Laga plastkåpor

Plastkåpan till min XJ 600 '84 har spruckit sönder. Är det någon som har tips om vilket material man kan använda?
Plastic Padding har en kemisk metall, är den bra?
Eller epoxy. Plasten verkar lite "fet" på ytan, det är i vart fall inte glasfiber.

Hälsningar
Per , Gbg
 

nir_scorpio

New member
Plastkåpan till min XJ 600 '84 har spruckit sönder. Är det någon som har tips om vilket material man kan använda?

Börja med att borra ett litet hål, 2-3 mm i diameter, i änden på sprickan/sprickorna. Det minskar risken att sprickan fortsätter att växa. Kåporna är troligtvis av ABS, som är ganska flexibelt, så undvik reparationsmaterial som blir stelt. Det riskerar att spricka igen. Gör ordentligt rent utefter sprickan och slipa sprickan så den får en "v-form". Svetsa sedan ihop sprickan genom att värma den till plasten i sprickan precis börjar smälta och tillför en tråd av ABS-plast som ska smältas ner i sprickan. Helst använder man en särskild varmluftspistol med trådmatare men det är dyra saker så lite improvisation kan vara en idé. En limpistol är antagligen en mindre bra idé då den varken värmer eller smälter plasten i sprickan och plasten som används i en sådan är inte ABS.

Här är två exempel på hur det hela går till. I det första används enbart en lödkolv och ingen ny plast läggs till. I det andra använder man ett särskilt reparationsmaterial med någon sorts lösningsmedel som smälter ihop plasten utan värme.

http://www.youtube.com/watch?v=fP3yW-hqFng
http://www.youtube.com/watch?v=j4RECGjEOnE
 

SuperRetard

New member
Ovan beskriver det rätt bra, tänkte tillföra ungefär detsamma.

Frågan är också om det är "hållbarhet" eller "estetik" som är fokus. Jag har lagat sånt där med lödpenna, annan plastbit som jag smält ner lite geggfult och sen slipat det "snyggt" efteråt.

Men borra är en bra grej.

Fulfix 2.0 är att borra ändarna av sprickan, borra ytterligare nya hål utanför sprickan och popnita fast en alubit eller nåt innanför ;).. Men det gäller mer om det är bråttom att få ihop skrotet :D
 

Bansaie

New member
Själv har jag lagat kåpor med Plastic Padding glasfiberspackel på baksidan. Ruggar man ytan ordentligt innan man lägger på spacklet så fäster det bra. Borra sprickändarna är bra men det verkar även funka om man inte är för snål med spackel och förstärker i sprickans riktning åt båda hållen. Inte lika elegant som plastsvetsning dock.

Lägg annars ut en fråga om någon har tillgång till en plastsvets, även på Sporthoj, så ska du nog se att du får en hjälpande hand.
 
Teroson Terokal 9225 har jag använt till plaststötfångare/spoiler på bil. Dyrt och bra. Man måste ha ett speciellt doseringshandtag samt engångsmunstycken (mixerrör) som blandar 2 komp kemikalierna när man trycker ut det. Instruktion medföljde sist jag köpte det (hur man ska fasa fåran, håltag i slutänden av sprickan osv).

http://www.bilfarg.se/p_5690/teroson---terokal-9225-sf.aspx

http://www.henkel.se/ses/content_data/117288_Plastic_Repair_Brochure_SWE.pdf

Glasfiberspackel och liknande material lägger sig mer som en sammanhållande ”pladda” ovanpå ytan, mer en sparsam lösning än en bra lösning…... I många fall vill man ju kunna få till en oklanderlig lack på ytan som håller. Som sagt dyrt blir det..:)

/Peter
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Teroson Terokal 9225 har jag använt till plaststötfångare/spoiler på bil. Dyrt och bra. Man måste ha ett speciellt doseringshandtag samt engångsmunstycken (mixerrör) som blandar 2 komp kemikalierna när man trycker ut det. Instruktion medföljde sist jag köpte det (hur man ska fasa fåran, håltag i slutänden av sprickan osv).

http://www.bilfarg.se/p_5690/teroson---terokal-9225-sf.aspx

http://www.henkel.se/ses/content_data/117288_Plastic_Repair_Brochure_SWE.pdf

Glasfiberspackel och liknande material lägger sig mer som en sammanhållande ”pladda” ovanpå ytan, mer en sparsam lösning än en bra lösning…... I många fall vill man ju kunna få till en oklanderlig lack på ytan som håller. Som sagt dyrt blir det..:)

/Peter

Utan att helt fatta hur det där funkade så kändes det som att en dremel, borrade sprickändar och plastsvets-bonnastyle är både enklare och billigare, och med likvärdigt slutresultat. Tar väl mer tid och kräver mer armbågsfett kanske. Men bara tiden att leta upp och åka och köpa de där grejerna ger ju en hel del "gratistid".

Sen finns det bra spackel som inte spricker för lite rörelse i materialet, använt sånt på båtarna (segelbåtar, flexar rätt mkt när man pressar grejerna lite (racing-style)) och det har nog aldrig strulat om man inte medvetet fuskat (vilket man ibland tvingas göra pga tidsbrist osv i alla sammanhang).
 

Kawasaki

New member
Kolla med någon bilverkstad som håller på med karosseri rep, dom vet jag kan svetsa spruckna plastdetaljer på bilar typ spoiler så du kanske kan få nåt bra pris om dom gör nått jobb på en bil och gör kåpan samtidigt.
 
Utan att helt fatta hur det där funkade så kändes det som att en dremel, borrade sprickändar och plastsvets-bonnastyle är både enklare och billigare, och med likvärdigt slutresultat. Tar väl mer tid och kräver mer armbågsfett kanske. Men bara tiden att leta upp och åka och köpa de där grejerna ger ju en hel del "gratistid".

Sen finns det bra spackel som inte spricker för lite rörelse i materialet, använt sånt på båtarna (segelbåtar, flexar rätt mkt när man pressar grejerna lite (racing-style)) och det har nog aldrig strulat om man inte medvetet fuskat (vilket man ibland tvingas göra pga tidsbrist osv i alla sammanhang).

Dremmel + borra i änden så funkar detta med.

Teroson Terokal - Det finns säkert hos en lokal billackerings grossist, köpte en sats på CG Larsson Lack Halmstad där jag bor. Mekonomen och vertygsboden har det med + nätet.

Man vill ju uppnå så homogen fog som möjligt som helst ingår symbios med plastdetaljen. Därför är det ju bra att nyttja produkter som just är gjorda för ändamålet. Objektet styr väl hur mycket det får kosta. Jag har ställt det mot att köpa ny delar…….

/Peter
 

Corbie

New member
De här bilderna visar en skada på framskärmen på min Blackbird. Ser stort ut men syns nästan inte när skärmen är monterad. Någon tidigare ägare har tydligen skruvat åt för hårt och åstadkommit sprickor. Samt ett hål rakt igenom.

Är inte orolig för att sprickorna ska utvidga sig och vill inte göra något som erfordrar lackering. Några tips om hur man lagar från insidan?

View attachment 7545View attachment 7546
 

Corbie

New member
Har kollat in Terokal 9225 på nätet, men det verkar bara finnas i stora förpackningar, kostar 400+ kr. Är det nån som hittat en mindre förpackning?
 

Bob Sweden

New member
De här bilderna visar en skada på framskärmen på min Blackbird. Ser stort ut men syns nästan inte när skärmen är monterad. Någon tidigare ägare har tydligen skruvat åt för hårt och åstadkommit sprickor. Samt ett hål rakt igenom.

Är inte orolig för att sprickorna ska utvidga sig och vill inte göra något som erfordrar lackering. Några tips om hur man lagar från insidan?

View attachment 7545View attachment 7546

Vissa jobb gör man bättre/billigare/roligare själv men en del får man lämna ifrån sig.

Jag hade nog valt att lämna till den lokala "bilplåt" firman.
Dom har grejorna och kunnandet.
Ett par hundralappar i fikakassan kostar det. Max.
Tar dom inte jobbet, åk vidare till nästa.

Goda kontakter är halva jobbet.

/B
 

Corbie

New member
Gick till en lackfirma idag. Träffade en vänlig man som sa: det finns två sätt att göra detta. Limma eller svetsa.

Ska jag limma då måste jag göra rent ytterst niga, sedan lägga på primer, därefter 2-komponents lim. När det har torkat ska det slipas. Det tar tid och det kostar pengar. Svetsa däremot gör jag på tio minuter.

Jag valde svets och han klämde dit några strängar plast på insidan, den hettades upp med en särskilt varmluftpistol till halvsmält konsistens, Nu är alltså hålet igensatt och hela området uppstadgat. Sitter som berget. Kostnad: inte ett öre. Jag lackar nu lite på utsidan. Inget kommer att synas om man inte går över platsen med förstoringsglas.
 

Bob Sweden

New member
Gick till en lackfirma idag. Träffade en vänlig man som sa: det finns två sätt att göra detta. Limma eller svetsa.

Ska jag limma då måste jag göra rent ytterst niga, sedan lägga på primer, därefter 2-komponents lim. När det har torkat ska det slipas. Det tar tid och det kostar pengar. Svetsa däremot gör jag på tio minuter.

Jag valde svets och han klämde dit några strängar plast på insidan, den hettades upp med en särskilt varmluftpistol till halvsmält konsistens, Nu är alltså hålet igensatt och hela området uppstadgat. Sitter som berget. Kostnad: inte ett öre. Jag lackar nu lite på utsidan. Inget kommer att synas om man inte går över platsen med förstoringsglas.

Snyggt!
Om ett par veckor (när han på lackfirman nästan glömt dig) åker du förbi med lite fin-fika.
Då får du garanterat hjälp nästa gång också. :)
 
Top