodligen också mer som kopplas ihop med dessa pengar och som ger distrikten något tillbaks men det har jag förträngt!:( Fräscha gärna upp mitt minne ni som var där!

Mvh!
// Niklas
 

Kungen

New member
Exakt VAD är det du söker?

Om det är innehållet i webbsystemet du söker så finns min powerpoint här: http://delnorth.mine.nu/smc/Webbgui2003.ppt

Vilka kurser som skall "bidragsbestraffas"? Alla som har föranmälan och någon form av ekonomi. Alla kurser framöver bör ha ekonomi, det är vi nog ganska överens om.
Exakt prislapp på systemet är inte bestämt men ännu en gång så är det INTE SJÄLVA WEBBSIDAN SOM SKALL BEKOSTAS utan hela maskineriet vi kallar "SMC SCHOOL" med allt vad det innebär.
Beskrivning av det finns i denna tråd, flera gånger.

/HW

Jaaaaaaa den PPen var kalaspuffar.. tack så mkt.. med detta systemet uppe och snurrar är det klart lixom.. detta är toppenbra..

Jesper skriver i första inlägget att det skall vara klart innan säsongen drar igång.
är systemet fullt utvecklat och allt som står i PPen inlaggd?.
hur går länen tillväga för att komma in som arangör och se hur det ser ut på "baksidan"


Nu skall jag läsa och kolla.. samt leta efter informationen om vad SMC School innebär..

Tjiip tjopp folkens.
 
Last edited:

Kungen

New member
Är det bara Jesper som jobbar med detta eller är det andra inblandade på länsnivå ?
 

HW

New member
Jesper jobbar med hela SMC, det blir inte många minuter per uppdrag.
Johnny (swedie) jobbar med webbsidorna och servrar och sånt men detta system byggs inte av dom utan av en extern konsult och visma ihop.
Kravspecen för just webbsystemet har jag tagit fram men den är inte helig. Jag är öppen för förslag. Dock har det inte inkommit några konkreta sådadana så just nu blir det enl. mina riktlinjer.

Leveranstiden för något i IT-branchen är som bekant inget att lita på. Vi var lovade att det skulle fungera för länge sedan men det sprack. Nu har vi ett nytt löfte som säger något om nästa vecka. Vi får väl se hur det går med det.
Jag räknar med att det kommer ta en hel del tid innan allt fungerar som jag önskar. Det ingår liksom i planen även om allt är förskjutet just nu.

/HW
 
Last edited:
Top