Lurad av FOLKSAM!!!

biohazard

New member
Så, nu har det hänt, ännu en gång.
Man kollar försäkringspremie hos olika bolag som vanlig när våren närmar sig.
Efter ett antal timmar m. mail & telefonsamtal hittade jag till slut ett vettigt alternativ.
Bestämde mig för det & bad handläggaren skicka hem villkoren (alltid bra att läsa). Väntade & väntade 3 dgr, fortfarande ingen post därifrån. Ringde idag och hon sa "det var konstigt".
Jaja, tänkte jag, men sa att jag tar den försäkringen vi var överens om, ändå.
Men nu visade det sig att det inte alls stämde. Helt plötsligt var priset 5.000kr högre!!!
Och lilla jag hade ingen chans mot Folksam eftersom dom hade ju offerten i datorn.. Så det priset jag fått & handläggaren sagt stämde inte.
Nu var det alltså JAG som gjort fel istället. "Ja, du måste hört fel eller skrivit fel" lät det.
Ja, för 863kr låter ju som 1.271kr, Eller?? Det kunde hon ju inte riktigt svara på.
Jag hade fått ett pris och nu när jag skulle teckna försäkringen säger dom att detta har jag aldrig fått... Dom LURAR alltså sina kunder!
Det spelade ingen roll att jag hade namn & direktnr samt alla förs.uppg. vi var överens om, handläggaren bara blånekade!!!
Fyy F*N va jag e´ besviken, förbannad o irriterad nu. Mår jättedåligt av den behandlingen!
Typen av försäkring det handlar om är dessutom den så omtalade SMC-försäkringen!
Alltså är detta bara ett buffel o båg alternativ, som i mitt fall t.o.m. blir tusentals kr dyrare än andra bolags premier!!!
En sådan här handläggare som vilseleder potentiella kunder borde avskedas!!!
Man får ett hopp, känner att det lönar sig att vara m. i SMC & gå deras kurser, sen bara raseras allt av en inkompetent handläggare som inte ens står för vad hon sagt. Jaghar ju alla siffror o uträkningar på papper här, men det hjälps inte, hon har ju sin dator..
Jag kommer ALDRIG, ALDRIG blanda mig m. Folksam igen, och har berättat om detta här till Alla mina vänner & bekanta som tycker det är ett riktigt bedrägligt beteende!
FYY SKÄMS FOLKSAM!!!

iceman1975

New member
Känner igen det där från andra bolag..
Säger en sak och vips dyker det upp en räkning man blir svettig av..

Sist blev jag så förbannad att jag skrev över hojen på en annan för att bli av med försäkringen och sen skrev jag tillbaka den på mig och kunde igen välja ett annat bolag..

Ringer/Mejlar även jag just nu runt för att få en vettig försäkring..
Olika pris är det om man mejlar eller ringer..:confused:

Och nått jag lärt mig, den billigaste är inte alltid den bästa!
Kolla vad de har för krav/regler också..

biohazard

New member
Ja, har sett att självrisken varierar mellan 3000 till 25000kr från bolag till bolag.
Men så som Folksam behandlade mig borde vara straffbart!!!
Borde ligga lite mer i deras intresse att ha nöjda kunder alt. få fler kunder, nu när samarbetet mellan SMC och dom ska vara så himla bra för oss försäkringstagare... Önskar bara nån ansvarig från Folksam läste mitt inlägg så dom får se vad som försigår. Behandlar man folk på detta sättet blir man inte populär...

Hanlotta

New member
För att undvika såna här situationer borde man spela in samtalen. Ifall de senare blånekar så sticker man inspelningen under näsan på dem...

Lycka till!

Robford

New member
Så, nu har det hänt, ännu en gång.
Man kollar försäkringspremie hos olika bolag som vanlig när våren närmar sig.
Efter ett antal timmar m. mail & telefonsamtal hittade jag till slut ett vettigt alternativ.
Bestämde mig för det & bad handläggaren skicka hem villkoren (alltid bra att läsa). Väntade & väntade 3 dgr, fortfarande ingen post därifrån. Ringde idag och hon sa "det var konstigt".
Jaja, tänkte jag, men sa att jag tar den försäkringen vi var överens om, ändå.
Men nu visade det sig att det inte alls stämde. Helt plötsligt var priset 5.000kr högre!!!
Och lilla jag hade ingen chans mot Folksam eftersom dom hade ju offerten i datorn.. Så det priset jag fått & handläggaren sagt stämde inte.
Nu var det alltså JAG som gjort fel istället. "Ja, du måste hört fel eller skrivit fel" lät det.
Ja, för 863kr låter ju som 1.271kr, Eller?? Det kunde hon ju inte riktigt svara på.
Jag hade fått ett pris och nu när jag skulle teckna försäkringen säger dom att detta har jag aldrig fått... Dom LURAR alltså sina kunder!
Det spelade ingen roll att jag hade namn & direktnr samt alla förs.uppg. vi var överens om, handläggaren bara blånekade!!!
Fyy F*N va jag e´ besviken, förbannad o irriterad nu. Mår jättedåligt av den behandlingen!
Typen av försäkring det handlar om är dessutom den så omtalade SMC-försäkringen!
Alltså är detta bara ett buffel o båg alternativ, som i mitt fall t.o.m. blir tusentals kr dyrare än andra bolags premier!!!
En sådan här handläggare som vilseleder potentiella kunder borde avskedas!!!
Man får ett hopp, känner att det lönar sig att vara m. i SMC & gå deras kurser, sen bara raseras allt av en inkompetent handläggare som inte ens står för vad hon sagt. Jaghar ju alla siffror o uträkningar på papper här, men det hjälps inte, hon har ju sin dator..
Jag kommer ALDRIG, ALDRIG blanda mig m. Folksam igen, och har berättat om detta här till Alla mina vänner & bekanta som tycker det är ett riktigt bedrägligt beteende!
FYY SKÄMS FOLKSAM!!!
Jag kan bara hålla med dej och instämma man ska aldrig ha att göra med Folksam. Jag har bara negativa erfarenheter av Folksam. Hoppas du kommer från det på nåt sätt och lycka till i framtiden.

jan-olovj

Active member
För att undvika såna här situationer borde man spela in samtalen. Ifall de senare blånekar så sticker man inspelningen under näsan på dem...

Hej jag undrar om det är tillåtet att spela in samtal om man inte talar om att så sker, användes inspelingen att slå någon i skallen så kan det nog gå illa, för sätta något emot Folksam har vi inte en chans.
Jan-Olov
.

biohazard

New member
Jag sja ta ditt inlägg och prata med Folksam - ge mig lite tid...

Ja, tack, det vore snällt.
Återkom gärna via mail eller telefon. Hoppas du kan få dom att inse hur lurad man känner sig.
Hoppas också jag kan få upprättelse & att dom står för det handläggaren sa till mig från början. (men det e´ väl knappast troligt när det gäller Folksam)
Ps. Summorna i inlägget är Inte de jag fick som offert. Maila eller ring för de rätta & exakta siffrorna.

Last edited:

Hanlotta

New member
Hej jag undrar om det är tillåtet att spela in samtal om man inte talar om att så sker, användes inspelingen att slå någon i skallen så kan det nog gå illa, för sätta något emot Folksam har vi inte en chans.
Jan-Olov.

Jag är osäker, men för att vara på den säkra sidan bör man nog upplysa den man talar med att man spelar in samtalet.

M v h

Hanlotta

Last edited:

Richie

New member
Hej jag undrar om det är tillåtet att spela in samtal om man inte talar om att så sker, användes inspelingen att slå någon i skallen så kan det nog gå illa, för sätta något emot Folksam har vi inte en chans..

Ja, det är tillåtet:
http://www.juridikfokus.se/forum_fj/viewtopic.php?p=130&sid=78603c68e67b613b759df8ef15ac3384

Själv använder jag sedan flera år tillbaka enbart Internet för att begära offerter från försäkringsbolag, dels får jag svart på vitt vilka offerter som gäller och dels så slipper jag ha en säljkåt försäljare i örat medan jag funderar och kan istället jämföra deras utbud och villkor i lugn och ro.

iceman1975

New member
Ja, det är tillåtet:
http://www.juridikfokus.se/forum_fj/viewtopic.php?p=130&sid=78603c68e67b613b759df8ef15ac3384

Själv använder jag sedan flera år tillbaka enbart Internet för att begära offerter från försäkringsbolag, dels får jag svart på vitt vilka offerter som gäller och dels så slipper jag ha en säljkåt försäljare i örat medan jag funderar och kan istället jämföra deras utbud och villkor i lugn och ro.

Jo, men jag gör både och.. Och ringer jag så blir det väldigt ofta ett billigare pris..:confused:

Förra året ringde jag till ett och samma försäkringsbolag 3 ggr under samma vecka och fick olika priser varje gång..
Trotts att de säger att de sparar offerten en månad..

Verkar vara väldigt mycket okunnigt folk.. Ofta kan de ju inte svara på frågor ang bankörningar osv..

ENGBERG

New member
Folksam 8500:- dyrare än Bilsport mc

Hej Jesper du kan även kolla priset på min hoj.
Folksam skulle ha 10600:- om året för min hoj.
Bilsport mc skulle ha 2100:-
Alltså 8500:- dyrare
Vad beror detta på ?
Jag frågade Folksam varför det skiljer så mycket, men dom kunde inte svara på detta.
Mvh Fredde :rolleyes:

Ullis

Skoj på hoj!
När jag ringt runt & kollat försäkringar så har jag bett dem maila en offert på direkten om jag är intresserad av den. Detta gör jag just för att det hänt mej samma sak som de gjort för dej. Det funkar bra :)

WindDrifter

New member
Erfarenheter av Folksam.

Jag hade en försäkring hos dom från våren 2005.
En av anledningarna att jag valde Folksam var att jag kunde ställa av och på
när jag ville.

I september 2005 upptäcker jag att dom har glömt/missat att jag ställt av min
hoj i 3 månader, maijlar om problemet och det löser sig så att dom sänker den fortsatta månadsavgiften.

Våren 2006 ställer jag på hojen i början på April, och sedan ungefär varannan helg fram till i juni.

Dom noterar alltid omedelbart en påställning, men missar alltid en avställning.
Ett antal mail till folksam resulterar i ingenting, jag får inget svar.

I juni har jag för det året redan betalt ca 6000 för mycket.

Sista gången jag ställde på i september, har dom helt sonika avslutat min försäkring(utan min vetskap), och när jag ställer på hojen startar dom en ny försäkring som är icke avställningsbar och dom vill att jag skall betala 15000.
Jag betalar inte och får inga svar på mina mail.
Jag ställer av hojen och byter till ett annat försäkringsbolag.
Jag har fortfarande inte fått något svar från dom.

EDIT: Glömde en kul detalj.
Varje gång detta inträffat och jag faktiskt fått ett svar från Folksam har dom hänvisat till "problem med datorn" alternativt "vv har inte skickat något avställningsmeddelande till oss".

Så jag kontaktade vv och lyckades få tag på en person(har tyvärr glömt namnet) som gav intryck av att veta vad han pratade om. Han bekräftade att
det är samma system hos vv som skickar notering om påställning(Som Folksam noggrant lyckas notera varje gång) och om avställning(som Folksam noggrant missar varje gång). Det verkar ju ganska rimligt att det är samma system för dessa båda funktioner... men vad vet jag, jag har ju bara arbetat med datasystem de senaste 15 åren....

/p

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
>> Biohazard,

tacksam opm du kan eposta mig exakta detailjer kring din dialog med Folksam, vi behöver allt vad du har - och det måste nmåste vara korrekt.

Sen kommer man att gå igennom hela förloppet i saken, för att spåra exakt vad som hånt - och därmed kan risken för att detta kan hända igen säkerligen minskad.

Spontant kan jag endast tala om lite historik som är från SMC:s erfarenhets bank - och i denne vett vi att alla försäkringsgivera / bolag har nämda problemställning - i särdeleshet när det är variabla avancerade produkter som individuella MC försäkringar. Personlig service har varit ett stort önskemål från SMC medlemmer tidigare - nu är det nog flera som inser att dator/webb system kan ha en del fördelar.

Trevliga Folksam deltog i helgen på SMC:s HojX och vi jobbade aktivt på "kalkyl-datorn" - Vi noterade oss bl.a att det är av största väsentlighet att man ar rätt information..

Hursomhälst eposta mig info´s (min mail hittar du www.svmc.se under SMC / Kansli ) och du kommer få ett seriöst i retur..

ENGBERG skrev:
Hej Jesper du kan även kolla priset på min hoj.

När jag för ett år sedan ringde Folksam´s huvudnummer i Stockholm och sku ha försäkrings uppgift på min R6 - tog det mindre än 4 minutter och trettio sekunder - innan att en mycket trevlig herre talte om pris, konditioner, etc. för mig. Han talte även om för mig att jag fick en special SMC försäkring - för att han kune se att jag hade gått en SMC försäkringskurs för sporthojer..

Nästa dag hade jag alla informationer och försäkringsbrev hemma i brevlådan.

Testa själv - tala gärna om du har gått kurs!
(Jag har nog lite jobbigt att kolla försäkringspriser för alla 70.000 SMC medlem.)

V Saarela

New member
Inte för att jag bryr mig, men:

Ringde Folksam(för två veckor sedan) och skulle teckna en skoterförsäkring på min nya Innova(för att dom är klart billigast på detta, inte annars). Fick en helårspremie på 881:- Om jag tog halvårstid, så blev den 331:- Jag höll givetvist käft och tecknade per halvår. 331:-/halvår är dessutom samma som jag hade på min förra Innova.

Idag kom räkningen. Helt riktigt, så var den på 331:- Däremot var nästa halvår 507:-,med början från 27/10.
Märkligt...alla andra bolag jobbar så att man betalar en större del av försäkringen under den riskfyllda tiden, dvs under sommarhalvåret.

Eller är det så att skoter för dom är snöskoter?(bor i Boden Norrbotten)

Vilka nötter? :)

Hoke

New member
Jag har precis samma erfarenhet av Folksam.

Jag ringde i våras och fick ett pris och de skulle spara offerten.
Ringde igen efter runt en månad och då hittade de ingen gammal offert. Dock fick jag en ny premie som var ca hälften av den första(SMC-försäkringen). Den jag talade med skulle bara kontrollera att jag gått någon av kurserna i datorn, men kunde inte detta just då pga SMC:s server låg nere (sade hon). Hon skulle återkomma dagen därpå -då jag skulle ställa på motorcykeln.
Hon återkom inte under förmiddagen, så jag ringde igen och fick då tala med en man som såg mina offerter flera år tillbaka tiden samt fick en helt ny premie som var ca 1600:- högre än den gången/dagen innan.
Nu har jag fått Försäkringsbrevet men inget sätt att betala det hela på (kan iof bero på att Autogirospapperen dröjjer).

Det verkar inte speciellt säkert eller smidigt det där...