Kraschpuckar eller inte?

kimelliz

New member
Håller på och fixar iordning hojen med motorskydd, kraschkåpor, och annat jox för att försöka hålla hojen från onödigt höga kostnader vid en ev. krasch, men då kommer man till frågan om man ska ha kraschpuckar eller inte, hör att det inte alls är så självklart att man ska ha puckarna på då det kan bli betydligt större skador om de ”fastnar” i något…
Finns det andra alternativ, eller är det ändå bättre att ha dem på?
 

990 Adventure

New member
Alternativ

Håller på och fixar iordning hojen med motorskydd, kraschkåpor, och annat jox för att försöka hålla hojen från onödigt höga kostnader vid en ev. krasch, men då kommer man till frågan om man ska ha kraschpuckar eller inte, hör att det inte alls är så självklart att man ska ha puckarna på då det kan bli betydligt större skador om de ”fastnar” i något…
Finns det andra alternativ, eller är det ändå bättre att ha dem på?

Bästa alternativet är att inte klota :)
Fast frågan om att ha eller inte är nog omöjlig att svara på,då det kan spara massor ena gången och stöka till massor nästa gång,men jag tror du har mer nytta än skada av dom om du köper rätt sort,det är inget att pruta på utan köp riktiga grejer som är anpassade för din hoj och inte bara bling bling.
 

Peter1980

New member
Lite beroende på skicket på hojen/kåporna så är min personliga åsikt att kraschpuckar + svingpuckar är givet.

Visst, de kan säkert "haka i" nånting och göra skadan värre om man har otur.. men å andra sidan så kan du slippa att byta halva kåpsetet + lacka om sving, ram och allt vad det nu kan vara som tar skada om man kör utan..

Framförallt så skyddar de ju vid de där förargliga skitvurporna när hojen bara glider några meter på sidan, eller varför inte när man lyckas parkera omkull hojen.. typ på grus utan platta under stödet.. (har "testat" båda varianterna...)

Men visst har man en sunkig racehoj där allting redan är lagat 15 gånger och ett par extra kåpset så kanske man lika gärna kan skippa det..
 
Last edited:

pollygruppen

New member
Kraschpuckar

Håller på och fixar iordning hojen med motorskydd, kraschkåpor, och annat jox för att försöka hålla hojen från onödigt höga kostnader vid en ev. krasch, men då kommer man till frågan om man ska ha kraschpuckar eller inte, hör att det inte alls är så självklart att man ska ha puckarna på då det kan bli betydligt större skador om de ”fastnar” i något…
Finns det andra alternativ, eller är det ändå bättre att ha dem på?

Att ha kraschpuckar är som att köra med stödhjul.
Det kostar det att ligga på topp.
Safe riding
 

SuperRetard

New member
TS bryr sig nog föga om ytlacken i kåporna.

Men jag har gått i samma tankar själv. Och kommit fram till att OM saker skulle gå fel, så har man i alla fall gjort vad man kunnat om man har puckar. Det känns helt enkelt lite bättre mentalt om det kostade dollars!

Sen är nog den stora frågan att svarat är olika från hoj till hoj. Sitter puckarna skruvade i en yttre cylinder, offra plats och motorkåpor... Monterat i smarta fästen i ramen där "fästet till fästet" går sönder först, pula dit puckar.

Själv åker man KTM, och då är saker genomtänkta ;), så jag har puckar som går av i billiga punkter om det fastnar i nånting!
 

kimelliz

New member
Bästa alternativet är att inte klota :)
Fast frågan om att ha eller inte är nog omöjlig att svara på,då det kan spara massor ena gången och stöka till massor nästa gång,men jag tror du har mer nytta än skada av dom om du köper rätt sort,det är inget att pruta på utan köp riktiga grejer som är anpassade för din hoj och inte bara bling bling.

He he he, visst har du rätt, klota är dumt, men har det definitivt i beräkning och kanske lite erfarenhet...har just nu kraschisar på, men de sticker ut ordentligt...och de är anpassade efter modell.
 

kimelliz

New member
TS bryr sig nog föga om ytlacken i kåporna.

Men jag har gått i samma tankar själv. Och kommit fram till att OM saker skulle gå fel, så har man i alla fall gjort vad man kunnat om man har puckar. Det känns helt enkelt lite bättre mentalt om det kostade dollars!

Sen är nog den stora frågan att svarat är olika från hoj till hoj. Sitter puckarna skruvade i en yttre cylinder, offra plats och motorkåpor... Monterat i smarta fästen i ramen där "fästet till fästet" går sönder först, pula dit puckar.

Själv åker man KTM, och då är saker genomtänkta ;), så jag har puckar som går av i billiga punkter om det fastnar i nånting!

Hm... Klart jag bryr mig om lacken! Det är ju jag som lackat!!! Men finns det inte andra alternativ? Hört om att förstärka motorkåpor mm? Eller få ner puckarna till närhet av kåpor? Har faktiskt ingen aning om vad som är bäst?
 
Last edited:

bivius

New member
TS bryr sig nog föga om ytlacken i kåporna.

Men jag har gått i samma tankar själv. Och kommit fram till att OM saker skulle gå fel, så har man i alla fall gjort vad man kunnat om man har puckar. Det känns helt enkelt lite bättre mentalt om det kostade dollars!

Sen är nog den stora frågan att svarat är olika från hoj till hoj. Sitter puckarna skruvade i en yttre cylinder, offra plats och motorkåpor... Monterat i smarta fästen i ramen där "fästet till fästet" går sönder först, pula dit puckar.

Själv åker man KTM, och då är saker genomtänkta ;), så jag har puckar som går av i billiga punkter om det fastnar i nånting!

Har kollat hur puckarna sitter monterade på ktm:en och det verkar vara i ramen där, är lite orolig för att ramen ska kröka sig, någon erfarenhet där?

På en sporthoj skulle jag köra med puckar alla dar i veckan. Räddade nog en hel del vid min highsider, men då var det dyrare modell som komprimerades vid stöten.
 

kimelliz

New member
Lite beroende på skicket på hojen/kåporna så är min personliga åsikt att kraschpuckar + svingpuckar är givet.

Visst, de kan säkert "haka i" nånting och göra skadan värre om man har otur.. men å andra sidan så kan du slippa att byta halva kåpsetet + lacka om sving, ram och allt vad det nu kan vara som tar skada om man kör utan..

Framförallt så skyddar de ju vid de där förargliga skitvurporna när hojen bara glider några meter på sidan, eller varför inte när man lyckas parkera omkull hojen.. typ på grus utan platta under stödet.. (har "testat" båda varianterna...)

Men visst har man en sunkig racehoj där allting redan är lagat 15 gånger och ett par extra kåpset så kanske man lika gärna kan skippa det..
Alltså... Hojen är ny, därav tvekan inför krasch... Försöker bara säkra upp så mycke det går, lack spelar mindre roll men vill definitivt inte att mer avgörande saker kraschas. Håller med, trist me tapp i depå... Men ganska så lindrigt. En kombo vore bra... Men vet inte hur man ska lösa det?
 

Peter1980

New member
Alltså... Hojen är ny, därav tvekan inför krasch... Försöker bara säkra upp så mycke det går, lack spelar mindre roll men vill definitivt inte att mer avgörande saker kraschas. Håller med, trist me tapp i depå... Men ganska så lindrigt. En kombo vore bra... Men vet inte hur man ska lösa det?

Mm, om det var den du hade på arlanda så har jag sett den.. vore synd med onödiga skador..

Värt att tänka på är att bultarna till kraschpuckar är "mjuka".. (åtminstone på de "riktiga" kraschpuckarna.. köper man nåt hemmagjort så vet jag inte)..
Så tanken är att de ska böja sig innan nåt på hojen går åt skogen.. det har funkat för mig :)

Men håller med, det är inte helt lätt..
 

SuperRetard

New member
Har kollat hur puckarna sitter monterade på ktm:en och det verkar vara i ramen där, är lite orolig för att ramen ska kröka sig, någon erfarenhet där?

På en sporthoj skulle jag köra med puckar alla dar i veckan. Räddade nog en hel del vid min highsider, men då var det dyrare modell som komprimerades vid stöten.


Ksan bara bara svara för SuperDuken egentligen. Men där sitter ett fäste monterat i ramen, och sen puckarna direkt i fästena. Vid för hård marksyning ger sig fäste nummer 1, med ramen hel och ren. (sett ett par exempel på krökte fästen.)
 

bivius

New member
Alltså... Hojen är ny, därav tvekan inför krasch... Försöker bara säkra upp så mycke det går, lack spelar mindre roll men vill definitivt inte att mer avgörande saker kraschas. Håller med, trist me tapp i depå... Men ganska så lindrigt. En kombo vore bra... Men vet inte hur man ska lösa det?

Förutom puckar kan du ju också kolla hur clip on:en sitter fast.
Går ju ofta att undvika att de bryts av om man tar bort piggen eller skruven som sitter som extra säkring mot att de vrids runt gaffelbenet. Kräver dock att man har koll på grejerna så att återstående klämförband alltid är åtdraget.

En liten gummikudde på styrstoppen gör också sitt för att minska skador vid vurpa.
 

SuperRetard

New member
Hm... Klart jag bryr mig om lacken! Det är ju jag som lackat!!! Men finns det inte andra alternativ? Hört om att förstärka motorkåpor mm? Eller få ner puckarna till närhet av kåpor? Har faktiskt ingen aning om vad som är bäst?

Klart du bryr dig om lacken, men inte mer än om svingen, right?

Kraschkåpor kan lackas och plastas om, en sving är tjitdyr. :eek:

Carbonskydd över motorkåporna är ju rätt vanligt. Men jag har ingen koll på om det gör nån nytta eller bara ser tufft ut.

Ps. Ska inte en bra puck va konstruerad och avstämd för att gå av innan den skadar själva fästet?
 

kimelliz

New member
Mm, om det var den du hade på arlanda så har jag sett den.. vore synd med onödiga skador..

Värt att tänka på är att bultarna till kraschpuckar är "mjuka".. (åtminstone på de "riktiga" kraschpuckarna.. köper man nåt hemmagjort så vet jag inte)..
Så tanken är att de ska böja sig innan nåt på hojen går åt skogen.. det har funkat för mig :)

Men håller med, det är inte helt lätt..

Ha ha ha, om du sett den förstår du hur jag tänker.. Man har ju lärt sig nåt förhoppningsvis med just sen hojen... Allt org, SEN krasch och Bang... Inte så ekonomiskt...
Men håller på och fixa en exakt lika lika, men annan årsmodell..
Har alltså de "riktiga" puckarna på just nu men hör att det inte är helt rätt me tanke på OM de tar i..men intressant me svingpuckar...
 

kimelliz

New member
Förutom puckar kan du ju också kolla hur clip on:en sitter fast.
Går ju ofta att undvika att de bryts av om man tar bort piggen eller skruven som sitter som extra säkring mot att de vrids runt gaffelbenet. Kräver dock att man har koll på grejerna så att återstående klämförband alltid är åtdraget.

En liten gummikudde på styrstoppen gör också sitt för att minska skador vid vurpa.

Äh, ok??låter som en besiktning av bivius kan behövas? Nu har jag ju org pipa på, men kommer kanske byta, vill inte krascha org..
 

kimelliz

New member
Klart du bryr dig om lacken, men inte mer än om svingen, right?

Kraschkåpor kan lackas och plastas om, en sving är tjitdyr. :eek:

Carbonskydd över motorkåporna är ju rätt vanligt. Men jag har ingen koll på om det gör nån nytta eller bara ser tufft ut.

Ps. Ska inte en bra puck va konstruerad och avstämd för att gå av innan den skadar själva fästet?

Nä, nu kan jag ju lacka, efter mycke träning... För att inte tala om färg... Helt rätt! Lack nothing, sving everything, eller nåt...
Helt rätt de skall ge vika, men hur ofta händer det? Och i rätt tid? Tveksamt... Men om man försöker hålla puckeln så jämt som möjligt mot kåpa? Alltså inte så enkelt för puckeln att gräva tag i allt? Kan det va nåt?
 

SuperRetard

New member
Helt rätt de skall ge vika, men hur ofta händer det? Och i rätt tid? Tveksamt... Men om man försöker hålla puckeln så jämt som möjligt mot kåpa? Alltså inte så enkelt för puckeln att gräva tag i allt? Kan det va nåt?


Tror det är dött lopp. Ju kortare pucken är, desto mer håller ju fästet för (hävstångs yadda yadda fysik A) ?

Skulle pucken va 30 cm skulle ju fästet vika om du kom åt det med knät ungefär.. Så även om jag förstår, så måste ju i så fall fästet kompenseras med att försvagas för att uppnå önskad effekt.
 

kimelliz

New member
Tror det är dött lopp. Ju kortare pucken är, desto mer håller ju fästet för (hävstångs yadda yadda fysik A) ?

Skulle pucken va 30 cm skulle ju fästet vika om du kom åt det med knät ungefär.. Så även om jag förstår, så måste ju i så fall fästet kompenseras med att försvagas för att uppnå önskad effekt.
Du har helt rätt ( som vanligt:confused:)!
Men du vet ju hur det ser ut på Sviesta... Vissa påstår att det är bättre me att dubbla andra skydd... Nu har jag puckarna på, men hojen kommer enbart gå på bana...
 

bivius

New member
Tror det är dött lopp. Ju kortare pucken är, desto mer håller ju fästet för (hävstångs yadda yadda fysik A) ?

Skulle pucken va 30 cm skulle ju fästet vika om du kom åt det med knät ungefär.. Så även om jag förstår, så måste ju i så fall fästet kompenseras med att försvagas för att uppnå önskad effekt.

Ja, tillslut får man nog gå på magkänslan i det här fallet.
En lowsider där hojen inte hakar tag i något, som jag antar är den vanligaste krachen för alla utom just TS:D, så gör den nytta, vid highsider gjorde KP nytta i mitt fall. Har man otur så hjälper inga skydd i världen.
 
Last edited:
Top