Biltemas hjälm var med.
JA, integralhjälmen var med men inte "korvätarmodellen". Men den passar mig väldigt bra - väldigt prisvärd. :tummenupp
Biltemas hjälm var med.
Ove 60+ Kör du med Biltemas systemhjälm (korvätarmodellen)? För- och nackdelar?
Kalla mig snobb men vad gäller skydd så håller jag mig till märkesgrejer som passar min kroppsform bra. Jag dömer ingen som väljer Biltemas skyddsutrustning, men inget jag skulle ta.
Min första utrustning köpte jag mestadels begagnat utom hjälm och stövlar.
Hur ska jag tolka dig, TompaB? Om Biltemas grejer skulle passa din kroppsform bra, då skulle du utan tvekan kunna köpa dessa då? Eller...?
Är det sämre grejor för att det står Biltema på, eller är det snobben i dej (oss) som gör att det inte går för sig? ;-)
Vad det gällde hjälmtestet som refererades till tidigare i tråden, så stod ju sig Biltemas hjälm bra.
Jag har också ganska smalt huvud, men tyckte ändå att hjälmen klämde åt lite mot kinderna när jag provade den, men det är kanske så på en ny hjälm som inte blivit "inkörd" ännu... Ove 60+,Upplevde du också att den klämde mera just när den var ny? De finns tyvärr bara i svart. Hade också önskat en hjälm i någon annan färg.
Nej, jag skulle fortfarande inte köpa Biltemas skyddsutrustning även om den passade min kropp just för att Biltema för mig inte är synonymt med mc-säkerhet och komfort. Kanske ändrar det sig över tiden, men så ligger det till nu. Detta är dock helt min egna subjektiva åsikt oavsett vad tester visar, men jag förväntar mig inget annat heller så inte att jag blir besviken på det. Går jag in i en mc-butik så förväntar jag mig hjälp av någon som kan mc och allt vad det hör till. Går jag in på Biltema kan jag få hjälp av någon som ja, kan lite allt möjligt utan att kanske vara direkt expert på något.
Med det sagt använder jag Biltemas lås och golvöglor för jag tycker det är prisvärt, inte för att det påverkar min personliga säkerhet i någon direkt utsträckning... ;-)
Ok. Då är det namnet Biltema det hänger på. Min erfarenhet av Biltema är att de blivit bättre på i princip allt, dock finns det vissa produkter som är tvivelaktiga ännu. Eftersom jag är ny mc-åkare så vet jag förstås inte hur just mc-prylarna utvecklat sig. Däremot har jag under många år varit både bil- och båtägare och där ser jag en skillnad från förr mot nu.
Men du har helt rätt, någon proffshjälp kan man inte räkna med. Det kan man inte på Elgiganten heller, eller många andra butiker som t.ex. byggmarknader m.m. Man måste ha klart för sig vad man vill ha och ha lite "känsla" för det man är intresserad av att köpa. Därför är ett sådant här forum bra där man kan bolla idéer med andra och få tips. Precis som med mina tankar om hjälmköpande...
Ni kan gräva fram vilka tester ni vill, personligen skulle jag aldrig använda deras skithjälmar
Det är ju som TompaB skriver, att passformen är viktigast. Alla huvuden är olika (både på utsidan och insidan) och din sambos huvud var tydligen inte alls avsett för Biltemas hjälm. Men du kan inte kalla Biltemas hjälmar för "skithjälmar" trots bra resultat i seriösa tester, bara för att de inte passar din sambos huvud.
TompaB, jag som är ny novis, vad är ett pinlock-visir?
Det är ju som TompaB skriver, att passformen är viktigast. Alla huvuden är olika (både på utsidan och insidan) och din sambos huvud var tydligen inte alls avsett för Biltemas hjälm. Men du kan inte kalla Biltemas hjälmar för "skithjälmar" trots bra resultat i seriösa tester, bara för att de inte passar din sambos huvud.