MC-folkets artikel om att klä sig rätt

puttepj

New member
Läste MC-folkets artikel om att klä sig rätt och fick en del matnyttiga tips och tankeställare. Bl.a. att man inte skall lasta fickorna fulla av nyckelknippor och verktyg för att inte skadas av dem vid en omkullkörning...
Så idag förpassades mina många och stora nyckelknippor till ryggan i topp-boxen.

Men det födde en liten fundering. Det händer inte för sällan att jag stannar och handlar på väg hem från jobbet och då blir boxen full och ryggan hamnar - på ryggen. Det gör mig knappast till något unikum, man ser rätt många hojar vars förare åker med välfyllda ryggor. Utan att egentligen ha belägg för det inbillar jag mig att en rygga med allsköns packning borde kunna skapa en hel del farliga belastningar på ryggskyddet i stället vare sig man kör med ett separat eller inbyggt i jackan? visst, min laptop kanske agerar en extra ryggplatta, men gissningvis riskerar jag nog att utsätta ryggen för helt fel påfrestningar om olyckan skulle vara framme.

Eller är jag helt fel ute?

/putte
 

Bandit1200S

New member
Läste MC-folkets artikel om att klä sig rätt och fick en del matnyttiga tips och tankeställare. Bl.a. att man inte skall lasta fickorna fulla av nyckelknippor och verktyg för att inte skadas av dem vid en omkullkörning...
Så idag förpassades mina många och stora nyckelknippor till ryggan i topp-boxen.

Men det födde en liten fundering. Det händer inte för sällan att jag stannar och handlar på väg hem från jobbet och då blir boxen full och ryggan hamnar - på ryggen. Det gör mig knappast till något unikum, man ser rätt många hojar vars förare åker med välfyllda ryggor. Utan att egentligen ha belägg för det inbillar jag mig att en rygga med allsköns packning borde kunna skapa en hel del farliga belastningar på ryggskyddet i stället vare sig man kör med ett separat eller inbyggt i jackan? visst, min laptop kanske agerar en extra ryggplatta, men gissningvis riskerar jag nog att utsätta ryggen för helt fel påfrestningar om olyckan skulle vara framme.

Eller är jag helt fel ute?

/putte

Jag håller med dig. Det bästa är helt säkert en tankväska som följer hojen om du vurpar.
 

Petra

Super Moderator
Ja en ryggsäck kan nog ställa till en hel del skada om olyckan är framme. Dels kan den fastna i saker om man kanar på backen och dels är det knappast nån höjdare att landa på rygg med en fullpackad rygga. Det kan nog göra att nacken får en rejäl knyck.
Jag lever tyvärr inte som jag lär, men jag brukar rekommendera att helst inte köra med rygga.

Bland det värsta jag någonsin sett var en gubbe som kom ut från järnaffärn med en Fogsvans i näven. När han kom fram till sin hoj pillade han in fogsvansen innanför skinnjackan så att handtaget stack ut nedtill och den översta tanden på sågbladet var i höjd med adamsäpplet. :eek:
Jag tjoade förstås fram till honom och påpekade det olämpliga. Han hade pakethållare på mc:n, men inget att spänna fast sågen med. Det löste vi snabbt :):)
 

swischmc

New member
Jag har en fundering angående samma artikel i MC-folket.
Det står att det är viktigt att ha tajta hojkläder "får du plats med en tjock tröja under är jackan för stor".

Ni som kör lite mer än bara fina sommardagar, hur klär ni er? Har ni flera mc-kläder, några riktigt varma med foder i och några kyligare utan foder? Tar man ur fodret blir ju jackan en storlek större... Jag gillar att köra så länge temperaturen är över +5, men det ställer till det lite i klädväg. I kyligt väder känner jag mig som en michelingubbe och i varmt väder sitter förmodligen plaggen lite för löst. Bara att ge sig ut och återigen försökt shoppa sig ur lågkonjukturen, eller?
 

Marie

Banned
Jag har en fundering angående samma artikel i MC-folket.
Det står att det är viktigt att ha tajta hojkläder "får du plats med en tjock tröja under är jackan för stor".

Ni som kör lite mer än bara fina sommardagar, hur klär ni er? Har ni flera mc-kläder, några riktigt varma med foder i och några kyligare utan foder? Tar man ur fodret blir ju jackan en storlek större... Jag gillar att köra så länge temperaturen är över +5, men det ställer till det lite i klädväg. I kyligt väder känner jag mig som en michelingubbe och i varmt väder sitter förmodligen plaggen lite för löst. Bara att ge sig ut och återigen försökt shoppa sig ur lågkonjukturen, eller?


Och jag som kör så länge det är över -10°C.... Tur att jag struntar i om skyddet blir optimalt, för jag måste kunna ha både fodret i mc-jackan vintertid, och dessutom ett par tröjor och kanske en fiberpälsjacka (glesbygdssmoking) om jag skall köra en lite längre sträcka. Gissa om jackan sitter löst och ledigt nu när det är +25°C...
 
Last edited:

-ah

New member
Jag har en fundering angående samma artikel i MC-folket.
Det står att det är viktigt att ha tajta hojkläder "får du plats med en tjock tröja under är jackan för stor".

Ni som kör lite mer än bara fina sommardagar, hur klär ni er? Har ni flera mc-kläder, några riktigt varma med foder i och några kyligare utan foder? Tar man ur fodret blir ju jackan en storlek större... Jag gillar att köra så länge temperaturen är över +5, men det ställer till det lite i klädväg. I kyligt väder känner jag mig som en michelingubbe och i varmt väder sitter förmodligen plaggen lite för löst. Bara att ge sig ut och återigen försökt shoppa sig ur lågkonjukturen, eller?



Återigen är det kompromisslöshet som är normen......:rolleyes:
Själv äger jag två-tre ställ - lite beroende på hur man kombinerar - 6 par handskor - och lite annat smått och gott. Men använder i huvudsak én kombination. Utom för handskorna, där jag brukar ha med mig tre par, med olika grad av isolering och ventilation.
På långtouring som är vad jag företrädesvis ägnar mig åt, är det knappast praktiskt eller ens möjligt att ta med flera olika ställ. Alltså har det under åren blivit ett skinnställ med plats för mer kläder under. Och ett överdragsregnställ.
Hyfsade ställ brukar ha justeringsmöjligheter, så att man inom gränser kan justera för underlaget, sas. Just i år har jag faktiskt hittat en ny jacka som saknar möjlighet att justera ärmvidden, men det kompenseras å andra sidan av att den har en ljus och grann färg som synes på långt håll - och inte blir så förtvivlat varm som en dystersvart, så fort solen skiner. Det kan ju också vara ett sätt att höja säkerheten. Den primära på bekostnad av den sekundära, rentav?
Sedan må det valda stället avvika från den enda sanna vägen och jag själv utsätta mig för enormt förhöjda risker. :eek:

Fast jag har kul ändå och än är jag inte död. :D
 
Last edited:

swischmc

New member
Och jag som kör så länge det är över -10°C.... Tur att jag struntar i om skyddet blir optimalt, för jag måste kunna ha både fodret i mc-jackan vintertid, och dessutom ett par tröjor och kanske en fiberpälsjacka (glesbygdssmoking) om jag skall köra en lite längre sträcka. Gissa om jackan sitter löst och ledigt nu när det är +25°C...

Faktum är att det är rätt skönt när jackan sitter lite löst och ledigt. I alla fall efter några veckors Michelingubbe-känsla. :) Det blir inte lika varmt heller.

Verkar som om det vanligaste sättet att lösa detta är att man helt enkelt lever med att kläderna ibland blir lite för stora. Är det inte behagligt kör man ju sämre. Jag följer samma linje. Har dock några olika handskar att byta mellan, samt regnkläder att dra på utanpå. (Mina första, billiga, ställ höll inte tätt...)
 

mule

New member
Det skulle vara väldigt bra om man kunde hitta en skyddsväst av den modell som crossåkare använder fast mera anpassad för att ha under en GoreTexjacka. Dom sitter mera tight mot kroppen än dom inbyggda ryggskydd som finns i vanliga GoreTexjackor. Själv använder jag ett löst ryggskydd men armbågar och axlar har bara dom skydd som finns i jackan. Nån som har nåt tips. Kanske nåt för SMC att kolla vad som finns på marknaden.
 

OH-

Member
Det skulle vara väldigt bra om man kunde hitta en skyddsväst av den modell som crossåkare använder fast mera anpassad för att ha under en GoreTexjacka. Dom sitter mera tight mot kroppen än dom inbyggda ryggskydd som finns i vanliga GoreTexjackor. Själv använder jag ett löst ryggskydd men armbågar och axlar har bara dom skydd som finns i jackan. Nån som har nåt tips. Kanske nåt för SMC att kolla vad som finns på marknaden.

För min del har inte detta varit nåt problem. Kör lite enduro och har en "bepansrad tepåse" (UFO) med rygg/bröst/skulder/armbågsskydd samt en gore-tex jacka (givetvis med alla skydd urplockade) för transportkörningen till och från banan.
Däremot skulle jag inte vilja ha tepåsen på när jag kör "finmoppen". Den är inte direkt smidig att ta på och av, den orsakar och tar åt sig svett, är bänglig att tvätta och tar man inte av den när jackan åker av ser det ju inte klokt ut.
 

Blazer

New member
Är det något liknande den här du är på jakt efter?
Skyddsjacka
Skyddsjacka med alla skydd du behöver för överkroppen.
Från: 599,00 kr

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=142541





Det skulle vara väldigt bra om man kunde hitta en skyddsväst av den modell som crossåkare använder fast mera anpassad för att ha under en GoreTexjacka. Dom sitter mera tight mot kroppen än dom inbyggda ryggskydd som finns i vanliga GoreTexjackor. Själv använder jag ett löst ryggskydd men armbågar och axlar har bara dom skydd som finns i jackan. Nån som har nåt tips. Kanske nåt för SMC att kolla vad som finns på marknaden.
 

swischmc

New member
Jag köpte ett sånt skydd, som crossförarna har. Fungerade väl sådär... Som tjej har man ju lite utstickande detaljer här och var. Att passa under bröstskydden var inte det lättaste! Fick dessutom köpa en storlek "för stor" för att kunna knäppa över höften.
Tanken var att jag skulle ha detta skydd under en vanlig varseljacka, sådan som byggarbetarna har. Det är nämligen den varmaste jacka jag provat på - och just värmen är klart av intresse den kalla årstiden! Ställde hojen och tog bilen i stället. Trist, men varmt.
 

Avarage

New member
Div. förstärkningsplagg, vindtäta/vattentäta jackor mm. kan sitta hur löst som helst (och därmed rymma värmande tröjor/underställ mm.) så länge skydden (företrädesvis hårda) sitter på plats. Därför är de "nya" västarna/jackorna med inbyggda skydd, som man tar på innan jackor/skinnställ åker på, riktigt bra för gatåkaren! Med denna typen av lösning kan skydden sitta där de skall när man behöver dem och man kan skydda sig för väta/kyla utan att ändra position/placering på skydden = skitbra!!! :D

Mvh!
// Niklas
 

puttepj

New member
Att tänka på är också att du höjer tyngdpunkten när du lastar ryggsäcken, icke att förglömma.

Lite att jämnföra med en överlastad takbox på en bil.

Absolut. Tanken har funnits där också. Jag är relativt lång (186) men den absoluta tyngdpunkten sitter närmar midjan är överarmarna, tyvärr :-D

I mitt fall vet jag inte om lastningen i toppboxen möjligtvis är ännu sämre än att flytta upp det till ryggan eftersom skotern inte väger mer än 100 och boxen både är stor och sitter extremt långt bak på denna lilla cykel. Men som sagt var, min fundering i den här tråden var nog mer ur påverkan av ryggskyddet om oturen skulle vara framme och man landar på ryggen...

/putte
 

-ah

New member
I mitt fall vet jag inte om lastningen i toppboxen möjligtvis är ännu sämre än att flytta upp det till ryggan eftersom skotern inte väger mer än 100 och boxen både är stor och sitter extremt långt bak på denna lilla cykel. Men som sagt var, min fundering i den här tråden var nog mer ur påverkan av ryggskyddet om oturen skulle vara framme och man landar på ryggen...

/putte

overload.jpg
 

HåkanP

New member
Jofamas safteyställ bygger visst på en ganska löst hängande underlig textildräkt som mest liknar en stor olle, dock har den band som går runt grenen likt en flytväst för att den inte skall kasa upp över överkroppen. Har inte provat den ännu men som textilklädsel verkar den vara helt överlägsen och säger jofama fullt jämförbar med skinn (fast jag undrar...) Bästa textilställ är det dock sannolikt.
 

tiger

New member
Att tänka på är också att du höjer tyngdpunkten när du lastar ryggsäcken, icke att förglömma.

Lite att jämnföra med en överlastad takbox på en bil.

Man höjer inte tyngdpunkten på mc:n men på sig själv, och det behöver ju
inte nödvändigtvis vara negativt.
 
Top