MC-Folket #8-14; Ett späckat nummer!

Hampe

Skriver massor!
"Full kontroll" och "Bra tänkt" kan man läsa hur många gånger som helst, och fler borde göra det.
Dessutom en massa Solli!
"Men, det är ju tre önskningar på en gång. Det går ju inte...?"

Jo, tydligen. Bra nummer!



Hampe
 

BMW R90s

New member
Det är nog bra med full kontroll mm. Viktigast är att köra defensivt.
Har ingen betydelse vilket fotpinne jag trampar ner i en kurva om jag inte har koll omgivningen!
 

Håkan L

New member
Något som är bra att träna på är "motstyrning" så att det sitter i ryggmärgen när det behövs i en farlig situation. Det har räddat mig ett par gånger. Det är absolut det bästa sättet att göra en snabb undanmanöver med.

Jag gjorde en omkörning av en bil som låg i 60 på 70-väg. När jag var på väg att svänga in framför bilen efter omkörningen så tittade jag i döda vinkeln till höger om mig och ser då bilens front alldeles intill mig. Jag reagerade instinktivt med ett snabbt tryck på vänster handtag. Hojen flyttades snabbt åt vänster, annars hade jag kört in i bilens vänstra framhjul med fotpinnen. Bilen hade ökat farten medans jag gjorde omkörningen. Han höll därefter ordentligt avstånd bakom mig resten av färden. :p
 
Last edited:

Juh@

New member
Det är nog bra med full kontroll mm. Viktigast är att köra defensivt.
Har ingen betydelse vilket fotpinne jag trampar ner i en kurva om jag inte har koll omgivningen!

Det är den dagen som det händer något oväntat pga egen felbedömning eller någon annan gör något oväntat som det är bra att ha övat på dessa situationer. Och då måste det sitta i ryggmärgen, annars fungerar det inte. Så det ena utesluter inte det andra, har du bra koll så slipper du dom flesta situationerna, men hamnar du i problem så fungerar kunskapen som din livförsäkring.
 
Fast det så kallade testet av hjälmar var väl det mest meningslösa jag har läst. Om man inte jämför och ställer hjälmarnas egenskaper mot varandra kan det knappast kallas test. Merparten av hjälmarna fick inledningsvis omdömet "bekväm" hjälm och därefter radades ett antal positiva egenskaper upp. Dock inte nödvändigtvis samma egenskaper för samtliga hjälmar utan vad som verkade vara det positiva som gick att säga om just den hjälmen. Som konsumentupplysning betraktat kunde de lika gärna publicerat tillverkarnas faktablad. Kanske var det just vad man gjorde.
Magnus
 
Top