Läs denna krönika om att förbjuda mc-åkning

Oldbiker

New member
Det är inte förvånande att han skriver som han gör. Finns många som har dessa åsikter. Men samtidigt är det hans uppgift som krönikör att provocera sina läsare. Självklart ska dessa åsikter bemötas och det på ett sakligt sätt. Kanske en uppgift för SMC och de kan passa på att få plats för sina kommentarer på nyhetsplats i tidningen. Är tidningen rädd om sitt rykte tillåter de det.
 

Hojkul!

New member
Jag säger så här jag;
Man kan ju fråga sig varför vissa tidningar finns till. De fyller ju ingen som helst nytta och skadar endast miljön i och med att det är träd som skövlas för att bli till papper... ;-)
Om vi lägger ner tidningar så kan ju "skribenter" skriva och hålla på och klaga på vad f-n de vill - det är ändå ingen som kan läsa det de skriver...
(Läs ovanstående som om det är "Frisören" i radions program "Mammas nya kille" som uttalar det så blir det ganska kul :tummenupp )
 

jan-olovj

New member
Att vi kör mc för vårt höga nöje har han helt rätt i, och det är skadligt för miljön. En ännu större skadepåverkan är all turist flygning som är helt och hållet till för nöje och vore därför ännu viktigare att förbjuda. Att förbjuda all charter går inte för att det drabbar ännu mer personer, vi som åker hoj är därmed i minoritet och oss går det att trampa på.
 

Oldbiker

New member
Jag säger så här jag;
Man kan ju fråga sig varför vissa tidningar finns till. De fyller ju ingen som helst nytta och skadar endast miljön i och med att det är träd som skövlas för att bli till papper... ;-)
Om vi lägger ner tidningar så kan ju "skribenter" skriva och hålla på och klaga på vad f-n de vill - det är ändå ingen som kan läsa det de skriver...
(Läs ovanstående som om det är "Frisören" i radions program "Mammas nya kille" som uttalar det så blir det ganska kul :tummenupp )

Me driskför att verka präktig. Det är en betydligt större miljöpåverkan att läsa en tidning på nätet än en papperstidning. Helt enkelt av den anledningen att varje gång man trycker på en knapp på datorn är det en massa servrar runt om i världen som börjar jobba och de förbrukar då energi.
Nu är det dessutom så att vi kan inte "lägga" ner tidningar för det som skrivs inte passar oss. Då hamnar vi i ett tillstånd liknande det man försökt med i Nordkorea och Burma. Det som skrivs ska bemötas med sakliga argument och inte bara betraktas som skit.
Låt säga att miljömupparna skulle ha samma resonemang, skulle det då finnas några motortidningar kvar?

Det är lite som alla troll som kommenterar allt och alla på nätet, även det ska bemötas med sakliga argument, helt enkelt av den anledningen att de knäppa åsikterna finns där i alla fall.
 

Chopperbyggarn

New member
Några av dom vanligaste fraser jag har hört från vanliga människor under mitt liv om allt mellan himmel och jord. "borde vara förbjudet" "borde förbjudas" etc och ofta har detta bara varit ett sätt att uttrycka sig även när man inte ens har menat det.

Många gånger kan det nog vara bättre att tiga bort sådana här skrivelser som är avsedda att provosera än att ge näring åt dessa provokatörer och hoppas att deras texter/uttalande faller i glömska.

Ja,nu kanske jag själv gav "näring" åt provokatören i fråga:(

Anders.J
 
Krönikören ifråga har helt klart trampat i klaveret, som om han skulle kunna avgöra skillnaden /nyttan av att någon kör sina barn till hockey/fotbolls träning eller att någon tar sig en nöjestur på MC eller i bil. Lika onödigt vilket som….han, eller någon annan för den delen, har ingen som helst möjlighet att bedöma ärendet (onytta/nytta). Tig ihjäl det.

/Peter
 
Last edited:

Avarage

New member
Ha, ha, ha! Ursäkta men krönikan är patetiskt, anse rjag! Jag finner inte ens den provokativ för på något sätt känne rjag mig som motorcyklist inte träffad av det han skriver "...huligan". Undrar om han verkligen menade de äldre HD-förarna som huliganer?

Nä, det är inte ens värt att lägga energi på. ...så nu vidare i livet! Ha en bra dag! :)
 

huSSe

New member
tror sverige är på väg att bli ett taliban land, pga att allt nöje ska förbjudas.
då får vi sitta på en sten o skriva dikter......
båt körning i skärgården är väl nöjes körning om nåt?
 

henlo

New member
Seriös journalistik? Knappast. Jag visst inte att första april inföll i oktober... :tummenupp
 

Cyborg

New member
Jag tycker att det är bra att han skriver detta för att:
1. Vi får ett gott skratt
2. Han visar att yttrandefriheten fungerar
3. Han visar för sina läser som faktiskt vet lite mer än han själv att det han förespråkar inte skulle fungera i praktiken
4. Han får en plats att gnälla av sig om hans vardagsproblem
 

Kjell-Anders

New member
För att vara lite tvärtemot det stora flertalet här på forumet: Om det är samma inlägg vi läst (det var lite tjårvigt att öppna och navigera i länken) var det onödigt buller som krönikan vände sig emot. I så fall vill jag hålla med, jag tycker inte heller att det är OK att bullra.
Jag tillhör banåkarkollektivet och vi är mig veterligt de enda motorcyklister som har en mc-relaterad orsak att inte bullra - för annars kan det bli slutåkt eftersom banorna oftast har ganska hårda bullerkrav. I övrigt tycker jag att vi inte ska störa och förstöra för andra heller. Egentligen finns det ingen anledning att mixtra med ljuddämpare, inte ens för en marginell effektökning. Effekten räcker gott och väl till för de flesta ändå.
Argumentet att buller är till för trafiksäkerheten köper jag inte heller. Jag har i många år kört utryckningsfordon och kan försäkra att det är ett litet fåtal som uppmärksammar sirener och blåljus i tid.
Låt oss bli vuxna och ta både ansvar och hänsyn! Vi är inte ensamma här i världen och det faktum att det finns andra grejor som väsnas ger inte oss rätten att vara likadana.
 

Marie

Banned
För att vara lite tvärtemot det stora flertalet här på forumet: Om det är samma inlägg vi läst (det var lite tjårvigt att öppna och navigera i länken) var det onödigt buller som krönikan vände sig emot. I så fall vill jag hålla med, jag tycker inte heller att det är OK att bullra.
Jag tillhör banåkarkollektivet och vi är mig veterligt de enda motorcyklister som har en mc-relaterad orsak att inte bullra - för annars kan det bli slutåkt eftersom banorna oftast har ganska hårda bullerkrav. I övrigt tycker jag att vi inte ska störa och förstöra för andra heller. Egentligen finns det ingen anledning att mixtra med ljuddämpare, inte ens för en marginell effektökning. Effekten räcker gott och väl till för de flesta ändå.
Argumentet att buller är till för trafiksäkerheten köper jag inte heller. Jag har i många år kört utryckningsfordon och kan försäkra att det är ett litet fåtal som uppmärksammar sirener och blåljus i tid.
Låt oss bli vuxna och ta både ansvar och hänsyn! Vi är inte ensamma här i världen och det faktum att det finns andra grejor som väsnas ger inte oss rätten att vara likadana.


Kunde inte sägas bättre!!!!!!
 
Top