Mc tåg.

Thomas Svärd

New member
Hej
Har åkt mc sedan början av 80-talet och varit nere i Europa ett antal gånger . Åkte 07 från Lörrach till Hamburg med tåg, hoppas att det aldrig kommer att upprepas. Håller med er som tycker att det hör till att ta sig genom Tyskland på autobahn och övernatta på ett gemytligt zimmer frei, istället för att tillbringa natten skumpandes på ett tåg och äta en frukost ur en påse med lite blaskigt The eller Kaffe till de torra smörgåsarna;)
 

V Saarela

New member
Skönt och se att man inte är ensam om att tycka det är lite konstigt det där med tåg :)

Det är ju inte så långt borta. Har testat Dolomiterna-Helsingborg över dan på en nakenhoj(CB 1000) och det funkade bra om man var tidigt uppe. Hann t om ta några pilsner på kvällen och nästa dag utvilad för vidare färd mot Boden. Med tåg hade man väl förmodligen fått satsa minst två dagar till det?

I somras körde jag moped t o r(topfart 42 km/timmen) och från Helsingborg tog det 3 kördagar ner till Grossglockner(sen gick det lite sakta i uppförsbackarna till och i Dolomiterna=knuffa moppen). Gissar att det hade förmodligen tagit tre dagar att ta mig till Grossglockner om jag hade tagit tåget från Hamburg?
För att inte tala om att man hade missat alla häftiga småvägar varvat med vackra utsmyckade småbyar. Tusan vad Tyskland är vackert(så länge man håller sig i öst eller väst)
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
- att nöta autoban är detsamma som att nöta däck. Inge kul att komma fram med plattslitna däck.

Det är ju i Tyskland du införskaffar nya däck. All service inkluderad och där blir tågbiljetten insparad i samma veva.

Men förstår dig. Tid är det inte gott om. Därför kör vi hela dygn för att ta det lugnare när vi väl är framme.
 

Bighoj

New member
De flesta mjuka sportdäck.
Bakelitdäck spelar det ingen roll med :)
Fattar din poäng,MEN om man ligger i "lagom" fart kring 120-130 på autobahn lär man knappast göra slut på ett däck på drygt hundra mil.Dessutom sparar man en hel del bränsle faktiskt genom att hålla igen en aning på farten.
För 2 år sedan låg jag på 150 km/h och fick göra en extra tankning jämfört med i fjol då jag sänkte farten till 120-130.
 

V Saarela

New member
Fattar din poäng,MEN om man ligger i "lagom" fart kring 120-130 på autobahn lär man knappast göra slut på ett däck på drygt hundra mil.Dessutom sparar man en hel del bränsle faktiskt genom att hålla igen en aning på farten.
För 2 år sedan låg jag på 150 km/h och fick göra en extra tankning jämfört med i fjol då jag sänkte farten till 120-130.

Det beror ju på vad det är för hoj också. En Goldwing(visst var det så?) har jag noterat ökar markant bränsleförbrukningen när man passerar 120 km/timmen?

Har marschat 140-160 och oftast mer(noterade bl a högsta fart 233 på GPS:en) med bl a större sporthojar typ CBR1000 och med packning på. 05:an låg mellan 0,55-0,60 medan 08:an låg 0,6-0,65. Inte många hojar som är så snåla i dom hastigheterna. Förutom att det är riktigt härliga långtourers så har jag definitivt inget minne av några platta däck.....åtminstone inte efter första dryga 100 mil.
 

enhjuling

New member
powerglide tänkte ju åka 8 timmar per dag fyra dagar i sträck på spikrak motorväg och då blir nog mjuka sportdäck plattslitna.
Vart skall du egentligen powerglide?

/Stefan
 

Tysken

New member
Det finns faktiskt något som heter bundesstrasse. om man vill slippa autobahn genom tyskland. Tar lite längre tid, men är både vackert och kul. Men naturligtvis inte om man skall ner kortare än 2 veckor.
 

Bighoj

New member
Det beror ju på vad det är för hoj också. En Goldwing(visst var det så?) har jag noterat ökar markant bränsleförbrukningen när man passerar 120 km/timmen?

Har marschat 140-160 och oftast mer(noterade bl a högsta fart 233 på GPS:en) med bl a större sporthojar typ CBR1000 och med packning på. 05:an låg mellan 0,55-0,60 medan 08:an låg 0,6-0,65. Inte många hojar som är så snåla i dom hastigheterna. Förutom att det är riktigt härliga långtourers så har jag definitivt inget minne av några platta däck.....åtminstone inte efter första dryga 100 mil.

Jo,det har du ju rätt i att vingen ökar drastiskt i förbrukning om man ligger på lite(Fattar inte varför dom inte har 6 växlar fram när dom har sånt vrid ?)
Under 0,7 är ju asbra i sådan fart.Värme är ju ett däcks stora fiende så att sänka farten ett snäpp på transportsträckan ner till alperna är nog inte helt fel.Platt däck på drygt 100 mil blir dyrt i längden.
Var i Polen,Tjeckien och Tyskland 2009 och körde dryga 300 mil,vilket det mesta var utan direkta svängar.När jag kom hem blev jag tvungen att byta däck för att dom blivit plattslitna samt blivit klackar på.Minns inte vad däcken hette men däckakrängaren sa att det var skitdäck som var orsaken.Nu kör jag med bättre däck och har aldrig haft sådana problem mer.
 

Ina

New member
Motorväg?? Autobahn?? Finns ingen anledning att åka på dessa skittråkiga transportband. Hela kontinenten är full av underbara landsvägar...kantade av pittoreska byar.....vacker natur.....halleluja.
 

swischmc

New member
Vad är det för däck man kör plattslitna på dryga 100 mil?

Inget däck körs väl platt på 100 mil? Men det kan bli början till ett platt däck och det känns onödigt att slita däcken redan innan de sköna vägarna i Alperna.
Jag kör runt 1100 mil på mina däck så 100 mil till eller från spelar nog ingen roll, men varje mil på raksträcka nöter på däcken. Det ultimata borde vara däck som är rejält slitna runt om (missförstå mig rätt alla märka ord-Nissar). Mest valuta för allt gummi, liksom.
 

Bighoj

New member
Motorväg?? Autobahn?? Finns ingen anledning att åka på dessa skittråkiga transportband. Hela kontinenten är full av underbara landsvägar...kantade av pittoreska byar.....vacker natur.....halleluja.
Fattar ditt tänk dvs om man vill lägga tid på denna njutning.Visst finns det anledning att mata autobahn någon timme för att komma fram snabbt och enkelt,inget konstigt med det.Det nöter däck även om man kör småvägar,kostar mer bränsle och du behöver ofta fler övernattningar.Sen beror det förstås på sträckan.Kör småvägar ner till Österrike och hem när du har semester i 2 veckor så hinner du ner innan det är dax att köra hem igen.
 

V Saarela

New member
Inget däck körs väl platt på 100 mil? Men det kan bli början till ett platt däck och det känns onödigt att slita däcken redan innan de sköna vägarna i Alperna.
Jag kör runt 1100 mil på mina däck så 100 mil till eller från spelar nog ingen roll, men varje mil på raksträcka nöter på däcken. Det ultimata borde vara däck som är rejält slitna runt om (missförstå mig rätt alla märka ord-Nissar). Mest valuta för allt gummi, liksom.

Sorry, det var inte meningen alls att ordmärka, en seriös fråga bara. Jag känner inte dig och jag kunde ju bara läsa, tolka och då givetvis undra utifrån det du skrev "Inge kul att komma fram med plattslitna däck"
 

Chopperbyggarn

New member
Jag gillar att köra långt och länge med motorcykel dessutom avskyr jag kollektiva transportmedel ,flyg, tåg ,buss som pesten men efter hojresan till Spanien och södra Portugal 1995 med bara 4 veckors semester i juli/augusti med transportvägarna genom Tyskland/Frankrike fullkommligt fullpackade med trafik samt försöken att köra mindre vägar (mycket fina och trevliga) tog för lång tid så blev det bara 2 veckor över för Spanien och avstickaren till södra Portugal. Spanien är ett stort land som kräver tid om man ska hinna se landet.

Med denna erfarenhet kan jag mycket väl tänka mig att ta hojen på tåget till Narbonne om jag har begränsat med tid och resan är när Tyskar/Fransmän har sina semestrar... i Spanien är det trots allt lite tunnare med trafik än genom transport länderna.:)

Anders.J
 
Last edited:
Top