dawan
New member
Ska kanske tillägga att jag är tjej, bor i Västerås och är 31 år ...
Är du 31 år? Det hade jag aldrig gissat, max 23 skulle jag ha sagt
Ska kanske tillägga att jag är tjej, bor i Västerås och är 31 år ...
164:- per månad, helförsäkrat, 40+ och det utan SMC-rabatt (hann teckna försäkring innan jag blev medlem i SMC).
Jo, hojen är liten får jag lägga till, bara en 600 så något fartvidunder kan man inte säga det är precis. Jag försäkrade den hos Bilsport & MC-försäkring. Jag kollade runt först innan jag köpte hojen, Folksam pratade nåt om 4000:- per år, Trygg-Hansa snurrade runt 8000:-/ år men Bilsport & MC-försäkring babblade om 2000:-/år, det lät bäst av alla jag kikat på. Jag valde 40+ –försäkringen, inte Tjej-försäkringen för då var den dyrare. Så får man hoppas inget händer när man är ute och kör, det brukar vara så att ”man får det man betalar för”, ju billigare desto sämre service...
Det där sista tror jag inte att du behöver vara så orolig för, Katarina. Bilsport & Mc är förbluffande bra att ha att göra med om nånting händer (jag har tyvärr personlig erfarenhet) och jag klagar definitivt inte på deras skadereglering. Den var kanon både vad avser ersättning och snabbhet. Vurpade 22 mars och hade köpt ersättningshojen 6 april. (och då låg jag ändå på plåsterhotellet till den 29 mars.)
Ha ha, nej tanken slog mig bara när jag såg hur billig min försäkring är jämfört med vad andra skrivit i tråden.
Jag gick Broms och kurvkurs i augusti 2006 med min gamla Honda.
Köpte en mindre gammal Triumph Sprint RS -01 (klass 7) i september och skulle då hitta en försäkring till den.
(Förra årets siffror i zon 2!)
Bilsport&MC kostade över 11000kr/år (helförs/helår)
Folksam SMCförs skulle kosta 9100kr. (helförs/helår)
När jag fyller 35år kostar den 6500kr. (helförs/helår)
Jag kollade också på IF märkesförsäkring. Den skulle kosta ca7000kr men då fick jag inte göra några BKK kurser utan bara "vanlig avrostning".
Det är ju bankörningen som är rolig, så IF gick bort!
Nu blev det så att de inte kunde hitta några listor alls från den kurshelgen jag gick på, så i väntan på den registreringen blev det en vanlig halvförsäkring. (Nu är den avställd i väntan på sommaren).
Alla tog hänsyn till att jag är SMCmedlem och har ett låst garage.
Man måste kolla villkoren noga och veta vad man vill göra. Hade jag tagit IF så hade den inte gällt på BKK-kurs. Trist!
Jag kollade också på IF märkesförsäkring. Den skulle kosta ca7000kr men då fick jag inte göra några BKK kurser utan bara "vanlig avrostning".
Det är ju bankörningen som är rolig, så IF gick bort!
När jag startade denna tråd hade jag redan då i januari fått en uppfattning att Folks/SMC försäkringen var luddig och slår väldigt olika mellan hojar och försäkringstagare.
Nu när jag följt alla inlägg och all kommunikation som jag har haft med Folksam har inte min uppfattning ändrats.
Missförstå nu inte mig för jag stödjer all form av fortutbildning av mc-förare, men går man ut med stora trumman från SMC och säger sig att man skaffat medlemmar ett mervärde i form av en billigare försäkring bör det komma alla till godo som genomgår utbildningen.
Med andra ord, det ska löna sig med fortbildning! Då bör väl kontenta av det hela bli att alla anslutna SMC medlemmar som genomfört utbildningen rimligen får det lägsta premierna på marknaden. Men så är inte fallet! Det är bara att läsa i denna och andra trådar med alla exempel.
Nu vet jag att många utbildar sig oavsett avtal och försäkringspremier men ibland så önskar jag bar raka puckar som. Genomför du dessa utbildningar oavsett valet av hoj eller vilket kön du har så får du marknadens biligaste försäkring.
Sedan är det bara bra att SMC har inlett ett samarbete med ett F-bolag men synd att det inte räckte ända fram.
Och tack till er alla som har delat med er av era erfarenheter i berörda ämnet.
Jag kör ca 30 BKK/Sporthojskurser per år (mestadels som instruktör) med IFs märkesförsäkring. Riktigt säker kan man aldrig vara att IF inte ändrat policy senaste månaden men annars gäller försäkringen på ALLA SMCs fortbildningar precis som föregående år.
1. Det är tråkigt när de säger olika saker vid olika tillfällen! Det är svårt att veta vad som gäller då!
Han som jag pratde med då, sprang runt och kollade med andra för att ge mig ett svar. Jag frågade om han var helt säker, för säkerhets skull, och det var han (de).
2. Angående strulet med kursregistrering på SMC, så pratade jag med dem då och fick reda på vad det berodde på. Jag hade inga problem med SMC, det var lite bökigt bara, tills vi rett ut vad som hänt.
3. När kursen var avslutad och jag var hemma, så kom jag på att det hade varit trevligt med ett kursintyg!