mc-återkallelse i Sverige?

Olsson

New member
Har någon koll på hur det funkar med återkallelser. I US har de ju en myndighet som hanterar det.

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/recalls/recallsearch.cfm

Finns det något liknande system i Sverige som hanterar felaktigheter? Jag hade min sving bytt efter "recall" i USA men är butiker, generalagenter etc skylldiga att följa det?



Exempel från NHTSA: BMW 1200 med ABS-problem.

Make / Models : Model/Build Years:
BMW / K1200 R 2006

BMW / K1200 S 2005

BMW / K1200 S 2006

BMW / R 1200 ST 2005

BMW / R1200 GS 2004-2005

BMW / R1200 GS 2006

BMW / R1200 RT 2006

Recall Number: 06V164000
Summary:
ON CERTAIN MOTORCYCLES, UNDER RAPID, REPEATED, AND UNUSUALLY HARSH BRAKING, LOSS OF ABS CAPABILITY COULD TEMPORARILY OCCUR.
Consequence:
TEMPORARY LOSS OF ABS BRAKING COULD INCREASE THE RISK OF A CRASH.
Remedy:
DEALERS WILL ADD A PHYSICAL RESTRICTION, IN THE FORM OF A BANJO BOLT WITH A FLOW RESTRICTOR TO THE BRAKE LINE, AND ON CERTAIN MODELS DEALERS WILL INSTALL NEW FRONT BRAKE DISCS OF A SLIGHTLY LARGER THICKNESS FREE OF CHARGE. THE RECALL BEGAN ON JUNE 5, 2006, AND WILL BE A PHASED MAILING THROUGH OCTOBER 2006. OWNERS MAY CONTACT BMW AT 1-800-831-1117.
Notes:
CUSTOMERS MAY ALSO CONTACT THE NATIONAL HIGHWAY TRAFFIC SAFETY ADMINISTRATION¿S VEHICLE SAFETY HOTLINE AT 1-888-327-4236 (TTY 1-800-424-9153), OR GO TO HTTP://WWW.SAFERCAR.GOV.
 

lime

Skriver inte
Har någon koll på hur det funkar med återkallelser. I US har de ju en myndighet som hanterar det.

Nej, det finns inte någon myndighet i Sverige som hanterar detta. Konsumentverket är till viss del rådgivande och remitterande för den här typen av frågor. Det talas om en EU-baserad myndighet för konsumentskydd men den ligger nog ett gäng år bort.

Annars är det generalagentens ansvar att säga "ja, vi kallar tillbaka de här" efter att tillverkaren har kommit med rekommendationer.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vägverket är den myndighet som ansvarar för återkallelser av fordon. Jag har träffat Hans Norén som är ansvarig på fordonsavdelningen för Produktsäkerhetslagen. Han har lovat att informera SMC och MC-FOlket om samtliga motorcyklar som ska återkallas. Hans har hjälpt mig med ett ärende som rör en importerad hoj. Det finns numera ett direktiv som rör produktsäkerhet och recalls. Därför ser det ut att lösa sig. När ärendet är klart kommer jag att skriva om det på hemsidan och/eller i MC-Folket.
 

lime

Skriver inte
Vägverket är den myndighet som ansvarar för återkallelser av fordon. Jag har träffat Hans Norén som är ansvarig på fordonsavdelningen för Produktsäkerhetslagen. Han har lovat att informera SMC och MC-FOlket om samtliga motorcyklar som ska återkallas. Hans har hjälpt mig med ett ärende som rör en importerad hoj. Det finns numera ett direktiv som rör produktsäkerhet och recalls. Därför ser det ut att lösa sig. När ärendet är klart kommer jag att skriva om det på hemsidan och/eller i MC-Folket.

Vi har båda rätt på olika sätt.

Vägverket kan dra in tillståndet att köra ett fordon av ett visst märke på svenska vägar men ansvaret för att verkligen göra det och åtgärda de saker som behöver göras för att fordonet skall få användas igen ligger på generalagenten eller tillverkaren. Det är inte Vägverket som fixar felen.

Det var ett bra och kompletterande svar. Ser fram emot artiklarna i MC-Folket.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Lime, du har rätt! Men VV får information och ska följa upp. Därför kan vi publicera vilka hojar det gäller. De som köper importerade fordon får nämligen inget brev från generalagenten, då kan vi tala om det istället.
 

lime

Skriver inte
Lime, du har rätt! Men VV får information och ska följa upp. Därför kan vi publicera vilka hojar det gäller. De som köper importerade fordon får nämligen inget brev från generalagenten, då kan vi tala om det istället.

Ja och det där är ett lite intressant problem som är lite av ett moment 22. Vägverket är de som vet vilka som har fordon som ska återkallas men vill, kan eller i vissa fall får inte använda sig av informationen eller ge den vidare. Det ställer till en del för de som sedan ska ta hand om reparationerna.

Köper du ett nytt fordon så håller handlarna ett register men om bilen säljs privat eller av någon handlare som inte är kopplad till generalagentens system så tappas fordonet bort.

Så då måste fordonsägarna själva ta reda på info om vad som gäller. Där tycker jag att special och branchtidningarna gör ett fantastiskt jobb med att få ut info och ett sammarbete mellan VV och SMC/MC-Folket är bara det värt en del av medlemsavgiften.

*tummen upp*
 
Top