Ljuddämpar fråga ang min honda panna 1100 st

Marie

Banned
Tack! :eek:

Jag känner att det i detta fallet - liksom när det gäller "extremt beteende" - snart är dags att vi hojåkare rannsakar oss själva och försöker bilda enad front och påverka det fåtal som skapar - eller i framtiden hotar skapa - problem för oss alla, i form av olika restriktioner.

Och att köra omkring med ett avgassystem som skapar onödigt buller är faktiskt också en form av extremt beteende, som gör många människor i vår omgivning fientligt inställda till motorcyklar och motorcyklister.

Jag tycker att en sån där mojäng som känner av motorns varvtal via växelströmsgeneratorn och spelar upp önskat valbart motorljud i hörlurar under hjälmen borde kunna bli en användbar kompromiss. Den som vill kan då ha den "skönsång" han eller hon önskar och omgivningen får - en åtminstone relativ - tystnad.

I början av september hålls vid Faaker See i Österrike "European Bike Week" en mycket stor mc-träff, som sponsras av Harley-Davidson och drar till sig tiotusentals motorcyklister främst customåkare. Det är INTE roligt att vara motorcyklist och bo på en camping sådär fem mil från träffen, för på landsvägen utanför drar det ständigt fram "bombskvadroner" av H-D och liknande med raka rör. Följden blir åtskilliga knutna nävar i luften från människor som är där för att ha semester och vila upp sig, och en MYCKET negativ stämning mot allt vad motorcyklar heter.

I år tog för första gången polisen ordentligt tag i bullerproblemet, och avskyltade och bötfällde ett antal av de värsta bullermarodörerna. Rekordnoteringen var en H-D som noterades till 127 db, men det var flera tiotal av de stoppade som låg över 120 db.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag tycker att en sån där mojäng som känner av motorns varvtal via växelströmsgeneratorn och spelar upp önskat valbart motorljud i hörlurar under hjälmen borde kunna bli en användbar kompromiss. Den som vill kan då ha den "skönsång" han eller hon önskar och omgivningen får - en åtminstone relativ - tystnad.

Finns det? Fungerar det bra?

Jag kör (bana pratar vi nu) ganska mkt med öronen, lyssnar och känner in motorn för att få rätt helhetsintryck. Problemet med ljudkraven är att man måste bullra en hel del för att höra nåt avgasljud genom vindbullret. Jag hade nu ett system som låg precis på gränsen, och det var ibland svårt att veta hur mkt man la på då.

Å andra sidan när jag tänker efter så ger säkert en sån pryl bara ett visst ljud vid ett visst varv.. Då det låter olika beroende på påslag., motstånd osv så skulle det nog inte duga :(

Annars kanonbra för oss som vill höra vad vi gör men få behålla våra banor :)
 

990 Adventure

New member
Funkar det, ingen aning men !

Finns det? Fungerar det bra?

Jag kör (bana pratar vi nu) ganska mkt med öronen, lyssnar och känner in motorn för att få rätt helhetsintryck. Problemet med ljudkraven är att man måste bullra en hel del för att höra nåt avgasljud genom vindbullret. Jag hade nu ett system som låg precis på gränsen, och det var ibland svårt att veta hur mkt man la på då.

Å andra sidan när jag tänker efter så ger säkert en sån pryl bara ett visst ljud vid ett visst varv.. Då det låter olika beroende på påslag., motstånd osv så skulle det nog inte duga :(

Annars kanonbra för oss som vill höra vad vi gör men få behålla våra banor :)

Jag har ingen aning om det funkar med en sån pryl eller inte, däremot kan jag garantera att vad gäller enduro så är det bara en vanesak, kör numera alltid med höreselproppar och har inga problem med att höra vad jag behöver för att få rätta känslan, tillomed så att jag växlar tidigare och känner bättre i magen när jag bör göra det, hörselpropparna gör att jag blir inte lika trött av bullret , har även provat el hoj och visst var det ovant men man lär sig att ta in andra saker för att få den där rätta känslan, och att bullra gör ju inte att det går fortare eller att mc.n faktiskt går fortare även om det låter så ,däremot stör det dom som inte gillar mc åka vilket leder till dålig publicitet.
 

Skye

Kör Mycket!
Sennheiser har skapat en mojäng för att avleda turbulens buller för öronen med att ta bort vinande vindljud och ha en bullerredundant kopplad till öronen i form av snäcka eller lurar. Just denna frekvensen av ljud leds bort och du hör din egen motor om den inte ligger på samma frekvens. Du kommer höra och känna öppna rykrör eftersom de skapar vibrationer i lufttrycket och hade önskat att även svensk polis och bilprovning gjort en gemensam sak i ta bort onödigt buller i miljön överstigande en viss DB nivå. Jag gillar gott ljud från dämpare men när de hörs från 1 mils håll då har bilprovningen missat nåt.
 

SuperRetard

New member
Jag har ingen aning om det funkar med en sån pryl eller inte, däremot kan jag garantera att vad gäller enduro så är det bara en vanesak, kör numera alltid med höreselproppar och har inga problem med att höra vad jag behöver för att få rätta känslan, tillomed så att jag växlar tidigare och känner bättre i magen när jag bör göra det, hörselpropparna gör att jag blir inte lika trött av bullret , har även provat el hoj och visst var det ovant men man lär sig att ta in andra saker för att få den där rätta känslan, och att bullra gör ju inte att det går fortare eller att mc.n faktiskt går fortare även om det låter så ,däremot stör det dom som inte gillar mc åka vilket leder till dålig publicitet.

Nu känns det som att du inte läste hela inlägget..

Jag åker alltid med turbopluggar. Men i 200 brusar det rätt bra av vinden ändå ;) I 120 (medellåg kurvfart) bullrar vinden precis på gränsen för att överrösta avgasljudet, och ljudet vill jag ha precis i kurvan så man kan höra in både nedväxlingar och utgångarna (nedväxlingarna är av nån anledning inget större provlem dock).

På rakorna skiter jag i vilket, där kan jag ha elmotor om den ger effekt nog.

Och att jämföra med skogen blir ju rätt galet, där går det ju sällan över depåfart i jämförelse så vinden är ingen faktor. Och då hör man ju motorn utan problem oavsett volym. Right?
 

990 Adventure

New member
jag har läst och fattar inte vad jag missar

Nu känns det som att du inte läste hela inlägget..

Jag åker alltid med turbopluggar. Men i 200 brusar det rätt bra av vinden ändå ;) I 120 (medellåg kurvfart) bullrar vinden precis på gränsen för att överrösta avgasljudet, och ljudet vill jag ha precis i kurvan så man kan höra in både nedväxlingar och utgångarna (nedväxlingarna är av nån anledning inget större provlem dock).

På rakorna skiter jag i vilket, där kan jag ha elmotor om den ger effekt nog.

Och att jämföra med skogen blir ju rätt galet, där går det ju sällan över depåfart i jämförelse så vinden är ingen faktor. Och då hör man ju motorn utan problem oavsett volym. Right?

Vad är det jag missar, du åker bana ,visst men inte åker du o lyssnar på ditt avgasljud eller ! det är väl mer känslan som hojen ger sammanlagt som gäller, åtminstånde uppfattar jag det så, vare sig det är skog eller bana, mc eller bil, och precis som för mc så har vi krav på oss(Porscheklubben) att hålla oss inom angivna bullergränser för bantillståndet, varje överträdelse leder till mer svårigheter att få utöva vår hobby.
 

JoHu

New member
Ett test från vardagen, funnet från adventurerider.com

Detta kan nog kanske anses lite offtopic.....men jag postar ändå

Här är det lite korpade länkar från adventurerider där två herrar från Finland har testat vad som är skillnaden mellan slipon + mappad vs. original.

En 20 kg tyngre förare sitter på orginalhoj, märk väl hur länge original hojjen står emot den mappade maskinen i acctestet.
http://youtu.be/0twPXeOQT-0

20 kg tyngre föraren på mappad + Wingslipon hojjen, här pinnar originalhojen i från direkt.
http://youtu.be/5UNyUW80ScY

Som alla andra "mappar med högljudsburkar" å sånt jox så "flyttar" man bara en liten del av effekten till en annan del av effektregistret, på bekostnad av nåt annat...som lågvarvsområdet (under 5000 v/min) i detta fall. (KTM 690 enduro har ett max varv på 8500)
Hur många ligger på den övre skalan av varvområdet när man vinglar runt på stan?
Banrejsare är ju endast dom som anser att allt varvtal under halva maxvarvtalet är tomgång.

...å till slut kan jag konstatera att.
Lägg inte ut surt skattade peningar på eftermarknadsljudämparburkar, påwerkåmanders, mappar....eller vad dom nu heter.
Börja att äta mindre då kommer man minska i vikt, som en bieffekt så får man mer pengar till däck och bensin, :tummenupp bäst av allt är att man kör ifrån polarn med sin "högvolyms-effektsmaskin".
 

SuperRetard

New member
Vad är det jag missar, du åker bana ,visst men inte åker du o lyssnar på ditt avgasljud eller ! det är väl mer känslan som hojen ger sammanlagt som gäller, åtminstånde uppfattar jag det så, vare sig det är skog eller bana, mc eller bil, och precis som för mc så har vi krav på oss(Porscheklubben) att hålla oss inom angivna bullergränser för bantillståndet, varje överträdelse leder till mer svårigheter att få utöva vår hobby.

Du missar att jag tyckte det verkade va en bra lösning om man kunde få ljudet på annat sätt, eftersom jag med min svemoenliga hoj har svårt att få den feedback jag vill ha så fort det går snabbare än 2an.

Mao skulle jag gärna ha en ÄNNU tystare hoj just av ovan nämnda skäl, å ena sidan. Men mer buller för att få en komplett bild å andra sidan.
 

990 Adventure

New member
Du missar att jag tyckte det verkade va en bra lösning om man kunde få ljudet på annat sätt, eftersom jag med min svemoenliga hoj har svårt att få den feedback jag vill ha så fort det går snabbare än 2an.

Mao skulle jag gärna ha en ÄNNU tystare hoj just av ovan nämnda skäl, å ena sidan. Men mer buller för att få en komplett bild å andra sidan.
det missade jag , kan jag säga helt säkert, läst en gång till men fattar inte fortfarande, men det är inte första gången jag missat något, gör inget och nu lägger jag ner diskusionen.
 

Bodensaren

New member
Tillverkare av motorcyklar lägger ned massor med pengar på att optimera motorcykelns utrustning, detta görs med en massa olika parametrar, inte bara ljudnivå effektuttag vid ett visst varvtal, dom tar också i beaktande att cykeln ska fungera över ett bredare register samt att ägaren ska få ut så många mil som möjligt. Om jag väljer att förändra något i mc:ns utrustning så gör jag det på bekostnad av något annat, detta är väl helt okay om jag är ute efter en hög toppeffekt under en kort tid (jämför med tävlingsmaskiner), för att kunna sälja en motorcykel som fungerar för de flesta i vardaglig trafik med beaktande av de regler som myndigheterna ställer, måste tillverkarna göra kompromisser. Däremot om jag vore missnöjd med effekten på min cykel, då skulle jag fundera på att byta till en mc med mera effekt än den jag har nu.
 
Top