Än viktigare än priset är hur hjälmen sitter på ditt huvud. En dyr hjälm med dålig passform är inte nödvändigtvis bättre än en billigare hjälm med perfekt passform.
Här slår du verkligen huvet på spiken.
Det största problemet med säkerheten idag är att folk är dumma och lyssnar för lite på folk som kan sin sak. ALLA som håller på med race, eller jobbar (med viss erfarenhet bakom sig) i butiker som säljer bra grejer vet att passform är allt.
Hjälmar ska sitta så det dimmar för ögonen första timmarna, det ingår i ett hjälmköp att man kanske måste försöka bli varm i den och sitta och kolla på tv några timmar med hjölm på för att fodret ska "sätta sig" efter ens eget huvud.
Skinnställ likaså töjer sig massor. Första 10-15 gångerna man drar på sig stället SKA det vara så tight att man behöver en dvärgarmé till hjälp för att komma i/ur. Efter några veckor sitter det perfekt och efter ett par år är tom det (supertrånga) stället aningen stort.
(Sanning enligt flera bekanta som jobbat med det här)
När folk köper hjälm eller skydd övelag så får de dessa sanningar, de testar och klämmer och känner, de får berättat för sig att det KOMMER ATT töja sig. Ändå slutar det med att de går upp en storlek och köper för stora ställ och för stora hjälmar. Och det gäller när det handlar om 7000 kronorshjälmar också.
Jag lägger ogärna multum på skydd, däremot kompromissar jag hellre bort bekvämlighet som vindbrus i hjälm, fickor och delbarhet i ställ osv (eller täthet i stövlar, mina regnar in
).
Att däremot tro att 500:- hjälm ger samma skydd som 4000:-om man väljer att köpa SKYDD??? Då är man ute och cyklar. Visst kan dyra hjälmar skydda dåligt, men då har man betalat för öppningsbarhet, intercom och ljudisolering istället för skydd. Det är en annan prioritering.