Lättare äventyrshoj

Johanullman

New member
Bästa motorcyklister!

Jag efterfrågar några kloka råd från er som har erfarenheter av olika äventyrshojar i 600-800 cc klassen. Jag ska ta mitt mc kort och vill köpa en lättare äventyrshoj. Detta då jag vill kunna köra väldigt allround med den inkl pendling, långturer och grusväg. Jag vill dessutom kunna köra upp med den så den behöver vara enkel på manöverproven. Jag vet att en mt07 el Cb600 er6 osv är vanliga på körskolan och att de kanske är snäppet enklare men vill helst inte först köpa en nakenhoj för att ändå sälja den sen och köpa min äventyrare. Prioriterade egenskaper är framförallt prisvärdhet, tillförlitlighet/robusthet i detta segment. Tänkte satsa på en ny el lätt begagnad. Hittills har jag tittat på suzuki v strom 650 xt, yamaha tracer 700, tenere 700 och honda nsx 750. Jag är 183 lång och 80 kg tung. Vilka erfarenheter har ni av dessa? Vilken uppfyller kriterierna bäst? Tacksam för svar!
 

Kawasaki

New member
Min erfarenhet är att om du ska göra lång touring så är en parallell eller v twin motor mer benägen att avge vibrationer
Men det upplevs olika av alla hur mycket det är störande.
Jag stördes av iallafall av det (jobbigt i längden)
Hade själv haft en Triumph Tiger 800 som jag trivdes med pga väldigt lite vibrationer.


Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
 

IvanBoring

New member
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de du angett men min kära hustru körde BMW F700GS på körskolan för något år sedan när hon tog körkort. Den hojen är extremt lättkörd pga låg tyngdpunkt eftersom tanken sitter under sadeln samt att svängradien tydligen är väldigt bra. Allt enligt frugan som aldrig tidigare kört MC. Hon menade dessutom att den var mer lättkörd än hennes Kawasaki ER5 som vi köpte just i syfte att ha en lättkörd hoj till att börja med. Nackdelen är väl möjligtvis priset och att vindrutan är för liten. Vindrutan kan man ju byta ut men priset är nog inte så mycket att göra åt ;) Tycker man den är för dyr kan man ju alltid gå ner ett steg till F650GS som är den tidigare modellen fast med (i stort sett) samma motor om man väljer twin-versionen.
 

perjul

Yamaha XT660R
Frågan är hur du värdesätter offroadegenskaperna? Om du prioriterar egenskaper utanför asfalten så vill du ha ekrade hjul och 21" fram. Blir färre modeller att välja på då...
 
Top