Kurser nära värmland?

F800ST

Member
Tänkte om man skulle gå lite kurser för att bli en bättre förare men efter att ha kollat runt på hemsidan för värmland verkar det inte gå några kurser häromkring förutom grus. Jag kör en k1300 och vill därmed ha asfaltkurser.
Är väl grundkurs och knix till att börja med då jag bara haft mc kort i 4 år.

Men vart finner man kurser, att leta på enskilda distrikts hemsidor är rörigt med alla olika kalendrar osv, så jag frågar här om någon vet datum, och kontakt för kurser nära värmland nu under våren sommaren?
 
Det är förstås inget fel med KNIX och det är nog en bra början men jag tycker nog att lugn grupp på storbana skulle funka bra och kanske tom bättre med tanke på att du har en ganska stor hoj som kanske inte gör sig helt bra på en liten bana där KNIX-kurserna körs.


Dessa sidor är väl de som är bäst för att leta efter kurser:
https://www.svmc.se/school/
https://grundkurser.svmc.se
https://www1.svmc.se/kurser

Vad gäller asfaltåkning så ligger nog Gelleåsen bäst till för dig. Kinnekulle ligger väl inte heller helt fel till.

Mvh,
Ingvar
 

F800ST

Member
Tror jag börjar med att boka en AK BKK på Gelleråsen, men vilka hastigheter ungefär är lugn, medel och snabb grupp?

Vill inte hamna i för snabb men ej heller för långsam.
 

OH-

Member
Tror jag börjar med att boka en AK BKK på Gelleråsen, men vilka hastigheter ungefär är lugn, medel och snabb grupp?

Vill inte hamna i för snabb men ej heller för långsam.

Hur långt är ett snöre? Jag tror att eftersom du frågar så är det stor chans att du snarare passar i medel än lugn grupp. Men om det blir riktigt fel så löser instruktörerna det problemet på plats. Det viktiga är att vara där.
 

HkanB

New member
Byta upp sig går nästan alltid

Tror jag börjar med att boka en AK BKK på Gelleråsen, men vilka hastigheter ungefär är lugn, medel och snabb grupp?

Vill inte hamna i för snabb men ej heller för långsam.
Kort svar: Det löser sig.

Något längre: Det brukar vara hyfsat lätt att byta uppåt i fartgrupp. Inte alltid lika lätt att göra det åt andra hållet.
Om det är första gången på bana/kurs kan det kanske vara fiffigt att börja i den änden där man kanske har bättre marginal till sina gränser? Kurvorna/Böjarna är en aning mer definitiva på bana än i på landsväg. Men det löser sig...det brukar det göra.

K1300s eller R är inget problem att köra gokart bana med. Det kräver bara lite mer av dig och du lär dig också mer...
Jag har själv kört 1300s en hel del på gokartbana och som allt så det blir vad man gör det till, något bra alltså.

Den ena helgens långsamma grupp kan ibland vara snabbare än förra helgens medel och även omvänt. Det beror väldigt mycket på deltagarna och även del på vad för hojar det körs med. Så det beror på...och hur snabb snabb är går heller inte alltid att veta mer än att den sannolikt är snabbare än de två andra grupperna.
 
Last edited:

F800ST

Member
Har nu genomgått steg 1...fan vad kul och en riktig AHA!-upplevelse.

Det här skulle vara krav för att få mc-kort, har man redan säg ett B kort för bil, skulle några steg hos smc school och lära sig köra hojen säkert räcka för att få A kort.

Lärde mig mer idag än jag gjort hos körskolan och de åren efter som jag haft kortet. NU kan jag börja träna på att bli en säker förare på vägen på riktigt. Enda jag ångrar är att jag inte gjort detta långt tidigare.

Blir att stämma av schemat med frugan och boka in steg 2 senare i sommar.
 

HkanB

New member
Jätteroligt att höra.

Har nu genomgått steg 1...fan vad kul och en riktig AHA!-upplevelse.

Det här skulle vara krav för att få mc-kort, har man redan säg ett B kort för bil, skulle några steg hos smc school och lära sig köra hojen säkert räcka för att få A kort.

Lärde mig mer idag än jag gjort hos körskolan och de åren efter som jag haft kortet. NU kan jag börja träna på att bli en säker förare på vägen på riktigt. Enda jag ångrar är att jag inte gjort detta långt tidigare.

Blir att stämma av schemat med frugan och boka in steg 2 senare i sommar.

Jag antar att du som de flesta som gjort det du nyss gjort, märkte vilken skillnad det är på att åka hoj och köra hoj?
Själv så åkte jag alldeles för länge innan tog tillfället i akt att börja köra i stället.

Mer än en har sagt att kurs på bana, tja åka bana i största allmänhet är bland det roligaste man kan göra med kläderna på.

Med det sagt så hur funkade det med fartgrupp? Lagom, bra eller inte alls ?
 

F800ST

Member
Lugn grupp funkade perfekt för mig, har därför valt det även på steg 2 som jag bokade idag.

Jo, det var en enorm skillnad att få mer verktyg och nu köra istället för att åka. Tror faktiskt att det jag lärde mig hade jag aldrig vågat testa på vanliga vägar, men på bana visste man att det ej finns möten och man har HELA banans bredd för sig själv i kurvorna om behov skulle uppstå. Sen att de stegvis drog upp nivån, med så små detaljer som lades till och helt plötsligt så bara small det och man fick den där känslan av AHA! och vad skönt det var att cykeln gjorde allt jag ville.
Självförtroendet ökade nu när man kännt vad hojen och däcken faktiskt klarar.
 

F800ST

Member
Efter att ha kört på Gelleråsen den 20/4 så kan man nog säga att jag fått lite blodad tand för banåka.
Varit 2 gånger till gocartbanan i Kristinehamn, inbokad på Gelleråsen nu igen den 29/6, knix på värmlands trafikcenter 11 och 25/8. Än så länge.

Det är ju hur kul som helst och extremt lärande, bara några veckors frånvarande från mc körning och man har "glömt" eller fallit tillbaka, trötthet är även påverkande, så dagsformen gör ju skillnad. Man får uppleva vilka saker som gör skillnad.

Stor eller liten bana spelar ingen roll, det är ju samma övningar och liten bana är nog lite svårare upplever jag, måste verkligen fokusera mer för att inte missa broms och svängpunkter, mindre med utrymme och för hög fart där ställer till det mer.

Så till alla som ej gjort detta, särskilt nya körkortsinnehavare: Åk iväg på kurser!!! :)
 
Top