Långresa, sydost, 2011

Shovelhead

New member
Till sommarn hade jag tänkt sälja huset för att ta min hojj och resa söderut i Europa och vidare österut i Asien, med Thailand som ett visst mål.
Dvs ungefär: Sverige-Polen-Slovakien-Ungern-Rumänien-Bulgarien-Turkiet-Iran-Pakistan-Indien-Bangladesh-Burma-Thailand...
Anledningen till att jag skriver på forumet är främst för att få tips och idéer av andra som har någon form av erfarenhet eller kunnande av den här typen av resa med allt vad det innebär. Vad är viktigt att tänka på innan man åker, vad löser man under resans gång o.s.v.?
En annan anledning är att det kanske rent av finns någon mer som funderar på en sån här resa, så man kan slå följe, en bit av vägen eller hela vägen?
Fordonet är en Harley Davidsson FLH -77 Shovelhead, men jag har inte bråttom och tänkte slå följe med sommarvädret.
Jag är 26år gammal, från Göteborg, och har goda mek-kunskaper samt ett öppet sinne för olikheter och andra kulturer.
 

Larsj

New member
Vi är ett par stycken som funderar på att åka till Rumänien i början på sommaren. När tänkte du åka
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Vad menar du skulle vara fördelen med den vägen? En fördel jag kan tänka mig är att det blir färre landsgränser att korsa.

Givetvis underlättar det att korsa så få landgränser som möjligt även om det förekommer kontrollstationer även inom länder.
Ryssland har öppnat upp en hel del för turister med egna fordon.
När det gäller Kina så vet jag inte hurpass svårt det är att få tillstånd. Helt klart spännande länder att köra hoj i och dessutom fortfarande någorlunda "jungfrueligt" i dessa sammanhang.
Frågan som återstår är var man kan korsa Himalaya eller om man bör åka runt bergskedjan?

Kan vara ett alternativ landvägen som är värt att undersöka om din först tilltänkta rutt är för svår pga politiska läget.

Om du väljer Ryssland -Kina- vägen så gäller det nog att kolla upp väder och årstider ordentligt.

Personligen är jag sugen på att korsa Ryssland ända till Vladivostock om det finns vägar hela vägen.

Anders.J
 

stahson

Member
Det är nog inte stor chans att få komma in i Burma med hoj, och Kina är nog lite chans också.
 

Shovelhead

New member
Det är nog inte stor chans att få komma in i Burma med hoj, och Kina är nog lite chans också.

Men kanske ska satsa på att hålla sig inom EU, köra ner till Grekland/Turkiet och därefter frakta hojjen till Thailand. Men då förlorar man ju halva charmen. Att det ska vara så förbannat mycket pappersexcercis som sätter käppar i hjulen... Man får en känsla av att dom största problemen är inte motorstopp i ödemarken eller vägpirater o.s.v. utan alla meningslösa tillstånd....
 

Chopperbyggarn

New member
Men kanske ska satsa på att hålla sig inom EU, köra ner till Grekland/Turkiet och därefter frakta hojjen till Thailand. Men då förlorar man ju halva charmen. Att det ska vara så förbannat mycket pappersexcercis som sätter käppar i hjulen... Man får en känsla av att dom största problemen är inte motorstopp i ödemarken eller vägpirater o.s.v. utan alla meningslösa tillstånd....

Det lär vara dyrt och krångligt att frakta en hoj direkt till Thailand. Bättre då att frakta till Malaysia och köra över gränsen till Thailand enligt personer jag har pratat med.

GLÖM INTE ATT KOLLA hur många dagar/veckor du får "Visum" för hojen att stanna i respektive land!!
Om du som person får 3 månaders visum så kan det vara betydligt mindre för hojen i vissa fall och länder...ibland bara några dagar, ett par veckor till 6 månader eller mer!!

När det gäller temporär import av motorcykel som turist så bör du kolla upp detta noga..inte bara med landets Ambassad/Konsulat i Sverige utan även med Sveriges Ambassad/Konsulat i landet samt om möjligt även kontakta landets Tullmyndighet...ibland praktiseras inte reglerna som Ambassader/Konsulat här i Sverige informerar om på plats i verkligheten.

Om du skickar hojen så kan det vara värt att betala för en "Customs Broker" Tullklarerare på plats i destinationslandet om du saknar pålitliga kontakter som kan hjälpa till att lösa ut hojen.

Generellt sett är det betydligt lättare att klara Tullen om du kommer personligen med hojen landvägen än om du skickar den med båt eller flyg.

Anders.J
 
Top