Kollade lite hyrpriser och det verkar kosta ca 14-15000 för en månad, även för "mindre" hojar typ 650. Jag kan ju hyra nån dag här och där istället men det hade varit trevligt med en brukshoj så man kunde dra iväg och köpa dagens frallor på morgonkvisten, typ. Alternativet är att köpa nåt gammalt ras men det varken orkar eller vågar jag.
Dessutom verkar det finnas krav på att man ska haft A-kortet minst tre år när man hyr hojar över 125cc, på Lanzarote hade dom samma regel om man läste uthyrarnas hemsida men när jag väl hyrde hojen sket dom i det.
Finns en anledning till att jag har en hoj stående i Spanien
Dock är det inte så enkelt att bara köpa nått "ras" då ägarbyte inte bara är att knappa in i en App eller skicka in en gul blankett utan det tar en vecka typ och kostar en slant, vet dock inte hur mycket då jag köpte min hoj på en firma och avgifterna ingick i priset "TRANSFERENCIA Y GASTOS DE GESTORIA INCLUIDOS EN EL PRECIO".
Köper du privat kanske det går att komma runt det, men köper du av en firma måste du även ha en ett bevis på att du har en adress att parkera hojen på samt ett Spanskt personnummer för icke residenta (NIE-nummer). Och så har vi det här med försäkring, då Spanien har ett bonussystem vilket gör insteget ganska högt om man inte har ägt en fordonsförsäkring i Spanien inom de senaste 6 månaderna.
Mitt förslag är att du hyr en vecka av Motorcycle TouringSpain som jag länkar till ovan. De hämtar dig i Nerja första hyresdan och skjutsar tillbaks dig dagen du lämnar tillbaka hojen. Hör med Ron eller Graham om tillgång och pris beroende på hoj och hyreslängd.