För att undvika såna här situationer borde man spela in samtalen. Ifall de senare blånekar så sticker man inspelningen under näsan på dem...
Hej jag undrar om det är tillåtet att spela in samtal om man inte talar om att så sker, användes inspelingen att slå någon i skallen så kan det nog gå illa, för sätta något emot Folksam har vi inte en chans.
Jan-Olov
.
Hej.
Så här funkar det med inspelningar:
Om ni är två som pratar så kan den ena spela in samtalet utan att det andra vet om det. Det finns inget som är fel med det. Så länge en av parterna vet om det. Om däremot två pratar och en tredje tjuvlyssnar på samtalet och spelar in det kommer det att vara en brottslig handling.
Jag kan bara hålla med dej och instämma man ska aldrig ha att göra med Folksam. Jag har bara negativa erfarenheter av Folksam. Hoppas du kommer från det på nåt sätt och lycka till i framtiden.
Helt rätt!
Så javisst, spela in alla offerter.
KOllade du verkligen rätt försäkring hos dem?Det kanske kan vara läge att påpeka att Folksam drastiskt försämrat SMC-försäkringen nu.
Jag var på väg skaffa en till sådan hos dem men fick en högre premie än hos de andra bolagen samt att de har höjt självriskerna shockartat.
Det är väll rätt att ha höga självrisker om det är låg premie, men nu är både premie och självrisker höga. Självriskerna på 25% måste ju var bland de högsta på marknaden.
Jag hoppas verkligen inte att Folksam får mer gratisreklam via SMC för just denna försäkring hos dem.. Dvs om de nu inte finns några andral fördelar med den för tex de som kör mycket på bana.
Så här ser självriskerna ut idag:
"Självrisker
Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.
Extra självrisker
Vid trafikförsäkringsskada Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet, 4 100 kr, om föraren:
kört utan godkända säkerhetskläder med mc i premieklass 7-11 kört utan ryggskena inte tillhör samma hushåll som försäkringstagaren. "
Konstigt, i så fall hade du nog inte en SMC försäkring förra våren eller så gjorde de en miss. Gick du någon smc kurs som berättigade dig att teckna denna försäkring?Det var rätt försäkring, det står ju tom på hemsidan.
Hade dock en avställningsbar "vanlig" försäkring på en tredje hoj, fast med SMC-rabatt då.
Nej, 25% var det inte förra våren för mig enligt mina papper. Detta har jag svart på vitt..
Gick de inte genom reglerna för försäkringen på den kursen?De krävde att jag hade gått kurs för att få teckna försäkringen, vilket jag redan gjort.