990 Adventure
New member
Får även hälsa den nya Marie, till forumet, en ny ödmjuk tjej kram på dig.
Jag tycker att en sån där mojäng som känner av motorns varvtal via växelströmsgeneratorn och spelar upp önskat valbart motorljud i hörlurar under hjälmen borde kunna bli en användbar kompromiss. Den som vill kan då ha den "skönsång" han eller hon önskar och omgivningen får - en åtminstone relativ - tystnad.
Finns det? Fungerar det bra?
Jag kör (bana pratar vi nu) ganska mkt med öronen, lyssnar och känner in motorn för att få rätt helhetsintryck. Problemet med ljudkraven är att man måste bullra en hel del för att höra nåt avgasljud genom vindbullret. Jag hade nu ett system som låg precis på gränsen, och det var ibland svårt att veta hur mkt man la på då.
Å andra sidan när jag tänker efter så ger säkert en sån pryl bara ett visst ljud vid ett visst varv.. Då det låter olika beroende på påslag., motstånd osv så skulle det nog inte duga
Annars kanonbra för oss som vill höra vad vi gör men få behålla våra banor
Jag har ingen aning om det funkar med en sån pryl eller inte, däremot kan jag garantera att vad gäller enduro så är det bara en vanesak, kör numera alltid med höreselproppar och har inga problem med att höra vad jag behöver för att få rätta känslan, tillomed så att jag växlar tidigare och känner bättre i magen när jag bör göra det, hörselpropparna gör att jag blir inte lika trött av bullret , har även provat el hoj och visst var det ovant men man lär sig att ta in andra saker för att få den där rätta känslan, och att bullra gör ju inte att det går fortare eller att mc.n faktiskt går fortare även om det låter så ,däremot stör det dom som inte gillar mc åka vilket leder till dålig publicitet.
Nu känns det som att du inte läste hela inlägget..
Jag åker alltid med turbopluggar. Men i 200 brusar det rätt bra av vinden ändå I 120 (medellåg kurvfart) bullrar vinden precis på gränsen för att överrösta avgasljudet, och ljudet vill jag ha precis i kurvan så man kan höra in både nedväxlingar och utgångarna (nedväxlingarna är av nån anledning inget större provlem dock).
På rakorna skiter jag i vilket, där kan jag ha elmotor om den ger effekt nog.
Och att jämföra med skogen blir ju rätt galet, där går det ju sällan över depåfart i jämförelse så vinden är ingen faktor. Och då hör man ju motorn utan problem oavsett volym. Right?
Vad är det jag missar, du åker bana ,visst men inte åker du o lyssnar på ditt avgasljud eller ! det är väl mer känslan som hojen ger sammanlagt som gäller, åtminstånde uppfattar jag det så, vare sig det är skog eller bana, mc eller bil, och precis som för mc så har vi krav på oss(Porscheklubben) att hålla oss inom angivna bullergränser för bantillståndet, varje överträdelse leder till mer svårigheter att få utöva vår hobby.
det missade jag , kan jag säga helt säkert, läst en gång till men fattar inte fortfarande, men det är inte första gången jag missat något, gör inget och nu lägger jag ner diskusionen.Du missar att jag tyckte det verkade va en bra lösning om man kunde få ljudet på annat sätt, eftersom jag med min svemoenliga hoj har svårt att få den feedback jag vill ha så fort det går snabbare än 2an.
Mao skulle jag gärna ha en ÄNNU tystare hoj just av ovan nämnda skäl, å ena sidan. Men mer buller för att få en komplett bild å andra sidan.