MC branchen i djup kris!

VBK

New member
Var inte det dessutom i värsta kinabike-boomen? Man kunde köpa billiga kinascooters och look-a-like motorcyklar på postorder.

Dom har legat ute på Blocket några år nu, med 75 mil eller så på mätaren; påfallande ofta utannonsearde med bara någon liten yttepyttedefekt som nästa ägare kan fixa jätte-jätte lätt - eftersom säljaren tyvärr inte "hinner".

"Glädjen över ett lågt pris varar aldrig så länge som irritationen över en dålig vara."


H

Jag tror du har en poäng i det du skriver, men det tar inte bort det stora tappet.
 

Martin Eves

New member
Kris? Nej, en bransch i förändring där gamla koncept dör och nytänkare gör affärer med marginal. Inget konstigt eller nostalgiskt med det. Det händer överallt på alla platser i alla branscher hela tiden. Det kallas förändring, utveckling, evolution. Det är vi konsumenter som väljer var vi lägger våra kulor och en MC är i grunden ganska billig om man jämför med bila och båtar, som ju många väljer att lägga lekpengar på.

Det stora problemet ligger i all byråkrati och krångel som körkortslösa måste igenom för att lagligt få gränsla en hoj. Det kostar ju ungefär lika mycket att ta körkortet som att köpa en hyfsad hoj! Är det konstigt att tillväxten är dålig!

Man kan inte ens ge sig ut och övningsköra utan att gå kurser som kostar tusenlappar och tar tid. Jag har gått kurserna som handledare för både mina barn och bekanta som behövt någon att övningsköra med och jag kan garantera att varken de eller jag blev ett enda uns bättre på att köra MC eller en säkrare trafikant efter de kurserna, men några konsulter och byråkrater kunde mjölka oss på några tusenlappar - påminner mycket om debatten om jobbcoacher, tycker jag.

Det avskräcker folk från att börja köra hoj. Det är för krångligt och dyrt. Och fullständigt meninslöst och onödigt. Men protesterar vi?

Ingen tvekan om att övning ger färdighet. Tillbaks till en skylt på ryggen och kör med någon som har kort. Och kör mycket. Slopa alla onödiga "motorbromsa-för-att-spara-bränsle- och jag-står-här-och-pratar-nonsens-för-att-jag-får-betalt-för-det-och-du-är-dum-nog-att-betala-utan-att-protestera-kurser. Det hade hjälp tillväxten i vår bransch. Och fått snurr på försäljningen. Släpp övningskörningen fri! Då blir det vår.

Gör det billigt och åtkomligt att ta kort för MC. Utbilda och förkovra sig skall man sedan göra hela livet och förhoppningsvis deltar man i någon av alla kurser man kan gå på för att bli en bättre förare - om man har ett körkort.

En branch som förändras pga att körkortet är för krångligt/dyrt att ta ? till viss del men tror inte det är där huvudproblemet finns.

Tror helt enkelt att marknaden är mättad och tider där man såg en "random" person som aldrig ägt en ny hoj förr köpte sig en hoj är över. Finansieringen med minimal kontantinsats var vansinnig och bedräglig.
Massor med folk köpte amerikanska kromslädar för 5-10 år sen för att åka fika 10 km bort en regnfri dag. Idag ser vi dom i annonserna utan byten, i praktiken osäljbara.

Hojåkandet verkar idag ha blivit ett klassfråga och ett privilegium för medelålders människor med bra och stabil ekonomi.
Körkorts kostnaden som du nämnde är säkert en andlening

Tror även att inriktning på hojåkning har blivit mer mot multifunktionshoj, fler äventyrshojar utvecklas. Sporthojarna verkar inte utvecklas och försäkringen har effektivt dödat klassen, kromstaket verkar vara tvärdött.
 

VBK

New member
En branch som förändras pga att körkortet är för krångligt/dyrt att ta ? till viss del men tror inte det är där huvudproblemet finns.

Tror helt enkelt att marknaden är mättad och tider där man såg en "random" person som aldrig ägt en ny hoj förr köpte sig en hoj är över. Finansieringen med minimal kontantinsats var vansinnig och bedräglig.
Massor med folk köpte amerikanska kromslädar för 5-10 år sen för att åka fika 10 km bort en regnfri dag. Idag ser vi dom i annonserna utan byten, i praktiken osäljbara.

Hojåkandet verkar idag ha blivit ett klassfråga och ett privilegium för medelålders människor med bra och stabil ekonomi.
Körkorts kostnaden som du nämnde är säkert en andlening

Tror även att inriktning på hojåkning har blivit mer mot multifunktionshoj, fler äventyrshojar utvecklas. Sporthojarna verkar inte utvecklas och försäkringen har effektivt dödat klassen, kromstaket verkar vara tvärdött.

För bara 2 år sedan så stod min hoj utanför jobbet som ensam naken, nu har den bara nakna hojar runt sig på parkeringen.

Nu svär jag i kyrkan igen också, men hur spännande är en kromsläde egentligen?? På en skala till 1000 så hamnar dom på 3 i körglädje men kanske 990 när det gäller ytlighet och att åka på träffar med likasinnade.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu vet jag inte hur en kromsläde ser ut. Jag har kört customhojar sedan 1985, undantaget ett år med SV650. Det gick snabbt över. Customhojar ger enorm körglädje, funkar på asfalt och grus, funkar rakt fram och i kurvor, funkar i hög och låg fart. Perfekt för en Ironbutt dessutom, inte ens ont i röven efter 175 mil på en Honda Fury. Funkar bra på banor. Jag är säkert inte ensam om att vilja äga ett fordon som man gillar utseendet på.
Min och SMC:s idé om MC-körning och MC-ägande är att alla väljer efter sina behov och önskemål. Vi ska ha regler som ger oss mångfald, inte enfald. Därför får vi ff bygga om hojar i Sverige, köra nyare hojar med sidvagn, dra släp efter motorcyklar, köra trike på B-kort och så vidare. Alla måste inte köra standardhojar i originalutförande, trots EU-typgodkännanden.
Den vanligaste hojen i Sverige är f ö av custommodell, 28 %.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Egentligen är det väl samma sak med MC som det sen gammalt lyder: "Ingen man har att tycka om en annan mans hustruval". Kär kan man bli i vilken typ av hoj som helst och sen är det att avgöra om man valt rätt själv. Ofta är det väl så att man förleds av ögat och får rätta till det sedan och det gäller kanske både hoj och partner, men rätt eller fel, man får stå för det själv. :p

Många har gått från glidare till offroad och många har gått från sporthoj till glidare o.s.v.. Vem valde rätt? :confused:
 

lime

Skriver inte
Många har gått från glidare till offroad och många har gått från sporthoj till glidare o.s.v.. Vem valde rätt? :confused:

Alla. De valde att fortsätta köra hoj.

En av de roligaste händelserna i år för mig var på Tuvängen när jag hade en glidar-baserad äldre dam som delägare och skjutsade henne på hennes HD Sportster. Vilken motor och en balans i lågfart som en trial. Visst, inte samma nerlägg som sporthoj.
 

VBK

New member
För bara 2 år sedan så stod min hoj utanför jobbet som ensam naken, nu har den bara nakna hojar runt sig på parkeringen.

Nu svär jag i kyrkan igen också, men hur spännande är en kromsläde egentligen?? På en skala till 1000 så hamnar dom på 3 i körglädje men kanske 990 när det gäller ytlighet och att åka på träffar med likasinnade.

Jag får nog klappa pudeln här faktiskt, och det händer sällan.

Det var med glimt i ögat jag skrev det här, ber om ursäkt om jag retade upp någon.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej VBK. det är svårt att reta mig. Du är förlåten och välkommen att testa min kromsläde någon gång. Bra att du chattade igår kväll, för det var väl du VBK?
 

VBK

New member
Hej VBK. det är svårt att reta mig. Du är förlåten och välkommen att testa min kromsläde någon gång. Bra att du chattade igår kväll, för det var väl du VBK?

Ja jag började men sen kom jag inte in igen... Jag skrev men inget kom upp... Arg...
Jag har ju så många åsikter i just sånna här frågor.
 
Last edited:
Top