Kraftfull
New member
Intressant att trafikverkets statistik visar på motsatsen..!
http://www.expressen.se/motor/1.2062289/racermotorcykel-i-flest-dodsolyckor
http://www.expressen.se/motor/1.2062289/racermotorcykel-i-flest-dodsolyckor
Var det någon som faktiskt trodde fortfarande att det fanns fakta och efterforskning bakom artiklar i Expressen? Eller Aftonbladet för det delen som skriver att olyckor ökar och samtidigt i spalten bredvid visar siffror som för 3 år i rad visar tvärs emot... Vilket väl tyder på att i vissa populistiska fall inte ens bryr sig om att korrekturläsa skiten man skriver.
Det är journalistik det
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article7456913.ab
Jag är ledsen, men det är lösnummerförsäljning man är ute efter inte faktaförmedling. Såvida det inte gäller att få en minister avskedad eller liknande skandaler iaf... Oavsett vad som skrevs om motorcyklar som dödar människor på eget bevåg eller den beryktade "mc-döden" som tydligen drabbar beståndet av motorcyklar med jämna mellanrum, vilket nog var huvudämnet i denna tråd.Men men, Se & Hör-nivå på nyhetsrapporteringen tydligen...
Otroligt! Har Expressen ens tagit del av statistiken? Det verkar som det återigen är någon som lobbar mot sporthojarna och försöker skapa opinion. Det värsta är att de flesta, inkl många politiker, läser rubriken och tar den för sant - och mc-olyckorna har ju faktisk minskat. Särskilt gäller det om man sätter dödsfallen i relation till ökningen av antalet motorcyklar, men även i faktiska siffror under de senaste två åren. Här behövs fakta från SMC till media! Risken är bara att media inte är lika intresserade av att publicera sanningen - ddödsmaskiner ger mer spännande rubriker...
Edit: Skrev samtidigt som Maria, alltså If som vrider till det...
Men hallå, tänk samtidigt lite på att det den risken mest skapas av att 6 av 10 som dör kör just den slags hoj men bara innehar si så där 15-20% av hela mcbeståndet.... Typens överrepresentation skapar naturligtvis politiskt intresse och ingenting tycks hjälpa...
Förbjuda män under 35 att köra mc helt och hållet?
Men hallå, tänk samtidigt lite på att det den risken mest skapas av att 6 av 10 som dör kör just den slags hoj men bara innehar si så där 15-20% av hela mcbeståndet.... Typens överrepresentation skapar naturligtvis politiskt intresse och ingenting tycks hjälpa...
Förbjuda män under 35 att köra mc helt och hållet?
Ålder är bara en av flera faktorer. Erfarenhet och riskmedvetenhet två andra. Att dessa korrelerar är inte så konstigt. Men att hävda att ålder är det centrala är fel tycker jag. Det är ett för enkelt sätt att sålla. Dessutom diskriminerande.
Håller i och för sig med dig i det mesta men faktum kvarstår. Fakta, unga män på sporthojar kör ihjäl sig betydligt oftare än vi andra.... Diskrimminerande, tja kanske, men det kan andra tycka om att vi skall lägga stora sjukvårds/räddningskostnader på ett problem vi kan identifiera också...
Hur skall vi få slut på överrepresentationen? eller är det en rättighet att köra ihjäl sig mot bättre vetande hos andra?
Ställ oss frågan.
Varför går IF ut med denna informationen nu ?
jo för att de kan få "presstid" annars hade en sådan här sak gått förbi utan att någon hade brytt sig för fem öre.
men vad är syftet ? varför går if ut med ett sådant pressmeddelande ? vad är det if vill uppnå ?
förmodligen acceptans för något.
men för vad ?
Jag lovar att denne missades med endast millimetrar .
Föraren (KTM) hade en mycket blå jacka samt oläslig nummerplåt .
Om det är som jag tror om just den här händelsen så var det alltså ingen "supersporthoj" av den traditionella typen om det var en KTM? Om det är så så bevisar det ju återigen att det inte är hojtypen det handlar om utan människan som sitter på hojen.
"Sporthojarna" drar ju åt sig ett visst klientel och så har det alltid varit oavsett om det varit en Matchless från 60-talet, en GSX 1100 från 80-talet eller en Fireblade från 90-talet. Ingen människa kan ju påstå att en BSA är speciellt sportig idag...
Problemet ligger inte i hojtypen eftersom samma typ av människa kör ihjäl sig oavsett om det är en hoj, bil, båt eller vad det nu kan vara. Skulle "supersporthojar" förbjudas så skulle samma människor köra ihjäl sig på ER6-or istället. Skulle motorcyklar förbjudas helt så skulle samma människor köra ihjäl sig på motoriserade rullskridskor...
Om man skall vara lite filosofiskt cynisk så kommer vissa människor att dö i förtid på grund av underberäknande riskbedömning, det är bara verktyget för att dö eller skadas som ändras och det här glöms bort av myndighetspersoner som poliser eller Claes Tingvall.
"Problemet" med motorcykelolyckor är att de är för få för att bli statistiskt rättvisande, vi är för få som kör hoj i sverige så att titta på ett visst dödstal blir fel. Om det ett år plötsligt blir färre mcolyckor så kommer olika aktörer att snabbt dra fördel av detta och säga att det beror på att vägarna byggs ut eller att körkortsåldern för körkortet har höjts eller att någon ny regel införts. Svaret kanske i själva verket bara var att det var bra väder i juli, eller att våren började en vecka tidigare.
Det räcker ju med ett par olyckor där två stora cyklar med passagerare krockar i en kortege så far ju procenten all världen väg och tidningarna skriver stora svarta rubriker om "MC-DÖDEN".
Det finns bara två svar på lösningen av "mc-problemet". Det ena är att informera och utbilda, få folk att fatta att man måste göra vettiga riskbedömningar. Den andra "lösningen" är att acceptera att det är så det är. Vi har fortfarande frihet att välja vilket fordon vi vill använda eller på vilket sätt vi vill bryta mot regler och så länge det är så så måste vi betala priset i form av att vissa människor kommer att råka illa ut, tyvärr...
Vi kan nog inte förbjuda eller utbilda bort naturlagarna.
Anders.J
Det är ju många som skriver mc-olycka även om det är en bilist som har klantat till det ochså då. Men visst är det många som åker hoj ungefär som att den är stulen och när det händer något då så kan det många gånger bli den sista resan. Då dras alla hojåkare över samma kam och man får känslan över att det ligger lite skottpengar på oss.