Ducatista
New member
20 nov hade man möjlighet att chatta med Sydsvenskans motorreporter Lasse Holmström. En av frågorna han fick var denna och när man tänker till på svaret som ges kan man inte bli annat än skrämd.
Är det verkligen bättre att trafikanter med bristande trafikkunskap får fortsätta köra bil för att de annars skulle öka olycksstatistiken som oskyddad trafikant?
___________________
Stefan D: Har det någon gång övervägts att ha återkommande kontroller av bilisternas trafikkunskaper? Bilarna kontrolleras varje år, men en bil kan vara hur bra som helst - om föraren har bristfälliga kunskaper blir ekipaget en trafikfara.
Lasse Holmström: Både gamla Trafiksäkerhetsverket och Vägverket tittade på det, men la det åt sidan, bland annat med erfarenhet från andra länder där man var tvungen att förnya körkortet vid en viss ålder. De som inte klarade - eller ville förnya - körkortet valde i stället att cykla eller köra moped. Det vill säga bli oskyddade trafikanter. Och olyckorna ökade också för dessa trafikantkategorier. Och de olyckorna fick allvarligare konsekvenser än om de suttit i en bil.
Är det verkligen bättre att trafikanter med bristande trafikkunskap får fortsätta köra bil för att de annars skulle öka olycksstatistiken som oskyddad trafikant?
___________________
Stefan D: Har det någon gång övervägts att ha återkommande kontroller av bilisternas trafikkunskaper? Bilarna kontrolleras varje år, men en bil kan vara hur bra som helst - om föraren har bristfälliga kunskaper blir ekipaget en trafikfara.
Lasse Holmström: Både gamla Trafiksäkerhetsverket och Vägverket tittade på det, men la det åt sidan, bland annat med erfarenhet från andra länder där man var tvungen att förnya körkortet vid en viss ålder. De som inte klarade - eller ville förnya - körkortet valde i stället att cykla eller köra moped. Det vill säga bli oskyddade trafikanter. Och olyckorna ökade också för dessa trafikantkategorier. Och de olyckorna fick allvarligare konsekvenser än om de suttit i en bil.