Maxxis

zettan

New member
Tänkte kolla med er instruktörer som kör på Maxxis hur de är.
Jag vill minnas att ni får rabatt på Maxxis och att SMC-medlemmar har 6-7% på hojdäck.se. Skriv gärna vilken modell det gäller.
 

micke.r

New member
Tänkte kolla med er instruktörer som kör på Maxxis hur de är.
Jag vill minnas att ni får rabatt på Maxxis och att SMC-medlemmar har 6-7% på hojdäck.se. Skriv gärna vilken modell det gäller.

Hej

Körde några pass och körde riktigt, riktigt hårt, med en lånad Duccati 999 ;) Den hade Maxxis Presa sport och hojen hade väl inställd Öhlinsdämpare fram och bak samt det var rejält varmt och torrt..

Däcken släppte inte en enda gång :)
När jag kom in i depå efter passet, var däcken inte det minsta ruggade, utan släta och fina !!

Enda reflektionen vara att hojen ville ställa sig upp vid inbromsning - något som jag bara läst om tidigare, men aldrig kännt :rolleyes:

Efter ett par kurvor hade dock kroppen vant sig vid det lilla fenomenet

Till den cykeln var däcken tillräckligt (för mig)

/ Micke
 

SuperRetard

New member
Hej

Körde några pass och körde riktigt, riktigt hårt, med en lånad Duccati 999 ;) Den hade Maxxis Presa sport och hojen hade väl inställd Öhlinsdämpare fram och bak samt det var rejält varmt och torrt..

Däcken släppte inte en enda gång :)
När jag kom in i depå efter passet, var däcken inte det minsta ruggade, utan släta och fina !!

Enda reflektionen vara att hojen ville ställa sig upp vid inbromsning - något som jag bara läst om tidigare, men aldrig kännt :rolleyes:

Efter ett par kurvor hade dock kroppen vant sig vid det lilla fenomenet

Till den cykeln var däcken tillräckligt (för mig)

/ Micke


Utan att ha en aning om TS nivå (så det är inte riktat ditåt) så får jag en kort reflektion.

Att DU kan köra så snabbt hänger sannolikt till stor del på att du är duktig och kör "rätt".

Min oro vid däcksval är egentligen inte hur de greppar, utan HUR det släpper. Även om det är mitt eget fel så kan det ju släppa i betydligt lägre tempo om man är en klåpare med gas/broms etc..

Vad jag efterfrågar är bra feedback, just att kunna känna faaaaaaaan.. *pust* Och inte inte faaan *PANG*


Jag har kört Pirelli Diablo (originaldäcken) 2 säsonger, och de känns faktiskt riktigt bra på just det. Däremot brinner de upp och blir lite halkiga när man kör lite hårdare nu (jag har fått upp tempot :D). Så nu blir det nåt mer bananpassat.

Frågan:
Finns det nån som kan svara för hur Maxxis känns när det släpper?
 

chicken

New member
har provat presa sport,o tyckte att dom fungera mkt bra,iaf för min hastighet(runt 1 o 50 på anderstorp). hållbarheten var mkt bra,o jag kör utan däcksvärmare. enda gångerna det har släppt var vid väta,o det var ganska odramatiska,små släpp. tilläggas kan att jag kör vääldigt lugnt i regn:eek: för landsväg o sansat tempo på bana tycker iaf jag att dom fungerar utmärkt.
 

micke.r

New member
Utan att ha en aning om TS nivå (så det är inte riktat ditåt) så får jag en kort reflektion.

Att DU kan köra så snabbt hänger sannolikt till stor del på att du är duktig och kör "rätt".

Min oro vid däcksval är egentligen inte hur de greppar, utan HUR det släpper. Även om det är mitt eget fel så kan det ju släppa i betydligt lägre tempo om man är en klåpare med gas/broms etc..

Vad jag efterfrågar är bra feedback, just att kunna känna faaaaaaaan.. *pust* Och inte inte faaan *PANG*


Jag har kört Pirelli Diablo (originaldäcken) 2 säsonger, och de känns faktiskt riktigt bra på just det. Däremot brinner de upp och blir lite halkiga när man kör lite hårdare nu (jag har fått upp tempot :D). Så nu blir det nåt mer bananpassat.

Frågan:
Finns det nån som kan svara för hur Maxxis känns när det släpper?

Hej igen :D

Tja, jag körde ju tydligen inte tillräckligt fort, då det, som jag skrev, inte släppte en enda gång..

Rent generellt så blir ett släpp dock inte så dramatiskt OM man har en bra och mjuk gaskontroll, en avslappnad körställning, samt en god förankring i hojen (vilket är en förutsättning för att kunna slappna av, främst i armarna)

På så sätt så påverkar man hojen och dess fjädring så lite som möjligt och ökar chanserna att däcket tar fäste igen vid eventuella småsläpp..

Jag har testat de flesta däcken, men kanske inte testat gränserna på riktigt alla.. (Dessutom är jag nog inte snabb nog..)

Självklart har jag också mina tydliga favoriter (där jag intalar mig att just de har bättre grepp, förvarnar tidigt osv, osv), men för den genomsnitzligt medelgoda föraren (dit jag också räknar mig själv) så påverkar framförallt alla hjärnspöken och såklart även körstil långt mycket mer än själva däcket..

/ Micke
 

Avarage

New member
Min oro vid däcksval är egentligen inte hur de greppar, utan HUR det släpper. Även om det är mitt eget fel så kan det ju släppa i betydligt lägre tempo om man är en klåpare med gas/broms etc..

Vad jag efterfrågar är bra feedback, just att kunna känna faaaaaaaan.. *pust* Och inte inte faaan *PANG*

Olika däck släpper olika lätt när de är kalla (under optimal arbetstemperatur), varma (inom optimal arbetstemperatur) resp. överhettade (över optimal arbetstemperatur)!

HUR de släpper (snabbt/plötsligt) eller mjukt/kontrollerat beror till stor del på, precis som micke.r skriver, på hur föraren hanterar gasrullen. Snabb/brutal öppning av gasen = plötsliga släpp i de flesta situationer oavsett arbetstemperatur eller väglag!

En hoj med mycket effekt/vridmoment (många av dagens supersporthojar med 180 hk) är det svårare att dosera gasen på ett mjukt/kontrollerat sätt. Ju närmare däckets gräns för tillgängligt väggrepp desto lättare att överdosera gasen. Med en hoj med avsevärt mycket mindre effekt/vridmoment blir det lättare att köra = mindre risk för att vrida på gasen för mycket eller för snabbt!

Valet av däck är viktigt, mycket viktigt! Det påverkar inte bara hojens köregenskaper eller tillgängligt väggrepp utan också oss som förare. Man bör köra med det man har förtroende för. Har man förtroende för alla däcksmärken/modeller så är valet enkelt, kör på det du har tillgängligt för du/jag känner oss trygga med det och en trygg förare = säkrare förare!

Man bör välja däck avsedda/anpassade för den körning man kör och ju mer man kan om dem desto lättare blir det att anpassa körningen.

En som är väldigt duktig på Maxxis är Daniel Häggståhl på Hojdäck så jag föreslår att ni som vill veta så mycket som möjligt slå honom en pling!


Mvh!
// Niklas
 

Thundercat

New member
Man kan få en bajsrand i brallan av vilket däck som helst:D.
Jag har kört med Maxxis och har inte samma förtroende som t.ex Micke för det däcket. Dock så beror det nog mer på hjärnspöken än konkret fakta.
Jag testade vid några tillfällen i somras (medvetet:rolleyes: och omedvetet:eek:) att få rejält med släpp i utgången på rakan på Falkenberg. Jag lyckades med allt från Maxxis gatdäck till Dunlop/Michelin slicks, det släpper ju lite olika och det var väl därifrån jag fick mina hjärnspöken.

Mycket hänger i hur du kör (man kan få alla däck att släppa med lite pulver i cykeln eller "annorlunda" körstil, sedan om man kan hämta upp det är en annan femma), men det ligger ju en och annan miljon i utvecklingskostnader på däck så någon skillnad måste det ju faktiskt vara.

Jag skulle inte backa för att köra Maxxis igen, men min magkänsla/hjärnspöke säger att jag skall välja annat.

Mvh
Mikael
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Bra svar alla 3 :)


Jag har precis kommit till nivån att jag ens bryr mig om det här. Och bara på SuperDuken med Pirelli Diablo, så jag har inget att jämföra med, därav frågvisheten.

Mina släpp är nog en kombination av taskig gaskontroll, mkt vridmoment, överhettade däck och taskig gaskontroll!

Däremot är det en värld jag just nu lever i, och för att kunna öva på det vill jag KUNNA göra lite fel, och ändå rätta till det.

Att det glider lite i fram är samma sak, bortsett att det snarare beror på taskig gaskontroll (för lite), behov av stötdämparskruvande och möjligtvis att jag hänger lite i styret (spekulation). Även där har jag känt det kasa, klivit på med lite mer gas och rättat upp.. DET är lärorikt för mig. Att faktiskt ha den chansen.

Så för mig är det egentligen viktigare att ha ett däck som skvallrar, än ett som greppar. jag inbillar mig att jag blir en bättre förare på att lära mig läsa, än att kunna köra fortare utan att behöva!

Nu står jag i tagen att testa Dunlops antingen RR eller nya SportSmart.. resultatet av det återstår att se.
 

Avarage

New member
Bra svar alla 3 :)


Jag har precis kommit till nivån att jag ens bryr mig om det här. Och bara på SuperDuken med Pirelli Diablo, så jag har inget att jämföra med, därav frågvisheten.

Mina släpp är nog en kombination av taskig gaskontroll, mkt vridmoment, överhettade däck och taskig gaskontroll!

Däremot är det en värld jag just nu lever i, och för att kunna öva på det vill jag KUNNA göra lite fel, och ändå rätta till det.

Att det glider lite i fram är samma sak, bortsett att det snarare beror på taskig gaskontroll (för lite), behov av stötdämparskruvande och möjligtvis att jag hänger lite i styret (spekulation). Även där har jag känt det kasa, klivit på med lite mer gas och rättat upp.. DET är lärorikt för mig. Att faktiskt ha den chansen.

Så för mig är det egentligen viktigare att ha ett däck som skvallrar, än ett som greppar. jag inbillar mig att jag blir en bättre förare på att lära mig läsa, än att kunna köra fortare utan att behöva!

Nu står jag i tagen att testa Dunlops antingen RR eller nya SportSmart.. resultatet av det återstår att se.

Bra, att du funderar/analyserar vad som händer och hur det kan undvikas när saker inte blir som du tänkt!

Personligen blir jag dock lite orolig om jag tappar greppet fram i en kurva. Bak är mycket lättare att korrigera och sker också, så som jag kör fn. i alla fall, mycket mer kontrollerat/lugnt. Har haft släpp fram men ytterst sällan. Inte så sällan kan man ta miste på ett verkligt släpp fram och att man stelnar till i händer/handleder/armar som också kan kännas nästan lika dant som ett verkligt släpp!

Mvh!
// Niklas
 

zettan

New member
Mange Takk

Tack för alla svar!

Daniel Häggståhl, är det "Stålis" som är instr.?

Eftersom jag själv brottas med hjärnspöken när det gäller däck så skippar jag nog Maxxis och håller mig till Supercorsa SP eller möljligtvis Michelin Race One.

Ses förmodligen på banan!
 

micke.r

New member
Tack för alla svar!

Daniel Häggståhl, är det "Stålis" som är instr.?

Eftersom jag själv brottas med hjärnspöken när det gäller däck så skippar jag nog Maxxis och håller mig till Supercorsa SP eller möljligtvis Michelin Race One.

Ses förmodligen på banan!

Hej !!

Jag vet inte hur bråtttom du har runt banan, men som jag skrev - det släppte inte med Duccenn :cool:

Din R1:a har lite mer pulver, men som sagt, det viktigaste är nog ändock hur mjuk och avslappnad man är i sin gashantering och körning ;)

En annan mycket viktig parameter är ju hur du ska använda dina däck !! Ska du köra mycket gata med samma däck, vill du ha bra våtgrepp med desamma

osv, osv osv..

Varför inte prova Metzeler Racetech eller de nyaste Continental ??

Slickset från Continental hade ex ett fantastiskt våtgrepp (som slicks betraktat)

Metzeler håller bra (K2) och ger BRA grepp även då det är i princip helt utslitet

Har du däremot inte alltför bråttom på banan (Jodå, det går att åka på bra med dem också), vill ha bra slitstyrka och ett förstklassigt våtgrepp - ja då ska du kika på Michelin Pilot Power


osv, osv

Dock så var du ju ändå lite nyfiken på Maxxis, så varför inte prova och bilda dig en egen uppfattning. Om du inte tillhör det absolut snabbaste skiktet av gat och banåkare, så tror jag att det kommer att funka bra ;)

/ Micke
 

zettan

New member
Hej !!

Jag vet inte hur bråtttom du har runt banan, men som jag skrev - det släppte inte med Duccenn :cool:

Din R1:a har lite mer pulver, men som sagt, det viktigaste är nog ändock hur mjuk och avslappnad man är i sin gashantering och körning ;)

En annan mycket viktig parameter är ju hur du ska använda dina däck !! Ska du köra mycket gata med samma däck, vill du ha bra våtgrepp med desamma

osv, osv osv..

Varför inte prova Metzeler Racetech eller de nyaste Continental ??

Slickset från Continental hade ex ett fantastiskt våtgrepp (som slicks betraktat)

Metzeler håller bra (K2) och ger BRA grepp även då det är i princip helt utslitet

Har du däremot inte alltför bråttom på banan (Jodå, det går att åka på bra med dem också), vill ha bra slitstyrka och ett förstklassigt våtgrepp - ja då ska du kika på Michelin Pilot Power


osv, osv

Dock så var du ju ändå lite nyfiken på Maxxis, så varför inte prova och bilda dig en egen uppfattning. Om du inte tillhör det absolut snabbaste skiktet av gat och banåkare, så tror jag att det kommer att funka bra ;)

/ Micke

Bråttom och bråttom... Jag har roligt...
När det gäller pulver så vet jag inte hur R1:an är än. Har precis köpt den. Men med min 916 med 105hk har jag rundat många R1:eek:r mm och fått en del obehagliga släpp bak.
Det blir förhoppningsvis mest på banan däcken kommer att slitas. Däcken du nämner har jag provat och tyckt varit ok, men inte mer. Supercorsa SP är klart bättre.
Tack för förslagen!
 

zettan

New member
Hej igen !!

Hittade just den här på Youtube.. :D

http://www.youtube.com/watch?v=qpASGBmtNCw&feature=related

/ Micke

Häftig film och imponerande tid!

Pris Michelin Power Race medium 1722kr
Pris Michelin Power 2CT 1814kr
Pris Michelin Power One Street 2110kr
Pris Michelin Power One Competition B 2072kr

Pris Maxxis Presa Sport MA-PS 1816kr

(Priserna gäller bakdäck 190)
Pris Maxxis Presa Sport MA-PS 1145kr för 180dim

Helt klart värt att tänka på eftersom man har 7% som SMC-medlem.

Åter igen, tack för alla svar!
 

micke.r

New member
Eeeehmmm, vilken klubb tävlar föraren i filmen för??? ;) :D

Mvh!
// Niklas

Mnjaee - kände inte igen honom, men jag blev ju lite nyfiken.. :eek:

Tiden är snabb, men inte så anmärkningsvärd.. Var det på blött ?? :p
Många har åkt under minuten.... sägs det :rolleyes:

Hade dock varit intressant att se ett klipp på just däcken efter några varv, samt kanske även lite längre sammanhängande klipp från några kurvor, för att om möjligt avgöra om det driftade eller sladdade..

Svårt att ens säga om bilderna var från just det snabba varvet..

Skön film dock :cool:

/ Micke
 

Avarage

New member
Mnjaee - kände inte igen honom, men jag blev ju lite nyfiken.. :eek:

Tiden är snabb, men inte så anmärkningsvärd.. Var det på blött ?? :p
Många har åkt under minuten.... sägs det :rolleyes:

Hade dock varit intressant att se ett klipp på just däcken efter några varv, samt kanske även lite längre sammanhängande klipp från några kurvor, för att om möjligt avgöra om det driftade eller sladdade..

Svårt att ens säga om bilderna var från just det snabba varvet..

Skön film dock :cool:

/ Micke

Killen heter Lorenzon och tävlar för KMK!!! :D

Vad betyder då KMK, frågar någon?
Kortedala Motorklubb naturligtvis! :D

Skön film dock, som du skriver Micke! Och även jag hade också hellre sett ett samanhängande klipp!

Jag tycker dock budskapet går fram dvs. däcken räcker för de absolut flesta som kör på bana. Lägg dock märke till att man använder sig av däckvärmare vilket ger flera fördelar men just uppvärmningstiden om man INTE har det kan skilja en del mellan olika modeller och märken!

Är man bara medveten om det ser jag dock inga som helst problem även om uppvärmningstiden är något längre på en modell. Allt hänger ju på föraren och hans/hennes tålamod! :p

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Top