Lurad av FOLKSAM!!!

Linjus

New member
Spela in samtal är ju brukligt när telefonförsäljare o annat drä.. ööh andra sorters telefonterrorister vill ha en namnteckning utan papper. Det funkar inte alltid ändå för då har dom slarvat bort inspelningen... :confused:

Jael

New member
För att undvika såna här situationer borde man spela in samtalen. Ifall de senare blånekar så sticker man inspelningen under näsan på dem...

Hej jag undrar om det är tillåtet att spela in samtal om man inte talar om att så sker, användes inspelingen att slå någon i skallen så kan det nog gå illa, för sätta något emot Folksam har vi inte en chans.
Jan-Olov
.

Hej.
Så här funkar det med inspelningar:
Om ni är två som pratar så kan den ena spela in samtalet utan att det andra vet om det. Det finns inget som är fel med det. Så länge en av parterna vet om det. Om däremot två pratar och en tredje tjuvlyssnar på samtalet och spelar in det kommer det att vara en brottslig handling.

sporTlovER

New member
Jag kan bara hålla med dej och instämma man ska aldrig ha att göra med Folksam. Jag har bara negativa erfarenheter av Folksam. Hoppas du kommer från det på nåt sätt och lycka till i framtiden.

Kan inte stämma in med dig!! Jag har haft med Folksam att göra 3 ggr vid skador, dock bil(alla ggr jag behövt haft med försäkringen att göra överhuvudet taget) Det har varit både inbrott och stöld av stereo med glasskador som följ, det har varit en bil som fick hagelskador med omlackning som följd, samt en avkörning av väg(mit eget fel..:rolleyes: ) och det har alltid fungerat mycket mycket bra och snabb handläggning samt upplagning av bil och aldrig någt strul el tjafs. Jag har alltid fått reko offerter, men det beror nog mest på vem man får prata med, har man otur och personen är slarvig som gör offerten så kan det ju blir strul. Dessutom har jag SMC-folksam försäkring på hojen som ger mig överlägset bäst premie med:)

Krax

New member
Vad trött man blir

Vad trött man blir :(
Nu har det hänt mig jag blev låvad en premie på 9631.- och dan efter höjdes premien till 12133.- beroende att handläggaren har räknat fel så att hojen blev flyttad från försäkringsklass 8 till 11. Enda svaret jag fick när jag ringde var att han kunde stryka försäkringen. Inte en krona i kompensation fick jag. :mad:

benkar

New member
"Förr i tiden" var det så kallade "Försäkringslotteriet" mer vanligt, dvs man kunde ringa till samma försäkringsbolag gång efter gång, till sist fick man en vettig premie.. :D

Gissar att det var innan dom fick bättre koll på sina datasystem (eller så gick dom efter papperstabeller...) , och framförallt fick en korrekt klassning på alla hojar.

Har sedan några år IFs Hondaförsäkring, men innan dess hade jag Folksam något år, var ett elände teckna en försäkring där, dom envisades att blanda ihop den mer moderata (effektmässigt) Honda Firestorm med lite piggare Honda VTR SP 1/2 Samma sak hos Länsförsäkringar.

Men till sist så hittade Folksam rätt hög med skraplotter, fick en halvförsäkring för 7.000 kr år, som jag året efter bytte till en helförsäkring hos IF för 6.400 kr/år.

Men, men, tragiskt höra att Folksam fortfarande håller på med "försäkringslotteri", har man fått en offert per telefon eller e-post så ska den ju gälla!

/B

FolkSkamSkraplott.jpg

MackieMack

New member
Jag råkade ut för exakt samma sak på Folksam. Jag ringde runt till olika bolag innan jag fick en offert av folksam över telefon som jag tyckte var ok.. den skulle kosta mig ca 1200:- i månaden. Ok tyckte jag. Dagen efter så ringde jag till dom åter för att få priset bekräftat. Talade då med en annan person som sa att allt stämde. Dagen efter det så drog jag iväg och inhandlade en hoj. Ringde till folksam för att teckna försäkringen och får till svar att det inte finns någon offert sparad, men vi gör en ny.. vipps kostade det 1880:- i månaden istället för 1200:-´Blev lite smått upprörd och frågade vad dom höll på med, Och hur kunde den vart så mkt billigare igår?? och får till svar att dom vet inte eftersom det inte finns någon offert sparad. Premien är på 1880:-. Nu har det gått ca 2 månader och jag har inte fått mina försäkringspapper än. Även fast dom har skickat ut dom två gånger. Samt så skickade jag medgivelse ang autogiro. men fick påminnelse att att dom saknade min betalning.. så jag skickade ytterligare en medgivelse ang autogiro. Och än idag så har dom inte dragit några pengar! Ringde dom senast häromdagen och nu hade papperna kommit in så vid nästa månadsslut så drar dom för hela perioden.. Känns skönt... Eller...

MVH
Mackan

Hoke

New member
Jag upplevde ju samma sak, men tog försäkringen iaf då det var mycket bråttomt att få motorcykeln försäkrad.

Jag tog en avställningsbar istället för den tänkta årsförsärkingen för att kompensera lite för den markant högre premien.
Autgoriot fungerade de tre första påställningarna, sedan får jag helt plötsligt en faktura på det hela istället:confused:

Man kan ju undra hur deras hantering av våra uppgifter sköts egentligen...

Hoke

New member
Det kanske kan vara läge att påpeka att Folksam drastiskt försämrat SMC-försäkringen nu.
Jag var på väg skaffa en till sådan hos dem men fick en högre premie än hos de andra bolagen samt att de har höjt självriskerna shockartat.

Det är väll rätt att ha höga självrisker om det är låg premie, men nu är både premie och självrisker höga. Självriskerna på 25% måste ju var bland de högsta på marknaden.

Jag hoppas verkligen inte att Folksam får mer gratisreklam via SMC för just denna försäkring hos dem.. Dvs om de nu inte finns några andral fördelar med den för tex de som kör mycket på bana.

Så här ser självriskerna ut idag:

"Självrisker
Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

Extra självrisker
Vid trafikförsäkringsskada Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet, 4 100 kr, om föraren:
kört utan godkända säkerhetskläder med mc i premieklass 7-11 kört utan ryggskena inte tillhör samma hushåll som försäkringstagaren. "

Avarage

New member
Helt rätt!
Så javisst, spela in alla offerter.
:D

Att spela in alla offerter jag som privatperson får via tfn. är ju faktiskt görbart! :p :D

En fundering jag får när jag läser trådskaparens beskrivning är om ändå inte Folksams representatnter kanske (förhoppningsvis) brister i sin kunskap om SMC-försäkringen.

Om det stämmer kan vi ju bara hoppas på att ditt första bud är det riktiga och att den andra handläggaren bara inte vet hur han/hon skall knappa in rätt försäkringstyp i deras system...eller nått! Vi får se vad Jesper kommer upp med efter kontakten med Folksam.

Mvh!
// Niklas

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej - jag ska be Folksam om att läsa i tråden igen..

MEN, utan att gå i försvar överför Folksam, ser även jag en del utmaningar i att få ca. 250 säljkontorer med flera anställda på varje kontor att bli jätteduktig på ett nytt försäkringsprodukt..

Därför jobbas det intensivt på att få SMC försäkringen ut så prisinfo´s, offerter, etc. - är via webb. När detta är klart kan vi inte svara på - men, det jobb pågår.

Hursomhälst, ska den offert man får på telefon - också svara till den försäkring man sen köper.

Hoke

New member
Angående min på och avställningsbara försäkring hos Folksam, blev det en ny godtycklig försäkring från deras sida när jag ställde på försäkringen igen under avtalsperioden.
Premien blev alltså godtycklig från deras sida, behöver jag säga att det var mycket dyrare än det avtal vi kommit överens om och som gällde ett år.

Man kan sammanfatta försäkringen som att den endast var avställningsbar och när man ställde på den igen norpade ändå Folksam åt sig mig som kund och valde godtycklig försäkring/premie åt mig.
När jag tecknade den fick jag informationen om att när jag ställde på igen, skulle vårt första avtal gälla -ännu en gång får man felaktig information över telefon från Folksam.

Maciej

New member
Det kanske kan vara läge att påpeka att Folksam drastiskt försämrat SMC-försäkringen nu.
Jag var på väg skaffa en till sådan hos dem men fick en högre premie än hos de andra bolagen samt att de har höjt självriskerna shockartat.

Det är väll rätt att ha höga självrisker om det är låg premie, men nu är både premie och självrisker höga. Självriskerna på 25% måste ju var bland de högsta på marknaden.

Jag hoppas verkligen inte att Folksam får mer gratisreklam via SMC för just denna försäkring hos dem.. Dvs om de nu inte finns några andral fördelar med den för tex de som kör mycket på bana.

Så här ser självriskerna ut idag:

"Självrisker
Trafik 1 000 kr (Är föraren under 24 år tillkommer 1 000 kr). Extra självrisker kan förekomma.
Brand 25% av skadekostnaden, men lägst 1 200 kr.
Stöld 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr.
Glas 35% av kostnaden, men lägst 500 kr.
Räddning Ingen självrisk.
Rättsskydd 20% av kostnaden, men lägst 1 500 kr.
Maskinskada 2 000 kr.
Assistans Ingen självrisk.
Vagnskada 25% av skadekostnaden, men lägst 3 000 kr. Extra självrisker kan förekomma.

Extra självrisker
Vid trafikförsäkringsskada Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet, 4 100 kr, om föraren:
kört utan godkända säkerhetskläder med mc i premieklass 7-11 kört utan ryggskena inte tillhör samma hushåll som försäkringstagaren. "
KOllade du verkligen rätt försäkring hos dem?

Folksam har 2 olika försäkringar för medlemmar i SMC

Alt.1 är vanlig avställningsbar försäkring med rabatt för att man är med i SMC där är det vanlig självrisk

Alt.2 är SMC försäkring där självrisken är 25% men det är inget nytt så har det varit från början.

Hoke

New member
Det var rätt försäkring, det står ju tom på hemsidan.
Hade dock en avställningsbar "vanlig" försäkring på en tredje hoj, fast med SMC-rabatt då.

Nej, 25% var det inte förra våren för mig enligt mina papper. Detta har jag svart på vitt..

Last edited:

Maciej

New member
Det var rätt försäkring, det står ju tom på hemsidan.
Hade dock en avställningsbar "vanlig" försäkring på en tredje hoj, fast med SMC-rabatt då.

Nej, 25% var det inte förra våren för mig enligt mina papper. Detta har jag svart på vitt..
Konstigt, i så fall hade du nog inte en SMC försäkring förra våren eller så gjorde de en miss. Gick du någon smc kurs som berättigade dig att teckna denna försäkring?

Vad jag vet så har SMC-försäkringen haft 25% självrisk på vagnskada och stöld ända sedan den togs fram.

Hoke

New member
De krävde att jag hade gått kurs för att få teckna försäkringen, vilket jag redan gjort.

Maciej

New member
De krävde att jag hade gått kurs för att få teckna försäkringen, vilket jag redan gjort.
Gick de inte genom reglerna för försäkringen på den kursen?

Jag gick ett par kurser förra och förförra året och när de berättade första gången om denna försäkring ( minns inte om det var förra eller förförra året ) när den var helt ny så sades det att det var 25% i självrisk.

HåkanP

New member
Ljudbandet då?

De flesta bolag bandar alla affärsuppgörelser på telefon. Vad jag hört är affärsavtal över telefon ej giltiga utan den men jag kan ju ha fel. Oavsett kan du ju inte vara tvingad att betala om du bestrider och dom inte kan bevisa att du fått de uppgifter de säger sig ha gett dig.

Försök med begära ut ljudfil på ert samtal.

Själv har jag en triumph försäkring hos skandalomsusade IF, men det må jag säga, jag har bara varmt att säga om dem. Vi var också oeniga om pris och de sa bara har du fått besked om annat så tar vi det, sparade 63 kr...