Kostnad, SMC Folksam försäkring?

Niklasinorr

New member
Fick försäkringspapprena idag inför 2007. ZX10R-06 Helår/Helförsäkring, SMC Folksamförsäkring, 40 bast, Luleå, 653 spänn i månaden...äntligen finns det en fördel med att bli äldre:D

Katarina

Helt okej
164:- per månad, helförsäkrat, 40+ och det utan SMC-rabatt (hann teckna försäkring innan jag blev medlem i SMC). :)

Jo, hojen är liten får jag lägga till, bara en 600 så något fartvidunder kan man inte säga det är precis. Jag försäkrade den hos Bilsport & MC-försäkring. Jag kollade runt först innan jag köpte hojen, Folksam pratade nåt om 4000:- per år, Trygg-Hansa snurrade runt 8000:-/ år men Bilsport & MC-försäkring babblade om 2000:-/år, det lät bäst av alla jag kikat på. Jag valde 40+ –försäkringen, inte Tjej-försäkringen för då var den dyrare. Så får man hoppas inget händer när man är ute och kör, det brukar vara så att ”man får det man betalar för”, ju billigare desto sämre service... :eek:

Last edited:

Marie

Banned
164:- per månad, helförsäkrat, 40+ och det utan SMC-rabatt (hann teckna försäkring innan jag blev medlem i SMC). :)

Jo, hojen är liten får jag lägga till, bara en 600 så något fartvidunder kan man inte säga det är precis. Jag försäkrade den hos Bilsport & MC-försäkring. Jag kollade runt först innan jag köpte hojen, Folksam pratade nåt om 4000:- per år, Trygg-Hansa snurrade runt 8000:-/ år men Bilsport & MC-försäkring babblade om 2000:-/år, det lät bäst av alla jag kikat på. Jag valde 40+ –försäkringen, inte Tjej-försäkringen för då var den dyrare. Så får man hoppas inget händer när man är ute och kör, det brukar vara så att ”man får det man betalar för”, ju billigare desto sämre service... :eek:

Det där sista tror jag inte att du behöver vara så orolig för, Katarina. Bilsport & Mc är förbluffande bra att ha att göra med om nånting händer (jag har tyvärr personlig erfarenhet) och jag klagar definitivt inte på deras skadereglering. Den var kanon både vad avser ersättning och snabbhet. Vurpade 22 mars och hade köpt ersättningshojen 6 april. (och då låg jag ändå på plåsterhotellet till den 29 mars.)

ceicli

New member
Att försäkra min Triumph var ett pyssel.

Jag gick Broms och kurvkurs i augusti 2006 med min gamla Honda.
Köpte en mindre gammal Triumph Sprint RS -01 (klass 7) i september och skulle då hitta en försäkring till den.

(Förra årets siffror i zon 2!)
Bilsport&MC kostade över 11000kr/år (helförs/helår)
Folksam SMCförs skulle kosta 9100kr. (helförs/helår)
När jag fyller 35år kostar den 6500kr. (helförs/helår)

Jag kollade också på IF märkesförsäkring. Den skulle kosta ca7000kr men då fick jag inte göra några BKK kurser utan bara "vanlig avrostning".
Det är ju bankörningen som är rolig, så IF gick bort!

Nu blev det så att de inte kunde hitta några listor alls från den kurshelgen jag gick på, så i väntan på den registreringen blev det en vanlig halvförsäkring. (Nu är den avställd i väntan på sommaren).

Alla tog hänsyn till att jag är SMCmedlem och har ett låst garage.

Man måste kolla villkoren noga och veta vad man vill göra. Hade jag tagit IF så hade den inte gällt på BKK-kurs. Trist!

Katarina

Helt okej
Det där sista tror jag inte att du behöver vara så orolig för, Katarina. Bilsport & Mc är förbluffande bra att ha att göra med om nånting händer (jag har tyvärr personlig erfarenhet) och jag klagar definitivt inte på deras skadereglering. Den var kanon både vad avser ersättning och snabbhet. Vurpade 22 mars och hade köpt ersättningshojen 6 april. (och då låg jag ändå på plåsterhotellet till den 29 mars.)

Ha ha, nej tanken slog mig bara när jag såg hur billig min försäkring är jämfört med vad andra skrivit i tråden. Det var lite ironi där i meningen men den syntes nog bara inte. Jag har inte ramlat än, jag tror inte så många skulle försäkra hos Bilsport & MC om de var kända för att krångla så de är säkert bra. :)

fluffig

New member
Ha ha, nej tanken slog mig bara när jag såg hur billig min försäkring är jämfört med vad andra skrivit i tråden.

Hej

Jag har en SV650 som jag betalar 2600 för helårsförsäkring hos Länsförsäkringar.
Tant, 40+ som bor i egen villa utanför Helsingborg
Det tycker jag också är helt överkomligt

pzytekz

New member
Jag fick dessa uppgifter från folksam så det verkar skilja ca 10%

25 år (körkort 1 år), småstad, YAMAHA YZF-R6 2005

Folksam SMC
Trafik 5.201kr Halvförsäkring 8.797kr Helfösäkring 27.700kr

Folksam
Trafik 5.746kr Halvförsäkring 9.731kr Helförsäkring 30.734kr

@nderz

New member
Efter att funderat ett tag, en kort stund, bestämde jag mig för att byta hoj till en Triumph Sprint ST-06, nästa steg blev att ringa runt till några försäkringsbolag för att kolla vad det skulle kosta.
Jag blev ganska förvånad av svaren jag fick.

Eftersom jag haft förra hojen försäkrad hos Bilsport och MC började jag med dom. 3689 kr helår/helförsäkring

IF skulle ha 6050 helår/helförsäkring

och till min stora förvåning
Folksam skulle ha 9300 kr hel/hel trotts att jag förra året och även kommer detta år att gå dom kurser som är rabbattgrundande.

Jag tycker att Folksam har gjort en väldigt stor miss här, och inte bara med "min" hoj. Visst en del får kraftigt sänkt premie, men inte alla
Meningen med försäkringsrabbatten är ju att vi ska locka hojåkarna att gå kurser för att lära sig hantera hojen bättre med rabatten som morot.

Men uppenbarligen hjälper det inte med kurserna för att sänka premien till en nivå som en del andra bolag har

crv

New member
F/SMC försäkringen räcker inte ända fram!

När jag startade denna tråd hade jag redan då i januari fått en uppfattning att Folks/SMC försäkringen var luddig och slår väldigt olika mellan hojar och försäkringstagare.
Nu när jag följt alla inlägg och all kommunikation som jag har haft med Folksam har inte min uppfattning ändrats.

Missförstå nu inte mig för jag stödjer all form av fortutbildning av mc-förare, men går man ut med stora trumman från SMC och säger sig att man skaffat medlemmar ett mervärde i form av en billigare försäkring bör det komma alla till godo som genomgår utbildningen.

Med andra ord, det ska löna sig med fortbildning! Då bör väl kontenta av det hela bli att alla anslutna SMC medlemmar som genomfört utbildningen rimligen får det lägsta premierna på marknaden. Men så är inte fallet! Det är bara att läsa i denna och andra trådar med alla exempel.

Nu vet jag att många utbildar sig oavsett avtal och försäkringspremier men ibland så önskar jag bar raka puckar som. Genomför du dessa utbildningar oavsett valet av hoj eller vilket kön du har så får du marknadens biligaste försäkring.

Sedan är det bara bra att SMC har inlett ett samarbete med ett F-bolag men synd att det inte räckte ända fram.

Och tack till er alla som har delat med er av era erfarenheter i berörda ämnet.

Brkn

New member
Jag gick Broms och kurvkurs i augusti 2006 med min gamla Honda.
Köpte en mindre gammal Triumph Sprint RS -01 (klass 7) i september och skulle då hitta en försäkring till den.

(Förra årets siffror i zon 2!)
Bilsport&MC kostade över 11000kr/år (helförs/helår)
Folksam SMCförs skulle kosta 9100kr. (helförs/helår)
När jag fyller 35år kostar den 6500kr. (helförs/helår)

Jag kollade också på IF märkesförsäkring. Den skulle kosta ca7000kr men då fick jag inte göra några BKK kurser utan bara "vanlig avrostning".

Nu blev det så att de inte kunde hitta några listor alls från den kurshelgen jag gick på, så i väntan på den registreringen blev det en vanlig halvförsäkring. (Nu är den avställd i väntan på sommaren).

Alla tog hänsyn till att jag är SMCmedlem och har ett låst garage.

Man måste kolla villkoren noga och veta vad man vill göra. Hade jag tagit IF så hade den inte gällt på BKK-kurs. Trist!

Kan rekommendera dig att ta kontakt med SMC direkt på denna fråga, eller kräv att få prata med någon på IF som är mer insatt i just MC-försäkringar. IF har gått ut och sagt att deras försäkringar gäller vid B&K kurser annordnade av SMC och inte endast vid vanliga avrostningskurser.

Har själv fått olika svar när man har kontaktat olika försäkringsbolag, men har då bett att få prata med någon mer insatt eller så har jag tagit kontakt med SMC:s kansli. (Dom största bolagen ska stödja SMC kurser: Folksam, IF, Trygg Hansa, Länsförsäkringar etc).

Lyckat till!

/Anders

Josef

New member

Jag kör ca 30 BKK/Sporthojskurser per år (mestadels som instruktör) med IFs märkesförsäkring. Riktigt säker kan man aldrig vara att IF inte ändrat policy senaste månaden men annars gäller försäkringen på ALLA SMCs fortbildningar precis som föregående år.

biohazard

New member
När jag startade denna tråd hade jag redan då i januari fått en uppfattning att Folks/SMC försäkringen var luddig och slår väldigt olika mellan hojar och försäkringstagare.
Nu när jag följt alla inlägg och all kommunikation som jag har haft med Folksam har inte min uppfattning ändrats.

Missförstå nu inte mig för jag stödjer all form av fortutbildning av mc-förare, men går man ut med stora trumman från SMC och säger sig att man skaffat medlemmar ett mervärde i form av en billigare försäkring bör det komma alla till godo som genomgår utbildningen.

Med andra ord, det ska löna sig med fortbildning! Då bör väl kontenta av det hela bli att alla anslutna SMC medlemmar som genomfört utbildningen rimligen får det lägsta premierna på marknaden. Men så är inte fallet! Det är bara att läsa i denna och andra trådar med alla exempel.

Nu vet jag att många utbildar sig oavsett avtal och försäkringspremier men ibland så önskar jag bar raka puckar som. Genomför du dessa utbildningar oavsett valet av hoj eller vilket kön du har så får du marknadens biligaste försäkring.

Sedan är det bara bra att SMC har inlett ett samarbete med ett F-bolag men synd att det inte räckte ända fram.

Och tack till er alla som har delat med er av era erfarenheter i berörda ämnet.

Håller med helt & hållet!
När jag ringde fick jag först en prisuppgift & när jag ringde 3dgr senare & efterlyste mina förs.villkor som skulle skickas hem så var det ett annat ljud i skällan. Då nekade dom till att det överhuvudtaget funnits nån offert m det priset!
Å trots att jag gått massa BKK-kurser & har 5st inplanerade & betalda i år så är alltså Folksam m. SMC alternativ, det DYRASTE alternativet för mig!!! Hur kan det vara så när dom ska göra det så bra för oss mc-åkare???
Nä, fyyy vad jag är besviken på "samarbetet" SMC-Folksam!

duckie

New member
Jag är helnöjd med koalitionen SMC-Folksam!

Den senaste veckan har jag ringt otaliga samtal till olika försäkringsbolag och hört mig för om kostnader för olika hojar.
Eftersom jag är tjej och över 30 får jag ändå hyfsade premier hos de flesta bolag (orättvist va?), Men Folksams "SMC-försäkring" står sig gott jämfört med dessa.
Det är en skaplig rabatt man får också, tex:
R6 -02 hel/hel ord. pris: 19500:-, med SMC-rabatt: 8000:-

De personer jag pratat med på Folksam har snappat direkt och erbjudit SMC-försäkringen, hänvisat till SMC om jag undrat över vilka krav som gäller, och hänvisat till deras egna web för försäkringsvillkor.
Hur smidigt som helst.
Hur det sen funkar i praktiken vet jag inte, då jag ej tecknat och/eller nyttjat nån Folksamförsäkring ännu.

ceicli

New member
Olika kontor kanske.... =(

Jag kör ca 30 BKK/Sporthojskurser per år (mestadels som instruktör) med IFs märkesförsäkring. Riktigt säker kan man aldrig vara att IF inte ändrat policy senaste månaden men annars gäller försäkringen på ALLA SMCs fortbildningar precis som föregående år.

Det är tråkigt när de säger olika saker vid olika tillfällen! Det är svårt att veta vad som gäller då!
Han som jag pratde med då, sprang runt och kollade med andra för att ge mig ett svar. Jag frågade om han var helt säker, för säkerhets skull, och det var han (de).

Angående strulet med kursregistrering på SMC, så pratade jag med dem då och fick reda på vad det berodde på. Jag hade inga problem med SMC, det var lite bökigt bara, tills vi rett ut vad som hänt.

När kursen var avslutad och jag var hemma, så kom jag på att det hade varit trevligt med ett kursintyg! :)

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. Det är tråkigt när de säger olika saker vid olika tillfällen! Det är svårt att veta vad som gäller då!
Han som jag pratde med då, sprang runt och kollade med andra för att ge mig ett svar. Jag frågade om han var helt säker, för säkerhets skull, och det var han (de).

2. Angående strulet med kursregistrering på SMC, så pratade jag med dem då och fick reda på vad det berodde på. Jag hade inga problem med SMC, det var lite bökigt bara, tills vi rett ut vad som hänt.

3. När kursen var avslutad och jag var hemma, så kom jag på att det hade varit trevligt med ett kursintyg! :)

1. http://www.triumph.co.uk/sweden/1890.aspx
Triumph märkesförsäkring kolla under vilkår punkt 5 :)
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx har en liten annan förmulering för Honda! Jag förstår att man kan bli tveksam, båda som anställd försäkringskonsult eller kund!

If sköter märkesförsäkring för Triumph, Honda och BMW - vi ska se om vi kan prata med dom att få BMW försäkringens "formulering" för att unvika misförstånd;
"Är BMW Sverige, BMW Mc Klubben eller SMC arrangör/ delarrangör för
s.k. avrostningskurs på inhägnad tävlingsbana så gäller trafik- och kaskoförsäkringen för skada som inträffar på sådan bana."

2. För att unvika detta unödiga strul - kommer det finnas ett datorsystem som SMC:s kursarrangörer ska rapportera via under 2007 - systemet har direckt access från/till f-bolagen. På så sätt ska du redan dagen efter kursen ku´ jittas som Ok för extra rabatt.

3. Tanken är att du hemma kommer göra din kursevaluering (med nya systemet), och när denne är klar via webben, kan du t.ex själv printa din kursevaluering!!!

biohazard

New member
Självrisk. Va?!

Jaha efter alla motgångar & felaktigheter m. Folksam tänkte jag glömma allt gammalt groll & ev. ändå teckna en SMC-försäkring (Det är jag som skrev tråden "Lurad av FOLKSAM")
Då kom nästa obehagliga överraskning: Självriskerna!!! :confused:
Visst, jag vet att sj.risken är 25% på vagnskadan vilket jag i viss mån kan acceptera för att få ner premien. Folk kanske kör lite mer m. huvudet om sj.risken är satt på det viset.
MEN Hur i hela världen kan man ha samma självrisk, dvs. 25%, på Brand & Stöld???!!
Så jag som har min mc låst med 5 lås + att den står i kameraövervakat garage ska hosta upp ca 22.000kr i självrisk om nån mot all förmodan lyckas stjäla den. Helt sjukt!!! Samma gäller om nån skulle elda upp mitt garage så hojen drabbas: 22.000kr i självrisk där med!
Finns ju INGEN som helst anledning att teckna denna låtsasförsäkring! Visst vagnskadeförsäkringen förstår jag, men att bli drabbad så hårt ekonomiskt för att mc`n blir stulen?? Oftast har man dessutom tagit ett banklån för att finansiera hojen. Så då står man där med ett stort lån & ca 22K mindre att få en mc för. Är detta realistiskt. NEJ, skärpning! :mad:

Marie

Banned
Känner jag FolksKam rätt så förutsätter de att alla är bovar och att du om du råkar ut för en vagnskada med en sådan himmelshög självrisk så eldar du upp hojen istället om de inte har lika tokig självrisk där... :confused: