Landskapet.se/mc-safari

swischmc

New member
Genom SMC´s sida om andra researrangörer hittade jag förra året en arrangör som heter Landskapet.se. Jag åkte med dem till Iberiska halvön hösten -09 och vill här dela med mig om mina personliga åsikter och upplevelser av den resan.

Iberiska Rutten -09

Jag vill berätta om en fantastisk resa jag gjort. 24 dagar och 600 mil från Stockholm, genom Tyskland och Frankrike, till Iberiska halvön. Jag har besökt Andorra, Spanien, Portugal och Gibraltar. Åkt båt, biltåg (AutoZug) och kört hoj. Det har varit en otrolig resa. Vyerna och landskapen slår en med häpnad. Lokalbefolkningen har varit trevliga, nyfikna och hjälpsamma - trots viss språkförbistring. Jag har kört på allt från motorvägar och slingrande bergsvägar till sandstränder. Upplevt myllrande storstäder och stängda hotellkomplex. Sett upprustning och ruiner. Att besöka dessa länder efter turistsäsongen har varit intressant. Det är en lite annorlunda värld man möter. Trots att jag var där under okt-nov var temperaturerna mellan 17-33 grader. Resan har varit fantastisk och underbar. Jag åker gärna runt i dessa länder igen. Rekommenderar det verkligen!

Däremot kan jag inte rekommendera researrangören: Landskapet.se/mc-safari. Anledningarna är tre:
* Resan hade inte ett uttalat syfte att vara historisk, men guidningen utgjordes i stor av det. Mycket handlade om morernas inverkan, fortifikationernas betydelse samt bergrundernas rörelse under tusentals år och hur det påverkar gårdagens och nutidens byggnader. Jag saknade ländernas nutidshistoria, från 1900-talet och framåt.
* Resan gjorde visserligen stopp på flera välkända platser, men utan möjlighet till tex rundvandring. Besöken i både Barcelona och Valencia bestod av stopp vid större rondeller, med fototillfällen på nämnda platser. Just Valencia passerade vi en dag innan motor-GP-avslutningen. Där hade jag gärna stannat en dag extra för att, som hoj-åkare, fått uppleva detta på plats.
Gugenheim-muséet fick vi fota från baksidan, några gator ifrån själva byggnaden.
Reseledaren gjorde visserligen klart på tåget ner att resan skulle ses som inspiration, men detta framgick inte i resebeskrivningen på hemsidan.
*I min grupp var vi 4 + reseledare. Vår resa blev inte så lyckad. Jag har funderat mycket på vad som gick fel. Personkemi? Att vi alla var yngre än reseledaren? Att majoriteten av deltagarna var kvinnor? Eller något helt annat…
Det vi fick upplev under resan är dock inget någon ska behöva utstå, framförallt inte på en betald resa.
Redan tidigt hade vi en mindre konflikt som grundades på dåligt kommunikation, trötthet och värmen. Gruppen valde att dagen efter prata med reseledaren för att reda ut de små orosmolnen. Som svar fick vi att det i princip var vårt eget fel då vi var citat: ”små människor”. Någon vecka senare fick vi höra att vi inte kunde köra mc, uppenbarligen inte hade mc-kort och borde ha 3-hjuliga trampcyklar. Två av de kvinnliga deltagarna benämndes ”hysteriska fruntimmer”.
Sista kördagen gick en mc delvis sönder. Reseledaren gjorde då klart att den personen fick ta sig hem själv, vi andra hade en tågtid att passa.

Jag anser inte att man behandlar betalande vuxna människor på det här sättet. Vad det sedan berodde på kan jag inte vara på. Vad eller när det gick fel är för mig en gåta.

Snart är det dags att ge sig ut på nya äventyr - långt från Landskapent.se/mc-safari!


Mvh Lena/swischmc
 
Top