Lidlhjälmar

DearHunter

New member
Är bara hjälmen CE-märkt så är den godkänd, och därmed riskerar jag inte att åka på den onödiga utgift som böter utgör. Det är fullt tillräckligt för mitt vidkommande.

Hade inte lagen och bötesrisken funnits hade jag sannolikt kört utan hjälm, och därmed sluppit den onödiga utgift hjälmen innebär.

Wow! Vilda marie.... ;)

Inge kul med stenskott....:cool:
 

Frank S

New member
Jag vill inte byta liv med min kompis som bara skulle ta en testsväng utan hjälm på gatan i villakvarteret efter att han meckat med sin hoj. Han fastnar med byxbenet på något sätt så han inte kan ta stöd när han skall vända runt utan drar i backen handlöst och slår i huvudet utan att hinna ta emot sig.
Konsekvenser:Blåmärke på hjärnan. Kirurgiskt ingrepp med 20% reducering av hjärnvolymen. Långt rehab men fortfarande nedsättning på minnesfunktioner och begränsat synfält. Han kan fetglömma den karriär och liv som han hade bespetsat sig på straxt innan olyckan. Sen kan man ju ta sig en funderare på hur mycket det har kostat på för familj, vänner och kamrater vad gäller sorg och ledsamheter...
För min del så tycker jag det där snacket om att ha hjälm bara för att slippa krångel med lagens långa arm är oerhört korkat. Köra utan hjälm och klota drabbar ju inte bara föraren om det skulle hända något illa.
 

SuperRetard

New member
För min del så tycker jag det där snacket om att ha hjälm bara för att slippa krångel med lagens långa arm är oerhört korkat. Köra utan hjälm och klota drabbar ju inte bara föraren om det skulle hända något illa.

Så är det för de flesta här, men vissa gillar att stoltsera med sin dumhet. Om och om och om och om och om och om igen...
 

DearHunter

New member
-Med risk att jag ger mig in på andras domäner så tror jag att Marie bara driver med => Er.... :D Eller så är hon verkligen vild.. Ohh yeahh.. :p;)

Frågan är om man ska köpa Lidl hjälmar?

Jag skulle hellre köpa från en kvalitetstillverkare. De har lågbudgetvarianter för under tusenlappen:

http://www.sportsbikeshop.co.uk/mot...(CL;1;all;product_price;ASC)#helmet-guide.com

För att få reda på mer om modellen så kan man gå in på respektive tillverkares sida.

För den intresserade finns en liten artikel:

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Eller kort och gott: Hellre en beg Toyota utan någon som helst x-trautrustning så billigt som möjligt än en Hsy-Ding-Dong turbo II, inklusive x-tra allt på Konsum för samma pris... ;)
 

Frank S

New member
På skoj eller inte. Hmm... det får vara som det vill med det.Det tragiska med resonemanget kring hjälmtvånget är att det inte är ovanligt.På riktigt alltså.
 

cub

New member
Personligen skulle jag kanske inte köpa en Lidl-hjälm att ha som "förstahjälm". En kompis köpte en hjälm på Lidl för nåt år sedan när hon ville provåka. Hon fick mersmak och köpte en dyrare hjälm när hon började köra själv. På så sätt tycker jag deras hjälmar är kanon.

Själv har jag vurpat och blivit påkörd och dragit huvudet i marken två gånger. Det har gått bra (med huvudet) och hjälmarna har gjort sitt jobb. Huruvida en 4000 kronors hjälm skulle gjort jobbet bättre än den 1500 kronors hjälm jag hade första gången vet jag inte. Eller en 7000 kronors hjälm jämfört med min 4000 kronors hjälm när jag åkte i backen andra gången?

Än viktigare än priset är hur hjälmen sitter på ditt huvud. En dyr hjälm med dålig passform är inte nödvändigtvis bättre än en billigare hjälm med perfekt passform.
 

Chauffören

New member
Personligen tycker jag att folk litar alldeles för mkt på CE-märkningar!

Instämmer! CE-märkningen är tillverkarens intyg att produkten uppfyller någon standards krav. Långt innan CE-märkningen var påtänkt och integralhjälmen var något suspekt påfund, sånt kunde man ju inte åka med (!) så köpte jag en "Kent-hjälm", framtagen efter idéer av vår RR-världsmästare Kent Andersson som inte tyckte om integralhjälmen. Den hade långt framdragna kind/hakskydd med en smal öppning fram och var naturligtvis godkänd enligt gällande standard och även för tävling, SVEMO-godkänd. Tillverkades av en välrenommerad italiensk firma. Den blev en följetong, flera ex fick små sprickor runt fästet för visiret, och till sist upptäckte jag att tillverkningsspecen inte följts. Den var konstruerad med både svångrem och hängslen för att skydda hjässan, som ett komplement till cellplasten fanns det också tre korsade breda sadelgjordar som vilade mot hjässan. Gamla potthjälmar har denna konstruktion utan cellplast. Nåväl, här hade någon gjort en besparing, cellplasten bestod av en 10 mm tjock skiva vanlig frigolit! Då avslutades mina affärer med detta företag.
Slutsats, var kritisk, fråga, känn och framförallt sitter grejerna bra och får du förtroende för det du tänker köpa.
 

SuperRetard

New member
Än viktigare än priset är hur hjälmen sitter på ditt huvud. En dyr hjälm med dålig passform är inte nödvändigtvis bättre än en billigare hjälm med perfekt passform.

Här slår du verkligen huvet på spiken.


Det största problemet med säkerheten idag är att folk är dumma och lyssnar för lite på folk som kan sin sak. ALLA som håller på med race, eller jobbar (med viss erfarenhet bakom sig) i butiker som säljer bra grejer vet att passform är allt.

Hjälmar ska sitta så det dimmar för ögonen första timmarna, det ingår i ett hjälmköp att man kanske måste försöka bli varm i den och sitta och kolla på tv några timmar med hjölm på för att fodret ska "sätta sig" efter ens eget huvud.

Skinnställ likaså töjer sig massor. Första 10-15 gångerna man drar på sig stället SKA det vara så tight att man behöver en dvärgarmé till hjälp för att komma i/ur. Efter några veckor sitter det perfekt och efter ett par år är tom det (supertrånga) stället aningen stort.

(Sanning enligt flera bekanta som jobbat med det här)

När folk köper hjälm eller skydd övelag så får de dessa sanningar, de testar och klämmer och känner, de får berättat för sig att det KOMMER ATT töja sig. Ändå slutar det med att de går upp en storlek och köper för stora ställ och för stora hjälmar. Och det gäller när det handlar om 7000 kronorshjälmar också.

Jag lägger ogärna multum på skydd, däremot kompromissar jag hellre bort bekvämlighet som vindbrus i hjälm, fickor och delbarhet i ställ osv (eller täthet i stövlar, mina regnar in :().

Att däremot tro att 500:- hjälm ger samma skydd som 4000:-om man väljer att köpa SKYDD??? Då är man ute och cyklar. Visst kan dyra hjälmar skydda dåligt, men då har man betalat för öppningsbarhet, intercom och ljudisolering istället för skydd. Det är en annan prioritering.
 

cruising_laidback

New member
Kan inte undanhålla nedanstående bilder som jag tog nu i påsk utanför Addis Abeba i Etiopien.
När killarna svänger in på bensinstationen ser det närmast ut som om mc-polisen tänker "ja, ja, killarna har ju faktiskt hjälm":cool:

Här existerar ingen hjälmlag och det är ett fåtal gånger man ser en motorcyklist med hjälm. Ofta kör även polisen utan.
Den bistra orsaken bakom detta är varken nonchalans eller okunnighet, utan helt enkelt fattigdom. En dagslön ligger ofta på 8 - 10 Birr (c:a 4,50 - 5,50 SEK) medan samma hjälmar som vi använder kostar lika mycket där som här. Dvs. för att kunna köpa en hjälm som kostar SEK 1.000:- går det åt all inkomst under c:a 200 arbetsdagar.

smc01.jpg


smcw.jpg
 
Last edited:

Diversion

New member
Man mätte kraften på vissa punkter, Nolan hade aningen för högt värde på "pannan" vilket man tror beror på att man offrat cellplast för att få plats med solvisiret.

Det var dock så marginellt att jag inte känner någon oro.
 

powerglide

New member
cruising_laidback skrev:
utan helt enkelt fattigdom. En dagslön ligger ofta på 8 - 10 Birr (c:a 4,50 - 5,50 SEK) medan samma hjälmar som vi använder kostar lika mycket där som här. Dvs. för att kunna köpa en hjälm som kostar SEK 1.000:- går det åt all inkomst under c:a 200 arbetsdagar.
Vad kostar en hoj därnere. Borde inte det vara ännu dyrare? :va
 

cruising_laidback

New member
Vad kostar en hoj därnere. Borde inte det vara ännu dyrare? :va

Jovisst, kollade på en 250:a av okänt fabrikat (förmodligen Kinesisk, Koreansk, e.d.) och den låg på c:a SEK 6.000.
Det verkar som om cyklar med större motorer är ovanliga. Vet inte om detta beror på lagstiftning, skatter, eller något annat.
 
Top