MC branchen i djup kris!

Martin Eves

New member
Läser med viss sorg att anrika MC huset i Malmö är tvungen att kasta in handduken.http://www.expressen.se/kvp/konkurs-drabbar-flera-skanska-mc-foretag/
5 handlare har denna vecka blivit tvungna att ge upp!

Symtomatiskt för MC Sverige idag är att allt färre tar körkort, MC försäljningen har halverats sen 2008 och allt färre SMC medlemmar.
Kanske inte så överraskande att se konkurserna då.

Beror det på sämre tider, konkurrens, andra prioriteringar, mättnad.
Hur ska man komma tillbaks och vad har gått fel?

View attachment 6393
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Skönt att se att good ol' Sisyfos kommer räddning när det drar ihop sig!

Det tjafsas om internethandel och att england inte har moms på hjälmar, men problemet är mycket allvarligare, djupare och mer svårlöst än så.

I mina ögon stavas problemet demografi, och den kommer att drabba oss alla skoningslöst som trafikantgrupp om några år.
När det gäller handlarna specifikt har vi bara sett de första konkurserna ännu.

Dr Sadness - jag...?
Japp, och inte speciellt stolt över det.


Hampe
 

Diversion

New member
Det handlar ju också om att internet är så bekvämt. Bara att kika in på blocket och du finner hundratals nästan nya hojar som bara gått några hundra mil. Varför skall jag köpa nytt av en handlare när jag kan hitta en i praktiken ny hoj för kanske 2/3 av priset? Det är inte bara MC-branschen som fått uppleva detta.
 

Mathias

Active member
För egen del så köper jag alltid personlig utrustning och de flesta reservdelar från handlare men när det gäller extrasaker till hojen så blir det E-bay oftast.
Flera gånger har det handlat om flera tusen att spara på nätet. Hade det handlat om ett par hundra så hade det blivit lokalt.

Tror att när det gäller hoj så tänker man mer än en gång i dagsläget och söker gärna på Blocket m.m.
Många jag känner är ganska kunniga och framför allt villiga att försöka meka och laga själv och kan man då tjäna några tusingar på att köpa hojen privat istället för hos handlare så förstår jag det valet.
 

Hampe

Skriver massor!
Tror att när det gäller hoj så tänker man mer än en gång i dagsläget och söker gärna på Blocket m.m.
Många jag känner är ganska kunniga och framför allt villiga att försöka meka och laga själv och kan man då tjäna några tusingar på att köpa hojen privat istället för hos handlare så förstår jag det valet.

Precis! Här finns pengar att spara!

http://forum.svmc.se/showthread.php...parationen-V%E4rt-att-ta-det-till-tingsr%E4tt

http://forum.svmc.se/showthread.php?8652-Byta-voltregulator-p%E5-Suzuki-Bandit-600

Typ...



H
 

jan-olovj

Active member
För egen del så köper jag alltid personlig utrustning och de flesta reservdelar från handlare men när det gäller extrasaker till hojen så blir det E-bay oftast.
Flera gånger har det handlat om flera tusen att spara på nätet. Hade det handlat om ett par hundra så hade det blivit lokalt.

Tror att när det gäller hoj så tänker man mer än en gång i dagsläget och söker gärna på Blocket m.m.
Många jag känner är ganska kunniga och framför allt villiga att försöka meka och laga själv och kan man då tjäna några tusingar på att köpa hojen privat istället för hos handlare så förstår jag det valet.

Det finns ju en fördel att köpa av handlare, garanti. Köpa för stora pengar utan garanti det vågar inte jag, och även det att kunna byta in den gamla hojen är en fördel, även där har pengen en del i det hela.
 

vilde

New member
Det finns ju en fördel att köpa av handlare, garanti. Köpa för stora pengar utan garanti det vågar inte jag, och även det att kunna byta in den gamla hojen är en fördel, även där har pengen en del i det hela.
Klart att man får garantier även om man köper på Ebay från Tyskland. Klart är ju också att det blir besvärligare med ett garantiärende i Tyskland jämfört med den lokala handlaren. Fast kan man som jag gjorde för ett par år sedan köpa en ny startmotor till min hoj för 850 kr inkl frakt (med två års garanti) från Tyskland i stället för att betala 4500 kronor hos den lokala handlaren då kan man chansa lite tycker jag.

Den här tråden har ju halkat lite fel men det är kanske för att MC-huset skyller sin konkurs på lågprisföretag och internethandel, för min del fastnade jag för att Mc-husets representant säger sig ha fått en chock när banken drog in krediterna. Om man som företagare inte har bättre koll på sina finanser än att man blir chockerad av att banken säger ifrån då är det inte konstigt att man inte klarar sitt företag, alternativt kan man ju alltid säga att så för att på klassiskt vis skylla ifrån sig när man lurat av leverantörerna några miljoner kronor "det hade jag ingen aning om" är ju alltid bra att gömma sig bakom.

För övrigt så tror jag inte på rubriken i denna tråd, djup kris, katastrof mm är tidningarnas sätt att locka köpare, de orden betyder nästan ingenting längre, jag tror inte mc-branschen är i någon värre kris än de flesta andra branscher i dag.
 

Diversion

New member

Nu verkar ju just han i första tråden inte vara skicklig amatörmekaniker, det erkänner han ju själv. Jag känner ingen oro för att köpa begagnat om jag köper av någon jag känner eller får undersöka objektet grundligt.

Allt är slit och släng nuförtiden, om man inte köper en ny hoj varje år är man inte kund och kan inte räkna med hjälp, att handla slitdelar och andra mindre saker räknas tydligen inte. Min 99:a vägrade dom blankt att hjälpa till med. Tack då fixar jag det på annat sätt men räkna inte med att jag ska ge er pengar för någon del till ett 30% högre pris än på nätet i så fall.
 
MC Kris...

Denna kris har pågått några år nu.

Internethandeln påverkar ju inte bara MC branschen utan alla branscher. Att den kommit för att stanna råder det knappast någon tvekan om. Är det någon viktig vara vill jag gärna beställa den lokalt även om det kostar lite mer.

Serva och reparera hojen kan man knappast göra över nätet. Service vill man få utfört i närområdet. Kör folk mindre MC så blir det mindre antal hojar att underhålla. Å andra sidan så blir hojarna mer komplicerade vad det gäller styrsystem o. dyl (svårt att själv fixa hemma i garaget), vilket borde öka beläggningen per hoj hos verkstäderna. Dock så ställer detta högre krav på kunskapsnivån hos verkstadspersonalen.

Det riktigt svåra inom branschen måste vara säsongsvariationerna. Att få beläggning i verkstaden på vinterhalvåret är nog inte lätt.

Minskar MC intresset / åkandet så sjunker beg-priserna, fler vill ju sälja. Privatperson drabbas ju bara av pristappet på sin hoj (sina hojar), handlaren tappar mycket pengar i sänkt lagervärde på alla sina beg objekt. Det frestar på i bokslutet.

I Sydsverige finns det många kompetenta handlare kvar som säkert kommer att klara sig så jag är inte så pessimistisk. Att det sker utslagning när marknaden minskar så drastiskt är inte konstigt, det balanserar sig med tiden i en marknadsekonomi:).

Kommer MC åkandet att öka igen? Det tror inte jag. Det har ventilerats i andra trådar. Konkurrensen från andra fritidsaktiviteter är stor.

Gör det något:confused:? Nej, vi som vill köra hoj kan väl fortsätta, jorden går inte under för det:D.

/Peter
 
Last edited:

vilde

New member
Är det någon viktig vara vill jag gärna beställa den lokalt även om det kostar lite mer.
Det kan jag hålla med om, om man betonar ordet lite, men att (i mitt fall ovan, 850:- på Ebay, 4500:- hos lokal handlare) skänka mellanskillnaden på 3650:- till min lokala handlare för att han ska överleva det finns inte, det får någon med mycket bättre ekonomi än jag göra.
 
Last edited:
Det kan jag hålla med om, om man betonar ordet lite, men att (i mitt fall ovan, 850:- på Ebay, 4500:- hos lokal handlare) skänka mellanskillnaden på 3650:- till min lokala handlare för att han ska överleva det finns inte, det får någon med mycket bättre ekonomi än jag göra.

Nej det har du så rätt i. Det kan inte skilja så mycket tycker man...... men det gjorde det!

/Peter
 

Martin Eves

New member
Ingen tvekar på att näthandeln är här för att stanna.
Frågan är om företag som tex detta är framtiden http://www.fordonshandel.se ?

Jag tror framtidens MC branch kommer se ut så här, man beställer sin produkt som distribuerar den från ett annat land. Inga lagerkostnader eller personal.
 
Last edited:

Martin Eves

New member
Klart att man får garantier även om man köper på Ebay från Tyskland. Klart är ju också att det blir besvärligare med ett garantiärende i Tyskland jämfört med den lokala handlaren. Fast kan man som jag gjorde för ett par år sedan köpa en ny startmotor till min hoj för 850 kr inkl frakt (med två års garanti) från Tyskland i stället för att betala 4500 kronor hos den lokala handlaren då kan man chansa lite tycker jag.

Den här tråden har ju halkat lite fel men det är kanske för att MC-huset skyller sin konkurs på lågprisföretag och internethandel, för min del fastnade jag för att Mc-husets representant säger sig ha fått en chock när banken drog in krediterna. Om man som företagare inte har bättre koll på sina finanser än att man blir chockerad av att banken säger ifrån då är det inte konstigt att man inte klarar sitt företag, alternativt kan man ju alltid säga att så för att på klassiskt vis skylla ifrån sig när man lurat av leverantörerna några miljoner kronor "det hade jag ingen aning om" är ju alltid bra att gömma sig bakom.

För övrigt så tror jag inte på rubriken i denna tråd, djup kris, katastrof mm är tidningarnas sätt att locka köpare, de orden betyder nästan ingenting längre, jag tror inte mc-branschen är i någon värre kris än de flesta andra branscher i dag.

2007 såldes över 20000 nya Motocyklar, i år är prognosen drygt 7000 nya motorcyklar. Finns det någon fordonshandel idag som varit med om en sån konjunktursvängning?
 

Bob Sweden

New member
Det är djup kris i hela EU. De europeiska MC-tillverkarnas organisation, ACEM, har publicerat siffror för perioden 2001-2012 vilket inte är någon munter läsning. http://acem.eu/images/publiq/Statistical_overview_full_updated_20130418.pdf

Intressanta siffror det där.

Sverige, summerat mopeder och motorcyklar för säsongen 2007: 62 567 enheter.
Samma statistiska underlag men för säsongen 2012: 7 727 enheter.

Tro tusan att det händer grejor i branchen då...


/B
 

Diversion

New member
En hoj vårdas ju ofta mycket ömmare än en bil undantaget jänkare och andra entusiastbilar. De hojar som såldes 07 har många år kvar, förmodligen är en hel del av dem i närmast nyskick. Klart som fan att det går trögt när marknaden är mättad oavsett konjunktur.
 

Per W

New member
Kris? Nej, en bransch i förändring där gamla koncept dör och nytänkare gör affärer med marginal. Inget konstigt eller nostalgiskt med det. Det händer överallt på alla platser i alla branscher hela tiden. Det kallas förändring, utveckling, evolution. Det är vi konsumenter som väljer var vi lägger våra kulor och en MC är i grunden ganska billig om man jämför med bila och båtar, som ju många väljer att lägga lekpengar på.

Det stora problemet ligger i all byråkrati och krångel som körkortslösa måste igenom för att lagligt få gränsla en hoj. Det kostar ju ungefär lika mycket att ta körkortet som att köpa en hyfsad hoj! Är det konstigt att tillväxten är dålig!

Man kan inte ens ge sig ut och övningsköra utan att gå kurser som kostar tusenlappar och tar tid. Jag har gått kurserna som handledare för både mina barn och bekanta som behövt någon att övningsköra med och jag kan garantera att varken de eller jag blev ett enda uns bättre på att köra MC eller en säkrare trafikant efter de kurserna, men några konsulter och byråkrater kunde mjölka oss på några tusenlappar - påminner mycket om debatten om jobbcoacher, tycker jag.

Det avskräcker folk från att börja köra hoj. Det är för krångligt och dyrt. Och fullständigt meninslöst och onödigt. Men protesterar vi?

Ingen tvekan om att övning ger färdighet. Tillbaks till en skylt på ryggen och kör med någon som har kort. Och kör mycket. Slopa alla onödiga "motorbromsa-för-att-spara-bränsle- och jag-står-här-och-pratar-nonsens-för-att-jag-får-betalt-för-det-och-du-är-dum-nog-att-betala-utan-att-protestera-kurser. Det hade hjälp tillväxten i vår bransch. Och fått snurr på försäljningen. Släpp övningskörningen fri! Då blir det vår.

Gör det billigt och åtkomligt att ta kort för MC. Utbilda och förkovra sig skall man sedan göra hela livet och förhoppningsvis deltar man i någon av alla kurser man kan gå på för att bli en bättre förare - om man har ett körkort.
 

Hampe

Skriver massor!
Intressanta siffror det där.

Sverige, summerat mopeder och motorcyklar för säsongen 2007: 62 567 enheter.
Samma statistiska underlag men för säsongen 2012: 7 727 enheter.

Tro tusan att det händer grejor i branchen då...


/B

Var inte det dessutom i värsta kinabike-boomen? Man kunde köpa billiga kinascooters och look-a-like motorcyklar på postorder.

Dom har legat ute på Blocket några år nu, med 75 mil eller så på mätaren; påfallande ofta utannonsearde med bara någon liten yttepyttedefekt som nästa ägare kan fixa jätte-jätte lätt - eftersom säljaren tyvärr inte "hinner".

"Glädjen över ett lågt pris varar aldrig så länge som irritationen över en dålig vara."


H
 

namn

New member
Man kan inte ens ge sig ut och övningsköra utan att gå kurser som kostar tusenlappar och tar tid. Jag har gått kurserna som handledare för både mina barn och bekanta som behövt någon att övningsköra med och jag kan garantera att varken de eller jag blev ett enda uns bättre på att köra MC eller en säkrare trafikant efter de kurserna, men några konsulter och byråkrater kunde mjölka oss på några tusenlappar - påminner mycket om debatten om .....

Vilka konstiga kurser pratar du om ? För att övningsköra privat behöver eleven ett körkortstillstånd, och utbildaren behöver ett handledartillstånd (170kr)
Och för MC behöver man INTE gå någon handledarutbildning.

Edit, källa.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/
 
Last edited:

Per W

New member
Vilka konstiga kurser pratar du om ? För att övningsköra privat behöver eleven ett körkortstillstånd, och utbildaren behöver ett handledartillstånd (170kr)
Och för MC behöver man INTE gå någon handledarutbildning.

Edit, källa.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/

De konstiga kurserna är introduktionsutbildningen nedan. Men de gäller ju bara för B-kort! Attans bra. Du har helt rätt och jag har sökt en lösning baserad på att mina barn sökt tillstånd både för A och B kort. :p

Jamen då är vi ju hyfsat rätt ute så långt. Bara jag som blivit blåst på alla bilkurser - och det är OK.:D



För att din ansökan om handledarbevis ska bli godkänd måste du
•ha fyllt 24 år
•ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B
•ha ett giltigt körkort utfärdat i Sverige eller en annan EES-stat, för det fordon som ni ska övningsköra med, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren. Om du har ett körkort från en annan EES-stat måste du, tillsammans med ansökan, skicka med en kopia på det utländska körkortet.

Men det måste ändå bli enklare att ta kort - och vi behöver inte alla klasser. Har du en gång tagit kort räcker det med med 16 och 18-års gräns. Mindre hojar upp till 18, typ 15 hp och alla andra sedan. Kan man lagligen bli statsminister i Sverige vid 18 års ålder kan man lämpligen lagligen köra vilken motorcykel som helst vid samma åldersgräns - även om man ibland undrar varför våra politiker överhuvudtaget är myndigförklarade, men det är en helt annan historia.

Eller varför inte moppekort vid 15 som övergår till lätt kort upp till 15 hp och som automatiskt blir obegränsat MC-kort när du fyller 18. Attans enkelt och kul för alla tonåringar. Då har dom också kört tvåhjuling sedan de var 15. Bra incentive, kul möjligheter och massor av unga erfarna förare i trafiken.
 
Last edited:
Top