MC-Boken

Gert K

New member
Som en våt hund fick jag till min förskräckelse reda på när jag öppnade den nya MC-Boken (kalendern) reda på att våra evenemang inte var med :eek:. Jag hade ju anmält det !? Jo det visade sig att du ska anmäla BÅDE till hemsidan och till Boken, skulle det inte gå att få gjort på samma gång ?

Sedan tycker jag att generellt att smc-sidan är mycket svår att hitta i.
 

Tina Sjöström

New member
SMC-Boken

Riktigt synd att era träffar inte kom med i boken! Allt material som ska in i den tryckta kalendern har man kunnat skicka in via formulär på hemsidan. Information om detta har gått ut till samtliga distrikt. Har man lagt in träffen direkt i den digitala kalendern kommer den inte per automatik till den tryckta kalendern.
Till nästa år ska vi se över hur vi samlar in materialet så att inga missförstånd uppstår!

//tina, projektledare SMC-boken
 

Blåflagg

New member
MC-bokens vara eller inte

Som vanlig SMC medlem kan jag tycka att sådana böcker som SMC-boken till viss del spelat ut sin roll. De har en tendens att bli inaktuella innan de lämnar tryckeriet samt fel är omöjliga att ändra och som vi ser med trådstartaren, att information inte kommer in.


Det webbaserade systemen har fördelen att det kan hållas uppdaterade. Nackdelen är att de är svårare att ha med sig på hojen :D
 
Som vanlig SMC medlem kan jag tycka att sådana böcker som SMC-boken till viss del spelat ut sin roll. De har en tendens att bli inaktuella innan de lämnar tryckeriet samt fel är omöjliga att ändra och som vi ser med trådstartaren, att information inte kommer in.


Det webbaserade systemen har fördelen att det kan hållas uppdaterade. Nackdelen är att de är svårare att ha med sig på hojen :D

Jag vill slå ett slag för analoga medier! Ta inte bort SMC-boken! Den går att ha med sig på hojen, det tar inte flera minuter att starta upp den och med en annan uppfinning som kallas penna går den lätt att uppdatera med information hämtad på till exempel detta emineta forum!
Magnus
 

Gert K

New member
Riktigt synd att era träffar inte kom med i boken! Allt material som ska in i den tryckta kalendern har man kunnat skicka in via formulär på hemsidan. Information om detta har gått ut till samtliga distrikt. Har man lagt in träffen direkt i den digitala kalendern kommer den inte per automatik till den tryckta kalendern.
Till nästa år ska vi se över hur vi samlar in materialet så att inga missförstånd uppstår!

//tina, projektledare SMC-boken
Det jag menade var att varför anmäla på två ställen ? Har du ett rally tex vill du gärna ha med dem på båda ställen iaf så varför inte låta filen gå till bägge ställen samtidigt? Dessutom väldigt svårt att hitta "blanketterna" på hemsidan, det skulle nog finnas en rubrik som bara är för klubbansvariga där alla blanketter som ska fyllas i. Det finns ju tex Styrelsens samman sättning, medlemsmatrikel och nu dessa 2 som är till för evenemangskalendern (och några som jag kanske inte har hittat än). Hade ju suttit som en fläskläpp om alla sådan filer hade varit samlat på ett ställe, satt själv rätt länge innan jag ens hittade rätt sida på nätet där den fanns är iofs ny inom detta och tycker att det borde vara enklare.
 

Blåflagg

New member
Nyttan?

Jag vill slå ett slag för analoga medier! Ta inte bort SMC-boken! Den går att ha med sig på hojen, det tar inte flera minuter att starta upp den och med en annan uppfinning som kallas penna går den lätt att uppdatera med information hämtad på till exempel detta emineta forum!
Magnus

Jag tycker också att analog teknik har sina fördelar bla böcker att läsa i soffan. Men att ta med en bok som SMC-boken på hojen har för mig inget större värde. Hemma använder jag datorn för att hitta den information som behövs och datorn står alltid vid samma plats :D och att först titta i SMC-boken för att sedan kolla på Internet om det stämmer tycker jag är en omväg.

Ett fel som jag hittade i SMC-boken direkt var att Förenade Bil i Malmö stod listade som MC-handlare. Detta är tyvärr fel. De slutade med BMW motorcyklar för nästa 1 år sedan. :eek:

Japp jag är en sådan som slängt både vanlig klocka och analog kalender och kör mobiltelefon till detta. :cool:
 

glider

New member
Jag är också en stark förespråkare för ny teknik och en prylnörd av rang, men jag måste säga att ha en bok med tel nr till tex bärgare och annat matnyttigt, framförallt när nånting händer tex punka eller annat elände, är kanon att ha med sig. Boken åkte rakt in under sadeln! Hoppas jag bara behöver nyttja den för vart man får bäst rabatt på fika ;)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Boken, är årligen ämne för diskussion. Finns dom som inte ser nått värde alls i boken, och andra som inte kan leva utan..

Vi har i år lagt med en del av SMC "klassiska folders" dvs ståndpunkter och annan nyttig infom för motorcyklister - som annars endast finns på SMCs websajt. Personligen tycker jag att det höjer bokens läsvärde..

Självklart kollar vi på en elektronisk mobilwebb variant - i takt med att nya generationen av mobiler blir dagligdag. Detta vill oxå medföra en mera stringent skillnad på svmc.se kommer bli med info för medlem only!

Om vi hinnar med en sådan variant inför 2010 får tillsvidare stå öppet..
 

Blåflagg

New member
Annat medium

Jag är också en stark förespråkare för ny teknik och en prylnörd av rang, men jag måste säga att ha en bok med tel nr till tex bärgare och annat matnyttigt, framförallt när nånting händer tex punka eller annat elände, är kanon att ha med sig. Boken åkte rakt in under sadeln! Hoppas jag bara behöver nyttja den för vart man får bäst rabatt på fika ;)

Visst e "prylnöderi" kul!!:D men dyrt:(:(

Man har ju tankat över de nummer som man behöver till telefonen som man sedan synkar via "nätet" med andra :D

Sedan har man ju GPS också synkad med telefon och pratar via Blåtand:cool:

Lite allvar också. Jag ser än inte nyttan med att ha boken.......
 

Blåflagg

New member
SMC lilla "röda bok"

Vi har i år lagt med en del av SMC "klassiska folders" dvs ståndpunkter och annan nyttig infom för motorcyklister - som annars endast finns på SMCs websajt. Personligen tycker jag att det höjer bokens läsvärde..

SMC:s lilla röda
:D :D :D

Har det gjorts någon utvärdering av användningen av boken? Någon form av undersökning kanske skulle vara till nytta.
 
Last edited:

britt-mari

New member
Jag tycker att boken är jättekul att sitta och titta i! Jag har redan prickat in en del träffar som jag ska försöka ta mig till. Men jag tillhör nog de få, som hellre läser i en bok än letar på nätet ( jag är ute på nätet också!).
mvh
Britt-Mari
 

Marie

Banned
Ja jag kan inte heller se hur man skall kunna ersätta en bok med ny teknik. Jag tror inte att min Ericsson GH174 kan vara till nytta i sådana sammanhang. Den fungerar lika bra idag som då den var ny 1993, och jag ser ingen anledning att köpa nytt.

Nej skämt åsido, så är boken i lagom format, lätthanterlig och fungerar även då man befinner sig i radioskugga, och om man varit utan strömförsörjning i veckotal. Helt överlägsen allt vad den moderna tekniken kan erbjuda helt enkelt.
 
Nej skämt åsido, så är boken i lagom format, lätthanterlig och fungerar även då man befinner sig i radioskugga, och om man varit utan strömförsörjning i veckotal. Helt överlägsen allt vad den moderna tekniken kan erbjuda helt enkelt.

Precis vad jag menar! Det blir inte bättre för att det är mer komplicerat!
Magnus
 

britt-mari

New member
Precis vad jag menar! Det blir inte bättre för att det är mer komplicerat!
Magnus

Jag har haft nytta av boken idag, då jag representerade SMC Skåne vid ett "öppet hus" hos en mc-handlare. Där kunde jag visa intresserade blivande medlemmar hur man hittar alla träffar, rabatter m.m. Det uppskattades!
 

Tyrannosaurus

New member
Jag vill slå ett slag för analoga medier! Ta inte bort SMC-boken! Den går att ha med sig på hojen, det tar inte flera minuter att starta upp den och med en annan uppfinning som kallas penna går den lätt att uppdatera med information hämtad på till exempel detta emineta forum!
Magnus
Håller fullständigt med Magnus, SMC-Boken(?) fyller sitt syfte. "Boken" föresten? Jo den har ju formen av en pocket, men fram t.o.m. förra året hette den SMC-Kalendern.
Varför inte SMC-Bibeln när man ändå håller på med namnbyten, det är ju namnet den går under i (hoj)folkmun :D

SMC:s lilla röda
:D :D :D

Har det gjorts någon utvärdering av användningen av boken? Någon form av undersökning kanske skulle vara till nytta.
Nja i så fall "SMC:s lilla blågula" (det är ju SMC:s färger)... "Små röda" vill vi inte ha :p

Utvärdering? Vet inte, men den skulle nog saknas av många om den försvann.
 
Last edited:
Top