MC för B-kort.

mrsavage

New member
Jag är sugen på att skaffa en mc som får framföras på B-kort.
Har kollat lite på Piaggio MP3 500.
Vad finns det för fler märken/typer som jag får köra på B-kort?
All info mottages tacksamt.
 

Alexander76

Member
Ärligt talat, ta detta från en som redan gjort denna resa - lägg pengarna direkt på A-kortet istället! För kostnaden av en ny MP3 500 (ca 100.000kr numera, de har gått upp massor) kan du få ett A-kort och en ny tvåhjulig MC (typ MT07 eller nåt, perfekt hoj för "nybörjare").

Och nu vet jag vad du tänker, du tänker förmodligen exakt som jag tänkte: "nädu jag har tagit ett beslut här om att jag inte ska ta ett A-kort för det är helt enkelt för tidskrävande så jag kör en MP3 för det är typ samma sak". Och det ÄR faktiskt nästan samma sak, i alla hastigheter utom krypkörning kommer den kännas likadan som vilken storskoter som helst. Så för två år sen knallade jag in på Probike och köpte en sprillans MP3 500 och jag älskade den! Så jävla nice var den. Det är helt klart ett ypperligt fordon, praktisk och rolig. Men jag fick blodad tand och ville ha MER när jag insåg hur sjukt kul det var att köra MC, för grejen är att det finns ett otroligt stort utbud av motorcyklar i olika storlekar och utföranden medans trehjulingarna ser likadana ut (ja förutom Niken nudå). Under mina resor med MP3:an började jag för första gången lägga märke till alla dessa andra underbara motorcyklar i trafiken och tänkte att vafan, jag vill också ha! Så jag sålde den och la pengarna på ett A-kort istället och har inte ångrat mig en sekund. Visst det tog nästan en hel säsong men det var iaf ett mål att jobba mot och dessutom ganska roligt (förutom att jag missade första uppkörningen, men sånt händer tydligen).

Faktum är att medans jag skrivit detta inser jag att jag nästan backar på mitt första råd. En MP3 kan nämligen vara det perfekta att börja med för efter ett tag kommer du veta om du antingen hatar MC eller bara måste gå hela vägen. Nackdelen är förstås kostnaden (värdeförlusten) men om du klarar den så kör hårt! Ett tips bara: om du mest har stadskörning framför dig så köp inte en 500, ta en 300/350 istället (yourban). De är mindre och lättare och därmed bättre lämpade för att smita omkring i trafiken :tummenupp Och billigare för den delen.

Min MP3 500 :)

o092coHoNJXoqYxLgh4M41-EWw29KHSrrjyUrShrP3d8ZN9oNHY3XO8hCZFDKmeL_S1cfInqo-ywXkTn2S7mk61hsUOGv7C8GxJwZgTrb6JlS8jkF434CCmMNBSgT0vFq9aBIS6Vd1qcVmTst9vxYyl7NCMS--MPkySlBVq79_ANFhltDsxM0RB_DGHBDtBqZJ_6kx-R48Uwc3sn5YQqh6djV2kLyI9aXVSdtWN_XRo2b305T1eLa07ednA0EnUUlSslBZ3LARK-fXvtUhPO45hIixIgwYThKh9pxkeAREyKOnzgplzwZdPJ8ksL5DOWrzSznWBspPYOfq1hu97w3DXR_Ee_m95EXg0z7Zf8E_zlUAz2YxuMSofF-K1T8PJzWxX3q37xBXpzvNOYG_xLFkmQRa8v0wju9PdFo2DZ9y1jh1fEj3QY1Xnjwano6yikSCa6ADR96u3U2ljr5Lvx9PtJO6lGbs_OWBFFqR2xyYnFpuJv1oXKB6GewkJChfj5ok5_LvLDiVQ7R3nZ1AGHuzRUIhe5n33sqog6Y82ZJbGqLDcuofgfK5F5r282gK0kmppasPUT2uSf1PX3wzRG41XUQdCkAghgrI72BdM=w952-h714-no
 
Last edited:

TMax500

Member
God morgon, mrsavage!
Och nu kommer den vanliga - tråkiga - kommentaren. Är du beredd? ;)

Det är naturligt att du funderar på att köpa en trehjulig mc som kan/får köras på B-kort. Det hade jag nog kunnat göra också, om jag inte redan hade skaffat A-kort. Och som Alexander76 skriver så presterar en MP3 bra inom sitt segment. Håller också med om hans kommentar kring 500 vs. 300/350.

Fast så var det detta med utbildning... Kan du köra hoj? (typ cross, enduro utan A-kort?)

Även om det är lagligt så kan det vara lite tveksamt att sätta sig helt utan kunskaper på ett fordon som kanske toppar bortåt 150 km/t och som har potential att ta livet av dig om du har otur. Eller inte kan hantera den. Så om jag får lägga mig i - vilket jag ju redan har gjort :) - så försök köpa någon form av grundläggande utbildning av en trafikskola. (Vet inte om körskolorna kan tänka sig detta? De kanske har någon form av bransch-kodex, typ "lägsta godtagbara utbildningsnivå?")

Eller gå en kurs hos SMC, förstås! :)

Så, då var det "tråkiga" rådet avklarat. God jakt efter en fin trehjuling. Och risken/chansen är god att du precis som Alexander76 går in i sommaren 2019 med ett färskt A-kort och planer på andra/flera hojar. (Asså, det är inget fel på MP3, men det blir ofta så att när man väl börjat man vill ha mer av allt, och fler av allt.)
 
Top