SuperRetard
New member
Ber expertpanelen om felsökningshjälp.
På onsdag åker vi till Gelleråsen, så nu är det bråttom.
Jag har precis bytt däck på tjejens CBR600 f3. Både av- och återmontering av framhjulet strulade lite och det krävdes en del våld och mkt 5-56 och olja för att få allt på plats.
Problem 1. Det låter som att det skrapar om bromsen som det gör när man kör stål mot skiva. Men det är 1,5-3 mm kvar av beläggen.
Problem 2. Det finns helt plötsligt en ojämnhet i bromsverkan. Känns hyfsat uppenbart som att det är ojämnhet i skivorna. Hur kan det ha hänt? Jag pulade med visst våld av hjulet, la det i bakluckan (försiktigt), körde till snälla "Enhjuling" som lärde och hjälpte mig att kränga däck, in i bakluckan igen och hem för montering. Vid monteringen gick inte hjulet in mellan gafflarna sannolikt pga klent depåstöd som lyfter under benen, stödet gav vika lite och jag var tvungen att bända lite med en grov skruvmejsel för att få in hjulet. MEN, jag är hyfsat säker på att jag inte var emot själva skivan. Utan bröt mellan gaffelben och nära centrum på skivan.
Problem 3. I samband med detta kommer ibland ett klonkande ljud. Det känns inte, men hörs tydligt.
Fråga 1. Eftersom jag bände isär beläggen så kan de ju ha blivit lite "repiga" på insidan vilket kan ge konstiga ljud och verkan. Nu har jag dock provkört och bromsat så pass mkt att det borde ha slipats ned i så fall. Men ingen ändring. Bromsverkan finns så det räcker så det är inte stål mot stål.
Fråga 2. Vad krävs egentligen för att en skiva ska slå sig? Överhettning är en sak, men rätta mig om jag har fel i att tro att det krävs rätt mkt våld för att paja en kall skiva?
Fråga 3. Vad kan det ens hypotetiskt vara? Beläggen kan ju inte röra sig i oken, oken kan inte röra sig på gaffeln och skivorna kan inte röra sig på hjulet!
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP
På onsdag åker vi till Gelleråsen, så nu är det bråttom.
Jag har precis bytt däck på tjejens CBR600 f3. Både av- och återmontering av framhjulet strulade lite och det krävdes en del våld och mkt 5-56 och olja för att få allt på plats.
Problem 1. Det låter som att det skrapar om bromsen som det gör när man kör stål mot skiva. Men det är 1,5-3 mm kvar av beläggen.
Problem 2. Det finns helt plötsligt en ojämnhet i bromsverkan. Känns hyfsat uppenbart som att det är ojämnhet i skivorna. Hur kan det ha hänt? Jag pulade med visst våld av hjulet, la det i bakluckan (försiktigt), körde till snälla "Enhjuling" som lärde och hjälpte mig att kränga däck, in i bakluckan igen och hem för montering. Vid monteringen gick inte hjulet in mellan gafflarna sannolikt pga klent depåstöd som lyfter under benen, stödet gav vika lite och jag var tvungen att bända lite med en grov skruvmejsel för att få in hjulet. MEN, jag är hyfsat säker på att jag inte var emot själva skivan. Utan bröt mellan gaffelben och nära centrum på skivan.
Problem 3. I samband med detta kommer ibland ett klonkande ljud. Det känns inte, men hörs tydligt.
Fråga 1. Eftersom jag bände isär beläggen så kan de ju ha blivit lite "repiga" på insidan vilket kan ge konstiga ljud och verkan. Nu har jag dock provkört och bromsat så pass mkt att det borde ha slipats ned i så fall. Men ingen ändring. Bromsverkan finns så det räcker så det är inte stål mot stål.
Fråga 2. Vad krävs egentligen för att en skiva ska slå sig? Överhettning är en sak, men rätta mig om jag har fel i att tro att det krävs rätt mkt våld för att paja en kall skiva?
Fråga 3. Vad kan det ens hypotetiskt vara? Beläggen kan ju inte röra sig i oken, oken kan inte röra sig på gaffeln och skivorna kan inte röra sig på hjulet!
HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP