Maktgalna?

HonkyTonkMan

New member
I meddelandet om vår organisations namnbyte hävdades att SMC representerar även de motorcyklister som inte är medlemmar. Så otroligt arrogant och förmätet!!!:( :( Det måste ju innebära att ni inte bara representerar vanliga radhusbikers, motorsportintresserade, och teknikentusiaster, utan även många trafikmarodörer och tillochmed rent kriminella, som HA och Bandidos. Jag blir faktiskt tveksam till mitt medlemskap i en organisation vars språkrör mot allmänheten dels kan tala utan att hjärnan är inkopplad, dels har såna totalitära maktambitioner att ingen kommer undan på en sån teknikalitet som att inte bli medlem i organisationen.
Tänk efter före, nästa gång ni uttalar er på våra vägnar!
 

Ella

New member
I meddelandet om vår organisations namnbyte hävdades att SMC representerar även de motorcyklister som inte är medlemmar. Så otroligt arrogant och förmätet!!!:( :( Det måste ju innebära att ni inte bara representerar vanliga radhusbikers, motorsportintresserade, och teknikentusiaster, utan även många trafikmarodörer och tillochmed rent kriminella, som HA och Bandidos. Jag blir faktiskt tveksam till mitt medlemskap i en organisation vars språkrör mot allmänheten dels kan tala utan att hjärnan är inkopplad, dels har såna totalitära maktambitioner att ingen kommer undan på en sån teknikalitet som att inte bli medlem i organisationen.
Tänk efter före, nästa gång ni uttalar er på våra vägnar!

Det är ju som så att SMC driver frågor som gäller alla motorcyklister, oavsett om man är medlem i SMC eller inte. SMC har ju bland annat jobbat och försökt påverka hur Vägverkets prov vid uppkörning ska se ut, vi jobbar med vajerräckesfrågan osv. Det arbete vi lägger ner är ju inte endast för våra medlemmar - utan det gäller hela hojkollektivet. Tyvärr är det så att det finns busar ute i samhället. Men många av busarna, om vi nu ska titta på de rent kriminella, har oftast inte ens körkort och bryr sig knappast om försäkringskostnader, lagar som kan påverka oss motorcyklister osv. Sen har vi busar i den bemärkelsen att man är ute och kör på bakhjulet och kör alldeles för fort på vägarna. SMC försöker ta ansvar och få med dessa i gemenskapen för att på sikt jobba med attitydförändring. Självklart stödjer SMC inte på något sätt olaglighet eller busåka, men vi måste hitta nya sätt att nå ut med vårt budskap. Trots allt kan ju dessa "busar" försvåra vardagen för oss "vanliga" motorcyklister genom att allmänhetens attityd blir negativ till hela kollektivet, vilket vi absolut inte vill. Eller, jag ska väl säga; jag vill inte drabbas av andras synder...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC konsulteras av departement och myndigheter i alla frågor som rör motorcyklism. SMC driver egna frågor för att förändra lagstiftning och regelverk. Eftersom SMC oftast är den enda mc-organisationen som tillfrågas, svarar SMC för alla motorcyklister som finns i landet, oavsett om de är medlemmar eller inte. Det handlar inte om maktfullkomlighet. Självklart representerar SMC bara 70 000 medlemmar eller en tredjedel av svenska knuttar. Men...frågor som SMC driver igenom till nya lagar och regler gäller alla svenska motorcyklister, oavsett SMC-medlemsskap. Till exempel kommer utglesning av kontrollbesiktning och halv fordonsskatt för motorcyklar jämfört med bilar alla svenska hojåkare till godo, inte bara SMC-medlemmar. Det är vår förhoppning att vi driver alla mc-frågor på ett bra sätt vilket ger fler medlemmar vilket ökar vår trovärdighet, bland motorcyklister och hos myndigheter.
Vår europeiska federation FEMA har för övrigt 400 000 medlemmar av 12 miljoner regade motorcyklar i Europa men fungerar inom EU på samma sätt som SMC gör i Sverige och anses representera Europas motorcyklister.
 

Swedie

Administrator
Personal
Det måste ju innebära att ni inte bara representerar vanliga radhusbikers, motorsportintresserade, och teknikentusiaster, utan även många trafikmarodörer och tillochmed rent kriminella, som HA och Bandidos.

Vilken extremt påstående du kom med. :eek:

Liknelse? Fotboll. Låt säga en organisation säger att de representerar fotbollspelare. Tror du då att de även de menar att de gillar och står bakom fotbollshulliganerna?

Trådnamnet är oxå felaktig. Maktgalet har inget att göra med att SMC vill representera fler motorcyklister och agera för bättrad mc-åkning i sverige.
 

HonkyTonkMan

New member
Du kanske missade frågetecknet i slutet av trådrubriken. Lätt gjort, det är ju bara ett tecken. Misstanken väcktes, därför att det brukar vara en varningssignal när företrädare för stora organisationer påstår sej tala för fler än som gett dem deras mandat. Ordet "alla" har en så otroligt inkluderande betydelse.
Nåväl, ser jag inga andra tecken i skyn, så kan jag alltså fortsätta att vara halvengagerad i organisationen och helengagerad i mitt hojintresse, istället för tvärtom.
 

Strömma

New member
Jag, precis som de allra flesta av oss, tar givetvis avstånd från dom kriminella grupperna som kör mc. Men det är det kriminella jag tar avstånd ifrån, inte deras mc-åkande som sådant så länge dom har körkort och åker på godkända och försäkrade hojar. Det finns stora grupper kriminella i vårt samhälle som åker bil, men det är förhoppningsvis inget som väger in när man diskuterar trafikregler och trafiksäkerhet. Dessutom spänner kollektivet mc-åkare som bekant från näringslivets toppar till arbetslösa/missanpassade/kriminella, så hur ska man överhuvudtaget kunna sortera ut vilka grupper som ska beröras eller omfattas?

Jag tycker inte heller att dom ska jobba för vissa grupper, utan för alla som kollektiv när det gäller mc-åkning generellt gällande trafiksäkerhet och de regler och förordningar som finns runt omkring. Vad den enskilda mc-åkaren sedan gör när han eller hon inte åker hoj är inget som SMC kan eller ska försöka påverka. Att bekämpa kriminalitet är, eller ska i alla fall vara, polisens sak, inte SMC:s.

Att det sedan finns dom som förknippar alla mc-åkare med kriminalitet rent generellt är givetvis tråkigt. Det SMC kan göra då är att jobba för en attitydförändring hos folk i allmänhet, vilket är en betydligt svårare uppgift en vad många tror, och om den överhuvudtaget ska vara möjligt så krävs det verkligen att vi som kollektiv sluter upp bakom SMC. Men det har som sagt ingenting med själva åkandet och de regler/förordningar som finns runt omkring detta att göra.
 
Last edited:

Guzzi-Leif

New member
Jag tycker att SMC, bland annat i tidningen, varit alltför otydliga gentemot "vårdslöshetitrafik-knuttarna" och närmast flörtat med dem i ambitionen att i ett senare skede leda dem på rätta vägar.

Exempel? Reportaget om illegal stuntning i Sthlmtrakten för ett tag sedan. Tonen i redaktionsspalter och provkörningar likaså.

Förslag? Stå benhårt för seriös, laglig framfart på mc och fördöm avvikande trafik-beteenden!
 
Top