Mäta hänget och justera förspänningen på din MC

Spiff

New member
Så nu har vi gjort om blanketten så att den förhoppningsvis är lite mer lättbegriplig.

Det finns några som har hjälp mig och det två som har varit mig mest behjälplig är Niklas i det kalla norr och Bengt Allevad. Stor tack även till de som har läst och återkopplat med rättelser och kommentarer!

Last edited:

Carnivore

New member
Toppen, den skall jag dra nytta av.

Och tack för igår, det var riktigt skoj och lärorikt.

/Krister - som kör röd VTR. :)

Triumph int

New member
Detta borde vara med på avrostningen för att det är viktiga
kunskaper som alla ska använda sig av, inte bara de som
åker sporthoj.

Jag har tidigare mötts av en konservativ inställning hos många
ägare av glidare och de tunga touringloken typ goldwing.

Dessa ägare har tyckt att krom och utrustning är viktigare än
att hojen är rätt inställd.

Detta med utbildning är viktigt för alla men hos sporthojsåkarna
är intresset redan ganska högt. Så en riktad insats till alla som
åker glidare och goldwing kanske skulle ge bra resultat.

Jag räknar inte in huliganer av någon sort varesig väst eller sporthoj.

Spiff

New member
åker sporthoj.

Det är ju faktiskt en mycket intressant tanke. Att man på avrostningarna skulle hålla ett föredrag om inställningar av fjädringen. På sporthojskurserna och BKK hinner vi bara hålla den dragningen när vi har "promentadagar" med håltimmar mitt på dagen. På avrostningarna så träffar man ju precis som du skriver kanske en lite bredare publik. Alternativt att man håller ett litet seminarium under den kalla årstiden. Nackdelen då är att man hinner glömma tills hojen skall fram..

OH-

Member
åker sporthoj.

I princip har du förståss rätt. I praktiken är det mycket mer komplicerat på en hoj som omväxlande går tom och lastad till plimsoll-märket (fullastad alltså). Man hamnar i en massa kompromisser och saker som är krångliga och dyra.
Visserligen är en GW ganska dyr men jag tror ändå att det skulle vara övermaga att ens föreslå ägarna att ha 2 eller 3 uppsättningar fjädrar (bak och fram) för olika lass. Bara att förspänna fjädrarna i framgaffeln kan vara ett helt litet mekaniskt äventyr på hojar där man måste in inuti gaffeln och montera hemmagjorda distanser (för att inte tala om chansen att göra fel och få "spring/coil binding").

Så kunskapen borde spridas men i annan form än den presenteras i Spiffs utmärkta guide om den skall vara gångbar bland kategorier som använder sin hoj på mycket annorlunda sätt.

Triumph int

New member
Man får väl tänka ut hur man använder sin hoj.
Om man åker väldigt tungt får man ställa in hojen
efter det.

På samma sätt som jag ställer in min hoj efter det
sätt jag åker mest. Jag tror inte att min hoj är
optimal med en passagerare och lite last.

Det jag menade var att det finns många som inte
vet nått om detta. Om du kör en bra inställd goldwing
så är den nog riktigt rolig att köra och då även säkrare.

mollen

New member
Tack för en mycket bra blankett "MÄTNING AV HÄNG", har en fråga till någon, om man sänker en mc med fast styrkona fram ändras då försprånget.

mollen

New member
Här kommer en ytterligare fråga, om försprånget ska vara 97 mm och jag minskar till 80 mm, hur påverkar det mc vid höga farter respektive låga farter. Blir mc mer eller mindre understyrd vid låga farter

SuperRetard

New member
Här kommer en ytterligare fråga, om försprånget ska vara 97 mm och jag minskar till 80 mm, hur påverkar det mc vid höga farter respektive låga farter. Blir mc mer eller mindre understyrd vid låga farter

Den blir jäkligt mkt mer nervös iaf.. Positivt är att det borde bli mer snabbsvängt.

Men understyrning??? Nästan alla hojar är väl rejält understyrda på nollgas?

Spiff

New member

Varför skulle du minska försprånget för?

mollen

New member
Varför man sänker en mc beror på att man är liten själv,det är önskvärt att båda tårna når backen vid rödljus. Försprånget minskar vid säkning av fram vilket man kompenserar med längre länkarmar bak, då jag inte vill sänka mc mer bak på grund av att markfrigången blir väldigt liten, därför uppstod frågan vilken värkan har ett försprång 97 mm rep. 80 mm.

Spiff

New member
Varför man sänker en mc beror på att man är liten själv,det är önskvärt att båda tårna når backen vid rödljus. Försprånget minskar vid säkning av fram vilket man kompenserar med längre länkarmar bak, då jag inte vill sänka mc mer bak på grund av att markfrigången blir väldigt liten, därför uppstod frågan vilken värkan har ett försprång 97 mm rep. 80 mm.

Jag skulle vara försiktig för du får en ostabilare MC, hur mycket kan inte jag svara på.

SuperRetard

New member
Once again.. Riktigt bra tråd.

Bytt hoj, och har suttit en stund nu för att leta reda på denna för att "sätta" räsern rätt för mig.

Kanon, borde va en sticky!

Mimmi

New member
Tyvärr kan inte trådskaparen, den mycket kunnige och trevlige Jörgen "Spiff" Larsson, skriva något mera i denna tråden, ej heller i någon annan. Han lämnade tyvärr jordelivet allt för tidigt, nu i våras.

Jag saknar hans hjäpsamhet och kunnighet när det gällde att ställa in mc-fjädring.

JHkillen

New member
Tyvärr kan inte trådskaparen, den mycket kunnige och trevlige Jörgen "Spiff" Larsson, skriva något mera i denna tråden, ej heller i någon annan. Han lämnade tyvärr jordelivet allt för tidigt, nu i våras.

Jag saknar hans hjäpsamhet och kunnighet när det gällde att ställa in mc-fjädring.

Oj, det var tråkigt.
Såg fotot på hans profil och han såg ut att vara i sina bästa år.

Mimmi

New member
Hej!

Det var en elak sjukdom som tog honom, på hans 48-årsdag den 2/3.
Ibland hjälper det inte att vara tjurigt envis, och spjärna emot.