MC-prylar från Biltema?

Insk

New member
Jag kommer om någon vecka få hem min första hoj och behöver skaffa lite saker; godkända lås, kedjerengöring m.m.
En del grejer finns ju hos Biltema men spontant känns det inte som att de kan vara särskilt bra, eller hur? Men, de körskolor jag haft kontakt med använder i huvudsak utrustning från Biltema så jag undrar lite.. om Biltemas kvalitet ändå är ok.
Någon som har en uppfattning? Och som kan rekommendera de mest akuta produkterna från annat håll, men som inte kostar skjortan?

Insk
 
Jag kommer om någon vecka få hem min första hoj och behöver skaffa lite saker; godkända lås, kedjerengöring m.m.
En del grejer finns ju hos Biltema men spontant känns det inte som att de kan vara särskilt bra, eller hur? Men, de körskolor jag haft kontakt med använder i huvudsak utrustning från Biltema så jag undrar lite.. om Biltemas kvalitet ändå är ok.
Någon som har en uppfattning? Och som kan rekommendera de mest akuta produkterna från annat håll, men som inte kostar skjortan?

Insk

Hej och välkommen,

Jag har köpt de flesta av mina prylar på två ställen;

xlmoto.se samt AliExpress. XL moto när jag behöver "riktiga" prylar såsom ryggskydd, skinnkläder, lås etc, och Ali när det gäller krafs (tail tidy, handskar, intercom etc) beställde t.ex två stycken riktigt bra intercomset för ca 700 SEK vilket är helt galet billigt. BT-S2 heter modellen om du är intresserad.
 

Tommi

New member
Vissa Biltema produkter är helt ok och till och med väldigt bra. Använder deras låskättingar, golvöglor till lås, kedjespray (den billigare är bättre än den dyrare), diverse verktyg.
Hur det är med hjälmar, kläder och skydd vet jag inte.
De hade jättesköna handskar som de tyvärr slutat med.
Handskydden för enduro är prisvärda.

/ Tommi
 

Insk

New member
Har Shoei-hjälmar.
Jag jobbar bara några hus bort från både XL Moto och Handelsboden så det är lätt hänt att det jag behöver köpes därifrån. Men det är klart att kan man komma lindrigare undan så...
I.
 

Alexander76

Member
Vi köpte ett gäng grejor därifrån förra året och jag får intrycket att de flesta prylarna håller extremt dålig kvalitet men fyller funktionen gott och väl tex stövlarna faller i bitar efter ett tag men de verkar iaf vara så styva i sulan att de skulle skydda foten när den hamnar under hojen, osv. Kläderna och ryggplattorna likaså.

Men absolut aldrig i livet att jag skulle använda deras hjälmar.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Jag tycker att Biltema är ungefär som vilken annan butik som helst, man får se upp med kvalitén. Hjälmen, korvätarmodell, passar mig perfekt och är den tystaste och dessutom billigaste jag ägt. Handskar från Biltema är bättre än Jofamas som bara spricker i sömmarna. Går i och för sig att reklamera utan problem men man tröttnar ju. Verktyg finns bra och dåliga men så är det var som helst. Epoxy och glas för att laga plast finns och fungerar bra.

Kan för min del inte klaga på Biltema, dom funkar bra - men man kan ju heller inte riktigt snobba sig med deras prylar, lågstatus liksom, men det är en helt annan sak.....
 

Insk

New member
Jag menade att jag har Shoei-hjälmar.
Menade du att du inte skulle åka sparkcykel i en Shoei-hjälm eller menade du att du inte skulle göra det i en hjälm från Biltema?
I.
 

IvanBoring

New member
Har köpt lite prylar på Biltema, bl.a. batteri och två laddare som båda har funkat bra. Har testat stövlar men passar inte mina fötter så de föll bort. Hjälmarna har de inte i min storlek (är otroligt tjockskallig) så de föll också bort.

Det som däremot förvånar mig är att alla här "dissar" hjälmarna?? Man testade dem i Plus för ganska många år sedan och då fick de bättre stötvärden än mer "prominenta" märken som bl.a. Nolan. Kan ju ha ändrat sig, men frågan är om de är så dåliga som det påstås?? Tror inte någon här har facit i hand, eller?? Eller finns det tester som bevisar deras uselhet?? Kanske komforten är kass men det vågar jag inte yttra mig om eftersom jag inte ens fick hjälmen på huvudet.

EDIT: Jag försvarar inte deras hjälmar men tycker det vore konstigt att de skulle vara så usla som det påstås.....
 
Last edited:

gundj

New member
Man ska nog vara lite försiktig med att dissa eller hissa Biltemas grejer.
Man får nog försöka bilda sig en uppfattning om respektive sak.
Bl a Lidl har ju sålt mc-skydd billigt som presterat i topp vid seriösa tester.
Största nackdelen är väl att det syns så tydligt att det är billiga saker :)
Jag har ett par stövlar från Biltema som kostade mig 500-600kr och exakt samma kostar 1200 -1500 i andra butiker.
De är inte världens bästa men för att åka till stan o fika duger dom, om jag drar byxorna över så inte biltemamärket syns.
 

Bansaie

New member
...
Jag har ett par stövlar från Biltema som kostade mig 500-600kr och exakt samma kostar 1200 -1500 i andra butiker.
De är inte världens bästa men för att åka till stan o fika duger dom, om jag drar byxorna över så inte biltemamärket syns.
Gör lika dant, fast jag har dem nere i Spanien då jag inte kör lika ofta där och tyckte det var onödigt med fulldyr stövel. Skulle i.o.f. inte behöva gömma dem då Spanjorerna inte är bekanta med BT, fast och andra sidan finns det väl en del svenskar där också. :)

View attachment 7898
 
Last edited:

Sangris

New member
Håll er borta från deras hjälmar bara. Övrigt är OK.

Vad grundar du din slutsats på? Har du något testresultat från något seriöst test som visar på dessa hjälmars värdelöshet?
Jag är ingen Biltema-fantast, men handlar div prylar där då och då. De har både bra och mindre bra produkter. Men jag tycker att BT allt som oftast dras ner i skiten som det sämsta som finns. Varför skämmas för att visa att man köpt prylar där? Jag är ny senior på att köra mc och kunde inte drömma om att mc-folket var så statusfixerade. Jag köpte BT stövlar (de utan metallimiterade beslagen i plast) och de funkar bra för mig.
Har varit inne på att köpa systemhjälm där också. Så ge mig seriösa motiv på varför jag inte ska köpa hjälm där. Inte bara för att det är Biltema, utan reella motiv som tester eller verkliga fall där man vet att hjälmen inte hållit måttet. Och inte bara:jag har hört... Jag vill ha fakta!
 

Ove 60+

Active member
Det här testet säger nått annat.
http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik170517.pdf

Biltemas hjälm är visserligen inte i topp, men den klarar i.a.f. godkännandekraven till skillnad mot vissa andra välkända märken.

:D Men du Bansaie, den har ju inte den viktigaste biten - priset. En Caberg har ett statusvärde vid korvkärran som är långt bättre för att den kostar ju 1.300 kr mera. Att den har skyddsfaktor som en skärmmössa är en helt annan sak.:p
 
Top