Märkligt motorproblem - Suzuki GSX 550

Mirre

New member
Jag har en Suzuki GSX 550 -83 som sedan ca en vecka tillbaka betett sig lite märkligt, och idag kulminerade det. Symptomen, som kommit och gått oregelbundet:
* Vrider på tändningen, allt lyser - men ingen reaktion på startknappen. Trycker ett par gånger och plötsligt VROOM. Startar direkt, går fint.
* Vrider på tändningen, inget lyser. Vrider av och på några gånger - plötsligt lyser allt igen.
* Är mkt lättstartad, går bra på tomgång och vid färd. Plötsligt "hackar" den till, som om motorn skulle lägga av - men hostar till och fortsätter som om inget hänt. Händer nån enstaka gång på 5 mil.
Och så idag:
* Alla symptom enligt ovan, flera gånger om.
* Precis när jag kommer hem (tack och lov!): går bra på tomgång men minsta gaspådrag gör att den skakar, "skramlar" och tappar ork, som om en cylinder gått.
* Stänger av, suckar, tittar, etc, ca 5 minuter. Grannen kommer ut och frågar om det är nåt fel. "Ja", säger jag, startar för att visa... Motorn går åter klockrent!
Upptäcker vid kontroll att jordkabeln till batteriet sitter lite löst. "Grunkan" på bilden (vad är det??) är jättevarm. Låter hojen svalna, drar fast jordkabeln, provar igen: inget tändningsglapp, motorn startar problemfritt och går hur bra som helst, både på tomgång, varvning, och lite provtur.

Är det någon som har lite tips, idéer och förslag på vad jag kan kolla, vad det kan vara frågan om, etc?! Stort TACK på förhand!!!
 

swischmc

New member
Som extrem lekman skulle jag chansa på någon form av kylelement.

Vad det gäller det andra så skulle jag tro att du löst problemet, allt utom skakningarna i alla fall. En glappande jordkabel ställer till med mycket konstigt. :mad::)
 

jan-olovj

New member
Det kan vara laddningsregulatorn. Ett tipps är att plocka av jordkabeln du satte tillbaka och rengör noggrant samt smörj med batterifett innan du sruvar tillbaka, det är risk att du får framtida problem eftersom det aldeles säkert är bränskadat på kontaktytorna.

Jan-Olov
 

Mirre

New member
Det kan vara laddningsregulatorn.
Googlar lite och läser att just detta tydligen är ett vanligt fel på 80-tals Suzuki! Vilka symptom är rimliga att få av en defekt ladd.regulator?

Ett tipps är att plocka av jordkabeln du satte tillbaka och rengör noggrant samt smörj med batterifett innan du sruvar tillbaka, det är risk att du får framtida problem eftersom det aldeles säkert är bränskadat på kontaktytorna.
Tack, det ska jag göra!
 

Mirre

New member
Aktuell status

Nu har jag...
* gjort rent kontaktytorna
* bytit till en låsmutter och dragit fast jordkabeln ordentligt
* monterat en gummiduk över batteriet, då jag tyckte sadelns metallstomme låg väldigt nära de oskyddade polerna

Tog en provtur på 5 mil i varierande fart och varv - facit:
* Lättstartad
* Lugn tomgång
* Går bra på alla varv
* Inget glapp i tändningen, vare sig lampor eller startknapp
* Inget hackande eller hostande

Så jag kan inte komma till annan slutsats än att boven i dramat var den lite lösa batterijordkabeln. Jag visste faktiskt inte att en sån sak kunde ställa till såna stora problem! Nu återstår förstås att se så det inte blir något återfall... men tills dess: tack för hjälpen, ni som svarat!
 

Zopilote

New member
Symptomen du beskrivit kan säkert komma från en glappande minuspol, så du har nog åtgärdat problemet nu.
Saken du visade på bild är laddregulatorn. På 80-tals hojar fungerade den ofta så att överskottet som generatorn gav efter att förbrukare och laddning tagit sitt, helt enkelt kyldes bort. Det är därför helt normalt att den blir varm.
Laddregulatorn bör sitta stumt monterad mot ramen och helst ute i fartvinden. Ta gärna bort den, rengör ytora som ligger emot varandra och återmontera med aluminiumpasta imellan, så är chansen större att den håller ett tag till. Kolla även att laddspänningen över batteripolerna inte är för hög med motorn igång. 13.8V är normalt, över 15V börjar batteriet ta stryk och runt 18V kokar du sönder ditt batteri. Mät både på tomgång och med lite varv på motorn.
 

Ansod

New member
80-tals Suzuki är kända för sina dåliga laddningsrelän. Jag är inne på min 3:e och har faktist (peppar, peppar) inte haft några problem. För att kontrollera laddningen startar du motorn, tänder lyset, slår på heljuset och varvar till 5000 rpm. Håll kvar varvtalet och mät mellan batteripolerna. Du ska då få ett värde mellan 13,5 och 15,5 volt.
 
Top