MC-Folket som digital/pdf utgåva?

Smurfen

Airhead Traveller
Hej.

Jag vet inte om detta är rätt plats att ta upp den här frågan? och jag kunde heller inte hitta om det varit uppe till diskussion tidigare men så här är min undran:

Finns det några planer på att man som medlem kommer att kunna logga in och läsa/ladda ned MC-Folket som pdf, typ som BMW-klubben har med sin Bumsen?
 

Smurfen

Airhead Traveller
Vi hörde dig redan första gången på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6954

Du blir inte mer uppmärksammad för att du postar i fler forumdelar... Snarare tvärt om...

Min första tanke var faktiskt att kontakta redaktionen direkt med min fråga men så fick jag för mig att det kunde vara av intresse även för andra medlemmar.

Sen var det inte helt lätt eller självklart att bedöma var jag skulle posta inlägget. Det handlar ju om tidningen MC-Folket och ett spörsmål som är/eller kan bli ganska aktuellt och eventuellt berör eller intresserar fler medlemmar.
Men läser man "instruktionerna" för kategorin "MC-Folket...", se nedan,

namnl%C3%B6s-L.jpg


så verkar man bara vilja ha diskussioner om tidningens innehåll här. Därav mitt val att också posta i den andra kategorin.

Jag ber i så fall om ursäkt om jag trampat på någons tår.

Sen kan jag ju tycka att det inte är nåt direkt svar på min fråga eller nån hänvisning till att jag borde vända mig "elsewhere", med andra ord inget särskilt konstruktivt/värdefullt inlägg i mina ögon, "snarare tvärtom" .

Det är tyvärr mer en bekräftelse på att jag tagit rätt beslut i att "bara" vara passiv medlem, trots att jag varit "Lurker" på forumet i åratal och kört hoj och varit medlem i SMC sen 1977-78 nån gång. Okej, jag har inte varit medlem oavbrutet, men jag var nog medlem -77 till -98, via olika klubbar och nu har jag varit medlem igen sen nåra år tillbaka.

Jag får nog ta och överväga att återgå till att vara anonym lurker och jag kommer nog att tänka mig för både en och två gånger innan jag postar nåt igen.

Jag är en gubbj...el på 50 år som har fullt upp med mitt eget liv och mer eller mindre skiter i det mesta som inte berör mig personligen, men jag säger bara så här:
om jag vore 16,17,18,20 år och ville börja köra hoj, eller äldre för den delen, och läste på det här forumet för att få tips och råd och en inblick i mc-världen så skulle jag dra järnet på alla växlar så långt bort jag kunde och försöka skaffa mina bekanta och vänner på annat håll.

Jag säger bara: jag vill tro att jag vet, eller åtminstone hoppas jag, att den lilla del av SMC:s medlemmar, och för all del alla som inte är medlemmar, som är aktiv på det här forumet är på intet sätt representativt för mc-kollektivet/brödraskapet/knuttarna/mc-åkarna i Sverige

Och så undras det varför det är svårt med rekrytering av ungdomar och nya medlemmar över huvud taget???
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej
Jag står m. Min mobil på en regnig mack - så du får endast ett kort svar - hoppas det är ok!

JA, det finns planer på en digital version av MC Folket, för medlem.
Du vill säkert notera att MC Folket nyligen har fått ny webb. Vi håller på med en mängd nyheter på webben. Vi har mycket store mängder av innehåll som ska flyttas och ses över. Så ha gärna lite tålamod - det kommer.

Sen runt forumet.
Det är medlemmarnas plats.

Personalen, har inga chans att hänge med i alla frågor och vara aktive i diskussionerna - om vi också ska fixa vore dagliga jobbs.

Forumet har runt 10.000 reggade medlem - ca. 1.000 har varit aktive - om jag kommer ihåg rätt på stående fot!
- så det ju diskuteras om det är en verklighets när bild av alla medlem?

Frågor som kräver ett raskt svar från organisationen, får man bäst svar på ved att maila ell ringa kansliet.

Nu är det på med hjälmen och fixa dom sista 20 mil inför morgons dagens möten :)
 

TMax500

Member
Vi hörde dig redan första gången på http://forum.svmc.se/showthread.php?t=6954 Du blir inte mer uppmärksammad för att du postar i fler forumdelar... Snarare tvärt om...
Ove, jag måste säga att jag också reagerade på att du som forumräv med 761 inlägg tvålade till trådskaparen (med 6 inlägg). Det var inget särskilt trevligt tonfall.

Jag förstår, och känner igen, TS reaktion. Har själv fått vad jag upplevde som en smocka från erfaren SMC-aktiv när jag råkade skriva något som var "fel". Inte kul.
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Ove, jag måste säga att jag också reagerade på att du som forumräv med 761 inlägg tvålade till trådskaparen (med 6 inlägg). Det var inget särskilt trevligt tonfall.

Jag förstår, och känner igen, TS reaktion. Har själv fått vad jag upplevde som en smocka från erfaren SMC-aktiv när jag råkade skriva något som var "fel". Inte kul.

Förlåt, jag ber om ursäkt.

Det normala i de flesta forum är dock att man håller sig till ett inlägg och om man dubbelpostar så länkar man till de andra. Nu finns ju någon sådan policy på SMC-forumet konstaterade jag när jag kollade under "Regler"-länken så jag får göra en fullständig pudel och rätta in mig i ledet. Kommer inte att upprepas.

Den korta tonen berodde på att jag gjorde inlägget från telefon.

Edit:
Sedan tycker jag att det är en total överreaktion Smurfen att skriva ett sådant långt och kraftfullt svar på en enkel "tillrättavisning". Men det är mest min egen reaktion och bygger mest på att jag tillbringat tid på andra forum med tydligare regler. Och att jag glömde bort att man på andra forum inte får tillrättavisa någon (speciellt ur det äldre gardet) utan att få en harang kastad i ansiktet om att tilltaget är skadligt för mc-kollektivet. Men men... det spelar ingen större roll, jag har roligare saker för mig än att gå i polemik just nu. Hare!
 
Last edited:

Skribenten

New member
Limes påhopp på forumdeltagare

Lime skriver:
[QUOTE
Edit:
Sedan tycker jag att det är en total överreaktion Smurfen att skriva ett sådant långt och kraftfullt svar på en enkel "tillrättavisning". Men det är mest min egen reaktion och bygger mest på att jag tillbringat tid på andra forum med tydligare regler. Och att jag glömde bort att man på andra forum inte får tillrättavisa någon (speciellt ur det äldre gardet) utan att få en harang kastad i ansiktet om att tilltaget är skadligt för mc-kollektivet. Men men... det spelar ingen större roll, jag har roligare saker för mig än att gå i polemik just nu. Hare![/QUOTE]

Nej det var ingen överreaktion! En medlem som inte är van vid forumet och som kanske (äntligen) samlat sig för att framföra en för honom viktig fråga bör förvänta sig ett mer moget uppträdande från en van forumpostare. Istället för att få en knäpp på näsan! Det hade kunnat skötas mycket smidigare och förtjänar en rak ursäkt istället för en luddig bortförklaring med ett fegt hävdande att man inte har tid att "gå i polemik".

Ett typiskt exempel på att det är svårt att få folk engagerade i föreningar när ett självutnämnt forumproffs och tillika funktionär inte lyssnar till medlemmarna utan bara vill framhäva sin egen förträfflighet.
 

triumph

New member
Hej.

Jag vet inte om detta är rätt plats att ta upp den här frågan? och jag kunde heller inte hitta om det varit uppe till diskussion tidigare men så här är min undran:

Finns det några planer på att man som medlem kommer att kunna logga in och läsa/ladda ned MC-Folket som pdf, typ som BMW-klubben har med sin Bumsen?

Hade det som förslag för ett bra tag sedan till årsmötet, men det röstades ner totalt

Men var tydligen före min tid ;), för nu skriver Galne Dansken att det är på gång :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hade det som förslag för ett bra tag sedan till årsmötet, men det röstades ner totalt

Men var tydligen före min tid ;), för nu skriver Galne Dansken att det är på gång :)

men, det är väl du som sått frö´et....
(ibland är det bara så enkelt som; "ting tar tid" - fast jag vett inte när det är klart)
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag tycker det låter som mycket bra framtidsutsikter.

Hoppas bara det blir en nedladdningsbar pdf-version.

Lite motsägelsefullt nu, så är jag "lite" av den gamla konservativa stammen som tycker att det är bäst med en tidning som tryckt upplaga (jag har dessutom själv ett förflutet i dagstidningsbranschen, repro/foto/tryckeri/distribution), att hålla i handen så att säga, med en kopp kaffe eller en "cold one" på sidan om, däremot aldrig på sk...thuset.

Jag "prenumererar" nog på ett 15-20-tal tidningar/tidskrifter/magasin, inklusive dagstidningar och de medlemstidningar man får genom olika föreningar, och de flesta har idag nån form av webtidning/digital form som kan läsas på datorn, men tyvärr har många ofta bara en form av "flash"-version som bara kan läsas online.

Det är väl OK/acceptabelt på nåt sätt när jag sitter hemma med bredband och stor bildskärm.

MEN, jag reser som f..n i jobbet som sjöman, eller reser och reser, jag är i alla fall inte hemma och kan ta emot min post. Alltså, jag är borta hemifrån i veckor och ibland månader, inte bara nåra dar som vanliga människor som har landjobb.
Däremot så åker jag nuförtiden inte iväg nåra längre sträckor eller perioder utan min lilla dator, och jag har också i stort sett alltid tillgång till uppkoppling via eget modem, hotell eller på de båtar jag tjänstgör.
Däremot så råkar jag ofta ut för mycket dålig uppkoppling, hastighet osv där det då blir näst intill ogörligt att läsa en flashversion online som kanske dessutom visar ett uppslag med två sidor på en 10-tums skärm.

Det är här den nedladdningsbara pdf:n kommer in, har jag dålig uppkoppling kan jag ladda ner pdf:n under tiden jag gör nåt annat, käkar frukost, äter middag, står i duschen, hänger i nån bar, jobbar nåra timmar övertid etc, etc och sen läsa min tidning offline.

Jag har tyvärr än så länge bara hittat ett fåtal som uppfyller mina önskemål tex BMW-klubbens "Bumsen", Svensk Sjöfartstidning, en brittisk tidning som heter "The Observer" och nån till. Jag tror också att Dagens Nyheter har den möjligheten för prenumeranter.

Nästa steg är att ha/få möjlighet att välja bort den tryckta, med posten distribuerade tidningen.

Nu är jag inne i en process att förenkla, om inte mitt liv, så åtminstone min posthantering och där jag väljer att avsluta mina mellanhavanden med alla som inte kan erbjuda den här möjligheten, med nåra få undantag där jag inte vill avstå tidningen :).

Jag ber om ursäkt om jag drog iväg lite off-topic och blev lite väl personlig men jag ville förklara varför jag vill ha möjligheten och vill gärna ha igång en diskussion om pdf-tidningens blivande eller inte blivande.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag svarar på mitt eget inlägg här, och kopierar ett inlägg jag gjort på BMW-klubbens forum :D.

Det här är frågeställningar som tycker är överförbara på SMC, om man då byter ut Bumsen mot MC-folket och BMW-klubben mot SMC, ni hajar vad jag menar, eller?

Jag kom att tänka på en annan sak. För 20-30 år sedan när man prenumererade på en tidning, typ MC-tidning så var man garanterad att få den flera dagar innan den fanns i handeln, det var ju ett av argumenten för prenumeration tillsammans med reducerad kostnad, dvs hela vitsen med en prenumeration. Idag verkar det ju ha försvunnit helt inom branschen. Jag har läst på en del olika forum där prenumeranter ifrågasätter detta och får som svar att det inte är genomförbart att dela upp distributionen på det sättet. "BU..SH.T" säger jag.

Jag säger så här att det är en dj...la skitst...vel attityd från företaget/tidningsutgivaren ifråga, egentligen borde vi kollektivt bojkotta sådana tidningar. Varför ska man prenumerera om man inte får några fördelar av det?

Det här är ju inte riktigt aktuellt på samma sätt i en ideell förening som vår men det är här jag ser en fördel med att kunna få del av tidningen via hemsidan t ex och inte behöva vänta på den snart obefintliga postgången.



" Re: Senaste Bumsen


Jag svarar på mitt eget inlägg här, eller kommer med tillägg/uppdateringar, eller vad man vill kalla det
icon_e_biggrin.gif
.

Sista veckan har jag haft lite kontakt med en del andra föreningar jag är medlem i för att diskutera olika betalningsalternativ och möjligheter att få deras medlemstidning på pdf/e-mail och då har en del olika tankegångar/spörsmål uppkommit, nämligen:

(Det här är överförbart även på mina önskemål för BMW-klubben)
Om man utgår från dagens situation med befintliga betalningsalternativ och tidningsdistributionsmöjligheter så är jag en person som "i dagsläget" skulle kunna tänka mig att "betala extra" för valmöjligheten att få e-faktura på medlemsavgiften alternativt få fakturan via e-mail. Jag kan även tänka mig att "betala extra" för att få tillgång till e-bumsen omedelbart eller med mycket kort "fördröjning" antingen via inloggning på hemsidan eller vi pdf/e-mail.
Även möjligheten att "välja bort" papperstidningen finns med i tankegången.

Jag skriver "i dagsläget" därför att jag tycker utvecklingen för "framtiden" bör/kommer att bli att det blir mer och mer övergång till modern teknik och distribution, läs digitalt. Och i en inte alltför avlägsen framtid så tror jag det blir så att allt sånt här kommer att skötas digitalt/via internet och man får betala extra för att få det via post, om ens det alternativet kommer att finnas kvar, jag är tveksam till det. Jag har nämnt det förut och nu säger jag det igen, det här här inget jag räknar med ska ha hänt till nästa år, men ser det inte som helt orimligt att det skulle vara helt utbyggt/genomfört inom en 10-årsperiod - det gäller inte bara BMW-klubben utan samhället generellt.

Jag är medveten om att en sådan här/liknande förändring/modernisering kan kosta både tid och pengar men om det på sikt kan innebära besparingar/förbättringar/förenklingar för BMW-klubben och dess medlemmar kanske det kan vara idé att diskutera en så kallad medlemsenkät?
Man skulle t ex kunna börja med en inofficiell "poll" på forumet (initierad av Styrelsen) och verkar det som det här är något att gå vidare med kan man tänka sig att det efter en tid kommer en formell enkät, där man då får stå sitt kast om man väljer att inte delta.

Det här är spörsmål som ligger mig ganska varmt om hjärtat och som jag antagligen kommer att formellt motionera om nån gång i framtiden. Frågan är väl vad tycker ni andra? är jag ute och cyklar? Ni som absolut vill ha tidningen i handen, varför spelar det roll hur jag som individ vill läsa/få tillgång till tidningen. Blir det verkligen "bättre" för BMW-klubben eller är det bara som jag fått för mig?
Sven
Airhead Traveller
Medlem nr 2681255
R 100 RT -79 "


Länk till hela tråden.


http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=152&t=12618&st=0&sk=t&sd=a&start=100#p0
 

Marie

Banned
Jag för min del har inget intresse av denna form av tidningsdistribution. I de fall där den finns, utnyttjar jag den inte, eftersom jag inte under några omständigheter kan tänka mig att läsa varken böcker eller tidningar på datorn.
Som skogsägare ser jag ju dessutom bara fördelar med en stor pappersförbrukning...:very_drunk:

Däremot skulle jag gärna se e-faktura från smc.
 
Last edited:

påK-en

New member
Jag för min del har inget intresse av denna form av tidningsdistribution. I de fall där den finns, utnyttjar jag den inte, eftersom jag inte under några omständigheter kan tänka mig att läsa varken böcker eller tidningar på datorn.
.....................................:very_drunk:

Däremot skulle jag gärna se e-faktura från smc.

Håller helt med om ovanstående åsikt, tycker att det är väldigt "trögläst" på datorn när det gäller längre texter.
MC-folket som pdf skulle vara samma sak som oläst för min del.
 

hamre

Member
Skulle va perfekt att kunna ladda ner till mobilen eller surfplattan oh läsa den. Jag läser gärna på surfplattan eller mobilen, läser nog ett par böcker i veckan på dessa mediemaskiner!
 

gundj

New member
Jag vill ha den i digitalt format.
Papperstidningar blir bara liggandes och dessutom vill jag inte stötta skogsägarna :)
 

Chopperbyggarn

New member
Jag vill ha den i digitalt format.
Papperstidningar blir bara liggandes och dessutom vill jag inte stötta skogsägarna :)

Just av dessa två skäl föredrar jag pappers tidningar! Tidningar som handlar om mc o motorcyklism blir bara intressantare att ta fram från hyllan ju äldre dom blir (historia), själv har jag några tusen mc o motortidningar från 1968 o framåt. :tummenupp

Sedan stöder jag gärna skogsägarna o skogsindustrin!!

Anders.J
 

powerglide

New member
Men...
Är inte detta fixat ännu? Hur svårt är det att klicka på 'Print to PDF' och maila ut till alla som vill ha elektroniskt och med snigelpost till alla andra som förut?
Eller om filen blir för stor, lägg den på sajten och maila länken.
 

påK-en

New member
jag är "för" att MC-folket skall finnas som tillgänglig som digital utgåva!

..........................................

Vad jag skulle vilja ha som önskemål i denna frågan är att digitalt tillgänglig utgåva är
en delmängd och/eller skrivna artiklar har fokus gentemot en komplett utgivet nummer
av MC-folket.

..............................................

/Peter

Det finns många kloka ord i detta inlägg.
Själv ser jag gärna en papperstidning kompletterad med de funktioner som nämns ovan.
 
Top