KTM 690 Enduro - felsökning i 1,5 år!

mudder

Member
Jag äger en KTM690 som har jävlats mer eller mindre i 1,5 år. Jag har gått igenom ALLT och vissa saker flera gånger dessutom. Som tur är har jag polare som har lånat ut olika komponenter att prova med, annars hade väl felsökningen kostat 150000:- I höstas lämnade jag även in den till en auktoriserad KTM mekaniker, men 5075 kr senare gick motorn precis lika illa som förut. Tillslut var skrotningen mycket nära, men då erbjöd sig en polare att göra ett sista ryck ..... och det otroliga är att han äntligen hittade orsaken. Det var ett fabrikationsfel! Triggerkransen som ger tändpulser hade vridit sig mer och mer ..... och tillslut när felet upptäcktes var den vriden 18 grader! Dessutom var den på väg att glida av svänghjulet. Det var alltså mycket nära ett totalhaveri, för om den hade glidit av under högt motorvarv hade det antagligen blivit sopor av hela motorn.

Jag skickade ett e-mail till Michael Johansson på KTM i Örebro att ett fabrikationsfel är funnet, men jag fick ett svar där de försöker med en dålig bortförklaring:

Hej Magnus.

När jag tittar på det här så undrar jag vad den tagit i för något?
Det troliga är att den här kommit ur läge av att den tagit i något och inte att den först snurrat och sedan tagit i något.

Med vänlig hälsning / Best regards,
Michael Johansson
Customer Service / PG&A


Slagit i något och därefter kommit ur läge? Det måste vara årets dummaste bortförklaring! Den måste dessutom ha slagit i många gånger eftersom motorn har gått sämre och sämre och sämre …… eller hur?

Men varför ens försöka med en dålig bortförklaring? Det enda som händer är att Michael och KTM retar upp folk över hela världen när spridningen över sociala medier som Facebook, Facebookgrupper, forum, webbsidor och e-mail är ENORM. Jag har kollat runt lite och vad jag kan se så hade informationen om fabrikationsfelet efter ett par dygn tvåhundra ”gilla”, närmare hundra kommentarer och det var visat av minst 800 personer + att folk har delat inläggen och skickat länkar mm. Det har tom. delats till utlandet, så spridningen är som sagt ENORM över hela världen.

Varför inte bara ta ansvar för produkten, skicka lite delar och få bra reklam helt gratis? Kommer vi överens så kommer jag naturligtvis att skriva om det också, men som det är nu så sprids de dåliga KTM-nyheterna fortare än vinden.

Jag har även skrivit en webbsida om skiten. KTM 690 - Vad är det för fel?

Edit: Nu går den i alla fall som ett skållat och det är ju kul. Men nu äter den bakdäck i stället :wink:
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
KTM-ägare är rätt underliga. De gör allt för att rättfärdiga märket trots att det kostar skjortan. Lite som offroadens motsvarighet till HD.

Ta mig inte fel "Mudder" men har läst en slogan om KTM - Keep Taking Money. Utan rätt kontakter, rätt utrustning, rätt mek i ett fel som inte ens en märkesverkstad hittar och även ta hänsyn till att det finns garanti kvar, då hade jag gett upp för längesen och ägt en Honda, yamaha med motorer som håller. Eller två till samma pengar med mycket lull-lull på.

KTM hade en gång en modell som hette Prestige och det är precis vad konceptet innebär och som KTM fick införlivat. LC4 motor på 640cc och aldrig ge upp. Den är ju påkostad och går bara sämre och sämre på grund av dålig grundförutsättning. Men va fan.. Det är ju en KTM, den funkar ju i Dakar.. numer Argentina.

Finns saker som smakar som en fin whiskey i munnen. De heter Öhlins, akrapovic och så vidare. KTM kommer aldrig komma dit. När försäljnings organisationen förnekar att det inte är fel på deras motorer och vet om det. De vet att varumärket säljer.

Jodå, ägt en Duke II med LC4. Vågade inte ens ta i den med tång. Uppgradera med Akrapovic och K&N enligt säljarens rekommendationer, sen gick den sämre och sämre och sämre. Jag vill köra hoj inte ha den på verkstad och.. fick inte ha den i fred.
 

mudder

Member
KTM behöver konkurrens. Varför släpper inte Honda uppdaterade versioner av XR-600 och Africa twin?
 

CB_Tobbe

New member
Kanske för att dom har insett att 1 cylindriga 690 cc inte har någon framtid med moderna buller o miljökrav. Av något konstigt skäl bygger dom andra 2, 3 eller 4 cylindriga motorer i den här storleksklassen eftersom dagens kund vill ha bekvämlighet och god körbarhet.
 
Last edited:

JoHu

New member
Det tillverkas sådana maskiner hos de Japanska tillverkarna. Inget av dem säljs i Europa.
 

CB_Tobbe

New member
Jo dom tillverkas men det är inte säkert att dom möter euro 3 och framtida euro 4. Alla japaner förutom xt 660 försvann när euro 3 infördes.
 
Top