Ljuddämpar fråga ang min honda panna 1100 st

Fistkiller

New member
Hej ny här på forumet kul med likasinnade folk, har en lite fundering ang mitt blås som är original men vill ha lite mer ljud,hade innan en glidare med nice sound, någon som har något tips eller måste kanske byta till annat,alla tips mottages varmt :p
 

Marie

Banned
Skaffa dig en mp3-spelare och spela in det oljud du vill höra, och lyssna sedan på det i hörlurar under hjälmen när du är ute och kör. Då slipper alla vi andra höra på eländet....

Mycket billigare för dig och mycket njutbarare för alla oss andra.
 

HkanB

New member
Hej ny här på forumet kul med likasinnade folk, har en lite fundering ang mitt blås som är original men vill ha lite mer ljud,hade innan en glidare med nice sound, någon som har något tips eller måste kanske byta till annat,alla tips mottages varmt :p

Instämmer andligen i Maries kommentar med tilläggen att är det verkligen rätt hoj...för mer? ljud?:confused:
Och mycket läppstift gör ingen...glidare av en panna! :rolleyes:
 

TMax500

Member
Fistkiller är nyregistrerad. 1 (ett) inlägg. Och så bli han påpangad direkt med rätt tuffa kommentarer. Som inte ens svarar på hans fråga. Inte särskilt trevligt eller välkomnande...

Skäms, som straff blir det inget godis på lördag! ;)

EDIT: i själva sakfrågan har jag inget att tillföra. Har du googlat på Pan European 1100 + Acrapovic eller Leo Vince eller GPR eller något annat ljuddämparmärke? Finns det kanske något på YouTube som du kan lyssna på?
 
Last edited:

HkanB

New member
Fistkiller är nyregistrerad. 1 (ett) inlägg. Och så bli han påpangad direkt med rätt tuffa kommentarer. Som inte ens svarar på hans fråga. Inte särskilt trevligt eller välkomnande, eller?

Skäms, som straff blir det inget godis på lördag! ;)

EDIT: i själva sakfrågan har jag inget att tillföra. Har du googlat på Pan European 1100 + Acrapovic eller Leo Vince eller GPR eller något annat ljuddämparmärke?

Nåja...påpangad å påpangad?
Teknos förlag gav en gång i tiden ut en serie böcker som hette "Hur du får ut mest av din xxxx". I förordet står något i stil med: Bilägaren rekommenderas att inte vidtaga någon modifikation som inte medför någon teknisk vinst!"
Så visst...går det att spara ett par kilo eller två så...finns väl nån vinst.
Men sannolikt är det som för de flesta av oss att är det prestanda man är ute efter så är det både billigare och nyttigare att gå ned i vikt än att "trimma"! Byta avgasningsrör på en panna är som...
Fast var och en blir salig på sitt vis. :rolleyes:

Och om än ett svar försent...välkommen!

Å, nej jag kollar aldrig hur många eller få inlägg ngn gjort! Borde jag göra det och hur borde jag i så fall anpassa mig till den observerade siffran?
[EDIT] För den som ev. läser det här i efterhand...forum admin borde nog införa taggen [RETHORICAL][/RETHORICAL] så att man kan få hjälp med framförandet av det eventuella budskapet.[/EDIT] Mer om detta finns här.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Skäms, som straff blir det inget godis på lördag! ;)

Nå, av någon anledning tror jag inte att just det straffet biter på Marie - som knappast är den som firar "Halloween" ...

Annars har du rätt: Fistkiller, välkommen till forumet!

Two Brothers CA har slip on till ST 1100 http://www.twobros.com/Cust_Service/Install_Inst/005-0804x_Inst.pdf
och antalet träffar på ST 1100 slip on var faktiskt fler än väntat:
https://www.google.se/#hl=en&biw=19....r_pw.r_qf.&fp=5d2640a58fea555d&bpcl=37189454




...men sedan håller jag ju förstås med de två som nu sitter i godiskarantän:
Pannans viskande gång är ju en av modellens stora tillgångar. Synd att bullra till den.



Hampe
 

TMax500

Member
Nåja...påpangad å påpangad? ....Å, nej jag kollar aldrig hur många eller få inlägg ngn gjort! Borde jag göra det och hur borde jag i så fall anpassa mig till den observerade siffran?
Du får göra som du vill. Jag, för min del, tyckte ni var lite tuffa i kommentarerna mot en "newbie" på forumet. Marie skrev om oljud och elände. Du skrev att du instämmer och att mycket läppstift inte hjälper. Lite hårt. En del tar illa vid sig, andra tål det. Men man vet inte vem som tål det och vem som känner sig tilltufsad. Kanske tvekar inför att skriva fler inlägg efter blivit (lite) knäppt på näsan?
 

V Saarela

New member
Lyssnade lite på ljud på tuben. Har ju hört en Panna med slipon(two brothers) i verkligheten. Grymt ljud från V4 spisen och tycker inte ljuden på youtube ger rättvisa.
 

Chopperbyggarn

New member
Hej ny här på forumet kul med likasinnade folk, har en lite fundering ang mitt blås som är original men vill ha lite mer ljud,hade innan en glidare med nice sound, någon som har något tips eller måste kanske byta till annat,alla tips mottages varmt :p

Välkommen och hoppas at du hittar ett system som du gillar:tummenupp

Var noga med att spara orginalsystemet och låt bli att modifiera detta.... kan bli nödvändigt att ha detta tillgängligt i framtiden... om du förstår vad jag menar.:wink:

Anders.J
 

Kjell-Anders

New member
Jag har läst om en manick för 3-400 kr som "förvandlar" en tam standardbil till en 6, 8 eller 12-cylindrisk d:eek:. Kopplas till bilstereon och ger en massa välljud i kupén. Ska tydligen förändra körupplevelsen rejält!
Fördelen är att ingen annan behöver bli störd och att åtgärden är billig. Något liknande vore väl perfekt även till motorcyklar, ett annat plus är också att man kan stänga av eller sänka volymen på långkörningar.
 

Marie

Banned
Ja det borde ju någon kunna fixa till så att den även fanns med odämpad Harley, Ducce, Retta och kanske BMW-boxer som alternativ. Borde kunna bli en lysande succé

Till trådskaparen vill jag framföra en ursäkt och ett senkommet "Välkommen".
Tyvärr är jag såååå trött på bullermarodörer på s.k. glidare, att jag reagerar med förlängda märgen...
 

Niklasinorr

New member
I Kalifornien har de väldigt hårda ljudkrav, på avgasljud. Pioneer byggde en showhoj för en massa år sedan, något chopperbygge med en massa futuristiska detaljer. Det som var speciellt var att de hade en riktigt fet ljudanläggning på hojen, sen mickade de ut avgasljudet i ljudanläggningen, föraren hade en volymkontroll på styret så det var bara att kräma på. Det ironiska är att det var helt lagligt att låta mycket bara det inte var avgasbuller... :)
 

HkanB

New member
Nå, av någon anledning tror jag inte att just det straffet biter på Marie - som knappast är den som firar "Halloween" ...

Annars har du rätt: Fistkiller, välkommen till forumet!

Two Brothers CA har slip on till ST 1100 http://www.twobros.com/Cust_Service/Install_Inst/005-0804x_Inst.pdf
och antalet träffar på ST 1100 slip on var faktiskt fler än väntat:
https://www.google.se/#hl=en&biw=19....r_pw.r_qf.&fp=5d2640a58fea555d&bpcl=37189454

...men sedan håller jag ju förstås med de två som nu sitter i godiskarantän:
Pannans viskande gång är ju en av modellens stora tillgångar. Synd att bullra till den.

Hampe

Tur då att det är billigare att banta än att trimma! :wink:
Skämt åsido så, jag håller med synd, verkligen synd att bullra till något som är så diskret ljudmässigt.
 

Fistkiller

New member
Har tyvärr ingen Mp3 spelare,att ett fylligt ljud inte custom ljud jag är ute efter mest för att höra motorn är igång,upp till var och en .... tack ni andra som fattar vad jag typ menar,hoppas på trevliga mc folk som man kan få tips o råd av :victorious:
 

Fistkiller

New member
Tack för tipset på you tube det är typ slipon avgas jag vill ha, mycket på grund av att jag innan hade en stor custom hoj med gott ljud i sen håller jag med om att det inte passar min typ av hoj,vill bara förhöja det en aning :) okej Marie det är lugnt ingen fara på taket :) Tack alla för visat intresse Mvh Fistkiller
 

Bighoj

New member
Skaffa dig en mp3-spelare och spela in det oljud du vill höra, och lyssna sedan på det i hörlurar under hjälmen när du är ute och kör. Då slipper alla vi andra höra på eländet....

Mycket billigare för dig och mycket njutbarare för alla oss andra.

Ha ha .....Du e ju rolig med dina inlägg,det var det bästa jag hört på länge.
 

SuperRetard

New member
Nåja...påpangad å påpangad?
Teknos förlag gav en gång i tiden ut en serie böcker som hette "Hur du får ut mest av din xxxx". I förordet står något i stil med: Bilägaren rekommenderas att inte vidtaga någon modifikation som inte medför någon teknisk vinst!"
Så visst...går det att spara ett par kilo eller två så...finns väl nån vinst.
Men sannolikt är det som för de flesta av oss att är det prestanda man är ute efter så är det både billigare och nyttigare att gå ned i vikt än att "trimma"! Byta avgasningsrör på en panna är som...
Fast var och en blir salig på sitt vis. :rolleyes:

Och om än ett svar försent...välkommen!

Å, nej jag kollar aldrig hur många eller få inlägg ngn gjort! Borde jag göra det och hur borde jag i så fall anpassa mig till den observerade siffran?
[EDIT] För den som ev. läser det här i efterhand...forum admin borde nog införa taggen [RETHORICAL][/RETHORICAL] så att man kan få hjälp med framförandet av det eventuella budskapet.[/EDIT] Mer om detta finns här.


Å andra sidan är det väl det främsta skälet till att man byter? Bara mellanröret på min (förra) hoj väger lika mkt som helsystemet. Sparar säkert 10 kilo på att byta, och så får man kanske ett par extra hästar också med annat filter, Power Commander och bra mapp. Men vikten är den stora vinsten som jag ser det.

Varför man skulle lägga pengar på prestanda på en sån hoj (eller glidare för den delen) är dock för mig en gåta. Verkar lättare att bara köpa en hoj som rör på sig från början istället för att försöka sminka en gris.


TS: Sök på youtube etc efter alternativ och sen Ebay för bästa affär.. Du söker nåt rätt smalt så det är nog din bästa chans.
 

V Saarela

New member
I Kalifornien har de väldigt hårda ljudkrav, på avgasljud. Pioneer byggde en showhoj för en massa år sedan, något chopperbygge med en massa futuristiska detaljer. Det som var speciellt var att de hade en riktigt fet ljudanläggning på hojen, sen mickade de ut avgasljudet i ljudanläggningen, föraren hade en volymkontroll på styret så det var bara att kräma på. Det ironiska är att det var helt lagligt att låta mycket bara det inte var avgasbuller... :)

Holland också :)

 
Top