Kostnad, SMC Folksam försäkring?

crv

New member
Har försökt hitta information om kostnader Folksam, SMC försäkring, men kan inte finna det någonstans på hemsidan.

Jag försöker få en uppfattning hur mycket billigare försäkringen kan bli generellt när man väl genomfört utbildningspaketet som är ett krav för att nyttja förmånen. Även kostnaden för utbildningen är intressant.

Är det någon som kan hjälpa till att reda ut detta ?

Hälsningar Johan T

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
CRV,

du ska kontakta Folksam direkt - SMC säljar inte försäkringar - vi förhandlar endast rabatter till SMC:s medlem :)

crv

New member
Tack för det snabba svaret!
Jag vet att SMC inte säljer försäkringar men trodde att någon hade en liten hint om vart det kunde ta vägen med priset.

Har varit kontakt med Folksam två gånger och fick kontakt med en något okunnig person som påstod att det inte var hennes bord och den ordinarie var borta!!!! En viss trötthetskänsla infann sig efter andra gången. :mad:

Därför söker jag information om ämnet på forumet.

/Johan T

aRWe

Member
Det finns ju inga generella försäkringspremier, sånt som hur gammal du är, vart du bor, vilken hoj du har, hur gammal hoj du har är sånt som påverkar preimen, det skulle bli väldigt långa listor om man skulle sammanställa allt.

Rob

zynthaxx

New member
Det finns ju inga generella försäkringspremier, sånt som hur gammal du är, vart du bor, vilken hoj du har, hur gammal hoj du har är sånt som påverkar preimen, det skulle bli väldigt långa listor om man skulle sammanställa allt.

Rob

Och det skulle gå mycket snabbare för kunden att sålla bland försäkringsbolagen utan att behöva gå vägen via tjötiga säljare, vilket ju skulle vara oerhört irriterande. :rolleyes:

crv

New member
Jag är mycket medveten om att dom flesta förekommande försäkringsbolag gör skillnader på ålder, hojtyp, mm om man inte har en märkesförsäkring typ BMW för då är skillnaderna mindre.

Har kanske varit otydlig i mina föregående inlägg ska försöka igen
Eftersom SMC har varit med att ta fram samarbetet för försäkringen så borde någon ha en aning om hur stor kostnadsbesparande skillnad det kan bli för en medlem, som genomför utbildningspaketet och är kvalificerad att teckna försäkringen.

Vad jag är intresserad av att veta hur mycket kan jag spara om jag genomgår kraven som ställs. Är det ca 10, 20, 30, 40, % mot en så kallad ”normal försäkring”

Har nu ringt en tredje gång till Folksam, men även nu så var inte rätt person inne! Eller har jag bara otur vi dessa kontakter.
Eftersom jag inte får svar från Folksam eller SMC så börjar jag tvivla om den överhuvudtaget existerar. :confused:

/Johan T

Bengt Allevad

New member
Eftersom jag inte får svar från Folksam eller SMC så börjar jag tvivla om den överhuvudtaget existerar. :confused:

/Johan T

Är inte BMW-if-försäkring fortfarande ett bra alternativ för din R1100S.
Visserligen har de höjt den men våra gamlingar klassas ju som Sport/Touring och får en premie därefter. Dessutom ingår olycksfallsförsäkring.

Utan att någon skugga må falla på Folksam, ty jag har aldrig haft med dem att göra, så har if varit otroligt bra att ha med att göra när det hänt mig något på hoj.
Jag har till och med fått frågan: "Är du nöjd med din reglering av skadan."

Efter vad jag ofta läst om försäkringsbolag blev jag väldigt glad över ett sådant initiativ och svarade överväldigad: "Jaa, tack"

Last edited:

crv

New member
Jo Bengt, fortfarande det gällande alternativet.
Men man måste vara aktiv som konsument och se om sitt hus.
Men det var mera nyfikenheten som väckte mig angående SMC/Folksam

Har haft Bilsport i många år till dom andra hojarna och har lika goda erfarenheter från dom som BMW/IF.

Folksam har jag aldrig haft att göra med och det verkar inte bli så nu heller
när man inte kan få ett enkelt svar på en prisförfrågan.

/Johan T

Forsberg

New member
Mycket tråkigt att du inte fått något vettigt svar från Folksam, då de uteslutande är de som sitter på den bästa informationen.

Jag har SMC halvförsäkring på min R6 -00, är 20 bast och betalar 7 822 SEK/år. Jag kommer inte ihåg vad jag skulle få för premie om jag tecknade halv på deras basförsäkring, men SMC var helt klart billigare. Jag kollade för nyfikenhetens skull upp halvförsäkringspremie i Trygghansa nu, och den ligger på 11 494 SEK/år för mig. Kollar man enbart på trafikförsäkringsdelen, så är SMC-försäkringen hälften så dyr som TH, och det ger ju en liten vink om hur Folksam ser på fortbildning kontra trafiksäkerhet.

SMC-försäkringen slår väldigt olika, beroende på ålder och hoj etc., så för vissa är det det billigaste alternativet, och för vissa är det det dyrare alternativet.

Mer info om SMC-försäkringen hittar du på: http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

crv

New member
Kollar man enbart på trafikförsäkringsdelen, så är SMC-försäkringen hälften så dyr som TH, och det ger ju en liten vink om hur Folksam ser på fortbildning kontra trafiksäkerhet.

Nu börjar det likna något. Tack för dit svar Forsberg.
Ska kontakta Folksam en fjärde gång.

/Johan T

crv

New member
Gör så, återkom gärna här med vad du fick för erbjudande!

Äntligen så fick jag kontakt med Folksam stor möda och en hel del hänvisningar.
Damen som hjälpte mig förtäljde att försäkringen är så pass ny att det inte var många på kontoret som kunde detaljerna kring den.
Men så här blev resultatet

Hoj BMW R1100S försäkrad i BMW/IF
Nuvarande förs= 4200 hel/helår självrisk 6000 inga krav på kurser
SMC/F= 4324 hel/helår självrisk 6000 om du är över 35 och kravet är grund- utbildning via SMC och repetition efter 2 år.

Trodde faktiskt att det skulle bli lite biligare med kravet på utbildning hängande över sig.

/Johan T

Bengt Allevad

New member
Hoj BMW R1100S försäkrad i BMW/IF
Nuvarande förs= 4200 hel/helår självrisk 6000 inga krav på kurser
SMC/F= 4324 hel/helår självrisk 6000 om du är över 35 och kravet är grund- utbildning via SMC och repetition efter 2 år.

Trodde faktiskt att det skulle bli lite biligare med kravet på utbildning hängande över sig.

/Johan T

Tack för utredningen, du outtröttlige;)

Vi som har Sport/touring-klassade BMW kan tydligen behålla if-försäkringen en tid till.

Däremot tycker jag ändå Folksampriset var riktigt bra eftersom det inte är en Märkesförsäkring.

Känns skönt att veta att det finns rimliga alternativ att ta till.

Än en gång tack, från en som inte orkar "titta runt" lika mycket som du.

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Trodde faktiskt att det skulle bli lite biligare med kravet på utbildning hängande över sig.

/Johan T

Tjuhu - inte illa eftersim att SMXC Folksam försäkrinmgen är baserad på i princip hela hoj kollektivet - dock med som avgränsinger som du beskrivar ovan.

IF´s märkesförsäkring är baserad på den kunskap som finns om BMW MC ägarna. Här pris kategoriserar man dom som är yngra (vilket jag inte antyder är rätt ell. fel), och låter dom som är äldra få en mindra utgiftssumma att dela på. Genomsnitts äldern i BMW MC Klubben är nog +50 - så det är mycket som ger sig själv.

SMC värderar med Folksam om vi ska introducera nya försäkrings produkter primärt i klass 1-6, kanske det även här kan vara en lösning med variabel självrisk..

Försäkrings fördelingen, om man nu kan prata om sånt, är en klurig fråga.
Vill man delta och pröjsa kostnader för hela MC kollektivet, eller vill ha niche försäkringer som medförer att några får sänkt pris och andra höjninger - vad är rätt och vad fel - tycker Ni här på forum??

Bengt Allevad

New member
Försäkrings fördelingen, om man nu kan prata om sånt, är en klurig fråga.
Vill man delta och pröjsa kostnader för hela MC kollektivet, eller vill ha niche försäkringer som medförer att några får sänkt pris och andra höjninger - vad är rätt och vad fel - tycker Ni här på forum??

Om det inte är större skillnader mellan en "SMC-försäkring" och en Märkesförsäkring än vad som redovisas här, känns det lojalast att "vi alla hjälps åt med försäkringen".

Dels kanske jag, rätt som det är, sitter med en annan hoj, som inte kvalar in bland en förmånlig märkesförsäkring, dels skulle världen bli väldigt tråkig med bara BMW-hojar:D

Edit:
P.S
Jag glömde fördelen hos åtminstone if-BMW med halva priset på den billigaste, om man har två hojar.
Jäklar! Nu börjar lojaliteten få ett pris. jag som kände mig så stor i sinnet:D

Last edited:

crv

New member
Tyvärr känner jag mig kluven och att ge rätt svar över tid är svårt men för mig lutar det åt att vara lojal och alla hjälps åt med försäkringen. För även jag vill kunna ha möjligheten att införskaffa hojar som många bolag inte ens vill ta med tång. Vad som sedan är rätt eller fel det får nog var och en göra sin egen bedömning.

Bengt! bra att du påpekade följande
Jag glömde fördelen hos åtminstone if-BMW med halva priset på den billigaste, om man har två hojar.
Jäklar! Nu börjar lojaliteten få ett pris. jag som kände mig så stor i sinnet:D

Svemack

New member
Hålla ihop

Med den nya trafikförsäkringen hotande vid horisonten så hoppas jag att försäkringsbolagen fördelar den ökande premien jämt mellan olika hojtyper. I annat fall får nog vissa modeller svårt på den svenska marknaden framöver. Det borde också vara den lösning som försäkringsbolagen kan tjäna mest pengar på.
Om man samtidigt har en ordning där försäkringen är relativt billig så länge den inte utnyttjas så gynnas personer som kör klokt och är rädda om sig själva och sitt fordon. Skillnaden på premien före och efter ett utnyttjande är ju idag inte särskilt stor. Den kunde vara betydligt större. Dessutom borde man kunna påverka premien i större utsträckning än idag genom att själv bestämma självrisk.

xyx

New member
"Såhär ett år senare" gjorde jag precis ett nytt försök på att få en bra premie via SMC-Försäkringen hos Folksam.
Resultatet blev en offert på en helförsäkringspremie på 21600:- och hälften (logiskt nog?) för halvförsäkringen.
Alltså blir jag kvar hos IF.

Hoj: Triumph Speed Triple 2004
Människa: Man som närmar sig 27 års ålder i Malmö.

Ella

New member
Jag kollade priset för att försäkra en Ninja 600 årsmodell 1998 och en "vanlig" försäkring skulle kosta mig 14 000 kr men om jag gick kurs så skulle det kosta mig 7 000 kr - dvs halva priset! Då är det värt att gå en kurs för 1000 kr. Om man sedan räknar in nöjet med att gå kursen, då behöver man inte räkna med kostnaden över huvud taget utan bara lägga det på plussidan... ;)
Ska kanske tillägga att jag är tjej, bor i Västerås och är 31 år vilket försäkringen då är baserad på. Men som jag sa i början - halva priset bara för att jag går kursen... Det är inte helt fel! :D

Brkn

New member
Premie på en Honda CBR 954 RR -03, Man på 29 år och bor i en småstad i södermanland.

Hel: 16 608
Halv: 7 608

Detta är en ökning från förra året med hela 4 kr.. :eek: Fick premien 16 604 förra året (Man tycker den borde går ner, jag blir äldre och klokare :p och hojen blir äldre o slöare ;) ).

Så det blir att stanna på IF detta år igen, fast B&K kursen kommer jag garanterat gå igen och förmodligen mer än en gång iår.. :D

Last edited: