München - Riva Del Garda i början av Maj

pellehpersson

New member
Hej
Sitter och planerar en resa ner till Norra Italien i början på Maj. Är min första resa på Hoj ner i Europa.

Vi tänkte ta Autozug Hamburg - München för fortsatt färd ner till Riva Del Garda, vad jag undrar är om någon kan ge tips på lämplig rutt och svara på hur väderförhållande är i Alperna vid denna årstid.

Fungerar denna rutt, eller fryser man ballarna av sig över Sorentina väg SS508?
https://goo.gl/maps/iDmeB

Alternativ väg:
https://goo.gl/maps/Biln3

Tar gärna emot tips på bra boende, rutter, sevärdheter. Vi tänkte stanna i Italien ca. 1 vecka.

Tackar på förhand för alla kloka personer som delar sina erfarenheter :tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
En bra nod för bergspassfakta är www.alpineroads.com
Här har du alla de officiella öppningstiderna i alperna:
http://www.alpineroads.com/passes.php?sort=name&type=links&selLand=I

SS12 "gamla vägen" är trevlig och rekommenderad av dom som kört den.
Söker man på "SS12" får man upp lite allmänt snack med "inför-planering", inklusive en 10 år gammal väderförfrågan.
http://www.alpineroads.com/phpBB3/search.php?keywords=ss12&sid=3203945fdd18a9392603d5ec00f6549e

Surfa runt lite och njut av alla förslag och berättelser. Det finns skräckvarningar för det opålitliga vårvädret kring Maggiore och Garda - hagel som golfbollar och annat elände. SS12 är absolut öppen så års, men det går inte att säga något om aktuell väderlek när du skall köra. Det blir som det blir, och det är inte alltid just bergspassen som ställer till det. Sjöarna är nasty väderförstärkare så års.

Sticker man ut en sväng i Sverige vid samma tid så kan du ha kalasväder vid start och -3 grader när du kommer lite senare än beräknat.
Packa ett Craft-underställ med riktiga Windstopper-paneler - tar ingen plats, och värmer bannemig redan i packväskan eftersom man VET att man kan stanna och dra på sig ett lager till om det verkligen skulle behövas.

Lycka till med både planering och resa - vi vill se både bilder och reseberättelse!



Hampe
 

Kawasaki

New member
Låter ut härligt, kolla upp om autozug, någonting har farit genom min skalle om det ev. skulle läggas ned biltågen?.
 

Yxan

Member
Med risk för att du kommer att översköljas av tips o förslag (samt den ev debatten om att ta Autozug eller inte, om den ens finns kvar 2015 - har för mig att jag läst ngnstans att den ska läggas ned? - som Kawasaki påpekar!)

Själv är jag ett kartfreak och kan kolla rutter/vägar i oändligheter... dock är mitt tips (för längre turer); sitt inte hemma o spika hela rutten. En övergripande grovplanering, typ i villket väderstreck man ska köra åt, duger fint - detaljer tar man längs med vägen ned/på plats.

Sätt då hellre ett 'spikat mål' och utgå sedan därifrån för dagsutflykter (rutter man klurat ut via Google maps el fått som tips).

Förvisso är det jäkligt fint vid Riva del Garda, stannat till där för lunch en gång - bilade då ned till Toscana/Seggiano...

MEN, mitt tips på boende/rutter (finns hur mycket som helst samt om det absolut inte är ett krav att du måste bo i Riva del Garda): 2008 hojade jag och två polare ned till norra Italien och bodde sketabra mitt i hjärtat av Dolomiterna = ARABBA, ligger i höjd med Bolzano österut.

Zooma in Arabba på GoogleMaps så lär du finna en-o-anna bergsgetsväg i en storslagen natur(upplevelse)!
Ligger en hel del 'kända' bergspass i dessa trakter...

Vi bodde här -> http://www.hotelgenziana.net/web/?lang=en välj sedan under Summer -> Motorbike...
(faktiskt ett tips funnet via SMC:s hemsida ;-)

På min sajt http://beronius.eu (länken :::ItalienRiden 2008::: fr startsidan) kan du se/läsa mer om resan.

Ang väder-o-vind, ber jag att få hänvisa m varm hand till Hampe!

Lycka till på färden...
Mange
 

OH-

Member
Hej!
Några reflexioner:

- Måste man så måste man, men maj är väldigt tidigt. Många fina alpvägar kan vara stängda. Även om det inte är stängt kan smältvatten och temperaturer kring nollan göra att den riktiga kurv-euforin inte inställer sig.

- Uppfattade jag det hela rätt, att rutten München - Garda är tänkt att köras på en dag? I så fall skulle jag starkt rekommendera att tänka om. Det är fantastiskt vackra trakter, god mat och en massa möjligheter att lägga till omvägar (varför inte en avstickare uppför Grödnertal/Val Gardena eller upp Eggental/Val di Ega och sen ner Fassadalen osv mot Trento?) men inget av det hinns med om dom milen skall avverkas på en dag. Lägg till en övernattning på ned- respektive uppresan.

- Variera lite oxå, ta inte samma väg tillbaka till München, en möjlighet skulle vara att hålla lite mer åt väst, kanske till och med över Jaufenpass/Passo di Monte Giovo om det är öppet (Timmelsjoch är nog garanterat stängt).

- Såvitt jag minns är SS508 en fin väg, själva Penserjoch/Passo di Pennes verkar lite bortglömt så man kan få ha det nästan för sig själv :tummenupp
- Valet av gamla Brennervägen känns klockrent.
 

pellehpersson

New member
Tack för alla tips, och huvudmålet är norra Italien och en vecka därnere. Maj är vad jag förstått i tidigaste laget för körning i alperna. Men jag längtar sjukt mycket efter att få komma iväg helt enkelt :-D
 

Skye

Kör Mycket!
Med risk för att du kommer att översköljas av tips o förslag (samt den ev debatten om att ta Autozug eller inte, om den ens finns kvar 2015 - har för mig att jag läst ngnstans att den ska läggas ned? - som Kawasaki påpekar!)


Mange
2017
 

V Saarela

New member
Vädret varierar väldigt kraftigt. Ena dagen fint och nästa......
Jag var ner med moped dit ner och på hemvägen i Livigno så vaknade jag till tungsnö. Så pass att ena sidan av tältet rasade samman. Detta var i början av Juni så jag kan ju föreställa mig hur det med lite otur kan se ut en månad tidigare.

Bara att gilla läget :)

(....och nej, jag tog inte autozug)

120609-7b1.jpg
 

Thomas Svärd

New member
Hej
Vi har varit nere i Norra Italien ett par gånger med hojarna och bott i Arabba på www.hotel-marilena.it. Omkring Arabba finns en uppsjö med fina vägar och bergspass Bla. passo Pordoi, Sella Ronda. och Drei Zinnen som ligger nord väst om Cortina, Cortina är även det värt ett besök.
Vid Gardasjön bodde vi i Bardolino som är en trevlig och mysig by utmed den östra stranden på Gardasjön, www.hotel-marina.it bodde vi på med hjälpsam och trevlig personal till ett bra pris.
I norra ändan av Gardasjön utmed SS 421 så ligger först Grotta delle Varone som är en Grotta med ett "vattenfall"i sig och sedan Medeltidsbyn Canale di Tenne. I den södra ändan ligger byn Sirmione på en udde ut i sjön.
Det går också bra att ta en lokalbuss till Verona och titta på Romeo och Julias balkong samt den Romerska arenan.
 
Last edited:

pellehpersson

New member
Dags att beställa biljetter till Autozug :). Kollade lite i formuläret och.... dum fråga men vikten som skall uppges måste väl vara tjänstevikten? Vill inte stöta på ngn Tysk talibankonduktör i Hamburg som inte låter mig köra på tåget.

Enligt Autozug "svenska" sida skall "tomvikt" uppges. :confused:
 

OH-

Member
Dags att beställa biljetter till Autozug :). Kollade lite i formuläret och.... dum fråga men vikten som skall uppges måste väl vara tjänstevikten? Vill inte stöta på ngn Tysk talibankonduktör i Hamburg som inte låter mig köra på tåget.

Enligt Autozug "svenska" sida skall "tomvikt" uppges. :confused:

Tjänstevikten blir bra! Det finns bara fyra "problem" med lastningen / hojen:
- Se till att hamna i rätt kö på stationen i Altona, där är trångt och lite hektiskt ibland.
- Det kan vara förbjudet med surrad packning / tankväska (beror på rutt och/eller personal på stationen).
- Hojen skall klara 200 km/h baklänges (det lär finnas speciella stagningar att låna för stora vindrutor)
- Man kan slå ihjäl sig när man kör på tåget (lågt tak) och jag har sett folk vurpa, så ta det lugnt och metodiskt.
 

BMW R90s

New member
Tjänstevikten blir bra! Det finns bara fyra "problem" med lastningen / hojen:
- Se till att hamna i rätt kö på stationen i Altona, där är trångt och lite hektiskt ibland.
- Det kan vara förbjudet med surrad packning / tankväska (beror på rutt och/eller personal på stationen).
- Hojen skall klara 200 km/h baklänges (det lär finnas speciella stagningar att låna för stora vindrutor)
- Man kan slå ihjäl sig när man kör på tåget (lågt tak) och jag har sett folk vurpa, så ta det lugnt och metodiskt.
Ha hjälmen på. Har du korvätarhjälm så fäll ner bogvisiret:)
Ta av tankväska så du kan krypa ihop mot tanken
 

pellehpersson

New member
- Det kan vara förbjudet med surrad packning / tankväska (beror på rutt och/eller personal på stationen).
? Om man har tankväska/packrulle lossar man väl detta och tar med sig på tåget och borde väl inte vara ngt problem? Eller missförstår jag dig nu? :lemon:
 

pellehpersson

New member
Skulle beställt biljetter i veckan men min reskompis vill avvakta lite p g a oklar arbetssituation. Är det ngn som har koll på åtgången av biljetter? Vågar man avvakta en månad eller är risken att man blir utan biljetter alt priserna på biljetten sticker iväg?
 

OH-

Member
? Om man har tankväska/packrulle lossar man väl detta och tar med sig på tåget och borde väl inte vara ngt problem? Eller missförstår jag dig nu? :lemon:

Ja, lite missförstod du nog, och jag uttryckte mig inte helt klart. Vad jag borde skrivit är att det kan vara förbjudet att lämna surrad packning kvar på hojen under transporten. Har man en massa bagage som inte är fastskruvat så kan det bli mycket att släpa på och knöfullt i kupén.
 

pellehpersson

New member
Ja, lite missförstod du nog, och jag uttryckte mig inte helt klart. Vad jag borde skrivit är att det kan vara förbjudet att lämna surrad packning kvar på hojen under transporten. Har man en massa bagage som inte är fastskruvat så kan det bli mycket att släpa på och knöfullt i kupén.

:D ha-ha, tog för givet att man inte fick ha fastsurrad packning. Förknippar ju tyskarna med ordning och reda :)
 

Hampe

Skriver massor!
Litet förtydligande för dom som inte vet hur det funkar:

Hojarna lastas på öppna vagnar som går i ett vanligt tågset.

1331307254202.jpg


Det är inte självklart att vagnarna sedan växlas ut så dom går "åt rätt håll", dom kan lika gärna "rulla baklänges" och då blir det lite gärna lite vindlast på punkter som motorcykeldesignern inte räknade med från start.

Men, det värsta är lufttrycksbangen som uppstår när 200 km/h-tåg möter annat 200 km/h-tåg på bara någon meters avstånd.
Den sliter loss det mesta som inte är fastbultat och kan ställa till med hiskeliga skador på last, fordon, tåg och omgivning.


Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
En liten film som är välgjord och visar vad man kan göra när frun blir 40 och vad en kamera kan användas till. Även hur pålastningen fungerar på AutoZug. Cred till Zodiak06

 
Top