MC-olyckorna ökar enligt Expressen...

Catherine

New member
Otroligt! Har Expressen ens tagit del av statistiken? Det verkar som det återigen är någon som lobbar mot sporthojarna och försöker skapa opinion. Det värsta är att de flesta, inkl många politiker, läser rubriken och tar den för sant - och mc-olyckorna har ju faktisk minskat. Särskilt gäller det om man sätter dödsfallen i relation till ökningen av antalet motorcyklar, men även i faktiska siffror under de senaste två åren. Här behövs fakta från SMC till media! Risken är bara att media inte är lika intresserade av att publicera sanningen - ddödsmaskiner ger mer spännande rubriker...

Edit: Skrev samtidigt som Maria, alltså If som vrider till det...
 

Jåke

New member
Var det någon som faktiskt trodde fortfarande att det fanns fakta och efterforskning bakom artiklar i Expressen? Eller Aftonbladet för det delen som skriver att olyckor ökar och samtidigt i spalten bredvid visar siffror som för 3 år i rad visar tvärs emot... Vilket väl tyder på att i vissa populistiska fall inte ens bryr sig om att korrekturläsa skiten man skriver.

Det är journalistik det ;)

http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article7456913.ab
 

Catherine

New member
Var det någon som faktiskt trodde fortfarande att det fanns fakta och efterforskning bakom artiklar i Expressen? Eller Aftonbladet för det delen som skriver att olyckor ökar och samtidigt i spalten bredvid visar siffror som för 3 år i rad visar tvärs emot... Vilket väl tyder på att i vissa populistiska fall inte ens bryr sig om att korrekturläsa skiten man skriver.

Det är journalistik det ;)

http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article7456913.ab

Jo, Expressen visar samma tabell som Aftonbladet.

Man hoppas ju naivt att det är sanningen och verkligheten media vill beskriva och inte bara plocka sensationspoäng hela tiden. Men men, Se & Hör-nivå på nyhetsrapporteringen tydligen...
 

Jåke

New member
Men men, Se & Hör-nivå på nyhetsrapporteringen tydligen...
Jag är ledsen, men det är lösnummerförsäljning man är ute efter inte faktaförmedling. Såvida det inte gäller att få en minister avskedad eller liknande skandaler iaf... Oavsett vad som skrevs om motorcyklar som dödar människor på eget bevåg eller den beryktade "mc-döden" som tydligen drabbar beståndet av motorcyklar med jämna mellanrum, vilket nog var huvudämnet i denna tråd.

Sen är det väl så att de har rätt i sak när de skriver att 10% står för nästan 60% av dödsolyckorna, vilket jag också anser vara en katastrof. Vad är det för idioter (rent ut sagt) som åstadkommer den fördelningen? Svaret är såklart till stor del unga män som agerar enligt genetiskt mönster men mycket finns där också sprit och droger samt folk utan körkort. Det framgår tyvärr inte...
 
Last edited:

Kraftfull

New member
Eftersom det är ett försäkringsbolag som skickat ut pressmeddelandet som uppenbarligen har risig koll på:
a) att MC-utbildningen är förändrad med riskutbildning och att
b) det redan idag är stegvis inträde
kan man faktiskt undra vad det egentliga syftet är. Premiehöjning?
 

dalis

New member
Nyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorkanyhetstorka

Stackars kvälspressen
 

HåkanP

New member
Otroligt! Har Expressen ens tagit del av statistiken? Det verkar som det återigen är någon som lobbar mot sporthojarna och försöker skapa opinion. Det värsta är att de flesta, inkl många politiker, läser rubriken och tar den för sant - och mc-olyckorna har ju faktisk minskat. Särskilt gäller det om man sätter dödsfallen i relation till ökningen av antalet motorcyklar, men även i faktiska siffror under de senaste två åren. Här behövs fakta från SMC till media! Risken är bara att media inte är lika intresserade av att publicera sanningen - ddödsmaskiner ger mer spännande rubriker...

Edit: Skrev samtidigt som Maria, alltså If som vrider till det...

Men hallå, tänk samtidigt lite på att det den risken mest skapas av att 6 av 10 som dör kör just den slags hoj men bara innehar si så där 15-20% av hela mcbeståndet.... Typens överrepresentation skapar naturligtvis politiskt intresse och ingenting tycks hjälpa...

Förbjuda män under 35 att köra mc helt och hållet?
 

Chopperbyggarn

New member
Men hallå, tänk samtidigt lite på att det den risken mest skapas av att 6 av 10 som dör kör just den slags hoj men bara innehar si så där 15-20% av hela mcbeståndet.... Typens överrepresentation skapar naturligtvis politiskt intresse och ingenting tycks hjälpa...

Förbjuda män under 35 att köra mc helt och hållet?

Skapar politiskt intresse...i denna länk verkar representanter av en yrkesgrupp känna sig "frånåkta"..http://www.folkbladet.nu/?p=177652


Anders.J
 

eha

New member
Men hallå, tänk samtidigt lite på att det den risken mest skapas av att 6 av 10 som dör kör just den slags hoj men bara innehar si så där 15-20% av hela mcbeståndet.... Typens överrepresentation skapar naturligtvis politiskt intresse och ingenting tycks hjälpa...

Förbjuda män under 35 att köra mc helt och hållet?

Ålder är bara en av flera faktorer. Erfarenhet och riskmedvetenhet två andra. Att dessa korrelerar är inte så konstigt. Men att hävda att ålder är det centrala är fel tycker jag. Det är ett för enkelt sätt att sålla. Dessutom diskriminerande. Gör man det i den andra änden av ålderstrappan tar det hus i helvete och klagan om ålderdiskriminering viner i luften. Men myndiga är tydligen inte myndiga med lika rättigheter i detta landet.. Erfarenhet är det centrala. Den som utbildar sig ska få köra - oavsett ålder.

Det är befängt att det sedan finns de med A-kort som aldrig tagit en enda mc-lektion. Deras olycksstatistik är oxå framträdande, trots det lägre effektsnittet på hojarna. Detta är inte lika hippt i allmänna debatten. Olika måttstock för olika födelseår.. Varför?

Att ha en stegvis upptrappning ihop med utbildning - oavsett ålder vore det nyktraste. Eller så överlåter man åt folk att faktiskt ta eget ansvar. Det är ju inte så att sporthojar orsakar oskyldiga offer i någon större utsträckning. Så vad är det för sjuk böjelse folk ger uttryck för när det ska pekas finger åt andras göranden? Det varken drabbar eller påverkar gemene man i stort. Mycket annat drabbar mycket mer. Röka, alkohol, illa utbildad bilism osv. Det finns många andra företeelser i trafiken som står för mycket mer elände. Rattfyllan hos förarna i 3+-hjulingarna är det värsta i mina ögon. Det jobbar man på - men det är inte tillräckligt uppenbarligen.

Det görs ju även en hel del för att minska problemen som finns kring mc i trafiken men det talas det ofta tyst om i den allmänna mc-skräckdebatten. Onyanserat gnäll från utomstående är det däremot gott om.. Det är lätt och bekvämt att sparka på en liten och väl avgränsad grupp. Jävla mobbingfasoner ta mig f-n.

Ibland undrar jag om det inte är en missriktad avundssjuka på att de själva inte vågar/får köra mc. Själva har de jag mött sällan något svar på orsaken mer än att de tycker det är otäckt med mc. Grundat i oförstående för andras åsikter är det iaf. Jag kommer kategoriskt skjuta ifrån mig dessa oinsatta som drabbade av mc-skräcken. För kan man göra annat än att skita i det egentligen? Bemöta det gör föga tydligen. Eller ska vi tjata hål i huvudet tillbaka?! Det är som att försöka förklara för en fisk vad regn är..:rolleyes:
 

HåkanP

New member
Ålder är bara en av flera faktorer. Erfarenhet och riskmedvetenhet två andra. Att dessa korrelerar är inte så konstigt. Men att hävda att ålder är det centrala är fel tycker jag. Det är ett för enkelt sätt att sålla. Dessutom diskriminerande.

Håller i och för sig med dig i det mesta men faktum kvarstår. Fakta, unga män på sporthojar kör ihjäl sig betydligt oftare än vi andra.... Diskrimminerande, tja kanske, men det kan andra tycka om att vi skall lägga stora sjukvårds/räddningskostnader på ett problem vi kan identifiera också...

Hur skall vi få slut på överrepresentationen? eller är det en rättighet att köra ihjäl sig mot bättre vetande hos andra?
 

Hasse

New member
Håller i och för sig med dig i det mesta men faktum kvarstår. Fakta, unga män på sporthojar kör ihjäl sig betydligt oftare än vi andra.... Diskrimminerande, tja kanske, men det kan andra tycka om att vi skall lägga stora sjukvårds/räddningskostnader på ett problem vi kan identifiera också...

Hur skall vi få slut på överrepresentationen? eller är det en rättighet att köra ihjäl sig mot bättre vetande hos andra?

Man kan också köra ihjäl andra.
Detta är fakta.
Jag var med om en nästan näradödenupplevelse i lördags kl 20
vid infarten mot Järna strax efter att i min bil ha svängt av motorvägen.
Ser en MC komma raskt bakifrån, vägen är ganska bred här och jag har
en cyklist som jag alldeles strax kommer att passera. Cyklisten håller sig fint i mitten på den asfalterade vägrenen.
MC-åkaren får nu den strålande idèn att köra om mig på INSIDAN och passerar då mellan mig och cyklisten med lättat framhjul.
Nu var MC-åkaren så upptagen av att se hålet han hade att passera genom så såg inte att det fanns YTTERLIGARE en cyklist ca 40m framför den som kördes om.
Jag lovar att denne missades med endast millimetrar .
Föraren (KTM) hade en mycket blå jacka samt oläslig nummerplåt .

Ingen vidare representant för " se oss" kampanjen SMC har nu
Man tar sig för pannan och undrar hur cyklisterna kände sig
och varför tidningarna skriver som dom gör.

__________________
 

hobbe

New member
Ställ oss frågan.
Varför går IF ut med denna informationen nu ?
jo för att de kan få "presstid" annars hade en sådan här sak gått förbi utan att någon hade brytt sig för fem öre.
men vad är syftet ? varför går if ut med ett sådant pressmeddelande ? vad är det if vill uppnå ?
förmodligen acceptans för något.
men för vad ?
 

Niklasinorr

New member
Ställ oss frågan.
Varför går IF ut med denna informationen nu ?
jo för att de kan få "presstid" annars hade en sådan här sak gått förbi utan att någon hade brytt sig för fem öre.
men vad är syftet ? varför går if ut med ett sådant pressmeddelande ? vad är det if vill uppnå ?
förmodligen acceptans för något.
men för vad ?

Höja premierna kanske....:rolleyes:
 

Niklasinorr

New member
Jag lovar att denne missades med endast millimetrar .
Föraren (KTM) hade en mycket blå jacka samt oläslig nummerplåt .

Om det är som jag tror om just den här händelsen så var det alltså ingen "supersporthoj" av den traditionella typen om det var en KTM? Om det är så så bevisar det ju återigen att det inte är hojtypen det handlar om utan människan som sitter på hojen.
"Sporthojarna" drar ju åt sig ett visst klientel och så har det alltid varit oavsett om det varit en Matchless från 60-talet, en GSX 1100 från 80-talet eller en Fireblade från 90-talet. Ingen människa kan ju påstå att en BSA är speciellt sportig idag...:)

Problemet ligger inte i hojtypen eftersom samma typ av människa kör ihjäl sig oavsett om det är en hoj, bil, båt eller vad det nu kan vara. Skulle "supersporthojar" förbjudas så skulle samma människor köra ihjäl sig på ER6-or istället. Skulle motorcyklar förbjudas helt så skulle samma människor köra ihjäl sig på motoriserade rullskridskor...

Om man skall vara lite filosofiskt cynisk så kommer vissa människor att dö i förtid på grund av underberäknande riskbedömning, det är bara verktyget för att dö eller skadas som ändras och det här glöms bort av myndighetspersoner som poliser eller Claes Tingvall.

"Problemet" med motorcykelolyckor är att de är för få för att bli statistiskt rättvisande, vi är för få som kör hoj i sverige så att titta på ett visst dödstal blir fel. Om det ett år plötsligt blir färre mcolyckor så kommer olika aktörer att snabbt dra fördel av detta och säga att det beror på att vägarna byggs ut eller att körkortsåldern för körkortet har höjts eller att någon ny regel införts. Svaret kanske i själva verket bara var att det var bra väder i juli, eller att våren började en vecka tidigare.
Det räcker ju med ett par olyckor där två stora cyklar med passagerare krockar i en kortege så far ju procenten all världen väg och tidningarna skriver stora svarta rubriker om "MC-DÖDEN".

Det finns bara två svar på lösningen av "mc-problemet". Det ena är att informera och utbilda, få folk att fatta att man måste göra vettiga riskbedömningar. Den andra "lösningen" är att acceptera att det är så det är. Vi har fortfarande frihet att välja vilket fordon vi vill använda eller på vilket sätt vi vill bryta mot regler och så länge det är så så måste vi betala priset i form av att vissa människor kommer att råka illa ut, tyvärr...
 

Chopperbyggarn

New member
Om det är som jag tror om just den här händelsen så var det alltså ingen "supersporthoj" av den traditionella typen om det var en KTM? Om det är så så bevisar det ju återigen att det inte är hojtypen det handlar om utan människan som sitter på hojen.
"Sporthojarna" drar ju åt sig ett visst klientel och så har det alltid varit oavsett om det varit en Matchless från 60-talet, en GSX 1100 från 80-talet eller en Fireblade från 90-talet. Ingen människa kan ju påstå att en BSA är speciellt sportig idag...:)

Problemet ligger inte i hojtypen eftersom samma typ av människa kör ihjäl sig oavsett om det är en hoj, bil, båt eller vad det nu kan vara. Skulle "supersporthojar" förbjudas så skulle samma människor köra ihjäl sig på ER6-or istället. Skulle motorcyklar förbjudas helt så skulle samma människor köra ihjäl sig på motoriserade rullskridskor...

Om man skall vara lite filosofiskt cynisk så kommer vissa människor att dö i förtid på grund av underberäknande riskbedömning, det är bara verktyget för att dö eller skadas som ändras och det här glöms bort av myndighetspersoner som poliser eller Claes Tingvall.

"Problemet" med motorcykelolyckor är att de är för få för att bli statistiskt rättvisande, vi är för få som kör hoj i sverige så att titta på ett visst dödstal blir fel. Om det ett år plötsligt blir färre mcolyckor så kommer olika aktörer att snabbt dra fördel av detta och säga att det beror på att vägarna byggs ut eller att körkortsåldern för körkortet har höjts eller att någon ny regel införts. Svaret kanske i själva verket bara var att det var bra väder i juli, eller att våren började en vecka tidigare.
Det räcker ju med ett par olyckor där två stora cyklar med passagerare krockar i en kortege så far ju procenten all världen väg och tidningarna skriver stora svarta rubriker om "MC-DÖDEN".

Det finns bara två svar på lösningen av "mc-problemet". Det ena är att informera och utbilda, få folk att fatta att man måste göra vettiga riskbedömningar. Den andra "lösningen" är att acceptera att det är så det är. Vi har fortfarande frihet att välja vilket fordon vi vill använda eller på vilket sätt vi vill bryta mot regler och så länge det är så så måste vi betala priset i form av att vissa människor kommer att råka illa ut, tyvärr...

Mycket bra inlägg!
Såg ett tv program som förklarade det manliga könshormonet testesteron och dess inverkan på mäns beteende. Dom förklarade att när testesteronet är som högst så är även risktagandet och medföljande olyckor av alla de slag som störst. Unga män har generellt sett den högsta testesteron nivån. Så om detta stämmer så finns det nog inget vi kan göra för att minska risktagandet hos dessa män mer än att minska testesteronhalten...vilket förmodligen inte vore speciellt populärt...och ja män och i synnerhet unga män har väl sedan urminnes tider haft ett högt risktagande med en del negativa konsekvenser som följd. Vi kan nog inte förbjuda eller utbilda bort naturlagarna.

Anders.J
 
Det är ju många som skriver mc-olycka även om det är en bilist som har klantat till det ochså då. Men visst är det många som åker hoj ungefär som att den är stulen och när det händer något då så kan det många gånger bli den sista resan. Då dras alla hojåkare över samma kam och man får känslan över att det ligger lite skottpengar på oss.
 

Niklasinorr

New member
Det är ju många som skriver mc-olycka även om det är en bilist som har klantat till det ochså då. Men visst är det många som åker hoj ungefär som att den är stulen och när det händer något då så kan det många gånger bli den sista resan. Då dras alla hojåkare över samma kam och man får känslan över att det ligger lite skottpengar på oss.

Läser man statistiken så är det i den större delen av olyckorna (ca 88%) som hojen inte körs av ägaren, är rent stulen, föraren påverkad, föraren har inga skyddskläder, förare utan körkort, förare bryter mot trafikregler och kombinationer av dessa.

Ta bara en sådan "enkel" grej som mötesolyckor, i 90% av fallen är hojen på fel sida av vägen (2006 års statistik) och det är helt och hållet mc-förarens ansvar, detta är väldigt svårt att snacka bort...

I praktiken och i de flesta fallen så är det en förare som redan bryter mot gällande lagar och regler, hur i h-vete kan man då påverka dödstalen med fler regler? Samma personlighetstyper kommer ju bara att bryta mot fler regler och lagar när de kör ihjäl sig, dvs ingen skillnad.

Jag har varit inkallad som "MC-kunnig" här hos Vägverket i Norrbotten och vid flera tillfällen suttit och gått igenom de svåra olyckor som varit i norr- och västerbotten. När man djupstuderar olyckorna så är det rent skrämmande hur flera av dem bottnar i ren och skär idioti, slapphet och besvärande dumhet. De flesta av dem hade med enkla medel kunnat undvikas om bara föraren hade placerat en grå cell framför en annan...
Det är ibland rent synd att ni andra inte får veta exakt och i detalj hur olyckorna har gått till, vi skulle alla kunna lära av dem.

Jag respekterar dock den tanke man har om att skydda offrets anhöriga från alla detaljer och jag vet också hur liten påverkan skrämselpropaganda har på oss människor. I likhet med flyget så tror jag ändå att det hade varit bra att i utbildningssyfte få veta hur man INTE skall göra och hur enkelt det är att undvika olyckor och dra lärdom av det som faktiskt skett. Nu är det bara en liten utvald skara människor som vet hur det ser ut i verkligheten och tyvärr så är den skaran i regel tjänstemän som inte kör motorcykel.

Vi som kollektiv kan dock göra det vi kan, dvs inte låna ut hojarna/ skydda dem från stöld och inte bete oss som idioter i trafiken. Om vi ALLA följde dessa tre enkla regler så skulle dödstalen minska drastiskt.
 
Top