KTM 640 bromsproblem, luft i slangen

JRosen

New member
Har vid ett par tillfällen drabbats av att frambromsen får mer och mer luft i systemet, har luftat och sett till att det är välpåfyllt men så blir det lika igen, senast igår då jag skulle ut i skiten och halkan, bromsen var garanterat låsningsfri, det som är mysko är att det hände medans den står oanvänd. Några tips om vad man ska ge sig på eller om du haft liknande problem ?
 

Kawasaki

New member
Luft

Hej.

Har inte specifika kunskaper på din hoj, men det är ungefär samma mellan olika
märken

1. kolla att det inte fuktar någonstans efter slangen såsom vid nipplar/kopplingar samt vid luftnings skruven och att den är tät då man stänger den.

2. att det kan vara någon tätning huvudcylinder/oket som kan vara dålig så det kommer in luft bakvägen?

3.om oljan inte är bytt på länge så drar den åt sig fukt som kan resultera i
att det blir oxid i cylindrar som kan göra att det inte är riktigt tätt?

om möjligt prova töm systemet och återfyll det bakvägen "flaska och slang"så att det blir luftfritt

hoppas du fick några tips!
 

JRosen

New member
Tackar alla tips är bra och jag kommer att försöka gå igenom systemet metodiskt som du föreslår, genom att det har varit luft i systemet tidigare så har jag fyllt det på nytt genom flaska/slangmetoden redan 2 ggr
 

-ah

New member
Jag antar att KTM håller en högre utrustningsnivå än så många andra, men om du har bromsslangar i gummi bör dom bytas senast var 5:e år. Gummi läcker syre, och läckaget ökar med åldern.
Byt till stahlflex slangar, om du inte redan har sådana, och problemet kan vara löst.

Hur luftar du fö? Har du tillgång till tryckluft och en riktig vacuumluftare, så att du inte behöver öppna o stänga luftningsnippeln hela tiden under luftningen?
 

Ballhead

New member
Jag antar att KTM håller en högre utrustningsnivå än så många andra, men om du har bromsslangar i gummi bör dom bytas senast var 5:e år. Gummi läcker syre, och läckaget ökar med åldern.
Byt till stahlflex slangar, om du inte redan har sådana, och problemet kan vara löst.

Hur luftar du fö? Har du tillgång till tryckluft och en riktig vacuumluftare, så att du inte behöver öppna o stänga luftningsnippeln hela tiden under luftningen?

Och använd inte biltemas bromsvätska.
(sök på sporthoj.com s forum).
Kvalité lönar sig.
 

Willdrive

New member
Kolla med nån KTM verkstad , KTM kommer med uppdateringar av många fel typ det du beskriver.
Råkade ut för att min nya 990 Adventures bakbroms inte funkade men fick slangar och dragning av denna utbyt då vibrationerna skapade bubblor i bromsvätskan.
Köp rekomenderad bromsvätska enligt KTM.
 
Top