Mc tåg.

nisseviking

New member
Hej.
Nu närmar sej sommaren och det är dax för nya äventyr.
Jag och några kompisar ska söderut och tänkte prova tåg från
Hamburg till Villach. Tänkte om där finns nån som kan ge några tips
om bokning,pris mm.Har vatt inne på DB,s hemsida och kollat lite men
där finns kanske nått annat alternativ.
Tack på förhand.
 

swischmc

New member
Nu kanske jag spammar tråden... men jag måste få berätta att det häftigaste med att åka biltåg är att köra på tåget i Hamburg. Som att köra in på Centralen i Stockholm. Orange koner och tyska poliser som stoppar gående eller bilar/motorcyklar. Det var en otrolig upplevelse!
 

zappa

New member
Tror inte att du hittar något alternativ till DB autozug. Jag letade för några år sedan då vi skulle till norra Italien och DB var de enda som jag hittade.

Men om man ser på det så är det inte sperciellt dyrt då man normalt (om man inte åker IBA körning och tar in på IBA Motel) måste räkna med en övernattning innan man är nere i samma trakter. Det går åt bensin men framförallt så kommer man ner utvilad på morgonen och kan börja köra med en gång.

Så sluta leta och boka... :)

På en låg Sporthoj så kankse ombordkörningen kändes som häftigt, men på en KTM 950 Adventure så var det mer klaustrofobiskt då man knappt fick plats på tanken utan att slå i taket.... :p
1.1277061435.ombord.jpg


/Zappa
 

swischmc

New member
Tankväska av innan lastning på tåget. Fäll ned visiret om du har öppningsbar integralhjälm. Det är inte fullt så trångt som man tror, men marginalerna är små.
Det är en häftig upplevelse, jag ångrar inte att jag tog tåget t.o.r Spanien trots den kännbara utgiften. Små utgifter fler gånger känns billigare. :)
 

Wallfärder

New member
Vill minnas att jag förbannade min svarta vindruta på dakaren när jag åkte första gången. Sticka upp huvudet ovanför var inte att tänka på.
Ett tips. Packa det du behöver för natten i tankväskan så slipper du rota i topbox och sidoväskor.

SJ! Tag lärdom, ge oss Mc-tåg till Norrland. Det finns grus där jag vill åka på.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Ett alternativ till biltåg som funkar ypperligt om man är två personer eller fler och inte vill köra transportsträckorna oavsett om det gäller Norrland eller södra Europa är att lasta upp hojen/hojarna på släpkärra efter bil och turas om att köra - vila/sova så tar det inte så lång tid att komma fram.

Det var percis så jag och frugan gjorde till Alicante i Spanien under julledigheten och det tog inte mer än 3 dygn enkel väg.

Anders.J
 

Reese

New member
Det där med lastbil bör kollas upp. Enligt en god vän som skickar/får mycket hojjar via lastbil (jobbar som lackerare) så är det prisvärt. Men man bör ha en låda.
 

gundj

New member
När jag bodde i Tyskland förmedlade jag ett MC-köp från norra Sverige till Tyskland.
Den hojen ställdes på en 1,5-pall och frakten gick på några tusenlappar, men inte många, och då ingick hämtning på plats och avlämning, det kan man väl slippa om man lämnar och möter upp och hämtar.
Så tanken är god, kolla med t ex Schenker, jag tror det var dom som fixade min kollegas frakt.
 

V Saarela

New member
En frakt med kvitto brukar kosta cirka 3500-4000 från Norrbotten ner till Stockholm. Många fraktbolag kräver dessutom att hojen skall vara tömd på vätskor.

Själv tycker jag att, bara jag tar mig från Boden ner till Höga kusten bron så är jag ute i europa :) Jag fattar fortfarande nada av att man släpar sig ner till alperna på ett tåg. Kikar man på lite bilder på autozuggarna så är det ofta feta offroadhojar gjorda för långkörning och man undrar då...... varför?!?(varför köper man en sån hoj?)

....eller, hur tusan tänker jag. Vad är det jag missat?!?
 
Last edited:

Honda grusbus

New member
En frakt med kvitto brukar kosta cirka 3500-4000 från Norrbotten ner till Stockholm. Många fraktbolag kräver dessutom att hojen skall vara tömd på vätskor.

Själv tycker jag att, bara jag tar mig från Boden ner till Höga kusten bron så är jag ute i europa :) Jag fattar fortfarande nada av att man släpar sig ner till alperna på ett tåg. Kikar man på lite bilder på autozuggarna så är det ofta feta offroadhojar gjorda för långkörning och man undrar då...... varför?!?(varför köper man en sån hoj?)

....eller, hur tusan tänker jag. Vad är det jag missat?!?

Håller fullständigt med dig Saarela.
Att köra mc är ju själva vitsen. Det är njutbart oavsett om det är grusväg eller motorväg, sol eller regn.
Just långkörning är underbart. Att sitta och filosofera och se naturen svepa förbi. Enda gången jag använt hjälpmedel, men har fortfarande dåligt samvete för detta, var när jag skulle 20 mil bort på en vinterkörning på is.
Det var 32 grader kallt på morgonen och då lastade jag mc;n på ett släp.
 

Bighoj

New member
En frakt med kvitto brukar kosta cirka 3500-4000 från Norrbotten ner till Stockholm. Många fraktbolag kräver dessutom att hojen skall vara tömd på vätskor.

Själv tycker jag att, bara jag tar mig från Boden ner till Höga kusten bron så är jag ute i europa :) Jag fattar fortfarande nada av att man släpar sig ner till alperna på ett tåg. Kikar man på lite bilder på autozuggarna så är det ofta feta offroadhojar gjorda för långkörning och man undrar då...... varför?!?(varför köper man en sån hoj?)

....eller, hur tusan tänker jag. Vad är det jag missat?!?
Jag har exakt samma tänk,har lite svårt att kalla det för mc:semester när man åker tåg halva vägen.Båt är lite annorlunda då man ibland blir tvungen till detta.Har varit nere i Österrike några gånger men skulle aldrig få för mig annat än att köra ner dit själv.
Som du säger så är det ofta bra touringhojar man ser på dessa tåg,hojar som är gjorda för att mata mil.
Jag har nog precis som du missat något i detta tänket.
Att 8 timmar suger vet jag inte om jag kan hålla med om för min del.Körde förra sommaren från Werfen upp till Rostock (104 mil) och det tog exakt 12 timmar inkl tank/matstopp och jag tyckte inte att det sög ett dugg.Har iofs en Gl 1800cc,men tanten därbak hade heller inga problem.
 
Last edited:

powerglide

New member
Att 8 timmar suger vet jag inte om jag kan hålla med om för min del.Körde förra sommaren från Werfen upp till Rostock (104 mil) och det tog exakt 12 timmar inkl tank/matstopp och jag tyckte inte att det sög ett dugg.

Prova motorväg fyra dgr i sträck :brinnerupp
 

swischmc

New member
Jag har full förståelse för er som vill köra hela sträckan själva. Det är det som hojåkning går ut på, om man inte är ban-nörd då det handlar om detaljer och hundradelar.

Själv kör jag gärna långa sträckor, men:
- är semestern kort kan resehjälp vara tacksam för att få mer tid på roliga vägar.
- att nöta autoban är detsamma som att nöta däck. Inge kul att komma fram med plattslitna däck.
- kör man samma sträcka flera gånger är det inte kul länge. Ska det till andra vägar genom Tyskland tar det ännu längre tid. (Om det nu inte är tyska småvägar som är målet. :) )

Hojåkning för mig är att köra runt planlöst, titta på omgivningarna, känna dofter och solens värme. Det är också att hitta roliga vägar, utmanande, kurviga och/eller vackra. Tyvärr gör min inställning till hojåkning att det skulle ta en vecka från Malmö till Alperna. Min chef tycker inte att jag är värd så mycket semester, tyvärr, ochdå är autozug ett bra hjälpmedel.
 
Top