Kursplan / utb.stöd vid övningskörning?

SuperRetard

New member
Helu!

Jag håller ju på att leka handledare för tjejen nu så att jag slipper straffvikt i framtiden. Det har gått jättebra och känns grymt kul att se framstegen, MEN...

Nu börjar hon komma till nivån där jag känner att det kanske vore bra att strukturera upp "träningen" lite. Hon behöver dels mil och timmar, vilket är ett enkelt problem. Hon behöver också träna på vissa saker mer än andra. Jag ser vad jag tycker är viktigt, men jag inser också att man måste krypa innan man kan gå.

Finns det nån kursplan, eller har SMC nån step-by-step manual (-ish) att tillhandahålla för att ta "first things first"?

De rena trafikkunskaperna lämnar jag gärna till trafikskolan, men jag vill att hon ska lära sig hantera hojen också.


Söker exempelvis bra övningar för att lära sig avstånds-/hastighetsbedömning. För det blir fel åt båda håll lite för ofta.
 

P-O Noren

New member
Det finns en kursplan för utbildning till mc på transportstyrelsen. Sedan har alla trafikskolor egna utbildningsplaner. Dessa kan betraktas som personligt utformade kursplaner.

Men jag hittar varken någon kursplan eller utbildningsplan någonstans. Detta kan bero på lite olika faktorer:

- nya kursplaner kommer den 1 januari tror jag det är
- vägverket har bytt namn till transportstyrelsen, därför har dom problem med hemsidan och alla gamla dokument det står vägverket i
- kanske det är så att det är ytterst hemligt hur man utbildar privatister, för varken transportstyrelsen eller trafikskolorna verkar tycka att man kan lära sig något utanför en trafikskola. (minst trolig förklaring?)
 

GuzziKungen

New member
Ingen kursplan ,men några tipps på bra övningar.
1 långsam serpentin.
2 oregelbunden långsam serpentin
3 garagesvängen (väldigt bra blickträning) , gå gärna före som handledare
och vifta med händerna högt upp så att hon lyfter blicken (gäller även serpentinen).
4 Inbromsningsövningar (höjd blick ,spänna mag och ryggmuskler,avslappnade armar).
5 snabb serpentin (hålla blicken ett par konpar framåt)
6 broms med undanmanöver (finns inte med i körprovet men får anses som livsviktigt kunnande)

Som koner funkar vattenfyllda petflaskor, annars så finns det minikoner på
ex. sportex.

Dessa övningar är en bra grund ,lycka till :)
Ha dé
 

Leif H..oj

New member
...........bra övningar för att lära sig avstånds-/hastighetsbedömning. För det blir fel åt båda håll lite för ofta.

Du vill åskådliggöra tiden det tar att färdas en viss given sträcka i olika hastigheter? Ta med ett måttband å några plastkoner.

Ta 3-sekundersregeln som bra avståndsregel till framförvarande fordon.
Vid 90 km/h fördas du 25 meter per sekund. På 3 sekunder kommer du 75 meter. Om där dyker upp ett hinder "bara" 75 meter bort ska hon kunna stanna. Första sekunden går åt till att börja reagera. 50 meter kvar. Får hon stopp på mc'n? Jag tog 90 km/h som exempel bara för det är relaterat till den riktiga trafiken och en vanlig hastighet.

Testa henne på att bromsa hojen i olika hastigheter från en uppsatt kon. Börja i låg fart och öka successivt. OBS att detta inte ska relateras till körprovet utan till verkligheten som hon ska ut i. Testa å räkna ut på papper hur långt man färdas per sekund i 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120 så kan hon relatera till något specifikt. Öva helst inte i de högre farterna med krav på prestation, för de e lite jobbigt å stressigt.

Från första uppsatta plastkon - bromsa "lagom" å där hojen stannar sätter du upp en plastkon. Så tar ni måttbandet å mäter sträckan å diskuterar. Kör igen å bromsa, sätt upp en ny kon å se om stoppunkten är kortare eller längre...etc.

Kan det vara ett lämpligt utgångsläge?

- Leif
 

Ballhead

New member
Detta fick jag av min granne som är mc instruktör på körskola.

1. lära sig start/ igångsättning-stanna, växla upp och ner, krypköra och utföra enkla vändningar.
2. Bromsövningar först i låga hastigheter 30-40 km, fram och bakbroms samtidigt.
3. Manöverbana = BROMSÖVNINGAR, serpentinbana och krypkörning.
4. körning i trafik, stad och landsväg.
5. Manöverbana
6. Manöverbana...
7. Manöv...
8. Har jag nämnt manöverbana?

Bromsövningar är "sehr wiktig", alltid återkomma till dessa, blicken framåt armar lätt böjda och benen tryckta mot tanken och kramande grepp vid inbromsningen.

Lycka till!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Läs och praktisera Full KOntroll som kom med MC-FOlket för något nummer sedan. Mer övningar finns i full-längdsversionen på hemsidan.
 

SuperRetard

New member
Tack för alla svar och tips.. Ska försöka väva in sånt i körningen på ett lagom bra sätt.

Hon är på första körlektionen NU (this very moment). Ska bli kul att se hur hon tyckte det var att köra en annan hoj!


Full Kontroll är superbra, men ger inte direkt övningar utan är mer en manual. I teorin är det för mig inget nytt, frågan är hur man lär ut det.

Det svåra för mig är att anpassa ordningen på momenten och förväntan så att hon utvecklas i "rätt" ordning och får det så lätt som möjligt för nästa steg hela tiden. Lättare sagt än gjort kan jag säga.
 
Top