MC-Folket: en prövning på stigen

OH-

Member
Gnällspik-inlägg:

Jag har den djupaste respekt för Birger Tommos och har lite svårt att tro att det är han som rör till det i artikeln "Forntida fartfester". Kan det vara ett förslag från nåt rättstavningsprogram som gör att trial blev trail?

Trial = prövning = körning i fullkomligt omöjlig terräng som tävling (åtminstone två varianter: skotsk och observed).

Trail = led, stig. Trail riding = utflykt / lätt motionsenduro på allvägs-MC. Trail bike / trailie = allvägs-MC (Dual Purpose / Dual Sport bike i USA).
 

Petra

Super Moderator
Gnällspik-inlägg:

Jag har den djupaste respekt för Birger Tommos och har lite svårt att tro att det är han som rör till det i artikeln "Forntida fartfester". Kan det vara ett förslag från nåt rättstavningsprogram som gör att trial blev trail?

Trial = prövning = körning i fullkomligt omöjlig terräng som tävling (åtminstone två varianter: skotsk och observed).

Trail = led, stig. Trail riding = utflykt / lätt motionsenduro på allvägs-MC. Trail bike / trailie = allvägs-MC (Dual Purpose / Dual Sport bike i USA).

Birger Tommos hälsar att du har helt rätt. Trial ska det såklart vara!
 

Guzzi-Leif

New member
Kan bara instämma i rosorna för en intressant och skojig artikelserie! Dessutom ett riktigt journalistjobb med research och allt...

Dock vill jag sätta på mig gnällspiksoverall, jag med: Det heter inte "motorcross" som man envisas skriva flera gånger (samma artikel som "trail").
 

ZiP

New member
Briger Tmooms har säkert stort o gott hjärta så denna bjuder jag på ;)
 
Top