Kopplingen på Kawasaki KLE500

servitutet

New member
När min Kawasaki KLE500 (årsmodell 2006) är kall frikopplar inte kopplingen. Innan jag startar måste jag lägga i 1:ans växel och "jassa" fram och tillbaka - med kopplingen indragen - tills kopplingen släpper och hojen kan rulla. Därefter kan jag starta och lägga i växel och köra. Verkstaden som servar den är måttligt intresserade av att hjälpa mig. Det blir bättre när du byter olja är standardsvaret. Men det blir inte bättre med ny olja. Är det någon som har en idé om vad det beror på och hur det kan avhjälpas? //Sören K
 

UglyJazz

New member
Så där har jag med haft...

Försvann med nya kopplingslameller, då dom gamla klibbat ihop och hade något som påminner om bränt, utsmetat tuggummi mellan sig. Lämnade en klibbig smetig film på fingrarna efter man tagit på kopplingsytan..
Kolla först att kopplingen är rätt justerad och att den tar på rätt ställe när den väl tar...

Kopplingslamellerna är ju lätt att byta på dom där. Inte värst dyra heller?

Har den gått mer än tretusen mil kan ett byte vara på sin plats ändå...
Berätta hur det gick...
 

V Saarela

New member
ER-5(...och då även kle, dvs samma motor) är kända att vara känsliga vad gäller oljesorten.

Kör du med framför allt Motulolja, så funkar den dåligt. Lamellerna vill inte släppa från varann när hojen stått ett tag.
Jag bytte till Castrol GPS och fenomenet försvann.(nästan ny Er-5)

....om det inte är försent redan.(UgglyJazz inlägg)
 

Kawasaki

New member
hej.

Hade problem med kopplingen kle -06 då den stått ca 1 vecka rucka fram och tillbaka tills den släppte, vid servicen satte dom i mineral 10w40, men jag har provat med okq8 sbk 10w40 och problemet har nästan försvunnit bara ibland ska byta en gång till så det inte finns kvar från den gamla oljan på lammellerna.

så oljan verkar ganska betydande för att kopplingen ska fungera bra.
 
Top