Ljuddämpare

Triumph int

New member
:)
När jag åkte V8 (både "räserbilarna" å "raggarbilarna") så var det raka rör
När jag köpte min lille XT660 så borrades popnitarna raskt ur och innandömmet ligger under bänken på verkstan för att återanvändas vid nästa bes(hadde inte riktigt råd med slipons)
När jag (troligen,gillar XT'n rätt skarpt endå) byter till en kromadgynstolpaddeltrött whatever hoj med en fläskig twin så blir den garanterat luft&BULLER kittad , en twin låter så gött , desto mer desto bättre ;)

Är jag tuffast nu? :D

Du vet ju att tomma burkar skramlar mest,

har man låg effekt (många glidare) brukar det låta lite trött och med
en tom ljuddämpare och låg effekt = högt och fel sorts buller

Lyssna hur en Ducati eller Aprilias hojar (endast +130hk gäller) så får
du höra hur en twin ska bullra.
 

Kenneth

New member
Bor sidan om en landsväg och man jublar inte direkt när en glidarhoj med raka rör dönar förbi i sommarnatten när man skall upp och jobba tidigt på morgonen!
Skillnad på att låta gott och låta högt!
En sporthoj med ett modernt 4-2-1 system märker man knappt men en twin på 1800cc och obefintlig ljud-dämpning är bara en plåga!
Tycker det e skönt att kunna dra på rullen utan att reta upp ett helt kvarter och effektmässigt är det sällan dom mest högljudda som lämnar mest effekt!
Kanske har man blivit gammal men tycker orginal funkar bra, iallafall på mina hojar, och efter en tur till Norge eller sydtyskland tackar öronen en att dom sluppit en massa oväsen!
Finns ju inget löjligare att se än när en tuff hojkille med raka rör petar in öronproppar i öronen innan han sätter på sig hjälmen för att döna iväg med värsta decibellen!
Vad e då vitsen med nåt som låter!
Kanske lite rörigt inlägg men så tänker jag!
 

Chopperbyggarn

New member
Finns ju inget löjligare att se än när en tuff hojkille med raka rör petar in öronproppar i öronen innan han sätter på sig hjälmen för att döna iväg med värsta decibellen!
Vad e då vitsen med nåt som låter!
Kanske lite rörigt inlägg men så tänker jag!

Hade inte tänkt skriva mer i denna tråd men. Dom som jag har träffat som använder öron proppar har uppgett att detta är för att slippa vindbruset i hjälmen och inget annat.
Om man stoppar i öron proppar för att man inte står ut med avgasljudet från sin egen hoj då är man helt ute o "cyklar" det håller jag helt med dig om.
Vill du vara snäll och precisera vad som är "en tuff hojkille"???
Dom som jag känner är varken mer eller mindre "tuffa" än folk i allmänhet oavsett om dom kör sporthoj eller stor V-twin med eller utan ljuddämpare.

Anders.J
 
Last edited:

Pisken

New member
Du vet ju att tomma burkar skramlar mest,

har man låg effekt (många glidare) brukar det låta lite trött och med
en tom ljuddämpare och låg effekt = högt och fel sorts buller

Lyssna hur en Ducati eller Aprilias hojar (endast +130hk gäller) så får
du höra hur en twin ska bullra.

du har så rätt , en rejält trimmad twin (eller V8 för den delen) låter klart bättre med en supertrapp med bara ett par "dämpar brickor" , en italiensk "sport twin" låter åxå helmysigt med rätt slipon , med helt öppet tappar man effekt samt att dom låter nog förjävla högt.
När jag provkörde suzuki 1500an för några veckor sen kändes det helt fel däremot , den lixom "fes sig fram" med orginal rören.(rätt bra klubba i den endå för att vara en "mellan" glidare)
XT'n utan insatser vart "lagom" , tappar säkert lite effekt men vann massa körglädje när det låter lite fräsigare :)
Bor själv rätt nära E4an , får rysningar av välbehag ibland när jag hör nån sporthojj krama ur på påfarten , en högvarvig sporthojj låter BETYDLIGT(iaf alla som har slipon) mer än vilken glidar twin somhelst....eller så gasar inte customfolket speciellt mycket på påfarten , då jag aldrig har hört någon :rolleyes:

Lagom e bäst , "rätt" ljud och på en glidare så spelar utseende in väldigt mycket åxå som Chopperbyggarn sa
 
Last edited:

Tommi

New member
De som låter värst är ju de med mest effekt, men samtidigt så brukar inte
sporthojar behäva använda så mycket effekt för att röra på sig fortare än
de flesta glidare.

Här kommer glädjedödaren..
Det där med att de som låter värst är de med mest effekt är något som mythbusters skulle stämpla med myth busted.
De som tror att högre avgasljud ger högre effekt är ute och cyklar för det gör alldeles utmärkt att konstruera avgassystem som inte stryper motorn utan att göra dem bullriga.
Bland det sämsta man kan göra med sin motorcykel är att hänga på ett par skitballa dragpipes och tro att man har nytta av dem på gatan.
De gör absolut ingen som helst nytta i det varvtalsområdet som nyttjas på gatan.
Så om man bara måste ha de där skitballa tillbehörsdämparna, plocka inte ur insatserna, de sitter inte bara där för ljudnivån utan lyfter även vridet i låg- och mellanregistret.


/ Tommi
 

Triumph int

New member
Du skulle få mer än de ca 60 hk som din 600:a har om du rensad på in- och ut sidan.

Detta gäller endast om det är avstämda insugstrattar och ett rent 4:1.

Men som du säger så tappar du lågfarten med tar igen det med hästlänger på att du har kanske 20 hk extra.

Men en 600:a på 140 hk kommer med samma grejer att ha mycket högre dB.
 

Ove 60+

Active member
Du skulle få mer än de ca 60 hk som din 600:a har om du rensad på in- och ut sidan.

Detta gäller endast om det är avstämda insugstrattar och ett rent 4:1.

Men som du säger så tappar du lågfarten med tar igen det med hästlänger på att du har kanske 20 hk extra.

Men en 600:a på 140 hk kommer med samma grejer att ha mycket högre dB.

:eek: Men det låter mycke trevligare men orensad originaldämpare. :rolleyes: ;)
 

Triumph int

New member
:eek: Men det låter mycke trevligare men orensad originaldämpare. :rolleyes: ;)

En lite dålig sidoeffekt med en tyst hoj är att du kan köra fort utan att det hörs.

Så nu med en tyst hoj så har jag tyvärr höjt farten.

Har du öppet system så kan du inte växla ner och dra till strecket vid omkörningar.
För bor du i en mindre stad blir du snabbt känd som huligan.
 

Chopperbyggarn

New member
En lite dålig sidoeffekt med en tyst hoj är att du kan köra fort utan att det hörs.

Så nu med en tyst hoj så har jag tyvärr höjt farten.

Har du öppet system så kan du inte växla ner och dra till strecket vid omkörningar.
För bor du i en mindre stad blir du snabbt känd som huligan.

En nyfiken fråga: Påverkar en tyst hoj "fartblindeheten" på annorlunda sätt än en ljudlig hoj?

Anders.J
 

UglyJazz

New member
OK med buller?

Är det OK om moppegrabbarna med sina EU-mopeder vill att det ska låta lite tuffare? (Bålgetingsvärmliknande ylande icke-ljud)

Är det OK om alla lastbilsåkare rensar rören i sina lastbilar för att dom vill odla myten om att det är manligt om det låter lite? (Vrålande buller som väcker såna som varit avlidna i kortare tid än trettio dagar)

Tänk på att dom (ni?) som bullrar kommer att orsaka att det blir förbud mot framförande av mc på vissa vägavsnitt såsom det är arrangerat i Tyskland.
Låt dämparen sitta där den ska och mickla inte så förbannat med ljudet. Det låter inte fräänare bara för att det låter högre...

Den som kör odämpat önskar jag en dagligen återkommande kortege av trimmade EU-mopeder förbi sovrumsfönstret strax efter läggdags varje kväll.

PS Sitter det inte rätt dämpare där när ni köper hojen ska ni be att få pengarna tillbaka för då har ni blivit lurade...DS
 

Ove 60+

Active member
En lite dålig sidoeffekt med en tyst hoj är att du kan köra fort utan att det hörs.

Så nu med en tyst hoj så har jag tyvärr höjt farten.

Har du öppet system så kan du inte växla ner och dra till strecket vid omkörningar.
För bor du i en mindre stad blir du snabbt känd som huligan.

:confused: :eek: :p :p :D :D :D Det var tre riktigt dåliga argument på raken!:rolleyes:
 

Kenneth

New member
En lite dålig sidoeffekt med en tyst hoj är att du kan köra fort utan att det hörs.

Så nu med en tyst hoj så har jag tyvärr höjt farten.

Har du öppet system så kan du inte växla ner och dra till strecket vid omkörningar.
För bor du i en mindre stad blir du snabbt känd som huligan.

Är en av de främsta anledningarna till att jag kör orginal!
Vill man ta hojen en sen kväll eller tidig morgon när det är bilfritt på vägarna så stör man inte en kotte när man ligger på skyddet!
 

Kjell-Anders

New member
Det finns två anledningar att inte bullra, jag tar den viktigaste först: HÄNSYN. Vi måste visa hänsyn till våra medmänniskor och för oss motorcyklister är undvikande av störande buller samt hänsynsfull körning av största vikt. Och skulle vi strunta i omgivningen kan det dessutom drabba oss i form av restriktioner.
Jag tycker faktiskt att samhället i stort tar stor hänsyn till oss, inte minst tack vare SMC:s förtjänstfulla arbete. Detta bör vi inte förstöra.

Den andra anledningen är att mixtrande med avgassystem inte nödvändigtvis ger en önskad effektökning, i värsta fall kan effekten och - än värre - körbarheten drabbas. Vridmomentkurvan riskerar att förflyttas till ett olämpligt område.
Upplevda effektökningar kan ofta tillskrivas placeboeffekten.
 

påK-en

New member
Det finns två anledningar att inte bullra, jag tar den viktigaste först: HÄNSYN. Vi måste visa hänsyn till våra medmänniskor och för oss motorcyklister är undvikande av störande buller samt hänsynsfull körning av största vikt. Och skulle vi strunta i omgivningen kan det dessutom drabba oss i form av restriktioner.
....................................................................................

Håller med, har kört med rätt öppna system (som suttit på när jag handlat), nu efter 60 har jag tänkt om, speciellt eftersom jag numera rätt ofta startar vid halvsjutiden i ett radhusområde.
Har ett antal gånger rullat cykeln ut på stora gatan innan jag startat men det bor ju folk efter den gatan också.
Numera låter det inte så mycket om mina hojjar, kan inte direkt påstå att jag fått nån kännbar effektminskning heller - om så är så räcker det som finns kvar.
 

Robbie

New member
Min åsikt är att ett öppet slip-on på en H-D låter klart på gränsen. Låter bra på dagen men ifall man vill svänga in på kvarteret efter tio...nja. Om man hör en med helt öppet system tycker jag mest det är störande även om det är mitt på dan.

Det som verkligen är en pest är ju effektljuddämparna elle rensade rör på mopeder...fyfasen!

/R
 

jan-olovj

Active member
Olika dämpare låter inte lika mycket, jag hade tidigare Silverteil på min Dragstar, vid låga varv bullrade hojen inte mycket man tänkte knappt på det, men däremot när jag drog på var det värre. En klubbkamrat hade andra dämpare på sin hoj som dessutom hade mindre cylindervolym dom lät alldeles förfärligt. Det jag vill säga med detta är att det är gott när en hoj låter som en sådan men det får vara inom vettiga gränser och med förnuft.
 

Tyrannosaurus

New member
Har inte sett den här tråden förrän nu. Men det där i början på tråden om varför glidare vill bullra fattar inte jag heller. Det låter varken vackert eller vasst och alla låter likadant, som fiskebåtar utan ljuddämpare.

Det är speciellt jobbigt på mc-träffar på söndagsmorgon om man vill sova en stund när den ena fiskebåten efter den andra startas upp och varvas. "Lyssna på den här då puttputtputtputtputt, och den här då puttputtputtputtputt" osv. av vars ägare som tror att det låter vasst, vackert eller nåt, men som i verkligheten bara tjoffar, puttputtar och mest låter som en gammal bil med trasig ljuddämpare, i bästa fall ;)

Förvisso tror jag på devisen "loud pipes save lifes" eftersom jag själv har märkt att det verkar funka. Men varför köper man en hoj men slö motor för att sedan sätta på effektsystem, trimma, bänka och fixa. Vill man ha lite klös är det väl då bättre att köpa något som har pulver från början, t.ex. en PowerCruiser typ V-Max, Valkyrie, Rocket III, BossHoss eller liknande.

Här kommer föresten det sökta svaret på varför det kallas "paddelhoj". Sitter man i gynstols-position och en tung gaffel långt fram som vill falla så paddlas det ofta en del vid start och stopp. Sen att dessa hojar har blivit jättepoppis bland gamla gubbar som har köpt rebellkit på gamla dar och fick hojkortet på köpet någon gång i tidernas begynnelse och egentligen inte kan köra gör det inte mindre komiskt att se starten och stoppen ;)
Numera paddlar jag tyvärr lite själv istället för att sätta ner högern som jag brukar, men det beror på helt andra anledningar :(

Föresten på tal om de kompletta rebellkiten som brukar vara av ett visst märke... De som någon gång har varit på Holger Dansketräffen kanske har sett vad som står väl synligt längst bort på campingen. Det står "H" "D" men stora bokstäver - vilket betyder - s**th*s! :D ;)
 
Last edited:
Top