MC-olycka mellan Tällberg och Leksand midsommardagen

goran

New member
Vi körde högervarv runt Siljan igår, hamnade i regnet på väg mellan Tällberg och Leksand och när vi närmade oss Leksand, så kom vi fram till en olycksplats med en mc inblandad. Det var enligt mina kompisar plastdelar på vägen, själv såg jag hojen ligga på vänster sida av vägen med bakhjulet in mot skogen och att det redan var folk på plats varav en stod och ringde. Vi mötte strax efter att vi kom in i Leksand det första utryckningsfordonet, sedan mötte vi ett till och till sist en brandbil vid brandstationen. Men jag hittar inget om någon mc-olycka i tidningarna när jag sökt nu efter att jag kommit hem igen, någon som vet något om detta? Tyckte att det såg ut att vara en GSX-R när jag passerade, men helt säker är jag inte pga regnet och det korta ögonblick som jag såg den, av spåren att döma hade den kommit från samma håll som vi...

Vi körde högervarv runt Siljan igår, hamnade i regnet på väg mellan Tällberg och Leksand och när vi närmade oss Leksand, så kom vi fram till en olycksplats med en mc inblandad. Det var enligt mina kompisar plastdelar på vägen, själv såg jag hojen ligga på vänster sida av vägen med bakhjulet in mot skogen och att det redan var folk på plats varav en stod och ringde. Vi mötte strax efter att vi kom in i Leksand det första utryckningsfordonet, sedan mötte vi ett till och till sist en brandbil vid brandstationen. Men jag hittar inget om någon mc-olycka i tidningarna när jag sökt nu efter att jag kommit hem igen, någon som vet något om detta? Tyckte att det såg ut att vara en GSX-R när jag passerade, men helt säker är jag inte pga regnet och det korta ögonblick som jag såg den, av spåren att döma hade den kommit från samma håll som vi...

Det kan kanske uppfattas som okänsligt, och jag riktar mig inte mot dig personligen Göran, men jag vill råda alla som passerar en olycksplats att faktiskt stanna och erbjuda sin hjälp - om det inte är fullkomligt uppenbart att hjälp inte behövs, eller ambulans/räddningstjänst redan är på plats. Att det finns personer på olycksplatsen behöver nämligen inte betyda att en eventuell skadad faktiskt erhåller hjälp. Tillskyndande kan vara chockade och/eller handlingsförlamade, eller sakna kunskaper om grundläggande livräddning, vilket kan vara direkt livshotande för en allvarligt skadad med exempelvis andningsstillestånd och/eller blockerade luftvägar.
Jag har tyvärr egna erfarenheter som stödjer detta.

P-O Noren

New member
Det som många gånger saknas på en olycksplats är en person som lungt sätter sig med den skadade och håller densamma i handen och pratar lungnande. Även om man inte kan något om sjukvård så är detta något man kan göra.

Samtidigt så ska man komma ihåg att många klarar inte av blod, och svimmar. Dom som har sådan självkännedom kanske blir större belastning än hjälp. Många gånger kan det stå många i en ring och titta på och alla ringer efter hjälp, men ingen sätter sig ner och pratar kontinuerligt med offret. Att sitta ner vid sidan och lova att man inte kommer att gå därifrån lugnar så enormt mycket mer än folk tror när man ligger där.

Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att alla borde gå en 1:a hjälpenkurs. Alla har möjlighet att göra detta, oftast gratis.

Katarina

Helt okej
Jag tror t o m Röda Korset ordnar kurser (L-ABC kallas de kurserna), kolla i respektive kommun. Själv gick jag kurser inom räddning, sånt är alltid bra att lära sig. Det skadar inte heller att uppdatera sig med jämna mellanrum för man glömmer nog lätt när man inte övar och nöter på. De som skriker behöver oftast ingen hjälp, det är de som är tysta man ska gå till. Kolla andning först, sen blödning.

Brandövning är också en annan bra sak att gå på, rekommenderas. Det har jag också gått på och övat. Jag erfor en bilbrand mitt på motorvägen några år senare, det var tur jag visste hur jag skulle agera för när brandmännen kom var branden redan släckt (motorbrand). Det är inte dumt att ha en brandsläckare i bilen heller, men de små räcker bara till små förgasarbränder så ta med en stor så klarar du bilen.