Lidlhjälmar

Veggieknutten

New member
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av Lidlhjälmar? Är dom så bra och prisvärda som tester säger? Vikt/buller/säker? Någon som vet?

Veggieknutten

Jari69

New member
Jag lät bli att köpa en sådan, för att ha som skjutshjälm efter att ha kikat på dem, inredningen satt ju inte ens kvar när man tog i hjälmen...

Så prisvärd? Inte!
Säker? Inte utan inredning!

Lejonell

New member
Dock var det ett test på tv där dom testade Biltemas, Lidls och Nolans hjälmar.
Nolan lever fortfarande på ett dispansbeslut och i detta testet klart underkänd. Däremot både biltema och Lidl fick klart godkännt i dessa tester. (kan ha varit PLUS som gjorde testerna)
Själv skulle jag inte köpa hjälm där men allt som är billigt är inte skit.

Pledians

New member
För att en hjälm ska få säljas i Sverige måste den uppfylla vissa säkerhetskrav. Så säkerhetsmässigt är biltema & lidl hjälmarna inte långt ifrån dyrare märkeshjälmar. Hur kommer det sig att priserna skiljer så mycket då?

Jo, de dyrare hjälmarna har ett överlägset detaljarbete. De är tystare, bättre isolerade, bättre ventilation, immar inte igen lika lätt, bättre tätningar mellan hjälm & visir mm. Inger en helt annan kvalitetskänsla. Och en bra hjälm som verkligen passar en gör en hel del för upplevelsen att köra MC.

choken

New member
Ungefär som med Lidls vattentäta MC-handskar. Vattentäta tack vare plastpåsen mellan inner och ytterhanske. Upptäcktes när det pissblöta fodret åkte med ut när handskarna togs av vid en rast. Fick slita sönder dom för att kunna fortsätta färden.
Jag är rädd att en hjälm med samma dåliga detaljarbete kan fördärva resan.

mudder

Member
Lidl och Biltemahjälmar klarade förvisso testen. Men om kvalitén är sådär, borde det vara intressant att veta hur de klarar en test efter 2 - 3 månader användning. Då kanske Nolanhjälmen är bättre?

Jocke Schmidt

New member
Prövat biltema

Jag tycker biltemas integralhjälm var ok, absolut prisvärd.
Och jag har en extra öppen för passagerare.

Men häromdan köpte jag en Schuberth, öppningsbar, solvisir mm (5.700:- på mcvaruhuset)
Det ÄR en helt annan grej! Komfort, tyst, aerodynamik. Dyr ...men jag bär den med glädje.

Joachim Schmidt

SuperRetard

New member
Alla de som hävdar att 500:- skräp från mataffärn och Feltema är lika bra som 3000+ kronors komposithjälmar kanske ska ta och checka lite på vad "godkänd" i testerna egentligen innebär.

En hjälm är svår att värdera, men CE-märkning finns på allt. Kollar man då på handskar, stövlar eller allvädersställ som är "godkända" så är det skrattretande att testerna ens finns. Det finns uppsjöar av "godkända" skydd jag aldrig skulle chansa på att åka i. Allvädersställ med motsvarande skydd av lite hopknögglat papper som axelpuffar anses godkänt. Handskar med material som känns som att de skulle klara att glida 30 cm på asfalt innan de trasades sönder totalt är godkända osv.

Nej. Shoei och Arai mf må vara dyra, men de lägger seriös forskning bakom utvecklingen av sina produkter och de kan motivera skyddet för de flesta förekommande sätten att slå i huvet!

Å andra sidan kanske man får en ruccola på köpet på Lidl?

Lejonell

New member
Lidl och Biltemahjälmar klarade förvisso testen. Men om kvalitén är sådär, borde det vara intressant att veta hur de klarar en test efter 2 - 3 månader användning. Då kanske Nolanhjälmen är bättre?

Förvisso. Problemet är ju att Nolanhjälmen inte fick godkänt.
så om testerna skulle göras efter några månader skulle nog fortfarande Nolanhjälmen få underkänt.
Eller den kanske blir mer säker om den får ligga ett tag.......

Lidl och biltema är kanske alternativ för dom som inte har råd till fina bullerfria hjälmar eller handskar av annilinskinn eller liknande, men anser att det är bättre än inget skydd alls...
Själv ligger jag väl något i mellanprisklassen.
Dock köpte jag mina stövlar på Lidl och även en tankväska och dom har hängt med i 3år nu utan minsta fel eller kvalitéts problem.

Sedan finns det ju bra ställen att handla "Riktiga" saker hos, som inte kostar skjortan. Tex. Handelsboden eller Ace custom, Lelles och massa andra som har bra priser.

M_Q

New member
Dock var det ett test på tv där dom testade Biltemas, Lidls och Nolans hjälmar.
Nolan lever fortfarande på ett dispansbeslut och i detta testet klart underkänd. Däremot både biltema och Lidl fick klart godkännt i dessa tester. (kan ha varit PLUS som gjorde testerna)
Själv skulle jag inte köpa hjälm där men allt som är billigt är inte skit.

Hej!
om inte jag minns fel angående testerna, så testades Nolans öppningsbara hjälm mot Biltemas fasta helgjutna.... klart att biltemas klarar sig bättre ur säkerhets-synpunkt.... men som sagt jag har inte heller läst hela testresultatet.... men det kan ju vem som helst fatta att en öppningsbar hjälm har sämre säkerhet än en helgjuten integral-hjälm, jag håller helt klart på Nolan... dom har många prisvärda hjälmar

Lejonell

New member
Hej!
om inte jag minns fel angående testerna, så testades Nolans öppningsbara hjälm mot Biltemas fasta helgjutna.... klart att biltemas klarar sig bättre ur säkerhets-synpunkt.... men som sagt jag har inte heller läst hela testresultatet.... men det kan ju vem som helst fatta att en öppningsbar hjälm har sämre säkerhet än en helgjuten integral-hjälm, jag håller helt klart på Nolan... dom har många prisvärda hjälmar

Dom fortsätter dock producera hjälmar som följer ett tidigare dispansbeslut.
så jag skulle aldrig köpa hjälmar av en tillverkare som har fått dispans.

påK-en

New member
.

Men häromdan köpte jag en Schuberth, öppningsbar, solvisir mm (5.700:- på mcvaruhuset)
Det ÄR en helt annan grej! Komfort, tyst, aerodynamik. Dyr ...men jag bär den med glädje.

Joachim Schmidt

Jag har åkt med en Schuberth i ett par år, är inte speciellt tyst jämfört med ett par andra hjälmar jag haft, dessutom väldigt tung. Klart överreklamerad enligt min upplevelse!

ps. Den har dock utmärkt ventilation och är föredömligt imfri!!

Last edited:

Marie

Banned
Är bara hjälmen CE-märkt så är den godkänd, och därmed riskerar jag inte att åka på den onödiga utgift som böter utgör. Det är fullt tillräckligt för mitt vidkommande.

Hade inte lagen och bötesrisken funnits hade jag sannolikt kört utan hjälm, och därmed sluppit den onödiga utgift hjälmen innebär.

Jari69

New member
Lidl och biltema är kanske alternativ för dom som inte har råd till fina bullerfria hjälmar eller handskar av annilinskinn eller liknande, men anser att det är bättre än inget skydd alls...
Själv ligger jag väl något i mellanprisklassen.
Dock köpte jag mina stövlar på Lidl och även en tankväska och dom har hängt med i 3år nu utan minsta fel eller kvalitéts problem.

Sedan finns det ju bra ställen att handla "Riktiga" saker hos, som inte kostar skjortan. Tex. Handelsboden eller Ace custom, Lelles och massa andra som har bra priser.

Ett illa sittande skydd kan tyvärr vara sämre än inget skydd alls! :mad:

Tankväskan kan jag också rekommendera (har själv en sådan och är mycket nöjd), men det är nog allt av det jag kikat på i Lidl:s sortiment!

Tror att det är klok att ligga i mellanprisklassen, man får beprövade prylar till ett bra pris... :)

Chauffören

New member
Är bara hjälmen CE-märkt så är den godkänd, och därmed riskerar jag inte att åka på den onödiga utgift som böter utgör. Det är fullt tillräckligt för mitt vidkommande.

Hade inte lagen och bötesrisken funnits hade jag sannolikt kört utan hjälm, och därmed sluppit den onödiga utgift hjälmen innebär.

Om jag inte haft hjälm hade jag inte kunnat skriva detta ...!

SuperRetard

New member

Liksom ovan talare hade heller inte jag kunnat skriva detta utan tidigare användande av hjälm, eventuellt (inte lika säkert) gäller detta även för ryggskydd.

Med stor (90%) sannolikhet hade jag varken kunnat gå eller köra hoj om jag inte haft ordentliga stövlar också. Dit räknas INTE CE-godkända skräpstövlar som många (främst customåkare) använder och köper idag.

Axman

New member
Efter att ha krockat och legat i 3 veckor på sjukhus, 4 månader innan man får gå och skador för livet (inte så allvarliga hoppas jag) så kan jag bara säga som så att skydden gjorde trots allt sitt jobb för annars hade det varit värre! Och angående kängor, köp så kraftiga ni bara kan.

Man såg på skydden hur de hade träffats men tyvärr så hade jag allt för mjuka kängor även om det var godkända kängor. Så foten fick mycket stryk.

H

honda cbf 500

Guest
Personligen skulle jag inte åka en meter utan hjälm.

Måste skriva lite kuroisa(vet ej hur det stavas) kring användandet av hjälm. I Iran infördes för några år sedan en lag om hjälm användning vid motorcykelkörning.

Till en början var farbror blå nöjd och belåten tills det började trilla in rapporter att motorcyklister hade svimmat pga hjälmanvändandet och varma klimatet i Iran.
Vissa motorcyklister hade omkommit och vissa hade skadat sig. I vissa fall hade dessa olyckor lett till att bilförare försökt att väja för den motorcyklist som hade svimmat av och orsakat skada och död.

Farbror blå fick gå ut i media och säga att de tillsvidare inte kommer att bötfälla motorcyklister som kör utan hjälm men uppmanar fortsatt att folk ska bära hjälm vid motorcykelkörning.De har bett regeringen att skriva om lagen så att blir lag om att bära öppen hjälm vid motorcykelkörning.

// Amir

Last edited:

namn

New member
Nyss hemkommen från ett besök hos den lokala Lidl butiken, jag for av ren nyfikenhet in för att kolla på deras produkter idag nu då mc-kampanjen startat, och javisst tankväskan tyckte jag såg så bra ut att det blev ett spontan köp, men med stort MEN. de hjälmar dom hade fick mig att skratta. öppnade 3 kartonger varav 2 hjälmar var defekta redan i "nyskick". en integral hade trasigt visirfäste på vänstersida, en crosshjälm hade en spricka i käkskyddet, och en integral var hel. nu hjälpte det inte att den var "hel", tätningslisten mot visiret var gjort av vanlig plast vilket gjorde att vistiret inte slöt tätt på något sätt, förmodligen hade jag hört vindbrus i den bara jag hade satt på mig den i butiken varje gång dörrarna till butiken öppnats,
Jag köper gärna bra produkter billigt och har inget emot vare sig Biltema eller Lidl, överlag säljer dom prisvärda produkter, men Lidl´s hjälmar ..........