Ljuddämpare

boem01

New member
Planerar semestra i England-Frankrike-Belgien-Holland och Tyskland i sommar. Kör en Yamaha XV 1900 med V&H pipor. Enligt rykten är gräns polisen i Tyskland griniga när man kommer med lite öppnare rör.
Har någon färsk erfarenhet?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Har haft kontakt med flera motorcyklister som stoppats av polis i Tyskland. De kräver dels böter, dels att man byter till originalljuddämpare innan de fick köra vidare eftersom motorcykeln är olaglig. Flera har fått köpa originalsystem på plats = dyrt.
Loud pipes risc rights; jag har bytt tillbaka till original på min Drag Star och kan då också köra på SMCs bankurser. En annan bonus är gladare grannar.
 

lime

Skriver inte
Det finns undantag för när de kan sätta dit dig om du byter pipor. Ett exempel är om du köper en Performance-pipa till din Ducati Monster 695 så är motorcykeln typad både med "original" och med "performance"-pipan och du behöver alltså inte göra någon ombesiktning.
 

Bo Westermark

New member
Har haft kontakt med flera motorcyklister som stoppats av polis i Tyskland. De kräver dels böter, dels att man byter till originalljuddämpare innan de fick köra vidare eftersom motorcykeln är olaglig. Flera har fått köpa originalsystem på plats = dyrt.
Loud pipes risc rights; jag har bytt tillbaka till original på min Drag Star och kan då också köra på SMCs bankurser. En annan bonus är gladare grannar.

Helt riktigt, i Tyskland är det bara orginal som gäller!
 

Raven

New member
Planerar semestra i England-Frankrike-Belgien-Holland och Tyskland i sommar. Kör en Yamaha XV 1900 med V&H pipor. Enligt rykten är gräns polisen i Tyskland griniga när man kommer med lite öppnare rör.
Har någon färsk erfarenhet?

Varför vill folk smälla ? Är det inte bättre att inte reta folk som bor utmed vägen, skrämma sken på hästar å liknande ting.
 

Marie

Banned
Varför vill folk smälla ? Är det inte bättre att inte reta folk som bor utmed vägen, skrämma sken på hästar å liknande ting.

Jag tror att det är nåt psykiskt. Det handlar nog om de stackars barn som inte fick sätta en tvättklämma i cykelhjulet att smattra med när de var små...... :D:cool:
 

Maru

New member
Jag tror att det är nåt psykiskt. Det handlar nog om de stackars barn som inte fick sätta en tvättklämma i cykelhjulet att smattra med när de var små...... :D:cool:

En sån hade jag...därför kör jag orginalpipa idag...:D

Man blir ju dissad på bankörningar ändå när man kör med annat än orginal...så varför bemöda sig.:confused:

Och som nämnts tidigare, vilka grannar gillar BRÖT...:eek:;)
 

MCpassion

New member
Hej!
Tråkigt att vissa här ska dömma andra! Jag uppskattar det positiva med att folk delar med sig av sina erfarenheter - på så sätt kan vi alla bli mera upplysta. Försök låta bli att dömma!

Jag har satt på Leo Vince dämpare för bättre effekt o mera ljud, men låtit bakre strypröret sitta kvar. Då ska den vara typad o laglig o hade inga problem att köra bana med SMC. Har dock ej varit i Tyskland än. En del av nöjet med mc är just ljudet tycker jag själv...
 

jan-olovj

New member
Hej!
Tråkigt att vissa här ska dömma andra! Jag uppskattar det positiva med att folk delar med sig av sina erfarenheter - på så sätt kan vi alla bli mera upplysta. Försök låta bli att dömma!

Jag har satt på Leo Vince dämpare för bättre effekt o mera ljud, men låtit bakre strypröret sitta kvar. Då ska den vara typad o laglig o hade inga problem att köra bana med SMC. Har dock ej varit i Tyskland än. En del av nöjet med mc är just ljudet tycker jag själv...


Jag håller med de som inte förstått detta har missat en hel del av känslan.

Jan-Olov
 

sannybo

Member
En annan sak att tänka på om man är ute på semester och är flera hojar:
Dom som ligger bakom är inte så glada efter en stund när de har legat i brötet efter dig, ska man sluka mil någon dag så är det en pina att ligga bakom.
När vi åkte till Skottland satte jag på orginalsystemet, just för att inte störa bakomvarande MC.
Kompisen som var med och körde HD med raka rör, fick alltid ligga sist i kön. Det var ingen av oss andra som orkade med hans ljud en längre stund.
Jag som satte på orginalsystemet fick ligga först, alltså fick jag bestämma hur vi skulle åka. Ännu en fördel.:D
 

LC4ever

New member
Är ljuddämparna godkända (EC) för hojen så är det inga problem att köra i Tyskland eller England. Kolla upp med tillverkaren vad som gäller.
Jag fick med ett Tyskt typgodkännande till mina pipor när jag köpte dem.
Har själv kört med både BOS och DAM i Tyskland och polarna har haft Akrapovic och Yoshimura, samtliga godkända och utan problem.
 
Last edited:

rejo

New member
Missljud

Har aldrig förstått att en mc skall föra mer väsen en tre lastbilar ihop.
Men det är väl ett ålderstecken.
 
Top