Tänkte kolla med er instruktörer som kör på Maxxis hur de är.
Jag vill minnas att ni får rabatt på Maxxis och att SMC-medlemmar har 6-7% på hojdäck.se. Skriv gärna vilken modell det gäller.
Hej
Körde några pass och körde riktigt, riktigt hårt, med en lånad Duccati 999Den hade Maxxis Presa sport och hojen hade väl inställd Öhlinsdämpare fram och bak samt det var rejält varmt och torrt..
Däcken släppte inte en enda gång
När jag kom in i depå efter passet, var däcken inte det minsta ruggade, utan släta och fina !!
Enda reflektionen vara att hojen ville ställa sig upp vid inbromsning - något som jag bara läst om tidigare, men aldrig kännt
Efter ett par kurvor hade dock kroppen vant sig vid det lilla fenomenet
Till den cykeln var däcken tillräckligt (för mig)
/ Micke
Utan att ha en aning om TS nivå (så det är inte riktat ditåt) så får jag en kort reflektion.
Att DU kan köra så snabbt hänger sannolikt till stor del på att du är duktig och kör "rätt".
Min oro vid däcksval är egentligen inte hur de greppar, utan HUR det släpper. Även om det är mitt eget fel så kan det ju släppa i betydligt lägre tempo om man är en klåpare med gas/broms etc..
Vad jag efterfrågar är bra feedback, just att kunna känna faaaaaaaan.. *pust* Och inte inte faaan *PANG*
Jag har kört Pirelli Diablo (originaldäcken) 2 säsonger, och de känns faktiskt riktigt bra på just det. Däremot brinner de upp och blir lite halkiga när man kör lite hårdare nu (jag har fått upp tempot). Så nu blir det nåt mer bananpassat.
Frågan:
Finns det nån som kan svara för hur Maxxis känns när det släpper?
Min oro vid däcksval är egentligen inte hur de greppar, utan HUR det släpper. Även om det är mitt eget fel så kan det ju släppa i betydligt lägre tempo om man är en klåpare med gas/broms etc..
Vad jag efterfrågar är bra feedback, just att kunna känna faaaaaaaan.. *pust* Och inte inte faaan *PANG*
Bra svar alla 3
Jag har precis kommit till nivån att jag ens bryr mig om det här. Och bara på SuperDuken med Pirelli Diablo, så jag har inget att jämföra med, därav frågvisheten.
Mina släpp är nog en kombination av taskig gaskontroll, mkt vridmoment, överhettade däck och taskig gaskontroll!
Däremot är det en värld jag just nu lever i, och för att kunna öva på det vill jag KUNNA göra lite fel, och ändå rätta till det.
Att det glider lite i fram är samma sak, bortsett att det snarare beror på taskig gaskontroll (för lite), behov av stötdämparskruvande och möjligtvis att jag hänger lite i styret (spekulation). Även där har jag känt det kasa, klivit på med lite mer gas och rättat upp.. DET är lärorikt för mig. Att faktiskt ha den chansen.
Så för mig är det egentligen viktigare att ha ett däck som skvallrar, än ett som greppar. jag inbillar mig att jag blir en bättre förare på att lära mig läsa, än att kunna köra fortare utan att behöva!
Nu står jag i tagen att testa Dunlops antingen RR eller nya SportSmart.. resultatet av det återstår att se.
Bra svar alla 3
Nu står jag i tagen att testa Dunlops antingen RR eller nya SportSmart.. resultatet av det återstår att se.
Tack för alla svar!
Daniel Häggståhl, är det "Stålis" som är instr.?
Eftersom jag själv brottas med hjärnspöken när det gäller däck så skippar jag nog Maxxis och håller mig till Supercorsa SP eller möljligtvis Michelin Race One.
Ses förmodligen på banan!
Daniel Häggståhl, är det "Stålis" som är instr.?
Hej !!
Jag vet inte hur bråtttom du har runt banan, men som jag skrev - det släppte inte med Duccenn
Din R1:a har lite mer pulver, men som sagt, det viktigaste är nog ändock hur mjuk och avslappnad man är i sin gashantering och körning
En annan mycket viktig parameter är ju hur du ska använda dina däck !! Ska du köra mycket gata med samma däck, vill du ha bra våtgrepp med desamma
osv, osv osv..
Varför inte prova Metzeler Racetech eller de nyaste Continental ??
Slickset från Continental hade ex ett fantastiskt våtgrepp (som slicks betraktat)
Metzeler håller bra (K2) och ger BRA grepp även då det är i princip helt utslitet
Har du däremot inte alltför bråttom på banan (Jodå, det går att åka på bra med dem också), vill ha bra slitstyrka och ett förstklassigt våtgrepp - ja då ska du kika på Michelin Pilot Power
osv, osv
Dock så var du ju ändå lite nyfiken på Maxxis, så varför inte prova och bilda dig en egen uppfattning. Om du inte tillhör det absolut snabbaste skiktet av gat och banåkare, så tror jag att det kommer att funka bra
/ Micke
Hej igen !!
Hittade just den här på Youtube..
http://www.youtube.com/watch?v=qpASGBmtNCw&feature=related
/ Micke
Hej igen !!
Hittade just den här på Youtube..
http://www.youtube.com/watch?v=qpASGBmtNCw&feature=related
/ Micke
Eeeehmmm, vilken klubb tävlar föraren i filmen för???![]()
Mvh!
// Niklas
Mnjaee - kände inte igen honom, men jag blev ju lite nyfiken..
Tiden är snabb, men inte så anmärkningsvärd.. Var det på blött ??
Många har åkt under minuten.... sägs det
Hade dock varit intressant att se ett klipp på just däcken efter några varv, samt kanske även lite längre sammanhängande klipp från några kurvor, för att om möjligt avgöra om det driftade eller sladdade..
Svårt att ens säga om bilderna var från just det snabba varvet..
Skön film dock
/ Micke