eha
New member
Unga män har generellt sett den högsta testesteron nivån. Så om detta stämmer så finns det nog inget vi kan göra för att minska risktagandet hos dessa män mer än att minska testesteronhalten...vilket förmodligen inte vore speciellt populärt...och ja män och i synnerhet unga män har väl sedan urminnes tider haft ett högt risktagande med en del negativa konsekvenser som följd. Vi kan nog inte förbjuda eller utbilda bort naturlagarna.
Anders.J
Att försöka lösa problem genom att dra generella slutsatser är tämligen trubbigt. Det finns unga som kan göra korrekta riskbedömningar. Det finns gamlingar som inte kan göra det. Folk skaffar sig riskmedvetenheten i olika takt. Att då sätta en generell gräns blir uppenbart tokigt. Att istället sätta erfarenhet/utbildning i relation till effektklass på körkortet skulle ta oss ur den mentala fallgropen. Man kan hitta bra och dålig riskmedvetenhet i alla åldrar - så försök komma från tänket att det enbart handlar om att man är ung. Det handlar om vilken utbildning och erfarenhet man har och vilken ansvarskänsla man är beredd att axla för att få köra den hoj man vill, inget annat. Testosteron vrider inte på gasrullen, det är en löjeväckande simpel modell om mänskliga tankeapparaten som en liten obetydlig gren inom beteendeforskningen ägnar sig åt. Samma gäng sätter oss som styrda av samma tankestrukturer som råttor, fast med större hjärna inte mer. Emellanåt lyckas behavioristerna få ut sina teorier förklätt som något nytt - men det är bara skåpmat. Strukturerna de studerar ligger så djupt ner att de inte kan detaljstyra i beslutsfattandet. Färga motivationen på sin höjd - framförallt i kombination med yttre stimulantia (droger, medicin).
Med rätt yttre motivation och resonemang kan man få närapå vemsomhelst att köra sansat och tänka efter före. Man gasar för att man inte tror att man riskerar något på det. Inser man att man skulle göra det avstår man. Vägen till hur man inser det är många. Likaså balansen när man kan gasa och när man ska avstå. Undantagen är lätträknade och skulle lika gärna friklättrat fasader eller något annat sjukt farligt men högadrenalinkickande.
Tar man även in i bedömningen den delen av olyckorna som sker med icke-motorcyklister som förare blir det tydligare vad vi har att jobba mot. Adrenalinpuckona som kör kortlöst, påtänt, stulet eller lånat når man aldrig fram till. Inte mer än att hojarna inte går att stjäla. Ett tillverkarproblem lika mycket som handhavande hos oss ägare.