MC-prylar från Biltema?

Sangris

New member
Ove 60+ Kör du med Biltemas systemhjälm (korvätarmodellen)? För- och nackdelar?

Last edited:

Ove 60+

Active member
Ove 60+ Kör du med Biltemas systemhjälm (korvätarmodellen)? För- och nackdelar?

:tummenupp Stämmer! Den första hjälm jag provat som har passform efter min avlånga skalle. Genom att den passar bra blir den också tyst och jag slipper köra med öronproppar. Tung sägs det men inget som jag upplever som besvärande på något vis, kan ha den i timmavis utan problem.

Enda gången jag svurit över den var när jag lyckats få in en hjortfluga som sprang omkring på skallen.

Nackdel: Fanns bara i svart men det kanske är ändrat. (Tycker svart är skitfult och dessutom syns det dåligt...).

Sangris

New member
Jag kör för tillfället med dotterns gamla integralhjälm som hon hade när hon körde moppe. Inget fel på själva hjälmen, men den har ju några år på nacken.
Jag tycker dessutom systemhjälmarna verkar smidiga, framför allt när man ska till att äta en korv... :)
Jag har också ganska smalt huvud, men tyckte ändå att hjälmen klämde åt lite mot kinderna när jag provade den, men det är kanske så på en ny hjälm som inte blivit "inkörd" ännu... Ove 60+,Upplevde du också att den klämde mera just när den var ny? De finns tyvärr bara i svart. Hade också önskat en hjälm i någon annan färg.

CB_Tobbe

New member
Biltemas gråa ryggskydd är ungefär som en träplanka att ha på sig.

Skyddet fungerar nog , men risken är stor att det blir kver i gadroben.

ThompaB

New member
Kalla mig snobb men vad gäller skydd så håller jag mig till märkesgrejer som passar min kroppsform bra. Jag dömer ingen som väljer Biltemas skyddsutrustning, men inget jag skulle ta.

Min första utrustning köpte jag mestadels begagnat utom hjälm och stövlar.

Sangris

New member
Kalla mig snobb men vad gäller skydd så håller jag mig till märkesgrejer som passar min kroppsform bra. Jag dömer ingen som väljer Biltemas skyddsutrustning, men inget jag skulle ta.

Min första utrustning köpte jag mestadels begagnat utom hjälm och stövlar.

Hur ska jag tolka dig, TompaB? Om Biltemas grejer skulle passa din kroppsform bra, då skulle du utan tvekan kunna köpa dessa då? Eller...?
Är det sämre grejor för att det står Biltema på, eller är det snobben i dej (oss) som gör att det inte går för sig? ;-)
Vad det gällde hjälmtestet som refererades till tidigare i tråden, så stod ju sig Biltemas hjälm bra.

ThompaB

New member
Hur ska jag tolka dig, TompaB? Om Biltemas grejer skulle passa din kroppsform bra, då skulle du utan tvekan kunna köpa dessa då? Eller...?
Är det sämre grejor för att det står Biltema på, eller är det snobben i dej (oss) som gör att det inte går för sig? ;-)
Vad det gällde hjälmtestet som refererades till tidigare i tråden, så stod ju sig Biltemas hjälm bra.

Nej, jag skulle fortfarande inte köpa Biltemas skyddsutrustning även om den passade min kropp just för att Biltema för mig inte är synonymt med mc-säkerhet och komfort. Kanske ändrar det sig över tiden, men så ligger det till nu. Detta är dock helt min egna subjektiva åsikt oavsett vad tester visar, men jag förväntar mig inget annat heller så inte att jag blir besviken på det. Går jag in i en mc-butik så förväntar jag mig hjälp av någon som kan mc och allt vad det hör till. Går jag in på Biltema kan jag få hjälp av någon som ja, kan lite allt möjligt utan att kanske vara direkt expert på något.

Med det sagt använder jag Biltemas lås och golvöglor för jag tycker det är prisvärt, inte för att det påverkar min personliga säkerhet i någon direkt utsträckning... ;-)

Ove 60+

Active member
Jag har också ganska smalt huvud, men tyckte ändå att hjälmen klämde åt lite mot kinderna när jag provade den, men det är kanske så på en ny hjälm som inte blivit "inkörd" ännu... Ove 60+,Upplevde du också att den klämde mera just när den var ny? De finns tyvärr bara i svart. Hade också önskat en hjälm i någon annan färg.

Inredningen blir lite mjukare efter en tids användning. Dessutom är hjälmen inte varm på dom rätta ställena när man bara provar i butiken vilket kan göra att den känns lite hård. Att det sluter tätt vid kinderna är bra. Det ska naturligtvis inte klämma hårt men det är ändå bättre än man får ett märke i pannan som jag fått av alla andra hjälmfabrikat.

Last edited:

Sangris

New member
Nej, jag skulle fortfarande inte köpa Biltemas skyddsutrustning även om den passade min kropp just för att Biltema för mig inte är synonymt med mc-säkerhet och komfort. Kanske ändrar det sig över tiden, men så ligger det till nu. Detta är dock helt min egna subjektiva åsikt oavsett vad tester visar, men jag förväntar mig inget annat heller så inte att jag blir besviken på det. Går jag in i en mc-butik så förväntar jag mig hjälp av någon som kan mc och allt vad det hör till. Går jag in på Biltema kan jag få hjälp av någon som ja, kan lite allt möjligt utan att kanske vara direkt expert på något.

Med det sagt använder jag Biltemas lås och golvöglor för jag tycker det är prisvärt, inte för att det påverkar min personliga säkerhet i någon direkt utsträckning... ;-)

Ok. Då är det namnet Biltema det hänger på. Min erfarenhet av Biltema är att de blivit bättre på i princip allt, dock finns det vissa produkter som är tvivelaktiga ännu. Eftersom jag är ny mc-åkare så vet jag förstås inte hur just mc-prylarna utvecklat sig. Däremot har jag under många år varit både bil- och båtägare och där ser jag en skillnad från förr mot nu.

Men du har helt rätt, någon proffshjälp kan man inte räkna med. Det kan man inte på Elgiganten heller, eller många andra butiker som t.ex. byggmarknader m.m. Man måste ha klart för sig vad man vill ha och ha lite "känsla" för det man är intresserad av att köpa. Därför är ett sådant här forum bra där man kan bolla idéer med andra och få tips. Precis som med mina tankar om hjälmköpande... :)

ThompaB

New member
Ok. Då är det namnet Biltema det hänger på. Min erfarenhet av Biltema är att de blivit bättre på i princip allt, dock finns det vissa produkter som är tvivelaktiga ännu. Eftersom jag är ny mc-åkare så vet jag förstås inte hur just mc-prylarna utvecklat sig. Däremot har jag under många år varit både bil- och båtägare och där ser jag en skillnad från förr mot nu.

Men du har helt rätt, någon proffshjälp kan man inte räkna med. Det kan man inte på Elgiganten heller, eller många andra butiker som t.ex. byggmarknader m.m. Man måste ha klart för sig vad man vill ha och ha lite "känsla" för det man är intresserad av att köpa. Därför är ett sådant här forum bra där man kan bolla idéer med andra och få tips. Precis som med mina tankar om hjälmköpande... :)

Tror jag nämnde det tidigare men vill man komma undan "billigt", då kolla efter bättre begagnad utrustning i form av kläder, handskar och skor. Men när det kommer till hjälm så skulle jag absolut köpa ny. Du kan aldrig veta ifall tidigare ägare tappat eller på annat sätt skadat hjälmens funktion utan att det syns. Skydd på huvudet skulle jag aldrig kompromissa med, det får gärna kosta några kronor!

Viktigast av allt, se till att välja en hjälm som sitter bra oavsett fabrikat!

Goda ventilationsmöjligheter, inbyggt solvisir, låg vikt, lite brus i motorvägsfart samt även pinlock-visir är något jag personligen rekommenderar (förutom god passform då...) [emoji6]

Alexander76

Member
Jag och min sambo skulle ta en helgtripp i september förra året och åkte till biltema för att skaffa utrustning, tänkte att vi skulle komma undan lite billigt eftersom det rörde sig om kanske 5 timmars åkning totalt. När hon fick prova hjälmen (korvätar) vägrade hon köpa den för den var helt enkelt så otroligt lätt och rapplig, hon tyckte inte den kändes som någonting man på allvar ville skydda huvudet med i mc-farter och jag kan bara hålla med. Ni kan gräva fram vilka tester ni vill, personligen skulle jag aldrig använda deras skithjälmar om jag så var nere på min sista femhundring.

Som sagt, deras ryggplatta, kläder, handskar och stövlar må alla vara fula som stryk men fyller åtminstone sin funktion och jag skulle lätt använda dem om jag behövde. Men INTE hjälmarna.

Sangris

New member
Ni kan gräva fram vilka tester ni vill, personligen skulle jag aldrig använda deras skithjälmar

Det är ju som TompaB skriver, att passformen är viktigast. Alla huvuden är olika (både på utsidan och insidan) och din sambos huvud var tydligen inte alls avsett för Biltemas hjälm. Men du kan inte kalla Biltemas hjälmar för "skithjälmar" trots bra resultat i seriösa tester, bara för att de inte passar din sambos huvud.

TompaB, jag som är ny novis, vad är ett pinlock-visir?

Alexander76

Member
Det är ju som TompaB skriver, att passformen är viktigast. Alla huvuden är olika (både på utsidan och insidan) och din sambos huvud var tydligen inte alls avsett för Biltemas hjälm. Men du kan inte kalla Biltemas hjälmar för "skithjälmar" trots bra resultat i seriösa tester, bara för att de inte passar din sambos huvud.

Pinlock kallas det när du kan sätta fast ett plastlager på insidan av visiret som förhindrar att det immar igen. Plastbiten "låses" fast med två stift som sticker ut ur visiret.

Vad gäller hjälmen så passade den alldeles utmärkt på både hennes och mitt huvud. Grejen är att när du håller hjälmen i handen så inser du att det inte finns en chans i helvetet att den skulle skydda din skalle vid någon som helst kollision såvida de inte använder en hemlig ny typ av superlätt material som ingen av de andra hjälmtillverkarna har lyckats komma på ännu.

Ove 60+

Active member

:D Just ryggplatta och stövlar hittar du lätt bättre i andra butiker... Hjälmarna däremot är ganska OK. Enligt någon sägs den vara lätt och rapplig och någon annan säger att den är tung - sanningen bör väl vara någonstans däremellan? :)

Angående det där med kunnig personal - inte fan kan man påstå att det är normalt att man kan få objektiva och vettiga svar i märkesbutiken. Säljaren där har sin uppfattning(=subjektiva tyckande) och framför allt vill han/hon sälja, helst det som kostar mest för det ger bäst avans. Lyssna runt hos dom du har omkring dig och dom som kör som du och dit räknar jag även folket på olika forum. Det är alltså ingen idé att ta råd från HD-folket om du kör offroad eller omvänt. Den som är tvärsäker är den du ska ignorera oavsett vad det gäller för kan man inte ta till sig nyanser blir det oftast fel..

Frågan gällde PIN-LOCK. Det är en extra ruta som sätts på insidan av visiret och minskar risken för imma på insidan. Rekommenderar att du tar med ett sådant redan från butiken - helst monterat. :wink:

ThompaB

New member

Känns som om du fått tillräckligt bra svar kring pinlock. Bra skit kan meddela ändå, en gång haft så vill du inte vara utan... :)

Vad gäller kunskap om utrustning så finns det butiker som kan och andra som kan mindre förstås. Brukar vara rätt tydligt om säljaren kan något eller inte så fort dem öppnar munnen. Jag vill inte tala illa om något val, även om jag förstås har min "religion" jag följer.

Mitt tips: Finner du en hjälm från Biltema du gillar så rekommenderar jag ändå att du åker till en mc-handlare och testar hjälmar också. Bara för jämförelsens skull innan du bestämmer dig.

Dezious

New member
Hej! Biltema är bra om man vill köpa smörj och underhållsprodukter. Oavsett vad du väljer är mitt tips att ”snåla” inte på säkerhet när det kommer till skyddsutrustning. Det finns otaliga produktrecensioner du kan läsa/se om du söker på Google och på Youtube. Hjälmen är oftast det enskild dyraste inköpet. Det tips jag fick när jag skulle börja äga hoj var: köp gärna en hoj som du ekonomiskt klarar med bra marginal och istället lägg mer pengar på bra utrustning.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bodensaren

New member
Finns väl en del grejer som fungerar från Biltema, däremot när det kommer till det personliga skyddet då finns det bara kläder från tillverkare med en dokumenterad egen forsknings- och utvecklingsavdelning som satsar på säkerhet. Själv har jag hållit mig till skyddskläder från i första hand Lindstrand då dessa passar min kroppsbyggnad, men de har även ett professionellt sätt att utveckla kläder som fungerar den dagen dom verkligen ska fungera.

Detta fick jag bryskt reda på för ca 6 veckor sedan, i 90 km/h körde jag på ett fullvuxet vildsvin, det gick så fort att jag inte hann reagera förrän jag låg på asfalten och gled, jag gled ungefär 90-100 meter från det ställe där smällen skedde, vildsvinet kom springande från vänster och sprang rakt in i sidan på cykeln, klämde benet mellan grisen och cykeln vid smällen med benbrott på underbenet som följd, av färden på asfalten syntes ingenting på kroppen, kläderna var söndertrasade men de hade tagit upp all energi från friktionen mellan mig och asfalten, jag var verkligen förvånad efter den smällen att det inte syntes något på kroppen.

Så för min del finns det bara ett alternativ när det gäller skyddskläder, i nuläget så blir det en ny uppsättning från Halvarsson, Jofama eller Lindstrand, men som sagt var det är en fri värld vi lever i och var och en gör sina egna val, tänk bara på det att kläderna ska bara fungera en enda gång, efter den gången så kanske du inte kan reklamera dom.

P.S Hojen vart det bara skit kvar av, och vildsvinet dog på plats.

Kör försiktigt

busdriver

New member
Som alltid många åsikter om Biltemagrejor men iallafall på våren 2008 så köpte min fru ett batteri på Biltema till sin Aprilia Pegaso. Den går max 300 mil per år och batteriet är fortfarande lika piggt som ett nytt. Underhållsladdning på vintern? Nej inte ens det behövs. Står utan laddning året om och batteriet är alltid inkopplat. Inga kablar borttagna. Däremot kanske den får gå några mil om det är en solig vinterdag så denna Biltemagrej har varit långt över förväntan.