MC-Shopen i Sollentuna

Maximilian

New member
Hej, är det någon mer än jag som har problem med verkstaden Mc-shopen i Sollentuna? Har väntat på min hoj i 7 veckor nu! Det som ska göras är nya throttlar, som tyvärr kostar skjortan, oljebyte, lamellbyte och att få motorn att gå bra. Det är inget vrak - den gick okej innan throttelgummina torka sönder i våras. Detta borde väl inte vara mer än 8 arbetstimmar eller?
En av anledningarna att det tagit så lång tid är dels att de låter bli att kontakta mig, så jag får åka in å höra vad som händer istället. Då får ja veta att de inte beställt delar för att delarna var så dyra. Jag ber dom att beställa, och han lovar att hojen ska va klar två eller tre dagar senare. Nu har det gått två veckor och två dagar sen dess och när jag var där förra veckan så var de inte klart, det var en hoj innan på tur.
När jag kommer in till butiken, vilket har hänt fyra gånger under dessa sju veckor, så suckar han i disken å försäkrar sig om att han ringer när den är klar, även för en vecka sen fick jag detta mottagande när jag undrade vad som hände med "den är klar på torsdag". Är det bara jag som har otur med denna verkstad eller är det här standard?
Att tillägga är att deras telefon är konstant direktkopplad till telefonsvarare. De förklarade för mig att det är så många som ringer, så därför har han kopplat bort telefonen. Ännu ett tecken på deras syn på vad service är?
 
Last edited:

Triumph int

New member
Om företaget måste betala kontant när dom ska beställa delar så måste
ju en kund betala sitt jobb innan dom kan köra igång nästa jobb.

Trottelgummin är lätt att byta på vissa hojar, kolla om du inte kan göra det själv.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej!

Verkstäder är en anledning till att jag ska sälja min honda. Jag ska köpa ngt som jag serva själv och slippa vara beroende av verkstäder.

Mvh

Amir

Hej, är det någon mer än jag som har problem med verkstaden Mc-shopen i Sollentuna? Har väntat på min hoj i 7 veckor nu! Det som ska göras är nya throttlar, som tyvärr kostar skjortan, oljebyte, lamellbyte och att få motorn att gå bra. Det är inget vrak - den gick okej innan throttelgummina torka sönder i våras. Detta borde väl inte vara mer än 8 arbetstimmar eller?
En av anledningarna att det tagit så lång tid är dels att de låter bli att kontakta mig, så jag får åka in å höra vad som händer istället. Då får ja veta att de inte beställt delar för att delarna var så dyra. Jag ber dom att beställa, och han lovar att hojen ska va klar två eller tre dagar senare. Nu har det gått två veckor och två dagar sen dess och när jag var där förra veckan så var de inte klart, det var en hoj innan på tur.
När jag kommer in till butiken, vilket har hänt fyra gånger under dessa sju veckor, så suckar han i disken å försäkrar sig om att han ringer när den är klar, även för en vecka sen fick jag detta mottagande när jag undrade vad som hände med "den är klar på torsdag". Är det bara jag som har otur med denna verkstad eller är det här standard?
Att tillägga är att deras telefon är konstant direktkopplad till telefonsvarare. De förklarade för mig att det är så många som ringer, så därför har han kopplat bort telefonen. Ännu ett tecken på deras syn på vad service är?
 

Maximilian

New member
Jag håller med. Enstånka är nog det man ska ha så länge man lever på studentekonomi. Fick tag på verkstaden nu, de behövde beställa nya shims också. Så nu blir det väl en vecka till.. 2 månader på verkstad minst då.. Det var den sommaren.

Hej!

Verkstäder är en anledning till att jag ska sälja min honda. Jag ska köpa ngt som jag serva själv och slippa vara beroende av verkstäder.

Mvh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
För det första har jag garanti på hojen.

för det andra så har jag bara justerat ventiler på hojar som har skruvjusterade ventiler och inte hojar som har shimsade ventiler. Tillvägagångasättet är säkerligen detsamma men att nu man istället byter ut shimsar. Jag är ingen mekaniker men jag fick lära mig av en vän att justera ventiler, byta drivpaket, byta olja. Den hojen som jag övade på var en yamaha sr 250 special med trumbroms både fram och bak:D Det är så långt mina kunskaper sträcker sig men jag slapp iaf vara beroende av mekaniker.

Visserligen kan jag lära mig mer men om min nästa hoj blir av modern slag så garantin iaf ha gått ut.


Ursäkta TS, för att spårar ur tråden.

//Amir
 

pikeman59

New member
För det första har jag garanti på hojen.

för det andra så har jag bara justerat ventiler på hojar som har skruvjusterade ventiler och inte hojar som har shimsade ventiler. Tillvägagångasättet är säkerligen detsamma men att nu man istället byter ut shimsar. Jag är ingen mekaniker men jag fick lära mig av en vän att justera ventiler, byta drivpaket, byta olja. Den hojen som jag övade på var en yamaha sr 250 special med trumbroms både fram och bak:D Det är så långt mina kunskaper sträcker sig men jag slapp iaf vara beroende av mekaniker.

Visserligen kan jag lära mig mer men om min nästa hoj blir av modern slag så garantin iaf ha gått ut.


Ursäkta TS, för att spårar ur tråden.

//Amir

Ursäkta, men om du inte är nån mekaniker och dina kunskaper räcker till att byta olja och justera trumbromsar på en 250 så tycker jag att: antingen köpa en modern hoj och lämna in på service, eller köpa en 250 med trumbromsar och vara nöjd, eller köpa en vanlig cykel.

Så otroligt lätt att idealisera gammalt skit och gammal teknik, välkommen till framtiden.
 

Herr Fuggle

New member
Hej, är det någon mer än jag som har problem med verkstaden Mc-shopen i Sollentuna? Har väntat på min hoj i 7 veckor nu! Det som ska göras är nya throttlar, som tyvärr kostar skjortan, oljebyte, lamellbyte och att få motorn att gå bra. Det är inget vrak - den gick okej innan throttelgummina torka sönder i våras. Detta borde väl inte vara mer än 8 arbetstimmar eller?
En av anledningarna att det tagit så lång tid är dels att de låter bli att kontakta mig, så jag får åka in å höra vad som händer istället. Då får ja veta att de inte beställt delar för att delarna var så dyra. Jag ber dom att beställa, och han lovar att hojen ska va klar två eller tre dagar senare. Nu har det gått två veckor och två dagar sen dess och när jag var där förra veckan så var de inte klart, det var en hoj innan på tur.
När jag kommer in till butiken, vilket har hänt fyra gånger under dessa sju veckor, så suckar han i disken å försäkrar sig om att han ringer när den är klar, även för en vecka sen fick jag detta mottagande när jag undrade vad som hände med "den är klar på torsdag". Är det bara jag som har otur med denna verkstad eller är det här standard?
Att tillägga är att deras telefon är konstant direktkopplad till telefonsvarare. De förklarade för mig att det är så många som ringer, så därför har han kopplat bort telefonen. Ännu ett tecken på deras syn på vad service är?

Träligt läge. Borde inte vara så men tyvärr är alla verkstäder inte så bra på kundrelationer.

Påminner om detta...
http://www.youtube.com/watch?v=hWV9is6ClWk

Att göra all service själv kräver lite erfarenhet men hojmekarna är bara människor så visst går det.

Trottelgummin borde man kunna byta om man har en verkstadshandbok. Att få en motor att gå bra kan tyvärr ibland kräva en del erfarenhet. Det är mycket som kan göra att en motor går illa...

Shims är inte så mycket svårare än skruvjustering. Det är bara att lära sig det också och kanske skaffa de verktyg som behövs.

Men trumbromsar kräver lite mer kunskap och behöver justeras mer än skivbromsar. En trumbroms kan vara lika bra som en skiva men gör man inte rätt så kan man få en värdelös broms. Så där bör man inte snika för att komma undan billigare.

Sedan är tyvärr en del människor inte mekaniskt lagda och då ska man ha självinsikt att låta bli att skruva. På 50 - 60-talet skruvade alla, även de som inte kunde, för hojarna var så lättskruvade. Varför tror ni att hojarna gick sönder? För att det var skit naturligtvis!:D Alla var ju duktiga mekaniker!

Hoppas du får tillbaks en hoj som går bra!
 

Maximilian

New member
Hojen fick jag tillbaka och den går underbart fint nu, speciellt för att vara en övningshoj sen 93. Tog tio veckor, jag betalade hälften, resten skulle vi ta sen. Han har inte kontaktat mig sen dess, de va 2 månader sen... Tänkte åka å kolla idag hur det går för honom. Kontakt är inte deras starkaste sida.. ;)
 

Yamaha600

New member
hej, är det någon mer än jag som har problem med verkstaden mc-shopen i sollentuna? Har väntat på min hoj i 7 veckor nu! Det som ska göras är nya throttlar, som tyvärr kostar skjortan, oljebyte, lamellbyte och att få motorn att gå bra. Det är inget vrak - den gick okej innan throttelgummina torka sönder i våras. Detta borde väl inte vara mer än 8 arbetstimmar eller?
En av anledningarna att det tagit så lång tid är dels att de låter bli att kontakta mig, så jag får åka in å höra vad som händer istället. Då får ja veta att de inte beställt delar för att delarna var så dyra. Jag ber dom att beställa, och han lovar att hojen ska va klar två eller tre dagar senare. Nu har det gått två veckor och två dagar sen dess och när jag var där förra veckan så var de inte klart, det var en hoj innan på tur.
När jag kommer in till butiken, vilket har hänt fyra gånger under dessa sju veckor, så suckar han i disken å försäkrar sig om att han ringer när den är klar, även för en vecka sen fick jag detta mottagande när jag undrade vad som hände med "den är klar på torsdag". är det bara jag som har otur med denna verkstad eller är det här standard?
Att tillägga är att deras telefon är konstant direktkopplad till telefonsvarare. De förklarade för mig att det är så många som ringer, så därför har han kopplat bort telefonen. ännu ett tecken på deras syn på vad service är?

varning
 

Yamaha600

New member
Hej, är det någon mer än jag som har problem med verkstaden Mc-shopen i Sollentuna? Har väntat på min hoj i 7 veckor nu! Det som ska göras är nya throttlar, som tyvärr kostar skjortan, oljebyte, lamellbyte och att få motorn att gå bra. Det är inget vrak - den gick okej innan throttelgummina torka sönder i våras. Detta borde väl inte vara mer än 8 arbetstimmar eller?
En av anledningarna att det tagit så lång tid är dels att de låter bli att kontakta mig, så jag får åka in å höra vad som händer istället. Då får ja veta att de inte beställt delar för att delarna var så dyra. Jag ber dom att beställa, och han lovar att hojen ska va klar två eller tre dagar senare. Nu har det gått två veckor och två dagar sen dess och när jag var där förra veckan så var de inte klart, det var en hoj innan på tur.
När jag kommer in till butiken, vilket har hänt fyra gånger under dessa sju veckor, så suckar han i disken å försäkrar sig om att han ringer när den är klar, även för en vecka sen fick jag detta mottagande när jag undrade vad som hände med "den är klar på torsdag". Är det bara jag som har otur med denna verkstad eller är det här standard?
Att tillägga är att deras telefon är konstant direktkopplad till telefonsvarare. De förklarade för mig att det är så många som ringer, så därför har han kopplat bort telefonen. Ännu ett tecken på deras syn på vad service är?

Hej

jag vill verkligen VARNA för MC shopen i Sollentuna, numera har jag döpt om de till MC floppen.

Min mc blev påkörd i augusti, samma dag var jag på Mc shopen och visade upp skadorna. De fotograferade och skulle beställa delar.
Idag har det gått 2 månader och ingenting har hänt. Eftersom de ALDRIG svarar i telefon är man tvungen att åka till butiken vilket jag gjort flera ggr för att höra status. Har dock bara fått lugnande svar att de hör av sig när delarna kommit. Jag tycker det är orlimligt att vänta så länge och kontaktade idag försäkringsbolaget som erkände att de har dålig erfarenhet av MC shopen och rekommenderade mig att anlita en annan verkstad.
Det gör mig förbannad att jag fått vänta i 2 månader på ingenting och att de ljugit mig rakt upp i ansiktet när jag varit i butiken :mad:

Har även lämnat in sonens moped för elfel.
2 veckor efter reparatioen glappade det igen och vi fick betala för ny reparation på samma fel. De påstår att "det nya" felet berodde på skarvade kablar (med krympslang).Vi har aldrig rört kablarna.
De enda som gjort ngt med elen är MC shopen. Moppen är dessutom köpt där från början! Jag krävde serviceintyg på vad de gjort exakt men det är omöjligt. Fick bara kvitto på "reparation" 2 ggr.:mad:

Som sagt VARNING för detta ställe.
Betala hellre mer ngn annan stans och bli behandlat som en betalande kund.
 

SuperRetard

New member
Ge mig en anledning till att du inte kan serva en Honda?

Faktikst..

Jag har iofs inte skruvat så mkt med äldre 4taktare.. (90-tals crossar med blod och tårar dock)

Men av de hojar (KTM + de flesta japsar) ajg pillat med så känns Honda definitivt som de med smartast och mest lättskruvade konstruktioner..

Bara ett framhjulsbyte på Suzukin nu (00a) fick både mig och en mer erfaren skruvare att klia oss i huvet, jäkla pillande att få rätt saker på rätt plats. På hondan är det som att koka nudlar..

Även KTM har hyfsat smarta konstruktoner för de vanliga grejerna, om än lite dumt i vissa fall som att man måste demolera hela hojen för att justera ventiler (10 minuters jobb blir en helddag :koko)..
 

Maximilian

New member
Synd att höra att det inte bara är jag som har blivit dåligt behandlad när det gäller kontakt och uppföljning. De har fortfarande inte tagit betalt för hela jobbet som påbörjades i maj. För tre veckor sen var jag in och frågade om vi kunde avsluta affären, varpå han svarade att han skulle ringa i nästa vecka. En fras som jag hört många gånger förr, men eftersom han är bra på att snacka så trodde jag honom även denna gången. Nu får de skicka hem faktura till mig om jag ska betala, jag tänker inte åka dit någon mer gång i mitt liv så länge det finns andra MC-verkstäder i Stockholm. Det är inte någon nytta med att besöka MC-shopen i Sollentuna, bara problem.


Hej

jag vill verkligen VARNA för MC shopen i Sollentuna, numera har jag döpt om de till MC floppen.

Min mc blev påkörd i augusti, samma dag var jag på Mc shopen och visade upp skadorna. De fotograferade och skulle beställa delar.
Idag har det gått 2 månader och ingenting har hänt. Eftersom de ALDRIG svarar i telefon är man tvungen att åka till butiken vilket jag gjort flera ggr för att höra status. Har dock bara fått lugnande svar att de hör av sig när delarna kommit. Jag tycker det är orlimligt att vänta så länge och kontaktade idag försäkringsbolaget som erkände att de har dålig erfarenhet av MC shopen och rekommenderade mig att anlita en annan verkstad.
Det gör mig förbannad att jag fått vänta i 2 månader på ingenting och att de ljugit mig rakt upp i ansiktet när jag varit i butiken :mad:

Har även lämnat in sonens moped för elfel.
2 veckor efter reparatioen glappade det igen och vi fick betala för ny reparation på samma fel. De påstår att "det nya" felet berodde på skarvade kablar (med krympslang).Vi har aldrig rört kablarna.
De enda som gjort ngt med elen är MC shopen. Moppen är dessutom köpt där från början! Jag krävde serviceintyg på vad de gjort exakt men det är omöjligt. Fick bara kvitto på "reparation" 2 ggr.:mad:

Som sagt VARNING för detta ställe.
Betala hellre mer ngn annan stans och bli behandlat som en betalande kund.
 

Cyborg

New member
Kan väl säga att jag upplevt samma sak. Dom skulle fixa en eker till min hoj (egentligen var tanken att dom skulle sätta dit den medan dom bytte däck men dom tyckte jag kunde sätta dit den själv när den skulle dyka upp) och det var för 4 månader sedan med löftet att den var på ingång. Ingen bra firma.
 

Bandido

New member
Mc shoppen Sollentuna

Hej

jag vill verkligen VARNA för MC shopen i Sollentuna, numera har jag döpt om de till MC floppen.

Min mc blev påkörd i augusti, samma dag var jag på Mc shopen och visade upp skadorna. De fotograferade och skulle beställa delar.
Idag har det gått 2 månader och ingenting har hänt. Eftersom de ALDRIG svarar i telefon är man tvungen att åka till butiken vilket jag gjort flera ggr för att höra status. Har dock bara fått lugnande svar att de hör av sig när delarna kommit. Jag tycker det är orlimligt att vänta så länge och kontaktade idag försäkringsbolaget som erkände att de har dålig erfarenhet av MC shopen och rekommenderade mig att anlita en annan verkstad.
Det gör mig förbannad att jag fått vänta i 2 månader på ingenting och att de ljugit mig rakt upp i ansiktet när jag varit i butiken :mad:

Har även lämnat in sonens moped för elfel.
2 veckor efter reparatioen glappade det igen och vi fick betala för ny reparation på samma fel. De påstår att "det nya" felet berodde på skarvade kablar (med krympslang).Vi har aldrig rört kablarna.
De enda som gjort ngt med elen är MC shopen. Moppen är dessutom köpt där från början! Jag krävde serviceintyg på vad de gjort exakt men det är omöjligt. Fick bara kvitto på "reparation" 2 ggr.:mad:

Som sagt VARNING för detta ställe.
Betala hellre mer ngn annan stans och bli behandlat som en betalande kund.

Jag har exakt samma erfarenheter som beskrivs ovan, de tar aldrig ansvar för det som sagts. Se till att alltid få överenskommelser
skriftligt, så att ni kan vända er till konsumentombudsmannen för rättvis dom.
Mc floppen är ett riktigt bluff företag. Med detta sagt vill jag varna medmänniskor i min närhet att anlita eller handla med dem.

/Bandido
 
Top