Malteserkors

Sacki

New member
Jag funderar på hur det kan komma sig att malteserkorset (eller heter det något annat?) förekommer så mycket inom motorcykelvärlden? Inte är det väl för att bikers är så väldigt religiösa av sig, eller?
 

Katarina

Helt okej
Finns en bra beskrivning på denna länk som berättar bakgrunden till korsets ursprung men varför den ska symboliseras ihop med choppers och hårdrock vet jag inte.
 

MiniSumo

New member
Det kors som du antagligen tänker på är JÄRNKORSET. Förklaringen på länken ovan är mycket bra. Läs den.
Hur den kom att hamna inom mckretsar är en annan historia, ungefär så här var det;

Har läst att det (som allting annat) kommer från USA.

När de hemvändande amerikanska trupperna (WWII) skulle börja köra båge fanns det en mängd billiga och lättillgängliga prylar att pryda sig och sin hoj med. Tyska hjälmar och erövarde medaljer (det tyska järnkorset) blev vanliga i mckretsar. Detta spred sig och fick en outlaw-inbörd genom att de amerikanska hojåkarna som blev hade svårast att komma in i samhället skapade t.ex. Hells Angels.

Som en passus kan väl nämnas att järnkorset i mcsammanhang knappast i sin "mc-ursprungliga betydelse" har en nazistisk anknytning. De soldater som blev mcknuttar var välmedvetna om de nazistiska symbolerna och undvek dem. De hade slagits mot nazisterna och ville inte sammankopplas med dessa.
 

OH-

Member
Det kors som du antagligen tänker på är JÄRNKORSET. .................

Som en passus kan väl nämnas att järnkorset i mcsammanhang knappast i sin "mc-ursprungliga betydelse" har en nazistisk anknytning. .............

Skönt off topic det här!

Alltså, kors med den här formen är inte malteserkors. Malteserkorset har definitivt ingen nazistisk anknytning, det är mer än 1500 år äldre än nazismen.
Preussens "Blauer Max" däremot var ett blått malteserkors med det officiella namnet "Pour le Merite" (OBS språket). Kanske mest känt för att vissa flygaress fick den under 1:a världskriget. Har definitivt hög status då den aldrig delades ut i massupplaga (miljontals järnkors av lägsta klass delades ut).

Formen på den tyska utmärkelsen järnkorset har jag inte kunnat klura ut vad det heter på svenska, på utrikiska är det ett "Cross Pattée" ("tass-kors").
Järnkorset instiftades av Preussen och en ny utgåva gjordes i början av varje tyskt storkrig och just utgåvan från 1939 "pryddes" givetvis med ett hakkors.

Google är fantastiskt.
 

witecat

New member
Korset med denna form användes ursprungligen som emblem av Knights Templar, också kända som Poor Fellow-Soldiers of Christ and of the Temple of Solomon (mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Knights_Templar
)

Tredje riket "lånade" en massa kraftfulla och betydande symboler av andra kulturer. T. ex. svastikan (hakkorset) användes först i Gamla Egypten och symboliserade solen, manliga kraften och fertilitet.

Korset som symbol användes redan för ca 10 000 sedan, och symboliserade mysticism eller alltets oändlighet och sammanbundenhet.

Jag tycker att det är rätt bra att ha en aning om vad man pryder bröstet/ryggen med, men ibland behöver man blicka såååå långt tillbaka...
 

wheely

New member
Tja

:p
Jag funderar på hur det kan komma sig att malteserkorset (eller heter det något annat?) förekommer så mycket inom motorcykelvärlden? Inte är det väl för att bikers är så väldigt religiösa av sig, eller?

Ja du så här tror jag det är att under andra världkriget så tog tyskarna korse o utnytja det som om det va dom som hade kommit på hjärnkorset o vad jag tror så tog dom inte det för att dom va kristna utan dom ville nog bara ha något coolt på sig i brist på makt. Malteser korset fick väl dom att se högre ut i grad det är vad jag tror nasist korser är lika stulet som hjärn korset o har väl tappat den kristna inerbörden av det. Och att det nu andvänds av bikers o så förekommer det mycket i hård rock`s världen oxå.. Jag har själv 2 på mig runt halsen ett litet som bara är i hjärn så har jag ett stort i guld o på den står det MOTOR CYCLES HARIEY-DAVIDSON. Så det kristna i malteserkorset (Hjärnkorset) det är nog borta det är bara ett coolt kors att ha på sig nu förtiden....:p/wheely
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Passar ju riktigt bra det där:

1. Heder och ära/De som törstar efter rättfärdighet
Alla andra, inklusive Vägverket, är dummma.

2. Tapperhet/De som sörjer
Sörjer att sommaren är så kort. Sörjer att bensinen är för dyr. Sörjer de som inte längre kör.

3. Fromhet/De som håller fred
Har du försökt slåss när du kör mc?

4. Frikostighet/De ödmjuka
Vi vet att vi är dödliga. Det är därför vi kör mc. Och när var ni med om att ni inte fick en fika av en mc-kamrat fast ni glömt pluskan hemma?

5. Hjälpsamhet mot fattiga och sjuka/De barmhärtiga
Är polarens hoj trasig så hjälper man honom. Och hojåkare är ju per definition fattiga.

6. Vördnad för kyrkan/De renhjärtade
Jag har iaf bett till högre makter vid ett flertal tillfällen. Och jag lättar alltid på gasen när jag passerar en kyrka.

7. Dödsförakt/De som förföljs
Se www.vv.se.

8. Trofasthet/De fattiga i anden

Jag SKA köra motorcykel även om det regnar och är 9 grader varmt.
 

Rubbe

New member
Passar ju riktigt bra det där:

1. Heder och ära/De som törstar efter rättfärdighet
Alla andra, inklusive Vägverket, är dummma.

2. Tapperhet/De som sörjer
Sörjer att sommaren är så kort. Sörjer att bensinen är för dyr. Sörjer de som inte längre kör.

3. Fromhet/De som håller fred
Har du försökt slåss när du kör mc?

4. Frikostighet/De ödmjuka
Vi vet att vi är dödliga. Det är därför vi kör mc. Och när var ni med om att ni inte fick en fika av en mc-kamrat fast ni glömt pluskan hemma?

5. Hjälpsamhet mot fattiga och sjuka/De barmhärtiga
Är polarens hoj trasig så hjälper man honom. Och hojåkare är ju per definition fattiga.

6. Vördnad för kyrkan/De renhjärtade
Jag har iaf bett till högre makter vid ett flertal tillfällen. Och jag lättar alltid på gasen när jag passerar en kyrka.

7. Dödsförakt/De som förföljs
Se www.vv.se.

8. Trofasthet/De fattiga i anden

Jag SKA köra motorcykel även om det regnar och är 9 grader varmt.

rotfl.gif
spoko.gif
 

peakupnorth

New member
Bling Bling NV-36

De här ska jag modifiera till en mutter och en skuv som håller igen batteri lådan och verktygs lådan, på min NV-36,1953 250cc Auto union/DKW motor. Lite bling bling måste man väl få ha, allt måste väl inte vara patina
 
Top