MC-olyckorna ökar enligt Expressen...

eha

New member
Unga män har generellt sett den högsta testesteron nivån. Så om detta stämmer så finns det nog inget vi kan göra för att minska risktagandet hos dessa män mer än att minska testesteronhalten...vilket förmodligen inte vore speciellt populärt...och ja män och i synnerhet unga män har väl sedan urminnes tider haft ett högt risktagande med en del negativa konsekvenser som följd. Vi kan nog inte förbjuda eller utbilda bort naturlagarna.

Anders.J

Att försöka lösa problem genom att dra generella slutsatser är tämligen trubbigt. Det finns unga som kan göra korrekta riskbedömningar. Det finns gamlingar som inte kan göra det. Folk skaffar sig riskmedvetenheten i olika takt. Att då sätta en generell gräns blir uppenbart tokigt. Att istället sätta erfarenhet/utbildning i relation till effektklass på körkortet skulle ta oss ur den mentala fallgropen. Man kan hitta bra och dålig riskmedvetenhet i alla åldrar - så försök komma från tänket att det enbart handlar om att man är ung. Det handlar om vilken utbildning och erfarenhet man har och vilken ansvarskänsla man är beredd att axla för att få köra den hoj man vill, inget annat. Testosteron vrider inte på gasrullen, det är en löjeväckande simpel modell om mänskliga tankeapparaten som en liten obetydlig gren inom beteendeforskningen ägnar sig åt. Samma gäng sätter oss som styrda av samma tankestrukturer som råttor, fast med större hjärna inte mer. Emellanåt lyckas behavioristerna få ut sina teorier förklätt som något nytt - men det är bara skåpmat. Strukturerna de studerar ligger så djupt ner att de inte kan detaljstyra i beslutsfattandet. Färga motivationen på sin höjd - framförallt i kombination med yttre stimulantia (droger, medicin).

Med rätt yttre motivation och resonemang kan man få närapå vemsomhelst att köra sansat och tänka efter före. Man gasar för att man inte tror att man riskerar något på det. Inser man att man skulle göra det avstår man. Vägen till hur man inser det är många. Likaså balansen när man kan gasa och när man ska avstå. Undantagen är lätträknade och skulle lika gärna friklättrat fasader eller något annat sjukt farligt men högadrenalinkickande.

Tar man även in i bedömningen den delen av olyckorna som sker med icke-motorcyklister som förare blir det tydligare vad vi har att jobba mot. Adrenalinpuckona som kör kortlöst, påtänt, stulet eller lånat når man aldrig fram till. Inte mer än att hojarna inte går att stjäla. Ett tillverkarproblem lika mycket som handhavande hos oss ägare.
 

HåkanP

New member
Det finns bara två svar på lösningen av "mc-problemet". Det ena är att informera och utbilda, få folk att fatta att man måste göra vettiga riskbedömningar. Den andra "lösningen" är att acceptera att det är så det är. Vi har fortfarande frihet att välja vilket fordon vi vill använda eller på vilket sätt vi vill bryta mot regler och så länge det är så så måste vi betala priset i form av att vissa människor kommer att råka illa ut, tyvärr...

Jasså? Visst är hjojen helt ointressant, men man får förstå att den mc politiska diskussionen blir som den blir när supersporthojar är överrepresenterade. Självfallet hjälper det inte med att förbjuda den hojen, för visst, då åker de bara något annat.

Därför sa jag retoriskt att man kanske skulle förbjuda alla män under 35 att köra hoj? Inte för att jag tycker det, men de är dessvärre dem som har svårt att fatta vad som är lämpligt uppförande i trafiken.... Därtill om vi samtidigt tar bort alla gamla "påköpet" B körkort, så hade, dessvärre kan man tycka, sannolikt situationen blivit betydligt bättre. I alla fall om man går efter statistiken. Du säger utblidning. Visst skall vi fortsätta med det, men på dessa vildpannor tycks den vara helt meningslös.
 

Niklasinorr

New member
Jasså? Visst är hjojen helt ointressant, men man får förstå att den mc politiska diskussionen blir som den blir när supersporthojar är överrepresenterade. Självfallet hjälper det inte med att förbjuda den hojen, för visst, då åker de bara något annat.

Därför sa jag retoriskt att man kanske skulle förbjuda alla män under 35 att köra hoj? Inte för att jag tycker det, men de är dessvärre dem som har svårt att fatta vad som är lämpligt uppförande i trafiken.... Därtill om vi samtidigt tar bort alla gamla "påköpet" B körkort, så hade, dessvärre kan man tycka, sannolikt situationen blivit betydligt bättre. I alla fall om man går efter statistiken. Du säger utblidning. Visst skall vi fortsätta med det, men på dessa vildpannor tycks den vara helt meningslös.

Nu snackar jag inte om de värsta fallen, de är i de flesta fallen onårbara, men vi kan nå alla de andra "vanliga" knuttarna, sådana som du och jag som bryter mot regler och lagar ibland, när vi tycker att det är okej.
Vi som inte tycker att det är så farligt att köra lite för fort på den ensliga vägen, låta våra barn se barnförbjudna filmer, men bara dem vi själva tycker är ok, spela dataspel som har en åldersgräns plus en massa andra saker som vi som goda samhällsmedborgare själva bestämmer över när vi kan ta lagen i egna händer. För vi gör ju det, vi bestämmer ju själva över vilka lagar vi skall följa och vilka vi inte skall följa när det passar oss.

Att säga att det bara är yngre än 35-åringar som beter sig? Att det är conrflakeskörkorten som står för olyckorna? Nja, kolla upp lite mer innan du säger sådana generaliserande saker. Den sämsta föraren är den som är ointresserad av trafiken och fordonen, den som gör misstag på misstag eftersom de inte är intresserade och detta tror jag gäller merparten av oss alla. Den sämsta föraren jag vet är min egen mor. Hon råkar aldrig ut för olyckor men det sker förmodligen massor av olyckor i hennes kölvatten;)

Det är bara att åka ut på stan och ställa dig i en korsning och skriva upp alla som beter sig eller gör fel, det är folk från alla åldrar, alla samhällsklasser, alla kön:)...
Alla beter sig i trafiken, alla gör fel, alla gör medvetna och omedvetna lagbrott hela tiden, varje dag, året om.

Det är en promille som är riktiga svin som skiter i alla lagar, de kör utan försäkring, utan nummerplåt, drogade eller på stulna fordon. Dessa kan vi naturligtvis inte komma åt, det fattar ju alla eftersom de medvetet valt att leva utanför samhället. Det gör ju ingen skillnad om försäkringspremien höjs när dessa personer ändå inte har någon försäkring, eller hur?
De här personerna står för en stor andel av dödsolyckorna och det är i princip omöjligt att komma år dem, därav min kommentar om att det bara är att acceptera läget.
Men alla andra då? Som jag sa, om vi skyddar våra fordon bättre, om vi inte lånar ut dem, om vi lär varandra att tänka oss för, visa hänsyn, utbilda i färdighet och riskberäkning så kommer det att göra skillnad, på den del av olyckorna som vi KAN påverka.

Trafik och människor är betydligt mer komplicerat än att generalisera om ålder eller kön, det är kanske det svåraste vi gör, och då gör vi det ändå varenda dag...
 
Top